Dywersyfikacja przychodów. Zarabiaj na różne sposoby, żeby uchronić się przed kryzysem

Prowadząc firmę, nie da się uniknąć kryzysu. Ale jest sposób, żeby się przed nim zabezpieczyć.

Dywersyfikacja przychodów.

Jeżeli dywersyfikujesz przychody, czyli zarabiasz pieniądze na różne sposoby, to jest mało prawdopodobne, że w czasie kryzysu wszystkie te sposoby przestaną działać. Zwłaszcza jeżeli obsługujesz różne grupy klientów.

W tym odcinku porozmawiamy o tym, jak dywersyfikować przychody w jednoosobowej firmie.

Jak zorganizować swoją działalność, żeby mieć przychody z różnych źródeł? W jaki sposób wykorzystywać codzienne sytuacje do badania rynku? Co zrobić, żeby docierać do różnorodnych grup klientów? Zaprosiłem do rozmowy osobę, która działa w taki sposób i w pandemii przekonała się na własnej skórze, że to pomaga przetrwać.

Najkrócej mówiąc: uczy gotować, ale to tylko jedno z jej zajęć. Można ją znaleźć w sieci pod marką Kulinarne Nawigacje, a nazywa się Agnieszka Jasińska.

Prezent dla słuchaczy

Szukasz pomysłu na produkt lub usługę? Dołącz do Klubu MWF i pobierz e‑book, który cię zainspiruje Chcę to 

Jakie zalety ma dywersyfikacja przychodów?

Pandemia pokazała, że multidyscyplinarność pozwala przetrwać.

Można to porównać do uprawy ziemi. W rolnictwie panuje zasada, że rolnicy uprawiający różne rośliny mają większe szanse na zarobek niż ci, którzy skupiają się tylko na jednej uprawie. Susza czy choroba mogą zniszczyć cały plon, więc lepiej mieć jeszcze coś innego w zapasie.

Należy jednak cały czas pamiętać, że w każdej z wybranych gałęzi działalności najważniejszy jest klient. Dlatego dokładne określenie grupy docelowej to podstawa.

W jaki sposób znaleźć czas na różne aktywności?

Na początku warto skupić się na działalności, która ma stały grafik, np. do zajęć w szkole. Później można dopasować do tego całą resztę harmonogramu.

Często okazuje się, że im więcej rzeczy mamy do zrobienia, tym lepiej jesteśmy zorganizowani.

Trzeba też nauczyć się odmawiać i rezygnować z niektórych zleceń. Czasem lepiej wybrać ofertę ciekawszą finansowo, ale najważniejsze, aby współprace były z nami spójne wizerunkowo. Decyzja o współpracy z jednym klientem może spowodować, że inny już nigdy się do nas nie odezwie.

Jak testować pomysły na biznes?

Emocje są kiepskim doradcą w biznesie. Nawet jeśli jakaś oferta wydaje nam się absolutnie fantastyczna, lepiej nie podejmować decyzji o współpracy pod wpływem chwili.

Usiądźmy i zastanówmy się, rozważając wszystkie za i przeciw. Możemy skonsultować pomysł z kimś znajomym – najlepiej o nieco innym sposobie myślenia niż nasz. Takie spojrzenie z zewnątrz pomoże ostudzić zapał.

Słuchajmy też, co mówią nasi klienci. Często sami weryfikują nasze pomysły, zgłaszając pewne zastrzeżenia albo mówiąc o swoich realnych potrzebach.

Dobrym rozwiązaniem jest także sprawdzanie statystyk w mediach, którymi dysponujemy. Dzięki temu będziemy wiedzieć, co naprawdę interesuje naszą grupę docelową.

3 rzeczy do zrobienia po wysłuchaniu tego podcastu

  1. Obserwuj, co się dzieje dookoła, i staraj się, aby twoje działania i pomysły biznesowe odpowiadały na potrzeby twoich potencjalnych klientów.
  2. Dobrze zastanów się, zanim podejmiesz się kolejnej współpracy. Rozważ nie tylko korzyści finansowe, ale również np. wizerunkowe.
  3. Zadbaj o odpowiednie kanały komunikacji z odbiorcami. Sprawdź w statystykach, kto obserwuje cię w konkretnych mediach społecznościowych, i dostosuj do obserwujących publikowane treści.
Aby używać odtwarzaczy multimedialnych, musisz wyrazić zgodę na użycie plików cookies usług odtwarzaczy
Ok, zgadzam się
Na stronie zostały wykorzystane linki afiliacyjne. Jeżeli wejdziesz przez nie na stronę sprzedawcy i dokonasz zakupu, sprzedawca podzieli się ze mną częścią swojej marży (nie wpływa to na twoją cenę). Wymieniam wyłącznie te produkty i usługi, z których rzeczywiście korzystam i jestem z nich zadowolony.