Mikrofon do podcastów to nie wszystko!
Znajdź idealny zestaw [interaktywny kalkulator]

Jaki jest dobry mikrofon do podcastów? To pytanie zadaje sobie chyba każdy, kto chce zacząć nagrywać, bo planuje na przykład budować markę osobistą. W grupach podcastowych prawdopodobnie dostaniesz wiele różnych odpowiedzi i… dalej nie będziesz wiedział, co wybrać! 

Tymczasem jakość dźwięku wpływa m.in. na twoją wiarygodność! Amerykańscy i australijscy naukowcy wykazali, że gdy audio jest słabej jakości, odbiorcy oceniają osobę mówiącą jako mniej inteligentntą, mniej sympatyczną, a prezentowane przez nią treści jako mniej ważne1.

Dlatego przygotowałem interaktywny kalkulator, który pomoże ci wybrać odpowiedni sprzęt. Wystarczy, że odpowiesz na kilka pytań i dowiesz się, nie tylko jaki mikrofon, ale cały zestaw do podcastów – dopasowany do twoich indywidualnych potrzeb – rekomenduję. Zobaczysz też od razu, jaki jest orientacyjny koszt takiego zestawu.

Wcześniej jednak trzy zastrzeżenia:

  1. Podane propozycje to mój subiektywny wybór. Polecam takie urządzenia, które dobrze znam i do których mam zaufanie. Na rynku jest jednak ogromny wybór sprzętu różnych marek i w różnych cenach. Możesz równie dobrze znaleźć inny mikrofon, mikser lub statyw, który tak samo lub nawet lepiej spełni twoje oczekiwania.
  2. Podaję linki do Ceneo i Amazona, bo tam znajdziesz polecany sprzęt w najlepszych cenach. Są to linki afiliacyjne – jeżeli dokonasz przez nie zakupu, sprzedawca wypłaci mi prowizję za przyprowadzenie klienta (nie wpływa to na twoją cenę).
  3. W niektórych przypadkach rekomendowany przeze mnie zestaw do podcastów kosztuje kilka tysięcy złotych, ale nie przerażaj się tą ceną. Pamiętaj, że możesz zacząć nagrywać podcast bez wydawania kasy na sprzęt.
Jak nagrać podcast? W wielu przypadkach wystarczy smartfon
Sprzęt do podcastów nie musi być drogi. Na początku możesz nagrywać nawet na smartfonie.

Spis treści:

Zestaw do podcastów dopasowany do twoich potrzeb

Odpowiedz na kilka pytań dotyczących twojego podcastu. Po wypełnieniu ankiety zobaczysz listę sprzętu dopasowanego do twoich indywidualnych potrzeb. Poznasz też od razu orientacyjny koszt całego zestawu

W kalkulacji starałem się uwzględnić wszystkie wydatki, również te, które na początku są często pomijane, np. odpowiednie kable i statywy. (Jeżeli nie wyświetla się ankieta poniżej, odśwież stronę.)

⬇︎⬇︎⬇︎ INTERAKTYWNY KALKULATOR ⬇︎⬇︎⬇︎

Aby używać formularzy Tally.so, musisz wyrazić zgodę na użycie plików cookies usług marketingowych
Ok, zgadzam się

Mikrofon do podcastów – nagrywanie solo i wywiady zdalne

Do nagrywania własnego głosu polecam mikrofon Samson Q2u (zobacz na Ceneo.pl lub Amazon.pl). Jest to mikrofon dynamiczny, dzięki czemu nie zbiera zbyt dużo zakłóceń z otoczenia. Jest wyposażony w złącze USB, więc możesz go podłączyć bezpośrednio do komputera i zacząć nagrywać. Dodatkowo ma też złącze XLR, więc jeżeli za jakiś czas postanowisz rozbudować swój zestaw i dokupić mikser, możesz go nadal używać.

Inny często polecany mikrofon do podcastów, który spełnia wszystkie powyższe warunki, jest Shure MV7 (zobacz na Ceneo.pl lub Amazon.pl). Jest on jednak trzy razy droższy od Samsona. Moim zdaniem Samson w zupełności wystarcza, ale jeżeli chcesz mieć droższy sprzęt renomowanej marki, to Shure na pewno zaspokoi twoje oczekiwania.

Między tymi mikrofonami jest jeszcze jedna różnica. Samsona można trzymać w ręce lub postawić na małym statywie, który jest dołączony do mikrofonu. Shure wymaga dokupienia osobnego statywu.

