Co nowego w 2019 roku? Wnioski z badania słuchaczy Małej Wielkiej Firmy i plany na najbliższe miesiące

Trzy miesiące temu zorganizowałem ankietę dla słuchaczy MWF. W tym odcinku opowiadam o jej wynikach i o związanych z nimi moich planach na 2019 r.

Dlaczego dopiero teraz podsumowuję tę ankietę? Są trzy główne powody.

Po pierwsze, zaskoczył mnie wasz odzew. Kiedy robiłem podobne badanie półtora roku wcześniej, dostałem 650 odpowiedzi. Miałem nadzieję, że tym razem będzie podobnie… ale się pomyliłem. W ankiecie wzięło ponad 1160 osób! A zależało mi na tym, żeby dokładnie przeanalizować odpowiedzi, zanim opublikuję wyniki.

Po drugie, wrzesień i październik miałem mocno zajęte w związku z wyjazdami i sprzedażą kursu dla podcasterów PodcastPro, dlatego tak naprawdę dopiero w listopadzie udało mi się na spokojnie dokończyć podsumowywanie ankiety.

Po trzecie, część wniosków, które się pojawiały, starałem się wdrażać na bieżąco i to spowodowało, że na horyzoncie pojawił się zupełnie nowy projekt, który jest moim priorytetem na najbliższe 3 miesiące. Nie chciałem o nim mówić zbyt wcześnie, ale teraz już mogę. Szczegóły pod koniec tego odcinka.

Prezent dla słuchaczy

Zasady tworzenia pytań ankietowych
Jak tworzyć ankietę? Zapisz się do Klubu MWF i zdobądź dostęp do wielu dodatkowych materiałów Chcę to 

Podcast do czytania

Najnowsze badanie słuchaczy, które jest tematem tego odcinka, jest drugim tego rodzaju badaniem, jakie prowadziłem. Pierwsze miało miejsce w marcu 2017 roku. Drugie we wrześniu 2018 roku.

Po co to badanie zrobiłem? Przede wszystkim po to, żeby wiedzieć, kto słucha podcastu. Po co to wiedzieć? Po to, żeby przygotowywać lepsze, ciekawsze i bardziej adekwatne treści, wiedzieć, jakie tematy dobierać, jakich gości zapraszać, jakie przykłady podawać. To dążenie do tworzenia coraz lepszych i bardziej przydatnych treści wynika z jednego z moich pięciu wiodących talentów w teście Gallupa. Tym talentem jest Maximizer/Maksymalista. Jeżeli chcesz dowiedzieć się więcej o teście Gallupa, to zapraszam do posłuchania odcinka 212. z Dominikiem Juszczykiem. Tam rozmawiamy na ten temat.

Bezpośredni cel ankiety to przygotowywanie lepszego, ciekawszego i bardziej przydatnego podcastu. Zadałem sobie pytanie: dlaczego chcę to robić, poza tym, że zaspokajam swój talent? Wyszło na to, że ciekawsze i lepsze treści pomagają pozyskiwać lojalnych i nowych słuchaczy. Znów zadałem sobie pytanie: dobrze, ale po co mi to? Doszedłem do wniosku, że to z kolei jest zaspokojeniem innej mojej cechy — ujawnionej w teście Gallupa — którą jest Significance, czyli Poważanie. Jeżeli tworzę wartościowe treści i dzięki nim przyciągam coraz więcej słuchaczy, to mam poczucie, że robię coś ważnego i wartościowego. To mnie kręci.

Grupy słuchaczy

Pierwsze pytanie zadane w ankiecie to było pytanie: do której grupy należy ankietowany?
Wiedziałem już z wcześniejszego badania, że są dwie zasadnicze grupy.

  • osoby, które prowadzą własną firmę
  • osoby, które nie prowadzą własnej firmy.

Okazało się, że te grupy nadal istnieją.

