Podcast – jak zacząć? Jak nagrać podcast bez wydawania kasy na sprzęt

27 stycznia 2017

Zastanawiasz się, jak nagrać podcast? Jak zacząć? Zanim odpowiemy na to pytanie, zastanówmy się, po co w ogóle przedsiębiorca miałby tworzyć własny podcast.

Być może słyszałeś już, że najlepszym sposobem, żeby ludzie od ciebie kupowali, jest przeprowadzenie ich przez trzy etapy:

  1. znają cię,
  2. lubią cię,
  3. ufają ci.

Tę strategię możesz realizować na wiele sposobów (30 przykładów znajdziesz tutaj). W tym wpisie pokażę ci, jak zrobić podcast i wrzucić go na Spotify, Apple Podcasts (dawniej iTunes), Google Podcasts i innych aplikacji.

Pokażę ci też, dlaczego podcast jest doskonałym narzędziem do budowania marki osobistej.

Prezent dla Ciebie

Zapisz się na newsletter MWF i pobierz checklistę z 20 rzeczami, o których należy pamiętać przed nagraniem.

W tym odcinku

  • Jak podcast pomaga budować markę osobistą?
  • Czym różni się podcast od innych form przekazu?
  • Jakiego sprzętu potrzebujesz, żeby nagrywać podcast?
  • W jakim pomieszczeniu nagrywać podcast?
  • Jaki mikrofon jest najlepszy do nagrywania podcastu?
  • Jakiego komputera i oprogramowania potrzebujesz do nagrywania podcastu?
  • Jak opublikować swój podcast w internecie?

Oceń ten odcinek

Dodaj komentarz

Przydatne linki

Jak zrobić podcast?

Co to jest podcast – definicja

Podcast jest to seria nagrań audio lub wideo podzielona na odcinki. Pliki z poszczególnymi odcinkami można pobrać z internetu albo słuchać online w formie streamingu. Podcasty można też subskrybować, dzięki czemu nowe odcinki automatycznie trafiają do odbiorców. Słowo „podcast” powstało z połączenia nazwy iPod ze słowem broadcast (ang. nadawać).

Popularne aplikacje mobilne do słuchania podcastów na system Android to: Podcasty Google, Podcast Addict i Castbox. System iOS ma fabrycznie wbudowaną aplikację Apple Podcasts, poza tym w AppStore dostępne są m.in. Pocket Casts, Spreaker Podcast Radio i Player FM. Możesz też słuchać podcastów w Spotify.

Wkrótce startują zapisy na mój kurs dla podcasterów PodcastPro – to najlepszy sposób, żeby zrobić podcast, który wzmocni twoją markę. Zapisz się tutaj, a dostaniesz więcej informacji »

Nie ma na razie żadnych wiarygodnych danych nt. popularności podcastów w Polsce. Sam widzę jednak, że przybywa i twórców, i odbiorców. Podcast Mała Wielka Firma miał w maju 2017 r. około 30 tys. pobrań. Dwa lata później – ponad 140 tys.

Jeżeli podcasty miałyby rozwijać się w Polsce podobnie jak w Stanach Zjednoczonych, to jesteśmy dopiero na początku drogi. Według danych Edison Research z 2019 r., 70% Amerykanów w wieku 12+ wie czym jest podcast, a 32% słuchało podcastów w miesiącu poprzedzającym badanie.

Chcesz zrobić podcast? Warto zacząć jak najszybciej. Im bardziej ta forma przekazu będzie popularna, tym większa będzie konkurencja wśród nadawców. Na razie ciągle jeszcze masz szansę stosunkowo łatwo zaistnieć i przebić się na tym rynku. Nagrywanie podcastu to doskonały pomysł.

Podcast buduje markę osobistą

Co takie szczególnego ma w sobie podcast, że pozwala kolejnym osobom poznawać cię, z czasem coraz bardziej cię lubić i nabierać do ciebie zaufania?

Dajesz się poznać nowym osobom. Każdy odcinek podcastu ma swój tytuł i opis, które są widoczne dla wyszukiwarek. Dodając swój podcast do Apple Podcasts i do innych katalogów podcastów sprawiasz, że internauci szukający informacji na dany temat trafiają na ciebie. Ludzie mają rozmaite preferencje dotyczące konsumowania treści. Jedni lubią czytać, inni oglądać, a jeszcze inni słuchać. Nagrywanie podcastu pozwala skutecznie dotrzeć do odbiorców z tej ostatniej grupy.

