Jak wydać książkę bez wydawcy, nie inwestując własnych pieniędzy

utworzone przez | Lipiec 2015

Jeżeli naprawdę znasz się na tym, co robisz i chcesz być postrzegany jako ekspert w swojej dziedzinie, jednym z najlepszych sposobów jest napisanie książki.

To nie takie trudne. Nawet jeżeli nie masz lekkiego pióra, możesz przecież znaleźć kogoś, kto cię wyręczy. Zbierze od ciebie wszystkie informacje, uporządkuje je i poda w przystępnej formie. Każdy doświadczony dziennikarz poradzi sobie z takim zadaniem.

Schody zaczynają się później, gdy zaczynasz szukać wydawcy.

Wydawnictwa dostają mnóstwo propozycji od autorów. Spośród nich próbują wybrać najlepsze. A kryteriów jest znacznie więcej niż tylko to, czy tekst dobrze się czyta. Oto niektóre z nich:

  • Jaka jest grupa docelowa? Ile osób potencjalnie może być zainteresowanych tematem i czy ci ludzie kupują książki?
  • Jaka jest konkurencja? Czy na rynku są już książki o podobnej tematyce? Jeżeli jest ich zbyt wiele, kolejna może pozostać niezauważona. Jeżeli nie ma wcale, może to świadczyć o braku zainteresowania czytelników danym tematem.
  • Jakie jest doświadczenie pisarskie autora? Czy wydał już coś wcześniej? Jak się sprzedawało?
  • Jaki potencjał promocyjny na autor? Czy jest osobą znaną z mediów? Ilu ma fanów w internecie?
  • Ile można zarobić (lub stracić)? Jakie są koszty wydania książki i ile powinna kosztować, żeby się sprzedać?

Może się więc okazać, że żadne wydawnictwo nie będzie chciało zaryzykować, mimo że materiał jest naprawdę dobry.

Nawet jeżeli ktoś się zdecyduje, prawdopodobnie będziesz zawiedziony, jak mało pieniędzy dostaniesz jako autor. W przypadku książki biznesowej możesz liczyć na parę złotych od sprzedanego egzemplarza. Przy 1000 egz. sprzedanych w ciągu roku (to dość prawdopodobny wynik) zarobisz 3-4 tys. zł. Szału nie ma.

Można jednak wydać swoją książkę samemu, nawet jeżeli nie masz pieniędzy (albo nie chcesz ich inwestować w taki projekt). Self-publishing ma oczywiste plusy: nie musisz prosić nikogo o łaskę, a jeżeli książka się sprzeda, zarobisz dużo więcej. Jak to zrobić? Posłuchaj 104. odcinka podcastu Mała Wielka Firma.

W tym odcinku mówimy o książce:

W tym odcinku mówimy o książce:

Rozstrzygnięcie konkursu: książki Efekt tygrysa (w formie papierowej lub audio) otrzymują: Michał Stypułkowski, Adam Kopeć, Aleksandra Gruca-Endzel, Tomasz Adamiec i Wiktor Bargański. Gratulacje 🙂

Chcesz wiedzieć jako pierwszy o nowych odcinkach podcastu? Zapisz się »

Shares
Share This