3 pytania, które warto zadać swojej społeczności,
żeby twój kurs online nie okazał się niewypałem

Gdy masz blog, podcast albo kanał na YouTubie, stworzenie kursu online dla swojej społeczności wydaje się świetnym pomysłem. Możesz w ten sposób zapewnić sobie bardziej stały dochód i większą płynność finansową.

Tylko jak sprawdzić, czy twój pomysł nie okaże się niewypałem? Jak uniknąć popularnych błędów przy tworzeniu kursu online? Możesz zadać swojej społeczności trzy pytania, które pomogą określić, czy twój pomysł na produkt cyfrowy jest trafiony i czy ktokolwiek zechce ci za niego zapłacić.

Jakie to pytania? Za chwilę wszystko stanie się jasne!

Prezent dla słuchaczy

Proces weryfikacji inwestycji biznesowych
Złoty proces weryfikacji inwestycji biznesowych. Zapisz się do Klubu MWF i pobierz ściągę Chcę to 

Z tego wpisu dowiesz się:

Jakich pytań nie zadawać swojej społeczności

Nie wystarczy zapytać: „Hej, jaki kurs online chcielibyście ode mnie kupić?”. Albo: „Mam taki pomysł na ebooka, jak wam się podoba?”.

Twoja społeczność nie powie ci prawdy, bo… cię lubi. Będzie chciała cię wspierać. Uzna, że jeżeli chcesz stworzyć swój produkt, to warto poklepać cię po ramieniu i dodać wiary w siebie.

A tobie przecież nie o to chodzi!

Nie boisz się ciężkiej pracy przy tworzeniu kursu. Nie boisz się zaangażować na 150%.

Boisz się tego, że zmarnujesz energię na tworzenie czegoś, co później będzie klapą. Skończy się na rozczarowaniu, zniechęceniu i poczuciu straconego czasu.

I ten strach cię blokuje. Im więcej o tym myślisz, im dłużej się zastanawiasz, tym bardziej dochodzisz do wniosku, że potrzebujesz planu.

Od czego zacząć? Jaki zrobić pierwszy krok?

Zapytaj swoją społeczność. Ale nie o to, jak jej się podoba twój pomysł na kurs!

Jak sprawdzić pomysł na kurs online – 3 pytania

1. Co cię powstrzymuje przed…?

Przykład: Co cię powstrzymuje przed tworzeniem budżetu firmowego?

To pytanie doskonale się sprawdza, gdy chcesz zrobić kurs dla początkujących. Dowiesz się z niego, co ludzie wyobrażają sobie na dany temat. Ta wiedza pomoże ci nie tylko lepiej zaplanować program kursu, ale też jest bezcenna na etapie sprzedaży.

Użyłem tego pytania, zanim zabrałem się za tworzenie pierwszej wersji mojego kursu PodcastPro™. Dzięki temu dowiedziałem się m.in., że kwestie techniczne związane z nagrywaniem i montażem dźwięku to nie wszystko. Niektóre osoby z mojej społeczności bały się nagrywać własny podcast, bo:

  • nie podobało im się brzmienie własnego głosu,
  • uważały, że nie mają za dużo ciekawego do powiedzenia,
  • obawiały się, że nie znajdą chętnych do wywiadów.

Pytanie: „Co cię powstrzymuje przed nagrywaniem podcastów?” sprawiło, że do wszystkich tych elementów odwołuję się nie tylko w programie kursu, ale również na stronie sprzedażowej.

2. Co wymaga od ciebie najwięcej wysiłku w związku z…?

Przykład: Co wymaga od ciebie najwięcej wysiłku w związku ze zdrowym odżywianiem?

Warto zadać to pytanie, gdy kierujesz swój kurs do osób nieco bardziej zaawansowanych, które mają już własne doświadczenia związane z tematem, którego uczysz. Treść pytania można zmieniać, żeby lepiej dopasować je do konkretnej sytuacji. Przykłady:

  • Co zajmuje ci najwięcej czasu w związku z…?
  • Co pochłania najwięcej twoich pieniędzy w związku z…?
  • Co zabiera ci najwięcej energii w związku z…?

W zasadzie mógłbyś zapytać: „Jakie jest obecnie twoje największe wyzwanie związane z…”, prawda? W 2015 r. Ryan Levesque opisał w swojej książce Ask sposób na badanie rynku wychodzący właśnie od takiego pytania. Podejście nazwane Ask Formula, stało się bardzo popularne. Możliwe, że twoja społeczność zetknęła się już wiele razy z ankietami w stylu: „jakie masz największe wyzwanie/problem z…”. Dlatego zaproponowałem trochę inną, mniej oklepaną wersję.

3. Skąd czerpiesz wiedzę o…? Co ci się podoba, a co dałoby się ulepszyć?

Przykład: Skąd czerpiesz wiedzę o programowaniu w Pythonie? Co ci się podoba w tych źródłach, a co dałoby się ulepszyć?

Niech zgadnę: twój kurs nie będzie prawdopodobnie jedynym na świecie źródłem wiedzy na dany temat. Pewnie istnieją już inne kursy, szkolenia, warsztaty, konsultacje, książki, tutoriale, blogi, podcasty, grupy na Facebooku, które omawiają dane zagadnienie.

Odpowiedzi na powyższe pytania pomogą ci dowiedzieć się o nich więcej i ustalić:

  • kim jest twoja konkurencja (płatna i bezpłatna),
  • jakie są jej słabe i mocne strony,
  • na ile chętnie twoja społeczność jest skłonna płacić za wiedzę z danej dziedziny.

Brak konkurencji, w szczególności płatnej, to bardzo niepokojący sygnał. Wskazuje na to, że temat jest albo za mało istotny, albo zbyt łatwy dla odbiorców, żeby chcieli płacić za jego opanowanie.

Na co zwrócić uwagę, analizując odpowiedzi społeczności

Powyższe pytania możesz zadać bezpośrednio w mediach społecznościowych (wtedy odpowiedzi pojawią się w komentarzach), albo w ankiecie stworzonej np. w Formularzach Google. Niektórzy wolą opowiadać o swoich doświadczeniach anonimowo – wszystko zależy od tego, jaką tematykę poruszasz.

Warto wspomnieć konkretny powód, dla którego pytasz. Zgodnie z badaniami prof. Ellen Langer z Uniwersytetu Harvarda dodanie uzasadnienia prośby zwiększa jej skuteczność nawet o 50%.

Jeżeli nie chcesz zbyt wcześnie zdradzać, że myślisz o kursie, możesz podać inne wyjaśnienie, np. pisanie artykułu na blog. Nie jest to kłamstwo, bo jeżeli będziesz chciał wypromować kurs, na pewno przygotujesz niejeden darmowy materiał związany z tą samą tematyką.

Analizując odpowiedzi, zwróć uwagę na trzy rzeczy:

  • Liczba odpowiedzi w porównaniu z przeciętną aktywnością pod twoimi innymi postami lub w odniesieniu do innych ankiet, które przeprowadzałeś. Im więcej odpowiedzi, tym lepiej, bo to świadczy o zainteresowaniu tematyką kursu.
  • Treść odpowiedzi. To akurat dość oczywiste – im lepiej poznasz realne problemy i preferencje swoich odbiorców, tym lepiej będziesz w stanie im pomóc. I tym skuteczniej przekonasz ich, że właśnie twój kurs będzie dla nich odpowiedni.
  • Długość odpowiedzi. Generalnie im bardziej konkretne i szczegółowe odpowiedzi, tym lepiej. Jeżeli ktoś zadał sobie trud, żeby napisać więcej niż trzy słowa, to prawdopodobnie dany temat go obchodzi. Dłuższe odpowiedzi dostarczą ci też więcej informacji, więc warto podkreślać, że są dla ciebie ważne. Możesz napisać np.: „Im więcej szczegółów podasz, tym lepiej zrozumiem kontekst i twoją indywidualną sytuację i lepiej będę w stanie ci pomóc”.

Z taką wiedzą przygotowanie kursu online jest o wiele łatwiejsze!

Chcesz wiedzieć pierwszy, gdy na moim blogu pojawi się coś nowego? Zapisz się do Klubu MWF.

3 rzeczy do zrobienia po wysłuchaniu tego podcastu

  1. Określ miejsca, w których jest obecna twoja grupa docelowa, żeby dobrać odpowiednie kanały komunikacji do zadania pytań.
  2. Zadaj swoim potencjalnym odbiorcom 3 kluczowe pytania, o których mówię w tym odcinku. Możesz to zrobić za pomocą ankiety albo prostego posta w mediach społecznościowych.
  3. Przeanalizuj odpowiedzi i wyciągnij z nich wnioski.
Aby używać odtwarzaczy multimedialnych, musisz wyrazić zgodę na użycie plików cookies usług odtwarzaczy
Ok, zgadzam się
Na stronie zostały wykorzystane linki afiliacyjne. Jeżeli wejdziesz przez nie na stronę sprzedawcy i dokonasz zakupu, sprzedawca podzieli się ze mną częścią swojej marży (nie wpływa to na twoją cenę). Wymieniam wyłącznie te produkty i usługi, z których rzeczywiście korzystam i jestem z nich zadowolony.