Te same mikrofony możesz wykorzystać do robienia wywiadów zdalnych (przez internet). Z punktu widzenia sprzętu nie różnią się one niczym od nagrywania własnego głosu. Jedyna różnica tkwi w oprogramowaniu, które nagrywa zarówno ciebie, jak i osobę po drugiej stronie.

Aby używać odtwarzaczy multimedialnych, musisz wyrazić zgodę na użycie plików cookies usług odtwarzaczy
Ok, zgadzam się

Być może widziałeś w internecie opinie, że mikrofony pojemnościowe brzmią lepiej od dynamicznych. To prawda – są one bardziej czułe i sprawiają, że głos jest trochę bogatszy i pełniejszy. Z tego powodu sam rekomendowałem kiedyś mikrofony pojemnościowe. Wiesz dlaczego zmieniłem zdanie?

Przekonałem się, że większa czułość mikrofonów pojemnościowych jest częściej wadą niż zaletą. To dlatego, że niewiele osób dysponuje odpowiednio wytłumionym pomieszczeniem do nagrywania. A mikrofony pojemnościowe wyłapują też więcej pogłosu.

„Trochę lepsze” brzmienie nie zapewni ci więcej słuchaczy (zwłaszcza że nie mają oni porównania, bo raczej nie używasz dwóch różnych mikrofonów w tym samym odcinku). Natomiast słyszalny w nagraniu pogłos może zabić nawet najlepszą treść, bo utrudnia zrozumienie słów. Kiedy odbiorca zaczyna się męczyć – przestaje słuchać lub przełącza się na coś innego. Mikrofon dynamiczny pomaga się przed tym uchronić.

Jaki mikrofon do wywiadów twarzą w twarz?

Do robienia wywiadów twarzą w twarz najlepiej nadają się mikrofony ze złączem XLR. Dlaczego właśnie takie? Bo można je podłączyć do miksera lub rejestratora, który nagra każdą osobę na oddzielnej ścieżce. Obydwa modele, które wymieniłem wcześniej, spełniają te warunki. 

Jeżeli szukasz czegoś innego, mogę polecić mikrofon, którego sam przez jaki czas używałem: Rode PodMic (zobacz na Ceneo.pl lub Amazon.pl). Sprzęt Rode nie jest tani, bo ma wysoką jakość i jest produkowany w Australii. Nigdy nie zawiodłem się jednak na ich produktach. 

Do Rode PodMic musisz dokupić statyw (najlepiej tzw. ramię mikrofonowe). Jeżeli szukasz sprzętu, który da się trzymać w ręce (bo na przykład chcesz go swobodnie używać na wyjazdach), dobrym wyborem będzie wspomniany wcześniej Samson Q2u. Tańszą opcją może być Behringer Ultravoice XM8500 (zobacz na Ceneo.pl lub Amazon.pl), który ma zaskakująco dobrą jakość dźwięku jak na swoją niską cenę.

Osobiście używam obecnie mikrofonu Focusrite Vocaster DM14v, dostępnego w zestawie Vocaster Two Studio – napiszę o nim dalej, gdy będzie mowa o interfejsach audio.

Do połączenia każdego mikrofonu z rejestratorem, interfejsem lub mikserem potrzebujesz kabla XLR, np. Accu 3 m (zobacz na Amazon.pl). Wybierając kabel, zwróć uwagę na to, żeby jego długość była dopasowana to Twoich potrzeb. Moim zdaniem nie ma sensu przepłacać za kable, ale nie warto też za wszelką cenę szukać najtańszego. Niskiej jakości kable mogą być bardziej podatne na zakłócenia. Zdarza się też, że mają źle dopasowane wtyczki i po podłączeniu mikrofonu nie da się ich wyciągnąć bez ryzyka uszkodzenia sprzętu.

Wszystkie wymienione modele to mikrofony dynamiczne. Sprawdzają się one dobrze przy nagrywaniu głosu, kiedy zależy nam na tym, żeby w nagraniu znalazło się jak najmniej dźwięków z otoczenia. Jeżeli masz pomysł na podcast w stylu reportażu lub słuchowiska i zależy ci na tym, żeby dźwięki z otoczenia były dobrze słyszalne, polecam skorzystanie z rejestratora dźwięku, który ma wbudowany mikrofon pojemnościowy.

Rode PodMic to mikrofon dynamiczny, co oznacza, że zbiera mniej zakłóceń z otoczenia niż mikrofon pojemnościowy.
Mikrofon do podcastów Rode PodMic kosztuje ok. 550 zł, ale są też tańsze rozwiązania dobrej jakości.

