za-drogo

Dla Ciebie: 3 pytania, które warto zadać, gdy klient mówi „za drogo”

  • Masz wrażenie, że dla większości klientów liczy się tylko niska cena?
  • Zdarza ci się, że klient woli ofertę gorszą, ale o 3% tańszą?
  • Męczy cię ciągłe udowadnianie, że za jakość trzeba płacić?

Pokieruj rozmową tak, żeby klient sam zrozumiał, że twoja oferta jest lepsza.
Wystarczy zadać mu kilka prostych pytań.

Pobierz darmowy plik PDF

Zastrzeżenie nazwy firmy – czy to się opłaca?

znaki towaroweTo może się zdarzyć nawet dziś.

Przychodzi listonosz, ma dla ciebie list polecony. Podpisujesz odbiór, patrzysz na nadawcę – jakaś kancelaria adwokacka. Otwierasz kopertę, czytasz i czujesz, że nogi ci się uginają. „Działając w imieniu mojego klienta żądam zaprzestania używania zastrzeżonego znaku towarowego…” – pisze prawnik. Daje ci 14 dni na to, żebyś zmienił nazwę swojej firmy.

Nie zrobiłeś nic złego – przynajmniej świadomie. Twoja firma działa od paru lat i nie miałeś pojęcia, że ktoś zarejestrował taką samą nazwę. Włożyłeś masę wysiłku w wypromowanie własnej marki. Teraz masz się jej pozbyć?

Właściciel znaku towarowego ma znacznie więcej przywilejów niż tylko możliwość dodawania symbolu „®” przy swoim logo. Rozmawiamy o tym w 112. odcinku podcastu Mała Wielka Firma. Posłuchaj:

  • co oprócz nazwy firmy i logo można zastrzec,
  • jakie realne korzyści daje ochrona znaku towarowego,
  • jak długo trwa rejestracja i ile kosztuje,
  • czy musisz płacić rzecznikowi patentowemu,
  • co zrobić, jeżeli twoją nazwę zastrzegł ktoś inny,
  • jak reagować, gdy ktoś narusza twoje prawa.

Naszym ekspertem jest Mikołaj Lech – prawnik specjalizujący się w prawie własności przemysłowej, zwalczaniu nieuczciwej konkurencji oraz prawie autorskim. Mikołaj jest też autorem blogu znakitowarowe-blog.pl, nagrodzonego w ogólnopolskim konkursie Urzędu Patentowego RP.

Podcast #112: Ochrona znaku towarowego

Pobierz ten odcinek (plik MP3, wielkość 36,2 MB, czas 37:40),
pobierz na iTunes lub Stitcher albo posłuchaj na stronie:

Transkrypt podcastu

Bonus dla słuchaczy – darmowy e-book

Kiedy wybierałeś nazwę dla własnej firmy, sprawdzałeś, czy nie jest zastrzeżona?

Miałeś problemy, bo ktoś uznał, że twoja marka narusza jego prawa?

A może zarejestrowałeś własny znak towarowy i walczyłeś z kimś, kto go bezprawnie używa?

Jeżeli tak, napisz o tym proszę w komentarzu.

Te wpisy też mogą cię zainteresować:

, , , , ,

5 komentarzy do wpisu Zastrzeżenie nazwy firmy – czy to się opłaca?

  1. Jeszcze raz Marku dziękuję za ciekawa rozmowę 🙂

    A słuchaczom podcastu przypominam, że specjalnie dla nich przygotowałem 30 stronicowy eBoook do pobrania.

    Jeżeli nasuną się wam jakieś pytania chętnie na nie odpowiem.

    Pozdrawiam

  2. Marek Jankowski 30-11-2015 at 09:29 #

    Dzięki, Mikołaj! E-book jest do pobrania powyżej, w ramce z podcastem („Bonus dla słuchaczy”) 🙂

  3. Tomek W. 1-12-2015 at 11:28 #

    Cześć,

    Dzięki wielkie za ten podcast i dużo pożytecznych informacji. Akurat ostatnio myślałem o zastrzeżeniu znaku towarowego swojej firmy, więc ten odcinek pojawił się w idealnym momencie 🙂

    Mam przy okazji pytanie. Co jeśli firma zastrzeże swój znak towarowy w Polsce, a jakaś firma z UE zastrzeże podobny albo taki sam znak na terenie UE? Czy wtedy takie zastrzeżenie nie obowiązuje w Polsce, czy też w takim przypadku nie da się zastrzec takiego znaku na terenie całej UE?

    Pozdrawiam,
    Tomek

  4. Panie Tomku już tłumaczę.

    Ochrona znaku towarowego zawsze jest terytorialna. Najczęściej przedsiębiorcy rejestrują znaki na Polskę lub UE. Procedura uzyskiwania ochrony wygląda jednak tak, że może dojść do sytuacji, że dwóch różnych przedsiębiorców będzie miała zarejestrowane podobne znaki. Chodzi o to, że obecnie w UE a od wiosny i w Polsce jest procedura rejestrowa. Ochronę dostanie każdy znak, chyba, że ktoś się temu sprzeciwi.

    Przykład:
    Przedsiębiorca w Polsce zarejestrował znak XYZ dla odzieży 1 stycznia 2014 r. Firma z Portugalii na podobny znak dostała ochronę na terenie UE 1 stycznia 2015 r. Nikt z tego Urzędu nie sprawdzał, czy zgłoszony później znak wspólnotowy nie jest kolizją do wcześniejszego znaku krajowego. Oba prawa obowiązują.

    Ale…

    Istnieje zasada, że znak towarowy nie może naruszać wcześniejszych praw wyłącznych. Oznacza to, że właściciel znaku krajowego może unieważnić znak wspólnotowy. Jego prawa są bowiem wcześniejsze.

    Dotyczy to jedynie znaków wspólnotowych. Właściciel znaku chronionego w Polsce opierając się na swoje wcześniejsze prawo nie unieważni znaku chronionego tylko na Portugalię. No chyba, że skopiowano szatę graficzną (prawa autorskie).

    Poza pewnymi wyjątkami obowiązuje zasada „kto pierwszy ten lepszy”.

    Pozdrawiam

  5. Emilia Lis pisze 23-04-2016 at 23:13 #

    Przestrzegam przed firmami, które wysyłają oferty ochrony znaku za kwoty kilku tysięcy złotych. Pismo przeraża, bo wygląda od razu jak faktura do zapłaty, a tego, że jest to tylko oferta trzeba szukać z lupą. Ponadto wiadomo, że zastrzec możemy znak tylko w Urzędzie Patentowym więc te firmy to naciągacze, którym pewnie udaje się zastraszyć niejednego przedsiębiorcę. Nie dajcie się w to wrobić.

Dodaj komentarz