Pierwsza grupa — przedsiębiorcy — jest liczniejsza, to prawie 60% słuchaczy. W drugiej grupie zdecydowana większość nie prowadzi własnej firmy, ale ma taki plan. Na tych dwóch grupach teraz się skupię. Informacje, które zebrałem w ankiecie, dotyczące tych dwóch grup są różne. W zależności od odpowiedzi na pierwsze pytanie wyświetlały się inne kolejne pytania — inne fakty mają zastosowanie do obu tych grup.

1. Przedsiębiorcy i osoby mające własne firmy

W tej grupie są zarówno osoby, które dopiero zaczynają, jak i takie, które prowadzą własny biznes nawet od kilkunastu lat. Jest też spory rozrzut, jeśli chodzi o przychody tych firm. Najniższy przedział to kwota sto tysięcy złotych rocznie. Takie przychody pojawiały się najczęściej, ale były też wyższe. 10% słuchaczy zadeklarowało przychody swoich firm powyżej jednego miliona złotych rocznie.

Jaki z tego można wyciągnąć wniosek? Taki, że w podcaście powinienem poruszać tematy przydatne na różnych etapach rozwoju. Małej Wielkiej Firmy słuchają zarówno początkujący, jak i zaawansowani. Zarówno ci, których firmy mają stosunkowo niewielkie przychody, jak i ci, którzy mają je całkiem spore.

Istotny wniosek jest taki, że powinienem tworzyć treści o fundamentach, o tych rzeczach, które są bardzo ważne na początku działalności, ale w taki sposób, żeby ludzie prowadzący już firmy też na nich skorzystali. Czasem jest tak, że prowadząc firmę od dłuższego czasu, odbieramy treści, słuchamy podcastów, czytamy książki czy artykuły albo słuchamy jakichś wystąpień dotyczących strategii marketingowej — z jednej strony jest to temat fundamentalny, podstawowy, ale z drugiej strony on ciągle dotyczy każdej firmy. Myślę, że tego rodzaju treści i tematy to jest coś, co będę z całą pewnością bardziej niż do tej pory brał pod uwagę.

Największa grupa słuchaczy to grupa z przychodem sto tysięcy złotych, co skłania mnie też do wniosku, żeby pokazywać — na ile to możliwe — rozwiązania niedrogie albo darmowe. To jest kierunek, wbrew pozorom, nie tylko przeznaczony dla tych, którzy nie mają pieniędzy. Kiedy firma ma duże przychody, to łatwiej jest podejmować decyzję o zakupie jakiegoś drogiego narzędzia. Z drugiej strony, jeżeli mieliście do czynienia z ludźmi, którzy rozkręcili swoje biznesy do całkiem sporych rozmiarów, to wiecie, że wcale nie są to ludzie rozrzutni. Oni bardzo często nie lubią wydawać pieniędzy, wtedy kiedy nie muszą. W przeciwnym razie byłoby ciężko zbudować biznes dużych rozmiarów. W budowaniu dużej firmy nie chodzi o wydawanie pieniędzy bez opamiętania, chodzi o coś wręcz przeciwnego — o bardzo racjonalne gospodarowanie pieniędzmi. Dlatego tego rodzaju rozwiązania będę na pewno nadal polecał.

Do tej pory to robię, także cała ankieta była zrobiona na darmowym narzędziu: formularzach Google. Też lubię takie rozwiązania. Z drugiej strony, czasami jest tak, że rozwiązania darmowe mają ograniczenia, są słabe albo mało wiarygodne. Jeżeli coś takiego ma miejsce, to też będę zwracał na to uwagę, bo wszystko zależy od potrzeb danej osoby i od etapu, na jakim się znajduje. Czasami jest tak, że darmowe rozwiązanie wystarcza na początku, ale potrzeby rosną i z czasem przesiadamy się na wersję płatną albo inny system, który lepiej zaspokoi nasze potrzeby.

Kiedy mówimy o stażu przedsiębiorców słuchających podcastu i wielkości firm, które tworzą — myślę, że słuchacze MWF to grupa o bardzo dużym potencjale. Widzę, że są w tej grupie osoby z bardzo dużym doświadczeniem — nierzadko większym od mojego — warto po to doświadczenie sięgać, warto z niego korzystać.

