10 błędów, które łatwo popełnić w pierwszych latach prowadzenia firmy

31 lipca 2016

W swojej karierze oddałem ponad 9000 niecelnych rzutów. Przegrałem prawie 300 meczów. 26 razy drużyna ufała mi, gdy miałem wykonać rzut decydujący o losach spotkania, i chybiłem. W swoim życiu ponosiłem porażkę za porażką. I właśnie dlatego odniosłem sukces.
— Michael Jordan

Półki w księgarniach uginają się od biografii ludzi, którzy odnieśli sukces. Tylko niektórzy z nich przyznają się do swoich porażek. Tymczasem właśnie analizując błędy – swoje i cudze – jesteś w stanie nauczyć się najwięcej. Zwłaszcza że ludzie mają dziwną tendencję do popełniania w kółko tych samych pomyłek.

Tematem tego odcinka podcastu Mała Wielka Firma są właśnie błędy przedsiębiorców.

Lista, którą omawiamy, nie jest kompilacją podobnych zestawień, które można znaleźć w wielu miejscach w sieci. Została stworzona przez słuchaczy podcastu i czytelników bloga Mała Wielka Firma na podstawie ich własnych doświadczeń.

Kilka miesięcy temu zostałem poproszony o napisanie fragmentu książki Biblia e‑biznesu 2. Nowy Testament. Tekst miał dotyczyć błędów popełnianych przez osoby prowadzące e‑biznes. Postanowiłem zapytać o wasze doświadczenia i bardzo się z tego cieszę, bo sam nigdy bym takiego zestawienia nie wymyślił.

Największą niespodzianką dla mnie było to, że błędy przedsiębiorców prowadzących e-biznes najczęściej wcale nie są związane z internetem. Na potrzeby podcastu postanowiłem więc pominąć te typowo techniczne (zainteresowani przeczytają o nich w książce) i skupić się na rzeczach, które dotyczą każdej firmy:

  1. Za małe zaangażowanie
  2. Nieznajomość rynku
  3. Nadmierny optymizm
  4. Zbyt niskie ceny
  5. Reklama na chybił trafił
  6. Branie całej pracy na siebie
  7. Nadmierny perfekcjonizm
  8. Niespisywanie umów
  9. Nieznajomość przepisów
  10. Niezabezpieczone punkty krytyczne

To pierwszy od dawna podcast, który nagrywaliśmy wspólnie z Pawłem Tkaczykiem. Ucieszyłem się z tego tak bardzo, że nie dopilnowałem ustawień mikrofonu przy nagraniu i jakość dźwięku jest (łagodnie mówiąc) nieco gorsza niż zwykle. Biję się w piersi i obiecuję, że następnym razem będzie lepiej!

Prezent dla Ciebie

Podaj adres e-mail, a wyślę Ci ściągę ze sprytnymi sposobami badania rynku, która pomoże Ci w przygotowaniu biznesplanu.

W tym odcinku

  • Jakie błędy popełniają przedsiębiorcy po założeniu firmy?
  • Czy można nauczyć się na cudzych błędach?

Przydatne linki

Polecana książka

Szczepan Kasiński
Szlachetny cel

 Kup tę książkę

Ryan Levesque
Ask: The Counterintuitive Online Method to Discover Exactly What Your Customers Want

 Kup tę książkę

 Więcej książek