Mikser, interfejs audio, rejestrator dźwięku – co wybrać?

Zestaw do nagrywania podcastów poza mikrofonem musi zawierać też urządzenie, na którym zarejestrujesz dźwięk. W przypadku mikrofonów USB jest to po prostu komputer. Jeżeli jednak chcesz nagrywać kilka osób, to głos każdej z nich powinien być zapisany na oddzielnej ścieżce – zdecydowanie ułatwia to montaż. Będzie ci do tego potrzebny mikser, interfejs audio lub rejestrator dźwięku. Co wybrać?

W największym uproszczeniu:

  • Mikser do podcastów – jak sama nazwa wskazuje – służy do miksowania, czyli łączenia dźwięków z różnych źródeł (gdy np. nagrywasz swój głos z podkładem muzycznym i chcesz regulować głośność muzyki w trakcie mówienia). Mikser wymaga zasilania z sieci elektrycznej i ma wielkość zbliżoną do segregatora biurowego, więc sprawdza się najlepiej, gdy masz stałe miejsce do nagrywania, nie musisz go za każdym razem składać i rozkładać.
  • Interfejs audio umożliwia podłączenie mikrofonu (lub mikrofonów) ze złączem XLR do komputera. Inaczej mówiąc: zamienia sygnał analogowy na cyfrowy. Interfejs jest zbliżony rozmiarami do małej książki lub notesu i może być zasilany z komputerza przez USB, więc zajmuje mniej miejsca na biurku niż mikser i nie wymaga osobnego gniazda sieciowego.
  • Rejestrator dźwięku to taki bardziej rozbudowany dyktafon. Jest mały, działa na baterie i ma wbudowany własny mikrofon, więc świetnie sprawdza się na wyjazdach. Poza tym do wielu rejestratorów można podłączyć zewnętrzne mikrofony ze złączem XLR i nagrywać każdą osobę na oddzielnej ścieżce.

Oczywiście to tylko uproszenie, bo konkretne modele różnią się funkcjami i rozmiarami.

Jaki jest najlepszy mikser do podcastów?

Każdy może mieć własną definicję najlepszego miksera. Polecam Rodecaster Pro (zobacz na Ceneo.pl lub Amazon.pl) – mikser stworzony specjalnie do podcastów. Możesz na nim nagrywać do 4 osób, rozmowy telefoniczne (również przez Bluetooth) i dźwięk z komputera, w tym także rozmowy przez Zoom, Skype i inne komunikatory. Rodecaster Pro ma też wbudowane świetne funkcje poprawiające brzmienie głosu.

Do nagrywania nie potrzebujesz komputera. Dźwięk zapisuje się na karcie SD, a później możesz go stamtąd skopiować na dysk. Jeżeli chcesz, możesz podłączyć mikser do komputera kablem USB i nagrywać na komputerze.

Rodecaster Pro jest standardowo zasilany z sieci elektrycznej, ale jest też opcja używania go w terenie. Trzeba w tym celu dokupić specjalną przejściówkę i odpowiednio mocny power bank.

Na rynku jest duży wybór mikserów, więc jeżeli nie chcesz wydawać na swój zestaw do podcastów aż tyle, z pewnością znajdziesz jakąś tańszą opcję. Ciekawą alternatywą jest np. rejestrator Zoom PodTrak P4 (zobacz na Ceneo.pl lub Amazon.pl).

Rodecaster Pro to mikser stworzony specjalnie do podcastów przez znaną australijską firmę Rode. Jest bardzo wygodny w obsłudze i można go wykorzystywać również podczas live'ów.
Z mikserem Rodecaster Pro twój zestaw do podcastów od razu nabierze kolorów. Ten sprzęt świetnie brzmi i doskonale wygląda.

Interfejs audio do podcastów (w praktycznym zestawie)

Przez lata podcasterzy polecali sobie nawzajem interfejs audio Focusrite Scarlett 2i2 (zobacz na Ceneo.pl lub Amazon.pl). W 2022 r. na rynku pojawił się jednak nowy model tej samej marki, stworzony specjalnie dla podcasterów i youtuberów: Focusrite Vocaster Two. Korzystam z niego obecnie i bardzo sobie chwalę.

Najbardziej opłaca się zakup całego zestawu Vocaster Two Studio na Ceneo.pl lub Amazon.pl (warto porównać ceny, bo czasem jedna z tych platform ma ofertę nawet o kilkaset złotych lepszą niż druga).

