5 prostych pytań, które ułatwiają podejmowanie decyzji (bez zastanawiania się w nieskończoność)

Podejmowanie decyzji jest trudne, zwłaszcza gdy mamy do wyboru różne możliwości i każda wydaje się dobra.

Dlatego dziś podam ci 5 prostych pytań, które ułatwiają podejmowanie decyzji, bez zastanawiania się w nieskończoność.

Aby używać odtwarzaczy multimedialnych, musisz wyrazić zgodę na użycie plików cookies usług odtwarzaczy
Ok, zgadzam się

Spis treści:

Dlaczego podejmowanie decyzji jest trudne?

Podejmowanie decyzji to temat, który dotyczy nas wszystkich. Ale dla soloprzedsiębiorców-specjalistów jest szczególnie ważny.

Bo gdy jesteś soloprzedsiębiorcą wszystkie decyzje należą do ciebie. Wszystkie „burze mózgów” toczą się tylko w twojej głowie. Nie masz zespołu do konsultacji.

Poza tym jesteś jak szwajcarski scyzoryk – zarządzasz różnymi aspektami biznesu samodzielnie. Czyli musisz podejmować decyzje nawet w obszarach, na których niekoniecznie świetnie się znasz.

I wreszcie – każda decyzja wpływa na twoje życie. Decyzje biznesowe przekładają się na życie prywatne i odwrotnie.

Problem z podejmowaniem decyzji pojawia się wtedy, gdy mamy milion opcji do wyboru i wiele z nich wygląda atrakcyjnie, ale nie jesteśmy w stanie zrealizować każdej z nich i zrobić wszystkiego.

Oliver Burkeman w książce Cztery tysiące tygodni napisał: „Natura dała nam zdolności umysłowe do tworzenia bardzo ambitnych planów, ale prawie w ogóle nie dała nam czasu na wprowadzenie ich w życie.

Dlatego powiem ci dziś o 5 pytaniach, które pomogą zawęzić wybór i ułatwić sobie podejmowanie decyzji.

Ale uwaga: choć te pytania są proste, to nie zawsze łatwo na nie odpowiedzieć. Dlatego do każdego z nich dam ci kilka wskazówek, jak z nich korzystać

Pytanie 1: Czego potrzebuję w tej chwili, żeby pójść dalej?

Gdy zadasz sobie to pytanie, podejmowanie decyzji staje się łatwiejsze, przestajesz zwracać uwagę na wszystkie dostępne możliwości i skupisz się tylko na jednym konkretnym działaniu w danym momencie, które posunie sprawy do przodu.

Eliminujesz niepotrzebne działania i skupiasz się na konkretnych krokach do wykonania. Poza tym masz większą motywację, bo cele krótkoterminowe wpływają na nas mocniej

Jeżeli masz problem z odpowiedzią:

  • Podziel to, co masz do zrobienia, na etapy (jeżeli nie masz pojęcia, zapytaj ChatGPT).
  • Ustal, na którym etapie jesteś.
  • Pomyśl, czego potrzebujesz, żeby przejść do następnego etapu.
  • Na tym właśnie masz się teraz skupić!

Pytanie 2: Kiedy zobaczę pierwsze efekty mojej decyzji?

To pytanie przydaje się, gdy działasz pod presją czasu albo chcesz zrobić coś szybko.

Gdy chcesz szybko przyciągnąć nowe osoby na stronę internetową, możesz skupić się na:

  • SEO – efekty zobaczysz w ciągu min. 3-6 miesięcy
  • social mediach – ewentualne efekty po kilku dniach/tygodniach
  • reklamie – efekty w ciągu 1-2 dni

Inny przykład: gdy chcesz za miesiąc wypuścić pierwszy odcinek własnego podcastu, możesz rozważyć 2 opcje:

  • przeczytanie książki na ten temat
  • albo przerobienie kursu.

Przeczytanie książki zajmie ci kilka dni, a obejrzenie kursu… pewnie tyle samo.

Tyle że efektem nie ma być samo zapoznanie się z treścią tylko wypuszczenie podcastu.

Kurs ma materiały wideo, więc szybciej zastosujesz wiedzę z niego niż z książki.

Kurs ma grupę wsparcia, więc jeżeli utkniesz, nie zostaniesz sam z problemem.

Kurs szybciej doprowadzi cię do celu.

A tak na marginesie: jeżeli chcesz w ciągu miesiąca wypuścić własny podcast, to polecam zajrzeć na stronę podcastpro.pl.

Niestety, z tym pytaniem jest pewien problem.

Jako ludzie słabo radzimy sobie z przewidywaniem, ile czasu nam coś zajmie. Dlatego, żeby to dobrze oszacować:

  • Pogadaj z ludźmi, którzy to zrobili, lub poszukaj danych na ten temat.
  • Podziel cały projekt na etapy, żeby wiedzieć, czy idziesz w dobrym tempie.
  • Monitoruj postępy i wprowadzaj korekty.

Pytanie 3: Co przyniesie największe korzyści długofalowo?

Jest to w pewnym sensie odwrotność poprzedniego pytania. Tym razem zakładamy, że efekt nie musi przyjść szybko – ważne, żeby był trwały.

Czasem udaje się osiągnąć jedno i drugie: czyli szybki i trwały efekt. Tak samo jak można wziąć szybki ślub i przeżyć razem szczęśliwie wiele lat. Ale często jest tak, że długofalowe korzyści wymagają trochę innego podejścia.

Już wyjaśniam różnicę.

Być może zastanawiasz się, czy zrobić promocję na Black Friday. Taka promocja to szansa na zastrzyk gotówki, ale długofalowo…

  • …klienci, którzy kupili w pełnej cenie, czują się oszukani
  • …uczysz klientów, żeby nie kupowali na bieżąco, tylko czekali na promocję

Dlatego lepszą decyzją wydaje się nierobienie tej promocji.

Co daje to pytanie?

Patrzysz na własny biznes jak na inwestycję (wykres powinien rosnąć, a nie mieć peak i spadać).

Ja tak mam, że jeśli jakaś decyzja jest długofalowo zła, to czuję wątpliwości, dyskomfort (wyrzuty sumienia?), więc łatwo mi zauważyć takie wątpliwe sytuacje.

Jeżeli nie masz takiej intuicji, to inną wskazówką może być tytuł książki Dereka Siversa Hell Yeah Or No – czyli jeżeli jakaś decyzja nie jest zdecydowanie na tak, to lepiej powiedzieć nie.

Pytanie 4: Co jest zgodne z moimi najważniejszymi celami?

W poprzednim pytaniu skupialiśmy się na długoterminowych korzyściach, głównie finansowych. Teraz patrzymy na to, czy działania, nad którymi się zastanawiamy, są zgodne z naszymi celami biznesowymi i osobistymi.

Bo może być tak, że jakieś działanie przynosi kasę, ale nie służy twoim celom.

Moim celem jako soloprzedsiębiorcy jest niezależność i brak stałych pracowników. Gdybym podjął decyzję, żeby stworzyć agencję marketingową zatrudniającą 30 osób, to być może ta decyzja przyniosłaby mi korzyści finansowe, ale byłaby niezgodna z moim głównym celem.

Gdy znamy swoje cele, to wiele decyzji staje się szybkich i łatwych. Automatycznych.

Pytanie 5: W czym mam doświadczenie i wiem, że zadziała?

To jest kubeł zimnej wody na niektóre głowy, bo zwykle wydaje nam się, że nowe = lepsze.

Czasem rzeczywiście tak jest, ale to nie znaczy, że jest lepsze dla ciebie.

To pytanie pomaga skupić się na działaniach, które są oparte na twoich wcześniejszych sukcesach i umiejętnościach. Zmniejszasz ryzyko związane z tym, że wchodzisz w nieznane obszary, w których nie masz doświadczenia – musisz uczyć się wielu rzeczy od nowa i możesz nieświadomie popełnić wiele błędów.

Być może zastanawiasz się na wyborem kanałów marketingowych. Chcesz spróbować TikToka albo robić newsletter… Ale jeżeli masz 80% klientów z wizytówki Google, to może najpierw skup się na niej i ją rozwijaj? Bo ten sposób już udowodnił swoją skuteczność.

Oczywiście, warto próbować nowych rzeczy, ale właśnie – próbować, testować, a nie porzucać działające metody tylko dlatego, że ktoś polecił jakieś inne rozwiązanie.

Zyskowny biznes najczęściej jest monotonny, większość rzeczy się powtarza. Warto mieć taką świadomość.

Podsumowanie

Tych 5 pytań ułatwia podejmowanie decyzji (bez zastanawiania się w nieskończoność):

  1. Czego potrzebuję w tej chwili, żeby pójść dalej?
  2. Kiedy zobaczę pierwsze efekty mojej decyzji?
  3. Co przyniesie mi największe korzyści długofalowo?
  4. Co jest zgodne z moimi najważniejszymi celami?
  5. W czym mam doświadczenie i wiem, że zadziała?

Jeżeli będziesz zadawać je sobie regularnie, to wejdą ci w krew i podejmowanie decyzji stanie się łatwiejsze.

I jeszcze jedno.

Pamiętaj, że twoje decyzje wcale nie muszą być perfekcyjne. Często lepiej podjąć decyzję szybko, zacząć działać, obserwować efekty i wprowadzać korekty, niż w nieskończoność się zastanawiać.

Przydatne linki

Na stronie zostały wykorzystane linki afiliacyjne. Jeżeli wejdziesz przez nie na stronę sprzedawcy i dokonasz zakupu, sprzedawca podzieli się ze mną częścią swojej marży (nie wpływa to na twoją cenę). Wymieniam wyłącznie te produkty i usługi, z których rzeczywiście korzystam i jestem z nich zadowolony.