Samotność przedsiębiorcy – 3 metody, żeby „wyjść z własnej głowy” i szybko przejść do działania

Czas czytania: 9 minut

Prowadzisz firmę bez pracowników i nie masz z kim przegadać swoich pomysłów?

Podam ci 3 sposoby na samotność przedsiębiorcy, które nic nie kosztują, a pomagają „wyjść z własnej głowy” i szybko przejść do działania.

Bo całkiem możliwe, że jesteś dziś w takiej sytuacji, jak moja klientka:

samotność przedsiębiorcy mail

Masz podobnie, jak Ewa? Świetnie to rozumiem, bo mnie też się zdarzało.

Najtrudniejsze były pierwsze tygodnie działalności. Z dnia na dzień przeszedłem z bycia dziennikarzem w radiowym newsroomie, gdzie bez przerwy coś się działo, do małego, pustego biura w centrum Wrocławia, gdzie byłem zupełnie sam.

Wtedy nie znałem żadnego sposobu na samotność przedsiębiorcy, ale dziś mam ich kilka. Każdy z nich może pomóc, jeśli chcesz się odblokować i przejść do działania.

Samotność przedsiębiorcy – co to jest?

Samotność przedsiębiorcy to taki stan, kiedy prowadząc własną firmę, czujesz się pozostawiony sam sobie. Masz różne wyzwania, decyzje do podjęcia i nie masz z kim ich przedyskutować.

Taki stan przytrafia się nie tylko przedsiębiorcom działającym solo. Również właścicielom większych biznesów, którzy mają zbudowany zespół, ale czują, że ten zespół słabo ich wspiera.

Czyli żeby pokonać samotność przedsiębiorcy, nie wystarczy mieć wokół siebie ludzi. Chodzi o to, żeby ci ludzie cię wysłuchali i zrozumieli.

Kiedy tak postawimy sprawę, od razu nasuwają się pewne rozwiązania:

  • „Znajdź sobie przyjaciela, który też jest przedsiębiorcą”
  • „Idź do psychoterapeuty, on cię wysłucha i zrozumie”
  • „Zgłoś się do mentora lub coacha, żeby ci pomógł”

Te porady są skuteczne, tyle że mało praktyczne. Nie jest tak łatwo znaleźć nowego przyjaciela. A na skorzystanie z pomocy fachowca nie zawsze mamy budżet.

Co w takim razie robić?

Aby używać odtwarzaczy multimedialnych, musisz wyrazić zgodę na użycie plików cookies usług odtwarzaczy
Ok, zgadzam się

Jak sobie radzić z samotnością przedsiębiorcy

Samotność przedsiębiorcy nie jest jedyną sytuacją w życiu, kiedy czegoś nam brakuje i musimy sobie z tym poradzić.

Powiedzmy, że ktoś przestaje jeść mięso. Nie dlatego, że mu nie smakuje, tylko z powodów zdrowotnych lub światopoglądowych.

Co wtedy robi? Szuka zamienników, które:

  • smakują podobnie jak mięso,
  • wyglądają podobnie jak mięso,
  • mają podobne składniki odżywcze

…ale jednak nie są mięsem.

Co ważne, te zamienniki nie muszą spełniać wszystkich kryteriów naraz. Na przykład orzechy nie wyglądają ani nie smakują jak mięso, ale dostarczają podobnych składników odżywczych.

Podobne zamienniki mogą ci pomóc w radzeniu sobie z samotnością przedsiębiorcy.

Można poszukać takich sposobów, które wprawdzie nie rozwiązują problemu w 100%, ale działają w konkretnych sytuacjach.

Powiem ci o trzech takich sposobach, które przetestowałem na sobie.

3 sposoby na samotność przedsiębiorcy

1. Porozmawiaj ze sztuczną inteligencją

Niektórzy kojarzą ChatGPT jako narzędzie do:

  • tworzenia treści
  • tłumaczenia tekstów
  • upraszczania trudnych tematów

Ale z Chatem GPT da się też porozmawiać prawie jak z człowiekiem.

