Badanie rynku w małej firmie – szybkie metody i proste narzędzia
Czas czytania: 7 minutBadanie rynku nie jest luksusem zarezerwowanym dla korporacji. To fundament każdej firmy – nawet najmniejszej.
Dlaczego?
Bo znajomość potrzeb klientów pozwala uniknąć kosztownych błędów, oszczędza czas i pomaga lepiej dopasować ofertę do oczekiwań rynku. Jeśli nie wiesz, czego naprawdę chcą twoi klienci, ryzykujesz, że cały twój wysiłek, czas i pieniądze włożone w budowanie własnego biznesu zostaną zmarnowane.
Przekonałem się o tym na własnej skórze, gdy odszedłem z etatu, żeby założyć własną firmę. Popełniłem wtedy poważny błąd, przez który o mało co nie zbankrutowałem.
Zamiast solidnie zbadać rynek, zaufałem obiegowym opiniom i własnej intuicji.
Ostatecznie udało mi się przetrwać. Kiedy biznes nie przynosił pieniędzy, dorabiałem jako konferansjer, prowadząc imprezy. Nie miałem wtedy jeszcze rodziny, więc moje koszty życia były niewielkie. Gdyby nie to, musiałbym zamknąć firmę i wrócić na umowę o pracę.
Z czasem nauczyłem się, że aby skutecznie pozyskiwać klientów, trzeba poznawać ich potrzeby nie tylko przed otwarciem firmy, ale też na co dzień. Pokażę ci, jak to robić na różnych etapach działalności i tworzenia produktów.
Badanie rynku przed założeniem firmy lub stworzeniem produktu
Zanim zaangażujesz czas i zasoby w nowy pomysł, musisz odpowiedzieć sobie na kilka pytań:
- Czy problem, który chcesz rozwiązać, faktycznie istnieje?
- Czy klienci są gotowi zapłacić za jego rozwiązanie?
- Czy konkurencja już nie oferuje lepszego rozwiązania?
Gdyby je sobie zadał, początek mojej działalności wyglądałby zupełnie inaczej.
Moim pierwszym biznesem była agencję opiekunek. Gdy ją zakładałem, byłem przekonany, że będę miał tłumy klientów. Bo dużo się wtedy mówiło o braku miejsc w przedszkolach.
Wynająłem więc biuro, zarejestrowałem firmę i przeprowadziłem rekrutację na 200 osób, żeby znaleźć odpowiednie nianie.
Dopiero później odkryłem, że problem z przepełnionymi przedszkolami był tak naprawdę wykreowany przez media. Rzeczywiście listy chętnych były znacznie dłuższe niż liczba miejsc, ale to dlatego, że rodzice zapisywali dzieci do kilku placówek jednocześnie.
Gdybym wcześniej zbadał rynek, pewnie wybrałbym inną branżę (i uniknąłbym wielu niepotrzebnych kosztów).
Szybkie sposoby na badanie rynku w małej firmie
Usługi wyspecjalizowanych agencji badania rynku są zwykle poza zasięgiem finansowym soloprzedsiębiorców. Ale poniższe sposoby możesz wykorzystać nawet wtedy, gdy twój budżet wynosi 0 zł.
Wyłapywanie pytań klientów
Przeglądaj komentarze na profilach społecznościowych konkurencji. Notuj pytania, jakie zadają uczestnicy na webinarach sprzedażowych. Zdarzyło mi się samemu kopiować czaty z takich wydarzeń, bo jest w nich mnóstwo wiedzy o potrzebach klientów.
Rozmowy z klientami konkurencji
Właściciel salonu tatuażu pytał mnie kiedyś, jak zbadać rynek, żeby poznać potrzeby klientów. Poradziłem mu, żeby zagadywał osoby z tatuażami, pytając o ich doświadczenia. Znam osoby, które stosują tę metodę z powodzeniem w innych branżach, np. na placach zabaw podpytują mamy o produkty dla dzieci.
Analiza opinii o konkurencji
Jeśli chcesz wypuścić kurs, e‑booka lub książkę, sprawdź recenzje podobnych produktów w Udemy, Empiku lub w Google. Najwięcej informacji znajdziesz w średnich ocenach (3-4 gwiazdki), gdzie ludzie opisują zarówno zalety, jak i wady.
Jak badać potrzeby klientów podczas tworzenia produktu
Często tworzenie produktu to samotny proces. Ale wcale nie musi tak być. Jeśli zachęcisz klientów, żeby ci pomogli, nie tylko zbierzesz przydatne informacje. Podsycisz też ich ciekawość i zaangażujesz w swój produkt.
Budowanie produktu razem z klientami
Klienci, którzy czują się współautorami produktu, nieraz później stają się jego ambasadorami. Chętnie dzielą się swoimi opiniami i polecają go innym, bo czują, że mieli wpływ na jego powstanie.
Oto 3 sposoby na zaangażowanie klientów, które polecam:
Ankiety i wywiady pogłębione
Wykorzystaj ankiety i wywiady 1:1, aby poznać problemy, potrzeby i oczekiwania klientów, a następnie wykorzystaj te informacje w tworzeniu produktu. Przy okazji dowiedz się, jakim językiem się posługują, co wykorzystasz później w swojej ofercie.
Jeśli potrzebujesz pomocy w przygotowaniu ankiety lub wywiadu, polecam mój warsztat Sekrety Skutecznej Ankiety.
Sekrety Skutecznej Ankiety
Zastanawiasz się, jaki produkt stworzyć? Zrób ankietę, aby poznać prawdziwe problemy twoich klientów i odkryć, czego im brakuje.
Social media
Wykorzystuj grupy na Facebooku, ankiety na Instagramie lub sondy na LinkedIn lub na karcie Społeczność na YouTubie, żeby są szybko zebrać feedback od swoich odbiorców. Możesz pytać o dowolne elementy swojego produktu, nawet drobne. Podziel się ekscytacją związaną z tworzeniem czegoś nowego.
Współtworzenie produktu
Kiedy pisałem e‑book o podcastach, zaprosiłem osoby z mojej bazy mailingowej do przeczytania wstępnej wersji i podzielenia się uwagami. Ich komentarze i opinie zaowocowały ponad 130 zmianami. Dzięki temu w dniu premiery e‑booka miałem pewność, że spodoba się odbiorcom. Zebrałem też wiele pozytywnych recenzji.
Masz gotowy produkt i chcesz go rozwijać? Jak się dowiedzieć, czego chcą klienci
Badanie rynku nie kończy się w momencie premiery produktu. Warto stale monitorować potrzeby klientów i dostosowywać ofertę. Mam na to kilka sprawdzonych sposobów.
Praktyczne narzędzia do zbierania opinii klientów
Moja rekomendacja nr 1? Zbieraj feedback od swoich klientów przez cały czas. Najlepiej automatycznie, żebyś nie musiał i tym pamiętać. I oczywiście żeby wyjść na natręta, który ciągle domaga się pochwał. Uczę, jak to zrobić, w warsztacie System Pozyskiwania Opinii Klientów.
System Pozyskiwania Opinii Klientów
Zdobywaj rekomendacje od klientów automatycznie i bez wysiłku. Polecenia to potężne narzędzie sprzedażowe, więc zacznij już dziś!
Ale podam ci też kilka dodatkowych metod:
Czat na stronie
Kiedy oferowałem mój kurs tworzenia podcastów w okienkach sprzedażowych, w czasie kampanii uruchamiałem na stronie z ofertą okienko czatu. Jest taka opcja w aplikacji Sugester (link afiliacyjny). Czat pozwalał mi odpowiadać na pytania klientów w czasie rzeczywistym i poznawać ich obiekcje. Dzięki temu wprowadziłem różne ulepszenia i na stronie sprzedażowej, i w samym kursie.
Negatywny feedback
Po zakończeniu kampanii sprzedażowej wysyłam mail do osób, które były zainteresowane, ale ostatecznie się nie zdecydowały. Pytam, co je powstrzymało przed zakupem. Odpowiedzi pomogły mi uprościć proces zakupowy.
Exit pop-up
Osobom, które opuszczają stronę z ofertą, wyświetlam czasem okienko (tzw. exit pop-up) z pytaniem, dlaczego nie zdecydowały się na zakup. Wykorzystuję do tego narzędzie ConvertBox (link afiliacyjny). Na podstawie odpowiedzi zebranych w ten sposób rozwinąłem sekcję wyjaśniającą wartość mojego kursu.
Badanie rynku – podsumowanie
Badanie rynku w małej firmie to proces, który można prowadzić na każdym etapie — od pomysłu na produkt, przez jego tworzenie, po sprzedaż i rozwój.
Ważne, aby stale słuchać klientów i wyciągać wnioski z ich opinii. Wykorzystaj te metody, aby unikać błędów i dostarczać wartościowe produkty.