Cechy przedsiębiorcy – 8 sygnałów, że własna firma to coś dla ciebie
Czas czytania: 9 minutJakie są cechy przedsiębiorcy, przydatne w tworzeniu i rozwijaniu biznesu?
Podam ci 8 takich cech, które nauczyłem się doceniać, prowadząc własną firmę od 2004 r.
Dowiesz się:
- Dlaczego właśnie te cechy są ważne i wpływają na planowanie twojego biznesu.
- Które z nich mogą sprawiać problemy, gdy przechodzisz z etatu do własnej firmy.
- Podam też przykłady, jak możesz rozwijać w sobie mentalność przedsiębiorcy.
Pod koniec powiem ci też, jaka jest największa, bardzo praktyczna korzyść biznesowa z posiadaniach tych 8 cech.
Ponieważ pracuję głównie z soloprzedsiębiorcami, ułożyłem nazwy poszczególnych cech w taki sposób, żeby pierwsze litery układały się w dwa słowa „solo”.
Pierwsze SOLO odnosi się bezpośrednio do ciebie. Drugie jest ważne w kontaktach z innymi – przede wszystkim z klientami.
Cechy przedsiębiorcy odnoszące się do ciebie
Skupienie
Pracując na swoim, nie masz szefa, który każe ci oddać gotowy tekst do końca dnia. Masz za to pełną swobodę w zakresie tego, co robić i kiedy. Niestety, jest to też idealne środowisko do marnowania czasu.
Nasze osiągnięcia są sumą drobnych rzeczy, które robimy codziennie, a do tego ważne jest skupienie.
Jeżeli umiesz się skupić, to każdego dnia twoja firma rośnie. A jeżeli nie umiesz, to każdego dnia rosną twoje wyrzuty sumienia, bo marnujesz swój potencjał.
Jak się lepiej skupić? Wypróbuj metodę 3 kroków:
- czyszczenie mózgu: spisz wszystko, co robisz codziennie lub w każdym tygodniu, a następnie podziel to na zadania codzienne i cotygodniowe
- pojemniki czasowe: przyporządkuj zadaniom bloki (15-90 minut)
- monitoring: co najmniej raz w tygodniu rób podsumowanie
Skupieniu sprzyja też stworzenie sobie odpowiednich warunków, które cię nie rozpraszają. Zwłaszcza gdy pracujesz z domu. Jakie są na to sposoby? W tym wideo rozmawiam o nich z Katarzyną Janoską, absolwentką mojego kursu dla podcasterów i autorką podcastu Jak nie zdziczeć w domu.
Odporność
Na etacie jesteś częścią machiny, w której często ktoś inny podejmuje decyzje i bierze za nie odpowiedzialność.
Gdy jesteś soloprzedsiębiorcą, wszystko spoczywa na tobie. Problem polega na tym, że twoje powodzenie (sukces) nie zależy tylko od ciebie, ale też od przepisów podatkowych, konkurencji, pogody, inflacji i wielu innych rzeczy, których nie kontrolujesz.
Dlatego potrzebna jest odporność.
Jeżeli masz wysoką odporność, to rzeczy, na które nie masz wpływu, nie powstrzymują cię przed działaniem – robisz swoje. Jeżeli masz niską odporność, to rzeczy, na które nie masz wpływu, stresują cię do tego stopnia, że paraliżują twoje działania.
Jest wiele ćwiczeń, które pomagają rozwijać odporność psychiczną. Rozmawiałem o nich z Ewą Stellmach, która pracuje ze sportowcami, pomagając im podnieść odporność psychiczną.
Lekkość
Kiedy pracujesz w wielkiej firmie, to przyzwyczajasz się do rozbudowanej infrastruktury. Gdy jesteś soloprzedsiębiorcą, to warto mieć jak najbardziej minimalistyczne podejście, bo rozbudowana infrastruktura jest obciążeniem i przez koszty, i przez utrzymanie.
W minimalistycznym podejściu chodzi również o to, żeby nie brać na siebie za dużo – a to wymaga m.in. umiejętności ustalania priorytetów i mówienia „nie”.
Inaczej mówiąc: gdyby Asertywność i Minimalizm mieli dziecko, to byłaby nim lekkość.
Sposobem na to, żeby działać z lekkością i nie wziąć sobie za dużo na głowę, jest esencjalizm – podejście, które spopularyzował Greg McKeown.

Wielkim orędownikiem esencjalizmu jest Marcin Iwuć. Jak stosuje to podejście u siebie? Zobacz wideo.
Optymizm
Są sytuacje, kiedy pesymizm się przydaje. Na przykład prawnik pisząc umowę, umie przewidzieć wszystkie czarne scenariusze, a agent ubezpieczeniowy podpowie różne rodzaje kataklizmów, które warto mieć w polisie.
Ale znacznie częściej, gdy jesteś soloprzedsiębiorcą, przydaje się optymizm, bo pomaga:
- zmotywować się i pokonywać trudności
- wierzyć, że damy radę dopasowywać się do zmian
- nie bać się eksperymentować
- przyciągać bardziej pozytywnych ludzi, z którymi przyjemniej będzie nam się pracowało
Naukowcy zbadali, że emocje są zaraźliwe, więc jeżeli czujesz, że brakuje ci optymizmu, to może pomóc zmiana towarzystwa, ograniczenie mediów informacyjnych i notowanie na koniec każdego dnia dobrych rzeczy, które nam się przydarzyły.
Z optymizmem niestety można też przesadzić. Jeżeli założysz, że zarobisz w następnym kwartale 100 tysięcy i z takim założeniem zaczniesz wydawać, to masz problem.