Na początku jest… dziwnie. Możesz się poczuć jak Ania z Zielonego Wzgórza, która w sierocińcu rozmawiała z wymyśloną przyjaciółką.

Na pewno nie jest też to jedyna metoda, jaką bym zalecał. Bo AI to jednak nie jest człowiek. Może podać ci definicję empatii, ale jej nie posiada.

Ma jednak kilka zalet:

  • Słucha cierpliwie
  • Zawsze ma dla ciebie czas
  • Potrafi pokazać inną perspektywę

Czy ChatGPT rozwiąże twój problem?

Moje doświadczenia są takie, że ChatGPT zwykle nie daje gotowego rozwiązania problemu. Przynajmniej mnie się nie zdarzyło, żebym jego propozycję uznał za wystarczająco dobrą.

Chodzi o coś innego.

Taka rozmowa podsuwa mi nowe pomysły. Podobnie, jak dzieje się czasem w rozmowach między ludźmi.

Jeśli chcesz spróbować, proponuję zrobić tak:

  • Skorzystaj z aplikacji ChatGPT na telefonie
  • Mów jak do człowieka, którego pytasz o radę
  • Opowiedz o realnym problemie, który cię męczy
  • Poproś, żeby ChatGPT pomógł ci podjąć decyzję
  • Proś o rozszerzenie wątków, które cię zainteresują

Nie podawaj oczywiście informacji wrażliwych, np. danych klientów.

jak rozmawiać z chatgpt o problemach biznesowych, żeby pokonać samotność przedsiębiorcy

Polecam ChatGPT, bo wszyscy znają to narzędzie. Ale jeśli język angielski nie jest dla ciebie barierą, możesz też wypróbować Pi.ai – „pierwsze AI z inteligencją emocjonalną”.

2. Stwórz grupę mastermind

To może być pierwsza rzecz, która przyjdzie ci do głowy, gdy myślisz o sposobach na samotność przedsiębiorcy.

I słusznie.

Bo grupa mastermind to nic innego, jak 4-5 osób, które spotykają się regularnie, żeby się nawzajem wspierać. Dzielić się doświadczeniami i pomysłami.

Pierwsza część słowa „mastermind” może być myląca. Może sugerować, że to jest rozwiązanie tylko dla „mistrzów”, dla elity w danej branży.

Ale to nieprawda.

Aby używać odtwarzaczy multimedialnych, musisz wyrazić zgodę na użycie plików cookies usług odtwarzaczy
Ok, zgadzam się

Kiedy grupa mastermind działa najlepiej?

Nieważne, na jakim etapie rozwoju jest twoja firma. Ważne, żeby ten etap był podobny u wszystkich członków grupy.

Ważne też, żeby wszyscy chcieli się rozwijać w tym samym obszarze i mieli wspólne wartości.

Jeśli w grupie spotkają się 4 osoby, które planują założenie firmy i chcą się wspierać w zdobywaniu pierwszych klientów, to mastermind może każdej z nich pomóc.

Trudność polega na tym, że grupa sama się nie stworzy. Trzeba wykazać się inicjatywą i poszukać innych osób.

Ale w zamian za ten wysiłek dostajesz:

  • różne perspektywy
  • wsparcie emocjonalne
  • motywację do działania
  • polecenia i rekomendacje

Budowanie relacji z innymi to jedna ze strategicznych wskazówek dla soloprzedsiębiorców.

korzyści z bycia w grupie mastermind

Jeśli ten temat cię interesuje, to dużo praktycznych informacji znajdziesz też na blogu i w podcaście MasterMind w praktyce. Autorką bloga i podcastu jest Ania Dyl, którą polecam z tym większą przyjemnością, że jest absolwentką mojego kursu PodcastPro™.

3. Poznaj lepiej swoich klientów

W 2015 r. temu hitem w social mediach był ten wpis z Facebooka:

kapitał klienci

Można się śmiać ze startupowca, który nie zrozumiał, że firma powinna dostawać pieniądze od klientów.

