Jak poznać swoje mocne strony? Dowiedz się, czy warto robić testy osobowości i jakie wnioski możesz z nich wyciągnąć

W jakiej branży najlepiej założyć firmę? Co powinienem robić, żeby osiągnąć sukces jako przedsiębiorca? Czym ma zajmować się moja firma?

Być może należysz do grona szczęśliwców, którzy nigdy nie zadali sobie żadnego z powyższych pytań. Po prostu od zawsze wiedziałeś, co chcesz robić, i od początku konsekwentnie to realizujesz.

Prawda jest jednak taka, że wiele osób nie ma aż tak sprecyzowanego planu. Wbrew pozorom pytania o to, co robić w życiu, dręczą nie tylko osoby dopiero rozpoczynające swoje zawodowe życie. Ci, którzy już go posmakowali, także często zastanawiają się nad zmianą, a nawet solidną rewolucją.

Wiedzą, a czasem bardziej czują, że dotychczasowa ścieżka kariery nie prowadzi ich do upragnionego celu, tylko błądzi gdzieś i męczy niemiłosiernie. Chcieliby wskoczyć na właściwe tory, ale nie potrafią ich namierzyć. Albo jako tako namierzają, ale nijak nie potrafią do nich dotrzeć.

W takiej sytuacji rozwiązaniem może być zrobienie testu, który pozwoli określić nasze cechy i odkryć pewną prawdę o nas samych.

Tylko jaki test osobowości wybrać? Które są warte polecenia i jaką wartość możesz z nich wyciągnąć dla siebie i swojego biznesu?

Pod postami na profilach Małej Wielkiej Firmy na Facebooku, InstagramieLinkedinie wiele osób podzieliło się swoimi doświadczeniami w tym temacie. Można z nich wyciągnąć bardzo przydatne wnioski, więc przyjrzyjmy się im bliżej.

Spis treści:

  1. Co to jest test osobowości i czego możesz się z niego dowiedzieć?
  2. Jaki test mocnych stron wybrać?
  3. Czy poznanie swoich mocnych stron gwarantuje sukces w biznesie?

Co to jest test osobowości i czego możesz się z niego dowiedzieć?

Samo określenie „test osobowości” nie jest tu chyba najszczęśliwsze, choć rzeczywiście jest dość powszechnie stosowane. Ja również na potrzeby tego artykułu będę go używać jako swego rodzaju skrótu myślowego, licząc, że osoby zajmujące się tą tematyką przymkną na tę nieścisłość oko.

Testy osobowości to bowiem często badania mocnych stron. Osoba przystępująca do takiego badania nie może go nie przejść, nie jest to test, który można oblać.

Celem badania jest określenie, jakie są nasze mocne punkty. Mamy szansę uświadomić sobie, na czym nam w życiu zależy, co lubimy robić, jakie są nasze cechy dominujące oraz jakie mamy uzdolnienia. Wiedza ta może nam pomóc nie tylko odnieść sukces w biznesie, ale także poukładać sobie relacje – ze sobą i z innymi.

Co ciekawe, wyniki często są sporym zaskoczeniem dla samych badanych. Wydaje nam się, że wiemy o sobie wszystko. Nagle jednak okazuje się, że nie dostrzegaliśmy w swojej osobowości czegoś szalenie istotnego, co może mieć kolosalny wpływ na nasz sposób działania.

Czasami wyniki są jeszcze większą niespodzianką. Ponieważ testu nie można nie zdać, feedback, który otrzymujemy, jest bardzo pozytywny. Niektórzy przeżywają spory szok, gdy dowiadują się, że coś, co do tej pory uważali za swoją wadę, jest tak naprawdę atutem, który może działać na ich korzyść. To pozwala spojrzeć na siebie z zupełnie innej perspektywy.