Zwiększasz szansę, że cię polubią. Jako autor podcastu masz szansę zbudować silną więź odbiorcą. Słuchacz poznaje twój głos, sposób mówienia, a czasem fakty z twojego życia (o ile o nich wspominasz). Z czasem nabiera poczucia, że zna cię naprawdę. Jeżeli nagrywasz regularnie, stajesz się częścią życia takiej osoby, a ona – tylko dzięki temu, że ma z tobą stały kontakt – zaczyna cię lubić. Zjawisko to znane jest w psychologii jako efekt czystej ekspozycji.

Dzieląc się wiedzą, zdobywasz zaufanie. Od dziecka uczymy się słuchać ludzi mądrzejszych i bardziej doświadczonych od siebie. Zaczyna się od rodziców, później są nauczyciele, wykładowcy, szefowie, mentorzy… Słuchanie jest oznaką zainteresowania i szacunku. Kiedy w swoim podcaście przekazujesz wiedzę dotyczącą twojej dziedziny, budujesz własny autorytet. Udowadniasz, że znasz się na danym temacie, potrafisz ciekawie i zrozumiale o nim mówić. Jeżeli słuchacz będzie miał problem związany z tą dziedziną, jak myślisz, do kogo się zwróci?

To nie przypadek, że tak wielu marketerów ze światowej czołówki decyduje się na nagrywanie podcastu. Gary Vaynerchuk, Seth Godin, Pat Flynn, Chris Ducker, Amy Porterfield, Michael Hyatt czy Neil Patel – oni wszyscy z własnego doświadczenia wiedzą, jaką moc ma to medium. Niektórzy z nich przyznają, że podcast jest dla nich najważniejszym kanałem dotarcia do odbiorców.

Czy podcast jest lepszy niż blog i wideo?

Nie namawiam, żebyś rzucił wszystko i nastawił się wyłącznie na nagrywanie podcastu. Chcę ci jednak pokazać, że podcast ma pewne zalety w porównaniu z blogiem i wideo.

  1. Nie wymaga patrzenia na ekran. Możesz słuchać podcastów i w tym samym czasie robić coś innego – prowadzić auto, prasować, gotować, malować mieszkanie, skręcać meble z Ikei, biegać, a nawet… pływać (w wodoodpornych słuchawkach). To idealne rozwiązanie dla ludzi, którzy mają dużo spraw na głowie, a przy tym chcą się rozwijać i być bardziej produktywni. Czy twoi potencjalni klienci spełniają te warunki? Jeżeli tak, to podcast zdecydowanie powinieneś zrobić podcast.
  2. Angażuje przez długi czas. Kiedy ostatnio poświęciłeś przeczytałeś artykuł na jakimś blogu dokładnie, zdanie po zdaniu? Teksty w sieci są zwykle skanowane, nie czytane. Z wideo też nie jest łatwo. Oglądając je, jesteś ciągle podłączony do sieci, a więc podatny na rozmaite rozpraszacze: wyskakujące powiadomienia, maile, rozmowy itp. Trudno w takich warunkach obejrzeć półgodzinny film bez przerwy. Dużo łatwiej jest odsłuchać 30-minutowy odcinek podcastu – to tyle co dojazd do pracy albo przebieżka w parku.
  3. Wygodnie słucha się go w telefonie. Czytanie z małego ekranu, zwłaszcza dłuższych tekstów, jest męczące. Wideo też lepiej ogląda się w większej skali. W przypadku audio rozmiar nie ma znaczenia, a w dodatku każdy przez cały czas ma przy sobie odpowiednie urządzenie. Dzięki temu odbiorcy mogą łatwo wypełniać podcastami czas, który inaczej byłby zmarnowany, np. w kolejce do lekarza albo w korku na autostradzie.
  4. Trafia prosto do słuchacza. Jeżeli subskrybujesz dany podcast, każdy nowy odcinek pojawiają się w twoim telefonie automatycznie. W niektórych aplikacjach można ustawić od razu pobieranie – wtedy da się słuchać podcastów bez dostępu do sieci. Ściąganie przez internet komórkowy też nie jest problemem, bo takie pliki są wielokrotnie mniejsze niż w przypadku wideo. Półgodzinny odcinek ma zwykle objętość ok. 30 MB.
  5. Buduje intymną więź, ale nie odsłania wszystkiego. Wiele osób ma barierę przed mówieniem do kamery. Z kolei teksty na blogu nie tworzą tak silnej więzi z odbiorcami. Podcast jest świetnym kompromisem. Nawiązujesz osobisty kontakt z odbiorcą przez swój głos, ale nie musisz kontrolować mimiki czy tłumaczyć się, dlaczego ciągle nagrywasz w tym samym t-shircie.