Mam co najmniej dwa przykłady wykorzystania tej wiedzy i mądrości słuchaczy jako przedsiębiorców. Jedna sprawa to zbieranie różnego rodzaju informacji i przykładów związanych z konkretnymi tematami. Jeżeli przygotowuję odcinek o wykorzystaniu content marketingu, to mogę zapytać wcześniej słuchaczy, jakie mają doświadczenia z tym tematem. Co im się w tej kwestii udało, gdzie widzą bariery i przeszkody? Zebrane informacje pomagają mi w przygotowaniu treści do odcinka, czy pytań do gościa. To sprawia, że podcast nie jest wykładem akademickim, tylko ma odzwierciedlenie w rzeczywistych problemach przedsiębiorców.

Druga sprawa związana z wykorzystaniem potencjału słuchaczy to zapraszanie ich jako gości do podcastu i umożliwienie współtworzenia podcastu na różne sposoby. Znów przypomniały mi się moje talenty Gallupa. Mam taki talent, który nazywa się Relator, czyli w polskiej wersji Bliskość. Lubię ułatwiać ludziom łączenie się ze sobą. Jestem osobą, która kojarzy ludzi ze sobą. Myślę, że zapraszanie odpowiednich gości do podcastu, to też metoda na to, żeby ułatwić słuchaczom skojarzenie, czy odwołanie się do takiej osoby i zapytanie jej o jakieś konkretne rzeczy. Z drugiej strony jest to możliwość, ułatwienie dotarcia do odpowiedniej grupy docelowej dla mojego gościa.

Zapraszam wszystkich zainteresowanych zgłębieniem tego tematu do posłuchania odcinka 164. z Bartkiem Popielem, na temat tworzenia grup Mastermind. Te grupy stają się coraz popularniejsze i bardzo mnie to cieszy. To jest szansa na korzystanie z wiedzy i doświadczeń innych. Można te grupy zakładać w dowolnej konfiguracji, nie musi to mieć nic wspólnego ze mną. Chodzi o to, żeby łączyć się w zespoły, w ramach których pomagamy sobie nawzajem. Nie bez powodu ten odcinek miał bardzo duży odzew. Wiele osób zgłaszało się do mnie po emisji odcinka 164. z informacją, że powstała grupa, którą stworzyli słuchacze albo dostałem zaproszenie do wzięcia udziału w spotkaniu, gdzie tego rodzaju grupa rozmawiała ze sobą.

Ludzie w firmie

Dowiedziałem się, że duża grupa słuchaczy prowadzi firmę w pojedynkę. Pozostali mają jednego lub dwóch wspólników.

  • 48% — prawie połowa — pracuje samotnie i nie ma żadnych pracowników, żadnych współpracowników.
  • 46% — ma pracowników lub współpracowników i jest to maksymalnie dziesięć osób. Inaczej mówiąc, są to mikrofirmy.

Wniosek jest taki, że tylko 6% słuchaczy, którzy prowadzą swoje firmy, zatrudnia powyżej dziesięciu pracowników albo ma powyżej dziesięciu współpracowników. Podstawowy wniosek jest taki, że wiele osób, prowadzących firmę zupełnie w pojedynkę, może być zainteresowanych tematami związanymi z szeroko pojętą samotnością przedsiębiorcy.

Kiedy prowadzimy firmę, chcemy często przedyskutować jakieś problemy i wątpliwości, ale nie mamy z kim. W rodzinie nikt nie jest odpowiednim partnerem do naszej rozmowy. Jeżeli to są jakieś wątpliwości, to nie chcemy niepokoić niepotrzebnie naszych bliskich tym, że nie wiemy, jak sobie poradzić z jakimś dylematem. Często są to osoby, pracujące na etacie i nie mające doświadczeń, którymi mogłyby nas wesprzeć. Tematy związane z samotnością przedsiębiorcy powinny trafić wśród słuchaczy MWF na podatny grunt. Tematy związane z efektywnością osobistą — coś, co pomaga lepiej się zorganizować, kiedy pracujemy w pojedynkę — też są bardzo potrzebne.