Wynik testu mocno mi otworzył oczy. Coś, co do tej pory przeszkadzało mi w życiu, zacząłem wykorzystywać jako moją przewagę, zdolności, MOCNE STRONY. Działając w zgodzie z talentami, człowiek czuje się, jakby oszukiwał, ale w zgodzie z przepisami. Zupełnie jakby dowiedział się, jak obejść pewne zasady i wygrać.
Grzegorz Sztank

Ogromną zaletą tego typu badań, na którą wiele osób zwraca uwagę, jest fakt, że poznanie swoich mocnych stron jest bardzo… uskrzydlające. Podbija naszą pewność siebie i motywuje do działania. Każdy lubi usłyszeć, że ma do czegoś talent i jest w czymś dobry.

Chyba po prostu zbyt często słyszymy od innych (a nierzadko i od siebie samych), że robimy coś źle i powinniśmy się bardziej starać.

Wydaje mi się, że takie testy mogą pomóc osobom, które zastanawiają się właśnie, jak dalej pokierować swoją karierą, bo postawią je w sytuacji, w której będą zmuszone odpowiedzieć sobie na różne pytania. Wielu osobom wynik może najzwyczajniej w świecie dodać pewności siebie i poprawić nastrój.
ulauczy

Jeszcze jedną korzyścią, jaką można wynieść z przeprowadzonego badania, jest pogodzenie się z samym sobą. Uświadomienie sobie, że jesteśmy, jacy jesteśmy – pewne rzeczy przychodzą nam z większą, a inne z mniejszą łatwością. I tyle. Nikt nie jest dobry we wszystkim i nie ma w tym nic złego.

Czasem nie ma sensu tracić czasu na uczenie się rzeczy, które i tak będą przychodziły nam z wielkim trudem. Zdecydowanie lepiej poświęcić się szlifowaniu umiejętności umożliwiających odniesienie sukcesu. Nad pozostałymi – jeśli chcemy – możemy popracować, ale jeśli zlecimy je komuś innemu, będzie jeszcze lepiej.

Przestałam się szarpać sama ze sobą, utwierdziłam się w wiedzy, jakie są moje mocne strony i predyspozycje oraz role w zespole, wiem, że nie zawsze „kliknie mi” z innymi osobami, bo po prostu nadajemy na różnych falach.
Katarzyna Supa

Lepsza wiedza o tym, co jest dla mnie naturalne. To spowodowało mniej bezproduktywnej złości na siebie w przypadku powtarzalnych wzorców zachowań, a więcej rozkminy, jak to wykorzystać na swoją korzyść.
kajodata

Utwierdziłam się w przekonaniu, że nie jestem zbyt dobrym strategiem i mam problem z dopinaniem rzeczy do końca. Dlatego pracuję nad tym i aktualnie zatrudniam prawą rękę, która odciąży mnie z zadań, których nie lubię lub do których się nie nadaję. (…) Chcę się skupić na tym, w czym jestem dobra, i to dopieszczać.
szmularozkminiabiznes

Jaki test mocnych stron wybrać?

StrengthsFinder (test Gallupa)

Wyniki testu Gallupa
Badanie StrengthsFinder umożliwia nazwanie i zdefiniowanie naszych talentów

Zdecydowany faworyt wśród osób, które decydują się na podejście do badania mocnych stron.

StrengthsFinder to kwestionariusz umożliwiający nazwanie i zdefiniowanie naszych talentów, które według metodologii stworzonej przez zespół Donalda Cliftona w ramach Instytutu Gallupa są wrodzonymi i powtarzalnymi sposobami działania, odczuwania i myślenia.

Na podstawie 34 zidentyfikowanych talentów w pełnopłatnej opcji tworzony jest cały profil, w którym wymienione są zarówno talenty bardzo widoczne, jak i te trochę bardziej „ukryte”. Otrzymujemy raport, z którego dowiadujemy się, jak reagujemy w różnych sytuacjach, a wiedza ta pozwala nam uświadomić sobie, kiedy dany sposób myślenia czy działania jest pomocny, a kiedy trochę przeszkadza.

Pełna wersja kwestionariusza wraz z e‑bookiem jest dostępna tutaj za 49,99 USD. Można również wykonać badanie podstawowe za 19,99 USD, w którym otrzymujemy top 5 ze wszystkich zidentyfikowanych talentów.