Nabrałeś już ochoty na nagrywanie podcastu? Świetnie! W takim razie pora na twój pierwszy raz przed mikrofonem. Przejdźmy do szczegółów technicznych.

Wkrótce startują zapisy na mój kurs dla podcasterów PodcastPro – to najlepszy sposób, żeby zrobić podcast, który wzmocni twoją markę. Zapisz się tutaj, a dostaniesz więcej informacji »

Podcast – jak zacząć? Trzy podstawowe pytania

Szukałeś już w sieci informacji o tym, jak nagrać podcast? Całkiem możliwe, że przytłoczył cię natłok informacji. Mikrofony, statywy, uchwyty, osłony, kable, miksery, procesory dźwięku, oprogramowanie do montażu… Można i tak, ale moim zdaniem – zwłaszcza na początku – nie warto za bardzo tego komplikować. W większości przypadków możesz nagrać podcast na sprzęcie, który już masz. Dzięki temu szybciej ruszysz z miejsca.

Kompletowanie wyposażenia może być idealną wymówką, żeby nagranie swojego podcastu odsuwać w czasie w nieskończoność. Po drodze pojawiają się kolejne pytania i wątpliwości. Czy dam radę to wszystko ogarnąć? Czy nie utknę w miejscu? A co jeżeli kolejne elementy nie będą do siebie pasować? A co jeżeli mi się nie spodoba i okaże się, że wszystkie wydatki na marne?

Kiedy zaczynaliśmy z Pawłem Tkaczykiem nagrywać podcast Mała Wielka Firma w 2009 r., naszym jedynym sprzętem był laptop Pawła. Mówiliśmy do mikrofonu wbudowanego w klawiaturę, a do montażu służyła aplikacja Garage Band, dostępna bezpłatnie na Mac Booku. Techniczna jakość tych nagrań była bardzo kiepska.

Dziś wymagania słuchaczy są wyższe, ale dużo lepszy jest też sprzęt, który każdy z nas ma do dyspozycji. Poza tym, jak się zaraz przekonasz, sprzęt wcale nie jest najważniejszy.

Gdzie nagrywać podcast?

Chcesz nagrać podcast. Jak zacząć? Pierwszy element to pomieszczenie. Nawet najlepszy mikrofon nie spełni swojego zadania, jeżeli nagrywasz podcast w pokoju, gdzie jest duży pogłos.

Dobre pomieszczenie to takie, które jest jak najlepiej wytłumione. Nie słychać w nim odgłosów z zewnątrz, ale także pochłania dźwięk, który jest w środku.

Przyjmijmy dla uproszczenia, że dźwięk zachowuje się podobnie jak woda. W jedne powierzchnie wsiąka, od innych się odbija. Jeżeli w miejscu, gdzie nagrywasz, masz dywan albo wykładzinę na podłodze, grube zasłony w oknach i tapicerowane meble, to one wytłumiają pomieszczenie i dzięki temu do mikrofonu trafia tylko to, co wychodzi z twoich ust. Ale gdy siedzisz w pustej sali z gołymi ścianami, z posadzką wyłożoną kafelkami, to twój głos odbija się i brzmi to znacznie gorzej.

Szum z ulicy jest mniejszym problemem. Pamiętaj, że twoi słuchacze też nie będą raczej zamykać się w bunkrze, tylko będą w samochodzie, w parku albo w kuchni. Prawdopodobnie nawet nie zauważą dodatkowych odgłosów w tle.

Przekonuję się o tym regularnie w przypadku mojego podcastu. Mam tuż za oknem przystanek, z którego raz za razem autobusy ruszają pod górę i robią przy tym spory hałas. Żaden słuchacz nigdy się nie poskarżył, że takie odgłosy mu przeszkadzają. Prawdopodobnie większość w ogóle ich nie wyłapuje.