Połowa słuchaczy ma pracowników lub współpracowników, ale są to jednak niewielkie zespoły. Kwestie związane z zatrudnianiem, czy zwalnianiem pierwszych pracowników, to jest dobry kierunek. Inny kierunek to sprawy związane z zarządzaniem niewielkim, kilkuosobowym zespołem, gdzie nie ma jeszcze mocno zhierarchizowanej struktury, działów, kierowników działów — jest tylko parę osób i na tym etapie wyzwania są zupełnie inne niż w przypadku korporacji.

Branże

Zapytałem także o branże, jakie reprezentujecie. Można było wybierać te branże z zamkniętej listy. Z jednej strony — mnie ułatwia to zadanie, bo jestem w stanie łatwo przyporządkować każdego do konkretnej grupy. Z drugiej strony — może być tak, że jakaś branża jest niereprezentowalna, albo komuś trudno jest przypisać swoją firmę, do której z tych wymienionych branż.

Pięć najsilniejszych branż, jakie wskazaliście to:

  • informatyka i internet (25%),
  • marketing i reklama (20%),
  • edukacja i szkolenia (17%),
  • doradztwo i consulting(17%),
  • handel hurtowy i detaliczny (14%).

93% słuchaczy, prowadzących swoje firmy, jest w tych pięciu obszarach. Dominują usługi biznesowe.

Jaki z tego wniosek?

Wniosek związany z tematami, które powinny się pojawiać. Są to tematy związane z budowaniem marki ekspertasprzedawaniem swojej wiedzycontent marketingiem itd. Warto też, żeby częściej pojawiały się tematy, konkretnie związane z którąś z wymienionych branż.

Drugi wniosek, jeżeli podaję jakieś przykłady to lepiej, żeby dotyczyły agencji internetowej, agencji interaktywnej, a nie piekarni, czy wytwórni łańcuchów do rowerów. Chociaż może i tacy słuchacze też są.

Największe wyzwania

Zapytałem też o wasze największe wyzwania związane z rozwijaniem biznesu. To było otwarte pytanie, więc odpowiedzi było bardzo dużo i były bardzo różne. Stworzyłem z nich chmurę tagów, żeby wyłapać słowa kluczowe, hasła, które najczęściej się pojawiały.

wyzwania przedsiębiorców – chmura tagów

To jest znów wskazówka odnośnie tematów, którymi warto zajmować się w pierwszej kolejności. Są to też tematy, które do tej pory było często podejmowane. Być może jest to czas, aby pomyśleć o zajęciu się nimi w jakichś innych formach niż tylko podcast. Jest to na pewno kwestia do przemyślenia.

2. Osoby nie posiadające własnej firmy

Druga duża grupa — 36% — to są osoby, które planują założenie własnej firmy, a w tej chwili jej nie prowadzą. Zapytałem te osoby: kiedy planują zrealizować te plany?

  • 46% w ciągu najbliższego roku,
  • 23% nie wcześniej niż za rok,
  • pozostali jeszcze nie wiedzą.

Pytałem też o branże, w których zamierzają działać. Odpowiedzi były bardzo ciekawe. Te branże to:

  • edukacja i szkolenia (24%),
  • doradztwo i consulting (24%),
  • informatyka i internet (23%),
  • marketing i reklama (19%),
  • handel hurtowy i detaliczny (13%).

Dokładnie te same pięć branż, które były wskazane wśród słuchaczy przedsiębiorców. Może w trochę innej kolejności, ale te różnice są naprawdę subtelne. Potwierdza to, że mamy tutaj pełną zgodność. Te treści, które już się pojawiają w podcaście nadal będą się pojawiać, bo powinny służyć i jednym, i drugim. Tym, którzy dopiero chcą założyć swoje firmy i tym, którzy już je prowadzą.