Przejdź do badania StrengthsFinder »

PrinciplesYou

Badanie ma pomóc zrozumieć siebie i innych, ale także sprawić, że inni będą w stanie lepiej rozumieć nas. Poprzez zwiększenie samoświadomości mamy szansę nauczyć się podejmować lepsze decyzje, poprawić swoją produktywność i realizować zamierzone cele.

Kwestionariusz pokazuje nasz sposób myślenia oraz budowania relacji z innymi i samym sobą w ramach 17 obszarów osobowości w oparciu o konkretne archetypy.

Badanie jest darmowe. Żeby mieć stały dostęp do wyników, trzeba założyć konto na stronie.

Przejdź do badania PrinciplesYou »

Style Myślenia FRIS

Wyniki testu FRIS
Badanie FRIS zostało stworzone w Polsce, więc teoretycznie jest lepiej dopasowane do naszych realiów

Wiele osób zaczyna właśnie od tego badania z kilku powodów: jest proste, intuicyjne i stworzone w Polsce, więc teoretycznie lepiej dopasowane do naszych realiów.

FRIS pokazuje, w jaki sposób najlepiej wykorzystać swoje naturalne predyspozycje w różnych obszarach życia – zarówno w biznesie, jak i w sferze osobistej. Jak twierdzą ci, którzy poddali się badaniu, wiedza ta przydaje się w rozwijaniu firmy, budowaniu zespołu oraz wspieraniu i kształceniu innych.

Do dyspozycji mamy 2 rodzaje badań: dla osób indywidualnych oraz dla organizacji. Aby zamówić Raport FRIS, należy skontaktować się z certyfikowanym trenerem. Dodatkowo można wybrać specjalizację (np. marka osobista, sprzedaż czy komunikacja). Cena Raportu to 250 zł + stawka trenera, bo wszystkie konsultacje są wyceniane indywidualnie.

Przejdź do badania FRIS »

VIA Character

Wyniki testu VIA Character
Badanie VIA Character bazuje na 24 talentach, a wynik podpowie ci, jakie są twoje cechy dominujące

W odróżnieniu od kwestionariusza StrengthsFinder VIA Character Strengths Survey bazuje na 24 zidentyfikowanych talentach. Dodatkowa różnica polega na tym, że informacja zwrotna, jaką otrzymuje badany, dotyczy bardziej tego, jakie są jego cechy, a nie tego, co może z tymi cechami zrobić.

Test VIA Character można przeprowadzić za darmo. Już po jego zakończeniu otrzymujemy listę naszych cech. Pogłębiony raport w oparciu o 5 cech kosztuje 19 USD, choć są również droższe, bardziej kompleksowe pakiety.

Przejdź do badania VIA Character »

16Personalities

Wyniki testu 16Personalities
Z badania 16Personalities dowiesz się na przykład, czy jesteś ekstrawertykiem czy introwertykiem

Badanie oparte na kwestionariuszu MBTI (Myers-Briggs Type Indicator) opisującym typy psychologiczne opracowane przez psychiatrę Carla Junga. Można się z niego dowiedzieć, czy jest się ekstrawertykiem czy introwertykiem albo czy kieruje się w życiu myśleniem czy odczuwaniem.

Badanie jest darmowe, można je zrobić online, trwa kilkanaście minut, a wyniki otrzymujemy od razu po zakończeniu testu.

Przejdź do badania 16Personalities »

DISC

Test opiera się na 4 typach osobowości (dominującej, inspirującej, stabilnej i rozważnej), z których każdej przypisany jest jeden z kolorów (zielony, czerwony, niebieski i żółty). Stąd badanie DISC jest często nazywane czterema kolorami.

Na podstawie testu mamy szansę sprawdzić, czy bliższa jest nam postawa otwartości na innych, powściągliwości, zorientowania na zadania czy może na ludzi.

Test można zrobić szybko, choć z drugiej strony jego wynik to bardzo uproszczona wizja rzeczywistości. Badanie jest dostępne za darmo, a wersja płatna (29 USD) zawiera również spersonalizowany raport.