Skoro mówimy o miejscu do nagrywania, warto jednak uważać na pewne pułapki. Czasem pojawiają się dźwięki w tle, które dla ciebie mogą być niesłyszalne, a będą irytować słuchaczy. Przykłady? Buczenie wentylatora w łazience, szum klimatyzatora, brzęczenie lodówki albo pisk świetlówki.

Jaki mikrofon do nagrywania podcastów?

Osoby, które myślą o nagrywaniu podcastów, pytają z reguły: „jaki mikrofon kupić?”. Niektórzy od razu decydują się na polecany przez amerykańskich podcasterów Blue Yeti. To całkiem niezły mikrofon USB, tyle że jako podcaster, nagrywając swój głos, wykorzystasz tylko ułamek jego możliwości (a zapłacisz za wszystkie).

Dlatego w przypadku mojego podcastu zdecydowałem się jakiś czas temu na prostszy model tej samej firmy: Blue Snowball. Podłącza się go do komputera również przez USB. Jest o połowę tańszy, a zapewnia zbliżoną jakość. Jako pierwszy mikrofon z powodzeniem wystarcza. I może ci posłużyć naprawdę długo.

Obecnie korzystam z mikrofonu Rode PodMic (ze złączem XLR) oraz miksera Rodecaster Pro, który umożliwia nagrywanie do 4 mikrofonów, dźwięku z komputera i z telefonu. Ale uważam, że w przypadku początkujących, którzy dopiero uczą się, jak nagrać podcast, zakup takiego zestawu jest zdecydowanie na wyrost.

Na wyjazdach nagrywam na dyktafonie Zoom H2n. Jest on też dostępny w praktycznym zestawie z akcesoriami. Poza tym można go również podłączyć bezpośrednio do komputera i używać jako mikrofonu USB. Również zapewnia świetną jakość nagrań.

Obiecałem jednak, że będziesz mógł nagrać podcast za pomocą sprzętu, który masz pod ręką i zamierzam dotrzymać słowa. 🙂

Najprostszym mikrofonem, który masz do dyspozycji i który na początek zupełnie wystarczy, jest smartfon wyposażony w dowolną aplikację do nagrywania (warto sprawdzić jej ustawienia i wybrać najwyższą jakość nagrania).

Jako pierwszy mikrofon możesz też wykorzystać dyktafon cyfrowy, o ile taki posiadasz.

Za pomocą takiego sprzętu możesz śmiało nagrywać.

Jak nagrać podcast? W wielu przypadkach wystarczy smartfon

Jak nagrać podcast? Zamiast inwestować od razu w drogi mikrofon, spróbuj na smartfonie

Jak nagrać podcast – korzystanie z mikrofonu

  1. Odległość ust od mikrofonu powinna być podczas całego nagrania taka sama i wynosić ok. 15-20 cm (może być trochę więcej, jeżeli mówisz bardzo głośno).
  2. Nie trzymaj mikrofonu w ręce. Możesz położyć go przed sobą na biurku (najlepiej na poduszce albo na złożonym w kostkę kocu, żeby wytłumić drgania). Podczas nagrania nie dotykaj ani mikrofonu, ani biurka. Nie stukaj o blat palcem ani długopisem, nie bębnij stopami o podłogę, bo będzie to irytować słuchaczy.
  3. Załóż na mikrofon gąbkę – będzie ona pełnić rolę tzw. pop filtra. O co chodzi? Przy wymawianiu tzw. głosek zwarto-wybuchowych (b, d, g, k, p, t) strumień powietrza z ust może uderzać w membranę mikrofonu, co odbierane jest przez słuchacza jako nieprzyjemne stukanie. Gąbka wyhamowuje to pędzące powietrze i dzięki temu cały odcinek podcastu brzmi lepiej.

Prowizorka? Być może. Ale to nie telewizja, nikt się nie dowie. 😉

Oczywiście jeżeli masz ochotę, możesz kupić sobie wypasiony sprzęt zanim siądziesz do nagrywania pierwszego odcinka. Tylko później nie marudź, że z niego nie korzystasz, kiedy minie ci słomiany zapał.

Jaki program do obróbki dźwięku?

Tu sprawa jest prosta. Nieważne czy masz PC, czy Maca. W obu przypadkach możesz legalnie pobrać darmową aplikację Audacity, umożliwiającą nagrywanie i montaż dźwięku. Jeżeli masz dyktafon, całkiem możliwe, że producent dostarczył też wraz z nim jakieś podobne narzędzie.

Podcast – jak zacząć? Na początek do montażu wystarczy darmowy program Audacity

Do obróbki dźwięku możesz wykorzystać darmowy program Audacity

Zadbaj, żeby zarejestrować swój głos z odpowiednią czułością, tzn. nagranie nie powinno być ani za głośne, ani za ciche. Jeżeli jest za głośne, dźwięk jest przesterowany (zniekształcony), co bardzo skutecznie zniechęca do słuchania. Jeżeli nagranie jest za ciche, to po jego zgłośnieniu może być słyszalny szum. Ale z dwojga złego lepsze to niż przester. Szum da się przynajmniej częściowo usunąć.

Gotowy odcinek eksportujesz jako plik MP3, z parametrem bitrate 128 kbps. Dla muzyki taka jakość byłaby trochę za niska, ale dla słowa mówionego z powodzeniem wystarcza, zapewniając niewielki rozmiar plików.

Praca nad podcastem jest dość czasochłonna. Trzeba znaleźć temat, zastanowić się, co chcesz powiedzieć, nagrać to, zmontować, zrobić opis, umieścić w sieci i promować. Ale możesz się pocieszyć, że z wideo jest o wiele więcej roboty.

Poza tym to długoterminowa inwestycja. Nowi słuchacze widzą nie tylko najnowszy odcinek twojego podcastu – mają też łatwy dostęp do całego archiwum. Dzięki temu im więcej ciekawych odcinków, tym więcej szans na przyciągnięcie odbiorców. Pierwszego odcinka mojego podcastu Mała Wielka Firma sprzed 10 lat słucha wciąż kilkaset osób miesięcznie!

Gdzie publikować podcasty?

Pewnie chcesz, żeby twój podcast już od pierwszego odcinka był dostępny w Apple Podcasts (dawniej: iTunes), Spotify, Google Podcasts itd. Da się to zrobić łatwiej niż myślisz!

Dodanie podcastu do różnych aplikacji jest trochę bardziej skomplikowane od wrzucenia fotki na Facebooka. Ale niewiele bardziej.

Większość parametrów ustawia się tylko jeden raz, gdy tworzysz zupełnie nowy podcast i dodajesz swój pierwszy odcinek. Dodawanie kolejnych odcinków idzie szybciej – przesyłasz plik, dodajesz tytuł, opis – i gotowe.

gdzie publikować podcasty

Najprostsza droga to skorzystania ze specjalnego hostingu dla podcastów. Warto skorzystać z renomowanych serwisów hostingowych, takich jak Spreaker, Libsyn, Blubrry czy Podbean.

W przypadku mojego podcastu korzystam z hostingu Spreaker.com i jestem z niego zadowolony. To również dobra platforma dla osób, które dopiero zaczynają nagrywać podcast. Jeżeli masz na koncie mniej niż 5 godzin nagrań, korzystasz ze Spreakera za darmo. Podejrzewam, że kiedy wypuścisz np. 10 półgodzinnych odcinków i dalej będzie ci się chciało nagrywać, to nie będziesz mieć większych oporów, żeby zapłacić 72 USD rocznie za profesjonalną usługę.

Każdy serwis do hostowania (przechowywania) plików audio udostępnia tzw. RSS feed, dzięki czemu możesz dodać swój podcast do różnych aplikacji i katalogów podcastów. To bardzo proste – podajesz tylko adres swojego feedu RSS (czyli specjalny link, do twojego hostingu).

Inne popularne aplikacje (np. Overcast, Podcast Addict, Castbox, Google Podcasts) automatycznie wyłapują treść z Apple Podcasts. Dzięki temu nie musisz się w nich dodatkowo rejestrować – same znajdą twój podcast i pobiorą na bieżąco każdy nowy odcinek.

A potem już tylko wywiady, autografy, wizyty w zakładach pracy… 😉

Wkrótce startują zapisy na mój kurs dla podcasterów PodcastPro – to najlepszy sposób, żeby zrobić podcast, który wzmocni twoją markę. Zapisz się tutaj, a dostaniesz więcej informacji »