Jeszcze jeden wniosek jest taki, że znów pojawia się korzyść stworzenia społeczności słuchaczy. Jeżeli taka społeczność jest, to wtedy doświadczenia tych, którzy mają dłuższy staż w roli przedsiębiorców, mogą służyć tym początkującym. Słuchacze mogą pomagać słuchaczom. To jest coś, co pojawia się po raz kolejny.

Sposób słuchania podcastu

Ostatnia grupa pytań, o której chcę powiedzieć, to są pytania dotyczące sposobu słuchania podcastu. Trochę się tutaj zmieniło w porównaniu do poprzedniej ankiety z marca 2017 roku. Przybyło wiernych słuchaczy, czyli osób, które słuchają podcastu dłużej niż rok:

  • marzec 2017 — 42%,
  • teraz — 57%.

Zmienił się trochę sposób słuchania podcastu w aplikacji na telefonie:

  • marzec 2017 — 55%,
  • w tej chwili 70%.

Najpopularniejsze aplikacje są takie, jak wcześniej, ale zmieniła się kolejność:

  • aplikacja Podcasty na iPhone — 38%/39%,
  • aplikacja MWF na Androida — 13%/18%,
  • aplikacja Podcast Addict na Androida — 16%/18%.

Aplikacja MWF będąca wcześniej na trzecim miejscu, jest w tej chwili na miejscu drugim, minimalnie przed Podcast Addict. Lista pozostałych aplikacji jest długa, ale żadna z nich nie miała więcej niż 5%. Najlepsze miały 4%, a większość to były pojedyncze, mało liczne odpowiedzi — 2% i 1%.

Jeżeli nie w aplikacji, to gdzie? Powiedziałem, że 70% słuchaczy, słucha w aplikacji, ale nie wszyscy. Pozostali słuchają:

  • na stronie MalaWielkaFirma.pl,
  • na YouTube,
  • pobierają plik mp3 i słuchają na innych urządzeniach.

Nowe odcinki — sposoby dowiadywania się

Zapytałem o to, jak dowiadujecie się o nowych odcinkach. Są to:

  • newsletter 67%,
  • subskrypcja w aplikacji mobilnej 41%,
  • sprawdzanie samodzielne 22%,
  • subskrypcja na YouTube 13%,
  • posty na Facebooku 13%.

Tutaj nie ma zbyt daleko idących wniosków. To są bardziej informacje techniczne, które mówią mi o tym, jak to się zmienia i na które sposoby dystrybucji warto zwrócić większą uwagę. Z całą pewnością widać, że aplikacje zyskują na znaczeniu.

Najważniejszy wniosek dla mnie jest taki, że warto wykupić aplikację MWF. To nie jest tak, że ktoś ją tworzy specjalnie dla mnie, zupełnie od podstaw. To jest aplikacja standardowa, tworzona przez Spreakera, czyli firmy, która hostuje między innymi podcast MWF. Tam można zamówić wykonanie takiej aplikacji, która jest standardowa i customizowana, czyli dostosowywana pod dany podcast. Pojawia się tam moja grafika i odcinki MWF, a nie żadnego innego podcastu.

Wartość MWF

Ostatnie pytania w ankiecie dotyczyły wartości, jaką MWF daje wam. Zadałem te pytania, tak naprawdę po to, żeby mieć punkt odniesienia w kolejnych ankietach. Te pytania zamierzam powtarzać, robiąc kolejne ankiety. Chcę zobaczyć, czy to co robię, jest dla was bardziej, czy mniej wartościowe i jak to się zmienia. Same oceny bez punktu odniesienia są bardzo miłe, natomiast nie pokazują, czy idę w dobrym czy w złym kierunku. Jeżeli chodzi o wartość podcastów, to zapytałem o to w skali od jeden do pięć. Średnia ocena to było 4,68. Bardzo wysoka i bardzo dziękuję.

Zapytałem:

  • czy MWF konkretnie wam pomogła — 77% osób odpowiedziało, że tak,
  • jak oceniacie moją osobistą wiarygodność, w skali od jeden do pięć — 4,85,
  • jaka jest szansa, że polecisz MWF znajomemu, w skali od jeden do pięć — 4,82.