Przejdź do badania DISC »

RMP (Reiss Motivation Profile)

Profil motywacyjny Reissa to naukowa metoda badawcza weryfikująca motywację wewnętrzną człowieka, która warunkuje jego sposób myślenia i działania. RMP zakłada, że aby osiągnąć satysfakcję i spełnienie, należy z odpowiednim natężeniem realizować potrzeby w konkretnych obszarach motywacyjnych.

W toku badań wyróżniono tych obszarów (motywatorów) 16. Wśród nich znajdują się m.in. władza, porządek, uznanie, rodzina, piękno, spokój, aktywność fizyczna czy niezależność. Są one uniwersalne dla wszystkich, czyli każdego z nas motywują do działania, ale każdego w nieco innym stopniu – jednych w mniejszym, innych w większym.

Badanie RMP pozwala dowiedzieć się, co i z jakim natężeniem nas motywuje, dzięki czemu, dbając o tę konkretną dziedzinę, będziemy się czuli bardziej spełnieni.

Po przeprowadzonym badaniu otrzymujemy raport, w którym znajduje się spersonalizowany wykres. Na stronie można zamówić profil RMP wraz z omówieniem w wersji dla firm, młodzieży, dla jednej osoby, a nawet dla par.

Przejdź do badania RMP »

…i wiele więcej

Lista badań mocnych stron jest długa. Spośród innych wartych uwagi wymienić można jeszcze Insights Discovery, PERSO.IN, Enneagram, Structogram czy High5Test. Niektóre z nich są płatne, inne darmowe. Część można zrobić online, inne wymagają konsultacji z doradcą.

Jedno jest pewne – najlepiej skupić się na testach, które faktycznie mogą przynieść nam wartość. Robienie wszystkich po kolei nie jest dobrym rozwiązaniem. Jeśli mamy wątpliwości, który test wybrać, zawsze możemy poprosić o opinię osoby, które badanie mają już za sobą.

Czy poznanie swoich mocnych stron gwarantuje sukces w biznesie?

Odpowiedź na to pytanie nie zaskakuje, bo brzmi: NIE. I to nie tylko dlatego, że nic nie jest w stanie zagwarantować powodzenia w biznesie czy życiu w ogóle.

Testy osobowości albo badania mocnych stron to niewątpliwie narzędzia interesujące i przydatne, ale pod paroma warunkami.

Samo zrobienie testu to dopiero początek drogi. Nie wystarczy przeklikać się przez kwestionariusz i pobrać raport na dysk swojego komputera. Tak jak przeczytanie książki o jeździe na nartach nie sprawi, że następnego dnia będziemy szusować na stoku, jeśli nigdy nawet nie próbowaliśmy.

Wyniki testu trzeba przeanalizować i przyswoić, a najlepiej jeszcze omówić z innymi. Jedni polecają zwykłą rozmowę ze znajomymi, zaufanymi osobami (być może dobrym rozwiązaniem byłaby dyskusja w grupie mastermind?). Inni uważają, że najlepsza byłaby konsultacja z coachem czy doradcą.

Tak czy inaczej warto spojrzeć na uzyskany raport z różnych punktów widzenia.

Nie wiem, czy coś mi dał… Może potrzebuję więcej czasu, żeby to odkryć.
home.we_are

Sam test jest okej, ale najwięcej dało mi późniejsze spotkanie z trenerem mocnych stron. Czyli takie wspólne podsumowanie i wyciąganie wniosków z osobą, która ma podobne talenty do moich.
lege_lex

Każdy tego typu test czy badanie jest bezwartościowe, jeżeli się go nie przepracuje z konkretnym celem. Niestety bardzo często spotykam się z sytuacją, gdy ktoś zrobił taki czy inny test… i co? I nic… było fajnie.
Michał Sierzpowski

Innym aspektem, jaki należy wziąć pod uwagę, jest fakt, że żeby nasza mała rewolucja się zadziała, trzeba być na nią gotowym i otwartym. Po co robić test, skoro ostatecznie dojdziemy do wniosku, że tak, jak jest, jest dobrze i nie chce nam się niczego wdrażać i zmieniać?

To tak jak z kursami online, które kupujemy z nadzieją, że nauczymy się czegoś nowego, a potem na każdym kroku szukamy wymówek, żeby nie zalogować się do platformy i nie ruszyć z pierwszym modułem.

Każdy [test] coś wnosi pod warunkiem, że jesteśmy otwarci na rozwój siebie i zmianę.
Jarosław Michałowski

Jeszcze jedna ważna uwaga. Do badania mocnych stron warto podejść w odpowiednim momencie swojego życia.

Nawet jeśli wyniki mogą wzmocnić naszą samoocenę, nie jest to narzędzie terapeutyczne. Nie znajdziemy z nim odpowiedzi na wszystkie pytania i nie wyciągniemy się z poważnego dołka. W takiej sytuacji zawsze lepiej umówić się na rozmowę ze specjalistą, a nie wypełniać internetowe kwestionariusze.

Poza tym, wynik badania zrobionego w niezbyt sprzyjającym momencie naszego życia również może być niezbyt miarodajny.

Uważam, że żaden z wyżej wymienionych testów nie zastąpi testu psychologicznego czy pracy z dobrym coachem, a z moich obserwacji wynika, że wiele osób tak właśnie je traktuje.
ulauczy

To dość ważne, by robić to badanie, gdy jesteś w momencie życia, gdy jest nam „w miarę OK”. Moje i nie tylko moje doświadczenia pokazują, że gdy robimy takie badania w trakcie wypalenia, załamań itp., to możemy spokojnie za kilka lat powtórzyć wyniki i będą inne. Zresztą, część badań w ogóle mówi, by je czasem powtarzać.
Ścibór Sobieski

Jaki z tego wszystkiego wniosek? Robić badania czy nie robić? Wśród wielu opinii na ich temat pojawiają się zarówno te mocno entuzjastyczne, jak i zdecydowanie sceptyczne.

Są i tacy, którzy z miejsca negują zasadność przeprowadzania tego typu testów. Porównują je do horoskopów, wróżenia z fusów, quizów z kolorowych magazynów, które mają nam powiedzieć, jaką rośliną albo jaką porą roku jesteśmy. I prawda jest taka, że mają prawo do takiej opinii – choć pewnie trzeba by zapytać, czy sceptycy kiedykolwiek poddali się tego typu badaniu.

Może więc spróbować w tym wszystkim znaleźć jakiś złoty środek?

Takie diagnozy nie tłumaczą wszystkiego, ale mocno skracają drogę do siebie i pozwalają z lekkością funkcjonować w świecie.
Agata Węgier-Ciornei

Katarzyna Laskowska

Menedżer projektów w Małej Wielkiej Firmie. Ogarnia, załatwia, pomaga, podpowiada, mailuje, dopytuje, a przede wszystkim pisze. W tym ostatnim czuje się zdecydowanie najlepiej.

Katarzyna Laskowska

Na stronie zostały wykorzystane linki afiliacyjne. Jeżeli wejdziesz przez nie na stronę sprzedawcy i dokonasz zakupu, sprzedawca podzieli się ze mną częścią swojej marży (nie wpływa to na twoją cenę). Wymieniam wyłącznie te produkty i usługi, z których rzeczywiście korzystam i jestem z nich zadowolony.
Wyraź swoją opinię Dodaj komentarz
Podaj dalej Jeśli spodobał ci się ten wpis - udostępnij go swoim znajomym:
PILNE! Trwa sprzedaż nowej edycji kursu PodcastPro™. Uczę w nim krok po kroku całego procesu, jak stworzyć podcast, dzięki któremu staniesz się rozpoznawalną osobą w swojej branży, a klienci sami będą się do ciebie zgłaszać. Dowiedz się więcej

Dodaj komentarz

Subskrybuj
Powiadom o
guest
0 Comments
Inline Feedbacks
View all comments