Jak rozwinąć firmę? 10 sposobów bez wydawania pieniędzy

Wielu ludzi próbujących rozwinąć firmę popełnia na starcie ten sam błąd.

Mają pomysł i energię do działania. Są gotowi pracować od rana do nocy. Chcą zapewnić klientom świetną obsługę.

Problem w tym, że nie potrafią liczyć.

Jeżeli nie masz doświadczenia, sporządzanie biznesplanu niewiele różni się od wypełniania kuponu totolotka. Trzeba obstawić jakieś numery, więc to robisz, ale jedyną wskazówką jest intuicja. Bo niby skąd masz wiedzieć, jakie będą całkowite koszty? Na ile skuteczne okażą się twoje reklamy? Ilu klientów pozyskasz w pierwszym roku?

  • Bardzo prawdopodobne, że przyjmiesz zbyt optymistyczne założenia – nie przewidzisz wszystkich wydatków i przesadzisz z oczekiwaniami odnośnie sprzedaży.
  • Całkiem możliwe, że w rezultacie będzie ci brakowało pieniędzy na czynsz i jedzenie.
  • I wcale się nie zdziwię, jeżeli mimo to będziesz wciąż wierzył w swoją firmę. Będziesz chciał ją nadal rozwijać, czując, że jeszcze parę miesięcy i zacznie przynosić zyski.

Pieniądze są w biznesie katalizatorem – pozwalają przyspieszyć różne procesy. Jeżeli ich nie masz, potrzebujesz więcej czasu. Dlatego sposoby, o których opowiadam w tym odcinku podcastu, najlepiej zacząć realizować od pierwszego dnia, gdy tylko założysz swoją działalność. Albo jeszcze wcześniej.

A więc, jak rozwinąć firmę? Oto 10 sposobów:

  1. Miej misję.
  2. Dopracuj produkt.
  3. Troszcz się o klientów.
  4. Zbieraj opinie.
  5. Proś o rekomendacje.
  6. Stosuj content marketing.
  7. Dbaj o spójny przekaz.
  8. Poznawaj ludzi z branży.
  9. Docieraj do influencerów.
  10. Bądź blisko klientów.

Rozwinięcie tych punktów znajdziesz w 122. odcinku podcastu Mała Wielka Firma.

Linki do osób i firm wymienionych w tym
odcinku podcastu

Prezent dla słuchaczy

Jak przekonać do siebie klientów
30 technik zdobywania klientów. Zapisz się do Klubu MWF i zdobądź PDF Chcę to 
Na stronie zostały wykorzystane linki afiliacyjne. Jeżeli wejdziesz przez nie na stronę sprzedawcy i dokonasz zakupu, sprzedawca podzieli się ze mną częścią swojej marży (nie wpływa to na twoją cenę). Wymieniam wyłącznie te produkty i usługi, z których rzeczywiście korzystam i jestem z nich zadowolony.