Znajdź klientów spoza swojej bańki i odkryj ich autentyczne potrzeby, zamiast bazować na poleceniach od znajomych
Wszyscy wiedzą, że pozyskiwanie klientów z polecenia jest super. Ale mało kto mówi o tym, że może być też niebezpieczne.
Dlaczego? Bo zamykasz się w bańce, w której jest coraz mniej tlenu.
Jeżeli znajomi polecają twoje usługi swoim znajomym, to bardzo wygodna sytuacja, bo zlecenia wpadają ci same. Nie musisz się męczyć. Ale szybko może się okazać, że grono zainteresowanych się wyczerpuje – i zostajesz z niczym.
Przed taką mało przyjemną sytuacją chce się zabezpieczyć Monika Suder, która prowadzi szkolenia z wystąpień publicznych. Postaram się jej pomóc.
Porozmawiamy o tym:
- jak znaleźć klientów spoza swojej bańki,
- w jaki sposób odkryć ich autentyczne potrzeby,
- a kiedy to się uda, pewnie przyda się ktoś do pomocy, np. wirtualna asystentka, więc pod koniec powiem też o 3 zasadach, które ułatwiają skuteczne delegowanie zadań.
W jaki sposób Monika próbowała pozyskiwać klientów?
Jedną z metod było rozbudowywanie mediów społecznościowych. Celem tych działań było zwiększenie zasięgów i dotarcie do osób spoza jednej, konkretnej bańki.
Niestety – okazało się to nieskuteczne, bo wszystko nadal działo się w ramach tej bańki. Ponownie to głównie znajomi polecali Monikę swoim znajomym.
Czy Monika wie, jaki rodzaj potencjalnych klientów należy do jej grupy docelowej i jak ich zdobywać?
Najczęściej zgłaszają się politycy przygotowujący się do kampanii oraz uczniowie szkół średnich chcący nauczyć się wystąpień publicznych, bo potrzebują tej umiejętności w szkole i podczas rekrutacji na studia.
Są to klienci, którzy chcą zaspokoić potrzebę tu i teraz. Sposobem na ich pozyskiwanie jest m.in. wykupienie reklamy Google Ads lub próba wypozycjonowania się w Google za pomocą SEO.
Opisani wyżej klienci stanowią jednak tylko 5% rynku. Pozostałe 95% to osoby, które czują, że przydałoby im się szkolenie w zakresie wystąpień publicznych, ale nie decydują się na nie, bo nie mają noża na gardle.
Aby zwrócić na siebie uwagę takich osób, warto angażować się w media społecznościowe, ale niekoniecznie swoje własne, tylko takie, na których te osoby są.
Dobrym pomysłem jest także podejmowanie współpracy z osobami, które oferują usługi grupie docelowej podobnej do naszej. Specjalistka od wystąpień publicznych może np. współpracować z fryzjerem, kosmetyczką czy stylistką.
Jakie są sposoby badania potrzeb klientów i co można poprawić?
Można prowadzić bezpłatne szkolenia otwarte stacjonarnie lub online. Warto też na początku szkolenia porozmawiać z uczestnikami lub nawet przed szkoleniem wysłać do nich ankietę z prośbą o przedstawienie ich problemów, trudności, potrzeb, lęków i oczekiwań.
Ankietę można przeprowadzać także w mikrodawkach, np. zadając od czasu do czasu swojej społeczności krótkie pytania na stories.
Warto również przeprowadzić ankietę po zakończonym szkoleniu, żeby wyciągnąć wnioski do kolejnego.
Ciekawym rozwiązaniem jest zachęcenie odbiorców w social mediach do przedstawiania swoich potrzeb w komentarzach. Można zaproponować swojej społeczności 3 darmowe konsultacje, pod warunkiem że pod takim postem zbierze się np. 30 komentarzy.
Jak skutecznie delegować zadania, angażując się w kilka aktywności zawodowych?
Szukając asystentki, warto zastanowić się, jakie kompetencje są dla nas priorytetowe. Dzięki temu łatwiej będzie nam wybrać osobę, która się w tych kompetencjach specjalizuje.
Jeśli czujemy, że jakiś temat jest dla nas trudny, a nauczenie się go zajmuje zbyt dużo czasu, warto znaleźć osobę, która nas w tym zakresie odciąży. Pamiętajmy jednak, że dobrze jest mieć choćby minimalny poziom wiedzy w danej dziedzinie, żeby móc sprawdzić kompetencje i skuteczność podwykonawcy.
Zlecając innym zadania, powinniśmy wiedzieć, na czym nam zależy i co chcemy otrzymać. Dobrze też zaplanować checkpointy, czyli np. raz w tygodniu sprawdzać postęp prac zleceniobiorcy w zleconym projekcie.
W procesie komunikacji można wesprzeć się różnymi narzędziami – np. do nagrywania ekranu i wiadomości wideo.
3 rzeczy do zrobienia po wysłuchaniu tego podcastu
- Działaj aktywnie w social mediach, ale niekoniecznie tylko na swoim profilu. Szukaj swoich odbiorców w grupach i na fanpage’ach, które ich interesują.
- Poszukaj do współpracy osoby, której usługi mogą uzupełniać twoją ofertę. Możecie polecać sobie nawzajem klientów.
- Badaj potrzeby swoich klientów. Przed spotkaniem, po spotkaniu, a także w social mediach, np. na stories albo za pomocą postów.
Przydatne linki
- Profil Moniki na Instagramie monika_suder_kobiektywnie
- Strona Google Ads
- Aplikacja do nagrywania ekranu Berrycast
- Aplikacja do nagrywania ekranu Loom
- 308. odcinek MWF: Chcesz zatrudnić wirtualną asystentkę? Posłuchaj!