To jedno pytanie: jaka jest szansa, że polecisz MWF znajomemu, to tak zwany Net Promoter Score, czyli wskaźnik, który uznaje się bardzo często za najważniejszy wskaźnik satysfakcji klientów. Rozmawialiśmy o tym z Janiną Bąk w odcinku 215.

Wyniki są takie, że naprawdę jestem za nie ogromnie wdzięczny. To jest bardzo duża przyjemność i nie chcę zabrzmieć górnolotnie, ale bardzo duży zaszczyt. To zaszczyt dostać tak dobre oceny od was. Wniosek jest taki, że nadal będę się starał, nie będę odpuszczał i nadal będę wam dawał przydatną, praktyczną treść. Jest to motywacja do tego, żeby nie zawieść zaufania, które do mnie macie.

Skłania mnie ta bardzo wysoka ocena do tego, żeby być bardzo ostrożnym w dobieraniu osób, z którymi rozmawiam, czy w polecaniu pewnych narzędzi. Cały czas to stosowałem, ale teraz jeszcze bardziej czuję bagaż odpowiedzialności. Nie chcę polecić wam jakiegoś produktu, czy jakiejś osoby, która nie jest godna tego zaufania. Nie jestem w stanie przewidzieć wszystkich rzeczy, które się wydarzą. Nie jestem w stanie prześwietlić każdego gościa, z którym rozmawiam i wybrać z tego wyłącznie osoby, które nie mają żadnej skazy, bo nie ma takich osób w przyrodzie. Włącznie z mówiącym te słowa.

Czuję tę odpowiedzialność i bardzo wam dziękuję. To jest niesamowicie miłe, dowiedzieć się jak dobre oceny wystawiacie MWF i mnie osobiście.

Plany na 2019 rok

Na koniec chcę powiedzieć o planach na 2019 rok. Nie robiłem jeszcze bardzo szczegółowego planu, ale pod wpływem tej ankiety niektóre plany już się konkretyzują.

Podstawowy punkt, od którego chcę wyjść, jest taki, że w 2019 roku nadal planuję dostarczać wartościową i darmową treść w postaci cotygodniowego odcinka podcastu MWF. Zastanawiałem się też, jak mogę pomóc wam lepiej — co mogę zrobić, żeby wasze potrzeby, potrzeby osób planujących i prowadzących swoje firmy, były jeszcze lepiej zaspokojone.

Jednym z wniosków jest to, że powinienem i chciałbym stworzyć w 2019 roku jeden nowy produkt, który sprawi, że będziecie mieć lepsze efekty, w tym co robicie jako przedsiębiorcy albo osoby planujące otwarcie firmy. Skłaniają mnie do tego wyniki kursu PodcastPro, w którym uczę jak budować swoją markę za pomocą podcastu. Do tej pory odbyły się cztery edycje tego kursu. W sumie wzięło w nich udział trzystu uczestników. Przychód z tego kursu to łącznie z czterech edycji prawie sto sześćdziesiąt tysięcy złotych.

Najważniejsze jest to, że powstało już ponad trzydzieści nowych podcastów. Czasami są to podcasty, które zostały udoskonalone pod wpływem tego kursu. Wśród uczestników kursu są ludzie, którzy już nagrywają i robią kurs po to, żeby robić to lepiej. Trzydzieści podcastów może się wydawać niewiele, jeśli weźmiemy pod uwagę to, że było trzystu uczestników, ale kurs można przerabiać w dowolnym momencie. Mimo że ja sugeruję, żeby zacząć od razu, to nie znaczy, że jest taki obowiązek. Dostęp do kursu uczestnicy mają cały czas, więc każdy może zacząć nagrywać, kiedy chce. Ponadto, nie każdy uczestnik zgłasza mi fakt, że coś nagrał i to już się pojawiło w sieci. Nie jestem w stanie wyłapać wszystkich. Do tej listy dodaję tylko i wyłącznie te osoby, które zgłosiły się do mnie i zgodziły się na to, żeby się na tej liście znaleźć. Możliwe więc, że nie są to wszyscy.

