10 błędów, które łatwo popełnić
w pierwszych latach prowadzenia firmy

W swojej karierze oddałem ponad 9000 niecelnych rzutów. Przegrałem prawie 300 meczów. 26 razy drużyna ufała mi, gdy miałem wykonać rzut decydujący o losach spotkania, i chybiłem. W swoim życiu ponosiłem porażkę za porażką. I właśnie dlatego odniosłem sukces.
— Michael Jordan

Półki w księgarniach uginają się od biografii ludzi, którzy odnieśli sukces. Tylko niektórzy z nich przyznają się do swoich porażek. Tymczasem właśnie analizując błędy – swoje i cudze – jesteś w stanie nauczyć się najwięcej. Zwłaszcza że ludzie mają dziwną tendencję do popełniania w kółko tych samych pomyłek.

Tematem tego odcinka podcastu Mała Wielka Firma są właśnie błędy przedsiębiorców.

Lista, którą omawiamy, nie jest kompilacją podobnych zestawień, które można znaleźć w wielu miejscach w sieci. Została stworzona przez słuchaczy podcastu i czytelników bloga Mała Wielka Firma na podstawie ich własnych doświadczeń.

Kilka miesięcy temu zostałem poproszony o napisanie fragmentu książki Biblia e‑biznesu 2. Nowy Testament. Tekst miał dotyczyć błędów popełnianych przez osoby prowadzące e‑biznes. Postanowiłem zapytać o wasze doświadczenia i bardzo się z tego cieszę, bo sam nigdy bym takiego zestawienia nie wymyślił.

Największą niespodzianką dla mnie było to, że błędy przedsiębiorców prowadzących e‑biznes najczęściej wcale nie są związane z internetem. Na potrzeby podcastu postanowiłem więc pominąć te typowo techniczne (zainteresowani przeczytają o nich w książce) i skupić się na rzeczach, które dotyczą każdej firmy:

  1. Za małe zaangażowanie
  2. Nieznajomość rynku (zobacz też: Jak zrobić analizę rynku)
  3. Nadmierny optymizm
  4. Zbyt niskie ceny (zobacz też: Jak podnosić ceny, żeby nie stracić klientów)
  5. Reklama na chybił trafił (zobacz też: Strategia marketingowa)
  6. Branie całej pracy na siebie (zobacz też: Podstawy outsourcingu)
  7. Nadmierny perfekcjonizm
  8. Niespisywanie umów
  9. Nieznajomość przepisów
  10. Niezabezpieczone punkty krytyczne

To pierwszy od dawna podcast, który nagrywaliśmy wspólnie z Pawłem Tkaczykiem. Ucieszyłem się z tego tak bardzo, że nie dopilnowałem ustawień mikrofonu przy nagraniu i jakość dźwięku jest (łagodnie mówiąc) nieco gorsza niż zwykle. Biję się w piersi i obiecuję, że następnym razem będzie lepiej!

Linki do osób i firm wymienionych w tym
odcinku podcastu

Prezent dla słuchaczy

Sprytne sposoby badania rynku
Sprytne sposoby badania rynku – zapisz się do Klubu MWF i pobierz ściągę, która pomoże ci w przygotowaniu biznesplanu Chcę to 
Na stronie zostały wykorzystane linki afiliacyjne. Jeżeli wejdziesz przez nie na stronę sprzedawcy i dokonasz zakupu, sprzedawca podzieli się ze mną częścią swojej marży (nie wpływa to na twoją cenę). Wymieniam wyłącznie te produkty i usługi, z których rzeczywiście korzystam i jestem z nich zadowolony.