W skład zestawu wchodzą:

  • interfejs audio Vocaster Two,
  • mikrofon Vocaster DM14v z kablem XLR,
  • słuchawki studyjne Vocaster HP60v.

Interfejs Vocaster Two wygląda nowocześnie i minimalistycznie (trzy pokrętła i kilka przycisków), ale dzięki fabrycznej aplikacji Vocaster Hub oferuje zaskakująco duże możliwości. Możesz nagrać dwie osoby w jednym pokoju, rozmowę przez internet lub telefon (również przez Bluetooth), a także muzykę lub inne dźwięki odtwarzane z telefonu lub komputera.

Co więcej, Vocaster Two ma funkcje poprawiające brzmienie głosu i wyciszające hałas w tle. Umożliwia też automatyczne ustawienie poziomu nagrywania, co zabezpiecza przed przesterami.

Mikrofon DM14v jest solidnie wykonany, ma przyjemne brzmienie i wyjątkowo skuteczny wbudowany pop-filtr. Nawet gdy mówisz do mikrofonu umieszczonego bardzo blisko ust, nie słychać nieprzyjemnego „pykania”.

Słuchawki HP60v mają świetną jakość dźwięku, dobrze wytłumiają odgłosy otoczenia i są bardzo wygodne (co w przypadku osób noszących okulary, tak jak ja, nie zawsze jest regułą). Dobrze trzymają się na głowie, nie uciskają ani nie spadają. Są wyposażone w 3-metrowy kabel, w sam raz, żeby nie ograniczać swobody ruchów.

No i wisienka na torcie: cały zestaw świetnie wygląda, więc używa się go z przyjemnością.

Vocaster Two Studio marki Focusrite to praktyczny zestaw dla podcasterów i youtuberów składający się z wysokiej jakości interfejsu audio, mikrofonu oraz słuchawek.

Rejestrator dźwięku dopasowany do potrzeb

Pewnie już się orientujesz, że jestem fanem marek Focusrite i Rode. Natomiast jeżeli chodzi o rejestratory, moją ulubioną marką jest japoński Zoom (nie mylić z amerykańską firmą Zoom Video Communications, która stworzyła oprogramowanie do spotkań online).

Wybór konkretnego modelu rejestratora zależy od tego, ile osób chcesz nagrywać:

  • Zoom H4n (zobacz na Ceneo.pl lub Amazon.pl) pozwala na podłączenie dwóch mikrofonów,
  • Zoom H6 (zobacz na Ceneo.pl lub Amazon.pl) umożliwia podłączenie czterech mikrofonów.

Każdy z tych modeli ma też wbudowany mikrofon pojemnościowy. Jest on bardziej czuły od mikrofonów dynamicznych, które polecałem wcześniej. Nadaje się więc świetnie do nagrywania podcastów reportażowych, zawierających dużo dźwięków z otoczenia. 

Po co podłączać dodatkowe mikrofony, skoro rejestrator ma wbudowany mikrofon? Odpowiedź jest prosta. Kiedy każdy mówiący ma swój mikrofon, jego głos zapisuje się na osobnej ścieżce i możesz go edytować niezależnie od innych.

A co w sytuacji, kiedy chcesz nagrywać np. podcast podróżniczy, zależy ci na wyłapywaniu dźwięków z otoczenia, ale poza tym będzie w nim słychać tylko twój głos? Wtedy polecam rejestrator dźwięku Zoom H2n (zobacz na Ceneo.pl lub Amazon.pl). Jest on mały i wygodny, więc doskonale sprawdza się na wyjazdach. Nie da się do niego wpiąć zewnętrznych mikrofonów, ale ten wbudowany ma bardzo przyjemne brzmienie. Zoom H2n działa na 2 bateriach AA, więc możesz go używać w dowolnym miejscu. Dodatkowo możesz dokupić pakiet akcesoriów (zobacz na Ceneo.pl lub Amazon.pl) przydatnych w terenie.

Zoom H2n to mały rejestrator dźwięku, który sprawdza się przy nagrywaniu w terenie.
Rejestrator Zoom H2n przydaje się, gdy chcesz nagrywać podcast w formie reportażu zawierający dźwięki z otoczenia.

Ramię mikrofonowe – kiedy się przydaje?