Żeby się przed tym uchronić, warto prowadzić choćby orientacyjny budżet. Jak to robić, wyjaśnia w rozmowie ze mną Adam Grzesik:
Cechy przedsiębiorcy przydatne w relacjach z innymi
Słuchanie
Wielu przedsiębiorców czuje, że muszą dużo mówić – zwłaszcza gdy mają do czynienia z potencjalnym klientem. Bo niby jak inaczej ma on się dowiedzieć się o ich firmie, ofercie, produktach itp.?
Tymczasem żeby twój przekaz rzeczywiście trafiał do odbiorcy, musisz też słuchać. Bo żeby zainteresować sobą innych ludzi, trzeba być zainteresowanym innymi i tym, co mają do powiedzenia.
Na szkoleniach dla handlowców często podkreśla się umiejętność słuchania i uczy różnych technik. Jedną z nich jest powtarzanie innymi słowami tego, co powiedział rozmówca, żeby się upewnić, czy dobrze go zrozumieliśmy.
To narzędzie, zwane parafrazowaniem, trzeba stosować bardzo ostrożnie, na co zwraca uwagę Krzysztof Głowacki (fragment od 18:44):
Organizacja
Wyobraź sobie współpracę z kimś, kto zapomina o umówionych terminach spotkań, gubi gdzieś informacje, które mu wysyłasz, spóźnia się z terminami albo przysyła nie to, na co się umówiliście.
Ostateczny efekt może być bardzo dobry, ale droga do tego efektu to męka, zajmuje więcej czasu i energii, niż trzeba.
Dlatego jako soloprzedsiębiorca musisz dbać o dobrą organizację.
Dobra organizacja w miejscu pracy jest jak granie z nut: ty i twoi klienci jesteście spokojni, bo wszyscy wiedzą, czego się spodziewać. Kiepska organizacja to ciągła improwizacja: trzeba się dużo bardziej wysilać i zawsze jest stres, że tym razem coś nie wyjdzie.
Na szczęście są pewne proste nawyki, które pomagają nam uchronić się przed chaosem i ułatwić sobie organizację pracy. Rozmawiałem o nich z Urszulą Rowińską.
Lojalność
Jeżeli jesteś soloprzedsiębiorcą, to czy chcesz tego, czy nie, twoja marka osobista wpływa na twój biznes. Klient, żeby kupić, musi ci zaufać, a sposobem na zdobycie zaufania jest lojalność.
Według Słownika języka polskiego lojalny to to samo, co uczciwy i rzetelny w stosunkach z ludźmi. Dlatego w biznesie tak ważne są mówienie prawdy, uczciwość, przyjmowanie krytyki i zwracanie uwagi na innych.
Człowiek lojalny zostawia po sobie dobre wrażenie, czyli im więcej osób go zna, tym łatwiej mu rozwijać biznes. Człowiek nielojalny zostawia po sobie złe wrażenie, czyli im więcej osób go zna, tym trudniej mu rozwijać biznes.
Nie da się być osobą lojalną, czyli uczciwą i rzetelną w stosunkach z ludźmi, jeżeli budujemy własny wizerunek, który rozjeżdża się z rzeczywistością. Dlatego pierwszym krokiem jest uświadomienie sobie własnych atutów i ograniczeń. Rozmawiałem o tym z Joanną Malinowską-Parzydło.
Odpowiedzialność
Gdy pracujesz jako soloprzedsiębiorca, nie masz przełożonych, a to oznacza, że nie masz się za kim schować w sytuacji kryzysowej. Musisz brać na siebie odpowiedzialność.
Nawet jeżeli wykonawca nie dostarczy czegoś na czas, to ty odpowiadasz za ostateczny efekt, bo wybór tego podwykonawcy to była twoja decyzja.
Jeżeli bierzesz na siebie odpowiedzialność, to pokazujesz klientowi, że widzisz swoje błędy, więc możesz się na nich uczyć. Jeżeli nie bierzesz na siebie odpowiedzialności, to pokazujesz klientowi, że nie widzisz swoich błędów, więc prawdopodobnie będziesz je powtarzać.
Jeśli więc masz skłonności do tego, żeby w razie jakiejś wpadki obwiniać innych, to będzie ci ciężko. Rozmawiałem o tym z Ewą Wilmanowicz.
Cechy przedsiębiorcy – podsumowanie
Jeśli masz wyżej opisane cechy, zwłaszcza te z drugiego SOLO, możesz to przełożyć na bardzo praktycznie działanie, które pomoże ci skuteczniej przyciągać klientów.
Jeżeli:
- interesuje cię to, co klienci mają do powiedzenia, i wykorzystujesz informacje, które ci przekazują,
- jesteś osobą dobrze zorganizowaną, więc zaspokajasz potrzeby klientów w sposób przewidywany i powtarzalny,
- działasz uczciwie i rzetelnie, co oznacza, że można ci zaufać,
- a do tego bierzesz odpowiedzialność za swoją pracę,
…to najlepszą rzeczą, jaką możesz zrobić dla swojego biznesu, jest pozyskiwanie pozytywnych opinii klientów.
Zdaję sobie sprawę, że nie jest to takie proste. Niektórzy się krępują, zawsze jest obawa, że trafimy na niezadowolonego klienta. Trzeba też wiedzieć, jak to zrobić, żeby klienci faktycznie chcieli nam te opinie wystawiać.
Jeżeli chcesz, mogę ci pokazać, jakie ja mam na to sposoby. Sprawdź mój warsztat online System Pozyskiwania Opinii Klientów. W 60 minut dostaniesz konkretne techniki, szablony i narzędzia.