Ale widzę czasem przedsiębiorców, którzy szukają pomysłów na nowe produkty, rozpisują swoje wizje, tworzą strategie, analizują za i przeciw, dopieszczają detale… i po drodze ani razu nie pytają klientów o zdanie. A przecież to oni mają odpowiedzi na wiele pytań, które sobie zadajemy!

Dlaczego tak się dzieje? Oto 3 częste powody:

  • Brak czasu lub zasobów. Chcemy jak najszybciej wypuścić produkt, a konsultacje z klientami wydłużają cały proces. To prawda. Ale pozyskane informacje mogą nam bardzo szybko zaoszczędzić mnóstwo czasu, bo nie będziemy go marnować na rzeczy, których później nikt nie kupi.
  • Obawa przed krytyką. Rozumiem, że ktoś ma kruche ego, ale chyba łatwiej przyjąć krytykę na wczesnym etapie i w bardziej kameralnych warunkach, a nie wtedy, kiedy już zainwestujemy w wielką kampanię sprzedażową?
  • Wiara we własny geniusz. Liczymy na to, że gdy klienci zobaczą gotowy produkt, to się zachwycą i kupią. Jeśli wydaje ci się, że to możliwe, przypomnij sobie sytuację, kiedy ostatnio ty na widok nieznanego produktu od razu wyciągnąłeś kartę, żeby zapłacić (i nie chodzi mi tutaj o „nowość” typu nowy smak hot doga na Orlenie, tylko o większe zakupy).
dlaczego nie pytamy klientów o zdanie, mimo że to sposób na pokonanie samotności przedsiębiorcy?

Co się dzieje, gdy nie rozmawiasz z klientami?

Czasem przedsiębiorca zakochuje się we własnym pomyśle. A wiadomo, że stan zakochania odcina zdrowy rozsądek.

Nabieramy się na to, że jeśli naprawdę się przyłożymy i stworzymy imponujące dzieło, to ludzie je kupią. Wydaje się to logiczne. I sprawiedliwe.

Tyle że dla klienta ten nasz wysiłek i wizja nie mają żadnego znaczenia i żadnej wartości. Wartość ma to, że klient zaspokoi swoją potrzebę. Jeśli nasz produkt pomoże mu to zrobić szybciej i się przy tym nie zmęczyć, to jest szansa, że od nas kupi.

Jak to się ma do samotności przedsiębiorcy?

Jak ustaliliśmy na początku, samotność przedsiębiorcy bierze się z poczucia niezrozumienia.

Im częściej rozmawiam z klientami, tym lepiej ich rozumiem. I wiem, że oni lepiej rozumieją mnie.

Im lepiej znam moich klientów, tym rzadziej mam wrażenie, że ja jestem po jednej stronie, a oni po drugiej. Czuję się bardziej członkiem ich zespołu.

Wiem, że moim odbiorcom zależy na przyciąganiu klientów, więc robię co mogę, żeby im to ułatwić. Daję im kursy marketingowe i e‑booki, które w tym pomagają.

Najpierw pytam, czego potrzebują, i dopiero wtedy biorę się za tworzenie rozwiązań.

Jeśli chcesz wykorzystać ten sam sposób, polecam warsztat Sekrety Skutecznej Ankiety:

kurs o robieniu ankiet

Sekrety Skutecznej Ankiety

Zastanawiasz się, jaki produkt stworzyć? Zrób ankietę, aby poznać prawdziwe problemy twoich klientów i odkryć, czego im brakuje.

Dowiedz się więcej

Sposoby na samotność przedsiębiorcy – podsumowanie

Jeśli męczy cię samotność przedsiębiorcy, chcesz „wyjść z własnej głowy” i szybko przejść do działania, to spróbuj:

  • porozmawiać ze sztuczną inteligencją,
  • założyć lub dołączyć do grupy mastermind,
  • poznać lepiej swoich klientów.

Mnie te sposoby pomogły. Mam nadzieję, że u ciebie również się sprawdzą.

newsletter dla solopreneurów