Niektóre mikrofony (np. Samson Q2u) mają w zestawie mały statyw na biurko. Takie statywy nie są jednak zbyt wygodne w użyciu – zwykle okazują się za niskie i mało stabilne. Dużo lepszym rozwiązaniem jest ramię mikrofonowe.

Polecam ramię mikrofonowe Rode PSA1 (zobacz na Ceneo.pl lub Amazon.pl), z którego sam korzystam. Początkowo miałem jakieś inne, nieznanej marki, ale szybko przekonałem się, że to był błąd. Tanie ramię miało słabe sprężyny i było źle wyważone, przez co musiałem się zawsze nagimnastykować, żeby ustawić mikrofon w pożądanym położeniu. 

Poza tym słabe ramię w połączeniu z dość ciężkim mikrofonem zachowywało się czasem w nieprzewidywalny sposób. Kiedyś chciałem przesunąć mikrofon w bok, a ten – zamiast zatrzymać się, gdy go puściłem – siłą bezwładu poleciał dalej i uderzył w ścianę. Stwierdziłem wtedy, że nie ma sensu oszczędzać na statywie, gdy masz droższy od niego mikrofon.

Niektóre mikrofony można trzymać w ręce, ale uwaga: część osób ma skłonność do poruszania palcami w trakcie mówienia i na nagraniu słychać wtedy szumy lub stukanie. 

Ramię mikrofonowe sprawdza się świetnie, gdy nagrywasz zwykle w tym samym miejscu. Potrzebujesz tylu ramion, ilu mikrofonów używasz.

Statyw mikrofonowy do wywiadów nagrywanych na wyjazdach

Kiedy jeździsz do gości, żeby przeprowadzać z nimi wywiady, ramię nie jest zbyt praktycznym rozwiązaniem. Nie wiesz wtedy nigdy na sto procent, w jakich warunkach będziesz nagrywać. Jeżeli będziecie siedzieć przy zabytkowym biurku albo przy ławie ze szklanym blatem, przykręcanie ramienia może okazać się problematyczne.

Dlatego nagrywając na wyjazdach, warto pomyśleć o statywach stołowych np. Tiger Music (zobacz na Amazon.pl). Można je łatwo postawić na dowolnym blacie. Taki statyw ma ciężką podstawę, która powinna zapewniać stabilność. Pamiętaj jednak, że tę stabilność trzeba zawsze sprawdzić w połączeniu z używanym przez ciebie mikrofonem. Dlatego zaraz po zakupie statywu sprawdź, czy utrzyma twój mikrofon we właściwym położeniu. Jeżeli nie – zwróć go i wymień na inny, z cięższą podstawą.

I jeszcze jedno: jeżeli nie przemieszczasz się samochodem, zastanów się, czy na pewno chcesz dźwigać ciężkie statywy na swoich plecach lub ramieniu. Być może uznasz, że jednak lepiej będzie trzymać mikrofony w ręce.

Jakie słuchawki do nagrywania podcastów?

Ostatnim elementem naszego zestawu do podcastów są słuchawki. Do nagrywania i montażu możesz używać dowolnych, nawet takich od smartfona. Nie ma to żadnego wpływu na jakość nagrania. Zdecydowanie polecam jednak słuchawki nauszne, np. Sony MDR-7506 (zobacz na Ceneo.pl lub Amazon.pl). 

Słuchawki nauszne mają dwie duże zalety: 

  • Wyciszają część hałasów z otoczenia, dzięki czemu łatwiej skupić się na dźwiękach, które słychać w nagraniu.
  • Od mojego laryngologa dowiedziałem się, że są mniej szkodliwe dla słuchu niż te wkładane do ucha.

Osobiście używam słuchawek Vocaster HP60v, dostępnych w zestawie Vocaster Two Studio (zobacz na Ceneo.pl lub Amazon.pl).

Przy wyborze konkretnego modelu słuchawek warto kierować się nie tylko brzmieniem, ale przede wszystkim wygodą. Podczas montażu podcastu możesz w nich spędzać po kilka godzin, więc dobierz takie, w których będziesz się czuć komfortowo.

1)Źródło: University of Southern California The quality of audio influences whether you believe what you hear

Na stronie zostały wykorzystane linki afiliacyjne. Jeżeli wejdziesz przez nie na stronę sprzedawcy i dokonasz zakupu, sprzedawca podzieli się ze mną częścią swojej marży (nie wpływa to na twoją cenę). Wymieniam wyłącznie te produkty i usługi, z których rzeczywiście korzystam i jestem z nich zadowolony.

Przeskocz do: