5 wskazówek dla soloprzedsiębiorców, którzy chcą mieć pełną kontrolę nad własnym biznesem i rozwojem
Kiedyś marzyło mi się, żeby mieć firmę zatrudniającą 200 osób.
Zacząłem nawet realizować ten plan, ale z czasem odkryłem, że wolę budować biznes tak, żebym nie musiał zatrudniać nikogo.
W tym odcinku podcastu powiem ci o 5 rzeczach, które z mojego doświadczenia są ważne dla soloprzedsiębiorcy. Wierzę, że dzięki nim możesz zbudować biznes, nad którym masz 100% kontrolę.
Spis treści:
- Kim tak naprawdę jest soloprzedsiębiorca?
- Soloprzedsiębiorca nie jest wyłącznie specjalistą
- Bądź wymagającym, ale troskliwym szefem
- Jednoosobowy biznes nie oznacza samotności
- Pokaż publicznie, co potrafisz
- Próbuj nowych rzeczy
Kim tak naprawdę jest soloprzedsiębiorca?
Niektórzy uważają, że soloprzedsiębiorca to nie przedsiębiorca, ale samozatrudniony.
Moja definicja soloprzedsiębiorcy jest inna. Uważam, że to swego rodzaju ewolucja od etatu, poprzez samozatrudnienie i freelancing, aż po bycie soloprzedsiębiorcą.
Soloprzedsiębiorca to osoba, która buduje jednoosobowy biznes częściowo niezależny od niej samej. Oznacza to, że zarabia również wtedy, gdy nie pracuje. Może mieć setki klientów w miesiącu, a jego przychody nie są ograniczone czasem pracy, tylko wielkością rynku, na którym działa.
To wszystko nie jest łatwe. Ale moim zdaniem warto. Dlatego postanowiłem podzielić się 5 wskazówkami, które pozwolą soloprzedsiębiorcy mieć pełną kontrolę nad własnym biznesem i rozwojem.
1. Soloprzedsiębiorca nie jest wyłącznie specjalistą
Soloprzedsiębiorca często jest specjalistą w konkretnej dziedzinie.
Dlaczego to jest ważne?
- Lepiej rozwiązujesz problemy klientów (nawet te nietypowe).
- Budujesz zaufanie i markę eksperta.
- Wcześnie zauważasz nowe możliwości i zagrożenia.
- Pobudzasz swoją ciekawość i rozwijasz się (przeciwdziałasz wypaleniu).
To nierzadko wystarczy, żeby być świetnym samozatrudnionym, ale jako soloprzedsiębiorca poza wiedzą specjalistyczną potrzebujesz też płytkiej, ale wszechstronnej wiedzy biznesowej, m.in. z zakresu marketingu, komunikacji, finansów, psychologii czy technologii.
Obydwa te rodzaje wiedzy należy rozwijać.
Jak rozwijać wiedzę specjalistyczną?
Możesz zdobywać wiedzę (kursy, książki, podcasty), brać udział w wydarzeniach branżowych (konferencje, targi), angażować się w społeczności branżowe i analizować własne działania, np. prowadząc dziennik.
Jak rozwijać wiedzę biznesową?
Słuchając wielu różnych osób jednocześnie, możesz mieć poczucie przytłoczenia. Dlatego znajdź kogoś, kto ci najbardziej pasuje z danego tematu. Wdrażaj wybrane rzeczy, które zaleca ta osoba, ale nie bierz na siebie zbyt wiele. Wybierz jedną rzecz, zrealizuj, zobacz, czy działa, a potem wdrażaj kolejną.
Polecam jeszcze kilka innych sposobów na rozwijanie wiedzy biznesowej:
- słuchanie podcastu MWF
- subskrybcja newslettera Soloprzedsiebiorca.pl
- czytanie książek biznesowych
- szkolenie MWF Masterclass (pomoże wzmocnić markę, przyciągać klientów, zwiększać sprzedaż, zdobywać rekomendacje i skalować biznes) – to jest selekcja wiedzy pięciorga różnych wybranych przeze mnie ekspertów.
2. Bądź wymagającym, ale troskliwym szefem
Jako soloprzedsiębiorca nie zarządzasz zespołem, ale zarządzasz sobą. Planujesz czas i realizowanie planów. Określasz deadline’y i dowożenie na czas. Ustalasz cele i ich osiąganie. Definiujesz wymagania i kontrolę jakości. Dbasz o zrównoważony, zdrowy styl życia. Dyscyplinujesz się i motywujesz.
10 technik, które pomagają ustalać cele i priorytety, organizować czas i prowadzić zdrowy styl życia:
- Efekt tu i teraz jest często mniej ważny niż długofalowe skutki (mówiłem o tym w odcinku, jak inwestować w siebie)
- Rób najpierw rzeczy, które odblokowują pracę innych
- Technika Pomodoro
- Podczas pracy blokuj dostęp do poczty i rozpraszających stron (więcej w odcinku produktywny home office)
- Pracuj w blokach czasowych
- Wprowadź 7-minutowy trening rano
- Pracuj na zmianę na siedząco i stojąco
- W przerwach w pracy wykonuj ćwiczenia fizyczne
- Codzienny spacer w ciągu dnia
- Ogranicz się do 6 godzin efektywnej pracy dziennie
A jeśli pracujesz z domu, polecam rozmowę z Kasią Janoską w 260. odcinku MWF.