Ponad 10% uczestników włożyło wysiłek i przeszło przez cały proces związany z wymyślaniem, stworzeniem, przygotowaniem, nagraniem i publikacją podcastu. Cały ten proces wymaga naprawdę sporo wysiłku i wydaje mi się, że to jest naprawdę dużo. Jeżeli wybieramy się na jakiekolwiek szkolenie — nie widziałem takich danych — ale zastanawiam się, czy 10% ludzi realizuje to, czego się na tym szkoleniu nauczy. Na szkoleniu online prawdopodobnie jest to jeszcze trudniejsze. Możliwe, że dla jednych tak, dla innych nie. Być może wymaga to większej samodyscypliny. Wydaje mi się w takim razie, że ponad 10% to jest bardzo dobry wynik.

Podcast nadal będzie się ukazywał i nadal będą w nim przydatne, wartościowe treści zupełnie za darmo, ale taki kurs jest bardziej motywujący dla uczestników. Przy okazji jest też sposobem na zarobienie pieniędzy. Nagrywanie podcastu generuje pewne koszty i jest to sposób na to, żeby te koszty pokryć i być może jeszcze przy okazji zarobić.

Nowy produkt

Jak mogę pomóc lepiej? Jedna sprawa to są produkty. Chciałbym jeden nowy produkt stworzyć w 2019 roku. Nie mam jeszcze żadnego, konkretnego pomysłu, ale będę nad tym pracował.

Budowanie społeczności

Drugi element to jest budowanie społeczności. To jest wątek, który przewijał się w poprzednich wnioskach. Pierwszą rzeczą, która przychodziła mi do głowy, kiedy myślałem o budowaniu społeczności — bo analizuję te wnioski już od pewnego czasu — było stworzenie grupy na Facebooku dla słuchaczy. Miałem kilka takich sugestii od słuchaczy, żeby taką grupę stworzyć. Byłaby to dla nich wartość, bo mieliby miejsce, gdzie mogą się wymieniać doświadczeniami. Stwierdziłem jednak, że to nie jest dobry pomysł.

Stworzenie grupy na Facebooku jest proste i darmowe, ale prowadzenie takiej grupy, żeby ona rzeczywiście dawała wartość, żeby była tam wartościowa i merytoryczna dyskusja, to jest masa pracy. Wymaga to bardzo dużo czasu, a ja myślę, że jestem w stanie ten czas zagospodarować lepiej, niż doglądając taką grupę. Poza tym budowanie grupy na Facebooku to jest wielka niewiadoma. Nie wiem, czy też to zauważyliście — też jestem członkiem różnych grup — wydaje mi się, że te grupy mają coraz mniejszy zasięg. Kiedyś rzeczywiście wszystko, co się w grupach dzieje, wyświetlało się uczestnikom, a teraz to gdzieś ginie. Odzew na to, co pojawia się w grupach, jest coraz mniejszy.

Wydaje mi się, że to jest naturalny bieg wydarzeń. Jeżeli jest jakieś narzędzie, z którego ludzie korzystają, to coraz więcej firm, czy marketerów zaczyna z tych grup korzystać. Użytkownicy Facebooka zapisują się do kilku grup i w pewnym momencie zostaje przekroczony jakiś próg, powyżej którego Facebook nie jest w stanie im wyświetlać treści z każdego postu z każdej grupy, bo robi się tego za dużo. Wiadomo, że Facebook dobiera treści do tego, jak użytkownicy na nie reagują. Jeżeli jestem zapisany do dziesięciu grup, to nie jestem w stanie być bardzo aktywny w każdej z tych grup codziennie. Chyba że taką mam pracę albo sobie to postawię za cel, ale wtedy pewnie braknie mi czasu na inne ważne rzeczy. Wydaje mi się, że grupa na Facebooku to nie jest najlepsze narzędzie — w moim przypadku — do tego, żeby taką społeczność budować. Nie neguję tego i wiem, że można to robić. Znam takie przypadki i wiem, że są ludzie, którym to świetnie wychodzi, ale uważam, że w moim przypadku nie byłoby to maksymalnie efektywne.

Natomiast są inne pomysły. Jeden z tych pomysłów, mam nadzieję, że już bardzo niedługo ujrzy światło dzienne. Na stronie MWF pojawi się strefa dla słuchaczy, w której będziecie mieć dostęp do wszystkich materiałów, jakie pojawiają się przy poszczególnych odcinkach.

W tej chwili jest tak, że kiedy wchodzisz na dany odcinek, to jest tam prezent do pobrania. Zostawiasz swój e‑mail i dostajesz mailem ten prezent. To jest dosyć wyrywkowe i oznacza, że jeżeli nowy słuchacz dołącza i zainteresuje go dodany odcinek, to pobiera prezent. Ma dostęp do tego prezentu — świetnie, ale jest masa odcinków starszych, gdzie również były bardzo wartościowe prezenty, do których nowi słuchacze już niekoniecznie trafią. Ponadto, jeżeli jestem zainteresowany dużą ilością prezentów, to wtedy zapisywanie się i podawanie swojego maila — nie jest najbardziej wygodnym sposobem dostępu do tych treści.

Dlatego postanowiłem stworzyć strefę dla stałych słuchaczy, gdzie będą dostępne wszystkie bonusy i nie tylko. Jeżeli okaże się, że to wam się spodoba i będzie zainteresowani zapisywaniem się do takiej społeczności, to bardzo możliwe, że będę starał się tam działać bardziej aktywnie i dodawać tam takie elementy, które ułatwią zapisanym do tej części strony MWF interakcje i działania społecznościowe.

Jest jeszcze coś. Jak mawiają na konferencjach Apple — there is one more thing.

10. urodziny Małej Wielkiej Firmy!

Zbliżają się 10. urodziny Małej Wielkiej Firmy i pomyślałem, że nie ma lepszego pretekstu do tego, żeby słuchacze tego podcastu mogli się spotkać. Takie spotkanie planuję 2 marca 2019 w Warszawie. Będzie to całodniowe wydarzenie. Chodzi tu o to, żeby słuchacze mogli się spotkać ze mną i z gośćmi, którzy pojawiali się w MWF wcześniej. Chodzi też o to, żeby symbolicznie podsumować te dziesięć lat i fajnie się bawić przy okazji. Abyście mieli okazję zainspirować się i dostać trochę przydatnej wiedzy, bo tym MWF stoi.

Kto się tam pojawi? Mam nadzieję, że słuchacze. Jeżeli chodzi o pozostałych uczestników, zaproszonych gości, to lista jest już prawie dopięta. Będę mówił o kolejnych osobach w najbliższym czasie. Już teraz mogę powiedzieć, że jednym z uczestników dziesiątych urodzin MWF będzie człowiek, który był gościem w najpopularniejszym odcinku podcastu. Ten odcinek ma ponad 60.000 pobrań w wersji audio i już w tej chwili ponad 200.000 obejrzeń na YouTube. Tym gościem jest Miłosz Brzeziński.

Kto jeszcze się pojawi — dowiecie się wkrótce. Szczegóły będę podawał na bieżąco odbiorcom newslettera. Jeżeli do tej pory go nie subskrybujesz, to zapisz się teraz.

Na pewno takie treści będą się pojawiać również na fanpage’u MWF. Zapraszam do śledzenia informacji na bieżąco, więcej szczegółów już wkrótce. Bądźcie czujni.

Na stronie zostały wykorzystane linki afiliacyjne. Jeżeli wejdziesz przez nie na stronę sprzedawcy i dokonasz zakupu, sprzedawca podzieli się ze mną częścią swojej marży (nie wpływa to na twoją cenę). Wymieniam wyłącznie te produkty i usługi, z których rzeczywiście korzystam i jestem z nich zadowolony.

Przeskocz do: