Jak lepiej poznać siebie, żeby wejść na odpowiednią drogę biznesową i z sukcesem podążać nią do celu?

Nie wiem, co chcę robić w życiu…

Inni to mają wszystko przemyślane, poukładane, a u mnie jeden wielki chaos.

Masz czasem takie myśli? Nie jesteś jedyną taką osobą.

Wątpliwości pojawiają się na każdym etapie życia: studia, pierwsza praca, własna firma… Im dłużej utrzymują się te wątpliwości, tym gorzej. Masz poczucie, że marnujesz czas i życie jest bez sensu.

Ale nie musi tak być.

W tym odcinku podcastu zadałem mojemu gościowi kilka kluczowych pytań: jak odnaleźć swoją drogę zawodową oraz jak lepiej poznać siebie, by skutecznie taką drogą podążać.

Mój rozmówca jest konsultantem HR i coachem, nagrywa podcast Zwinność osobista, a nazywa się Bartek Olejniczak.

Prezent dla słuchaczy

Odkryj swoje IKIGAI
Szukasz swojej drogi biznesowej? Dołącz do Klubu MWF i pobierz zeszyt ćwiczeń, który pomoże ci ją znaleźć Chcę to 

W jaki sposób lepiej poznać siebie i swoje priorytety?

Proces poznawania samego siebie wymaga czasu i pracy, więc zamiast liczyć, że zajmiemy się tym w wolnej chwili albo nagle doznamy olśnienia i poznamy sens życia, lepiej to zaplanować i jakoś wcisnąć w kalendarz.

W życiu ważne są wartości, które są dla nas istotne. To one pchają nas do działania i to one powinny być fundamentem, na którym będziemy budować naszą ścieżkę kariery.

Proces określania własnych wartości można przejść z pomocą specjalistów, ale można też samodzielnie. Wystarczy wygooglować wartości w życiu i na ich podstawie stworzyć własną listę.

Zupełnie inne podejście do prowadzenia biznesu będą miały osoby kierujące się w życiu takimi wartościami, jak zdrowie, rodzina, komfort czy bezpieczeństwo, a zupełnie inne ci, dla których liczą się przygoda, wyzwania, niezależność, samodzielność czy pieniądze.

Jak określić swoje predyspozycje i umiejętności, nie mając żadnego doświadczenia zawodowego?

Rozkminki na temat własnych wartości i tego, w czym jesteśmy dobrzy, wręcz powinno się przeprowadzać jak najwcześniej. Może już w liceum albo na studiach? Moglibyśmy w ten sposób uniknąć niektórych błędnych decyzji.

W przypadku poszukiwania swoich wewnętrznych zasobów warto sięgnąć po narzędzie, które nazywa się koncepcją IKIGAI. Wywodzi się ona z Japonii i na polski przetłumaczylibyśmy ją jako „powód, by być”.

W skrócie chodzi o to, żeby znaleźć sens w życiu.

Narzędzie jest bardzo proste i składa się z czterech obszarów, które należy sobie rozpisać na kartce:

  • to, co kochamy robić i co daje nam satysfakcję,
  • to, w czym jesteśmy dobrzy, czyli nasze umiejętności i wiedza,
  • to, za co inni mogliby nam zapłacić,
  • to, czego świat od nas potrzebuje, czyli problemy dookoła nas, które dostrzegamy.

Po wypełnieniu tych kół tematycznych, sprawdzamy, w których miejscach się przecinają. Idealnie byłoby znaleźć punkt wspólny dla wszystkich tych obszarów.

Ten proces poznawania własnych wartości dobrze jest co jakiś czas powtarzać.

Czy warto pytać innych o to, w czym jesteśmy dobrzy?

Pytanie innych o opinię na nasz temat to bardzo grząski grunt i łatwo wpaść na mieliznę naszych oczekiwań. Warto zatem świadomie wybrać osoby z naszego otoczenia.

Przede wszystkim powinny to być osoby, które mają w stosunku do nas dobre intencje i które chcą widzieć nas w momencie, gdy osiągamy sukces.

Ponadto bardzo istotna jest szczerość i otwartość w relacji z takimi osobami, a poza tym dobrze byłoby, żeby choć trochę orientowały się one w tym, co robimy na co dzień, i rozumiały nasze problemy i wyzwania.

Pamiętajmy, żeby pytać o opinię, a nie o radę.

Dlaczego niektórym osobom trudno przełożyć przygotowania do wyboru drogi biznesowej na konkretne działanie?

Dzieje się tak dlatego, że w końcu trzeba przejść do momentu zderzenia naszej wizji z rzeczywistością. Trochę jak wyjście spod ciepłej kołderki w mroźny grudniowy poranek.

Jeśli zauważymy u siebie przeciąganie tego procesu, zastanówmy się, dlaczego tak się dzieje. Może potrzebujemy większej poduszki finansowej, może chcemy uzyskać jakiś dodatkowy certyfikat, może zależy nam na odpowiednim przychodzie od klientów… Gdy już określimy te przyczyny, możemy faktycznie odłożyć ten moment rozpoczęcia działania na jakiś czas i wrócić do tego później.

Tyle że jeżeli te warunki będą już spełnione, a my nadal nie będziemy robić tego pierwszego kroku, to trzeba się już bardziej nad sobą zastanowić.

W jaki sposób wciągać do swojego otoczenia osoby, które są dla nas wartościowe?

Skuteczne metody to takie metody, które są zgodne z nami. Warto się zastanowić, w jakich sytuacjach lubimy poznawać nowych ludzi. To może być dla nas spora inspiracja.

Genialnym narzędziem do tego celu jest podcast. Kolejnym jest społeczność, bo dziś praktycznie w każdym obszarze można ją znaleźć. W takiej społeczności łatwo znaleźć osoby, które są na tym samym etapie, co my. Można się z nimi łączyć w mastermindy albo w grupy w ramach partneringu produktywności.

3 rzeczy do zrobienia po wysłuchaniu tego podcastu

  1. Zastanów się, jakie wartości są dla ciebie ważne w życiu. Możesz wyszukać taką listę w Google – to dobry punkt wyjścia.
  2. Wybierz z listy bliskich ci wartości pięć najważniejszych. Najlepiej robić to na zasadzie eliminacji.
  3. Po wstępnej analizie swoich kompetencji i oczekiwań, zapytaj kogoś zaufanego o to, które z twoich predyspozycji są jego zdaniem najcenniejsze.
Aby używać odtwarzaczy multimedialnych, musisz wyrazić zgodę na użycie plików cookies usług odtwarzaczy
Ok, zgadzam się
Na stronie zostały wykorzystane linki afiliacyjne. Jeżeli wejdziesz przez nie na stronę sprzedawcy i dokonasz zakupu, sprzedawca podzieli się ze mną częścią swojej marży (nie wpływa to na twoją cenę). Wymieniam wyłącznie te produkty i usługi, z których rzeczywiście korzystam i jestem z nich zadowolony.