3. Jednoosobowy biznes nie oznacza samotności
Jestem introwertykiem, a nie ekspertem w relacjach, ale wiem, że relacje są potrzebne. Oprócz budowania relacji z klientami i potencjalnymi klientami przydają się też relacje z 3 grupami osób: osobami robiącymi podobne rzeczy jak ja, osobami, od których się uczę (mentorami), oraz osobami wpływowymi w mojej branży.
Co pomaga w budowaniu relacji? Stwórz sobie warunki, w których nawiązywanie relacji będzie automatyczne. Zostań członkiem społeczności dopasowanej do swojej branży. Zgłoś się do prowadzenia prelekcji, wtedy ludzie sami podchodzą.
Nagraliśmy z Bartkiem Popielem cały odcinek o tym, jak ważne są relacje w biznesie. Rozmawialiśmy o tym, jaki wpływ mają inni ludzie na nasz biznes, jak nawiązywać kontakty z osobami bardziej doświadczonymi od nas i jak na bieżąco utrzymywać takie znajomości.
4. Pokaż publicznie, co potrafisz
Potrzebujesz platformy. Miejsca w internecie, gdzie można cię znaleźć i nad którym masz pełną kontrolę.
Może to być bardzo prosta strona z ofertą. Taką ofertę jesteś w stanie napisać w godzinę, korzystając z darmowego oprogramowania ChatGPT. Polecam mój kurs na ten temat: Tworzenie ofert z Chat GPT.
Ale sama strona to jeszcze nie wszystko. Trzeba pamiętać, że dobra platforma to nie tylko haczyk, na który łapiesz klienta, ale też przynęta na tym haczyku. I tą przynętą jest wartościowa treść: blog, wideo, podcast, newsletter, social media.
Nie musisz publikować tych treści zawsze na swojej stronie. I zdecydowanie nie zaczynaj od wszystkiego naraz!
Zastanawiasz się, jak oddzielić darmowe treści od tego, co dajesz odpłatnie, np. w kursie? Pokażę ci to na przykładzie mojego kursu dla podcasterów PodcastPro™.
Tworzę różne materiały na temat nagrywania podcastów. Jakie są główne różnice między darmowymi treściami a kursem?
- Struktura i organizacja – darmowe treści mogą być powiązane między sobą linkami, ale niektórych informacji może brakować.
- Szczegółowość – w darmowym artykule opisuję zasady montażu podcastu i pokazuję zrzuty ekranu z przykładami. W kursie pokazuję to w formie wideo i omawiam też nietypowe przypadki.
- Dodatkowe materiały – konkretne narzędzia ułatwiające pracę: checklisty, szablony, ściągi udostępniam wyłącznie w kursie.
- Wsparcie dla uczestników kursu – sesje Q&A + grupa dla kursantów.
5. Próbuj nowych rzeczy
Każdy z elementów, o których powiedziałem, zmienia się z czasem.
Z tymi zmianami jest jak z patrzeniem na własne dziecko. Na co dzień nie widzisz, jak się zmienia, ale kiedy zobaczysz zdjęcie sprzed paru lat, widzisz kolosalną różnicę.
Są jednak sygnały ostrzegawcze, które powinny uświadomić ci, że warto coś zmienić:
- spada zainteresowanie twoją ofertą
- ważne rzeczy w branży dzieją się bez ciebie
- stali klienci zaczynają się wykruszać
- konkurencja, która kiedyś wzorowała się na tobie, teraz robi rzeczy, które sam masz ochotę naśladować.
Jak się przed tym zabezpieczyć?
- Regularnie rozmawiaj ze swoimi klientami.
- Śledź nowości z twojej dziedziny.
- Eksperymentuj. Tu nie ma miejsca na porażkę: albo coś ulepszysz, albo się czegoś nauczysz. Polecam odcinek o tym, jak eksperymentować w biznesie.
Każdy z omówionych przeze mnie elementów jest konieczny, więc jeżeli widzisz, że któregoś ci brakuje, to zacznij od niego, a później wzmacniaj wszystkie po kolei.
3 rzeczy do zrobienia po wysłuchaniu tego podcastu
- Dbaj o rozwój swojej wiedzy specjalistycznej i biznesowej.
- Bądź dla siebie dobrym szefem i nie zapominaj o odpoczynku.
- Nie bój się eksperymentowania: bez względu na wynik, zawsze wygrywasz!
Przydatne linki
- Kurs MWF Masterclass
- Tworzenie oferty za pomocą ChatGPT: Tworzenie ofert z Chat GPT
- Kurs dla podcasterów PodcastPro™
- Strona zapisu na newsletter Soloprzedsiebiorca.pl
- Katalog książek polecanych w podcaście Mała Wielka Firma
- ChatGPT
- Aplikacja do blokowania „rozpraszaczy” Cold Turkey
- Kanał Athletic Development
- Teledysk „Internety robię”
- Aplikacja Clubhouse
- Strona stowarzyszenia Baby Care Magazines International