21 sposobów na tworzenie ciekawszych treści, czyli jak przedstawiać content w takim świetle, żeby był intrygujący dla odbiorcy
Jak tworzyć lepsze, ciekawsze treści na blog, do newslettera, wideo albo podcastu? Są na to sposoby, które na dodatek zapewniają praktycznie nieskończoną liczbę możliwości.
Pewnie kojarzysz takie budowle, które nocą, kiedy są oświetlone, wyglądają zupełnie inaczej niż w dzień, często dużo lepiej.
Podobny mechanizm możesz wykorzystać w swoim content marketingu. Możesz mówić o tych samych rzeczach, co konkurencja, ale pokazywać je w inny sposób. Tak, żeby wyglądały świeżo i oryginalnie.
Jak to osiągnąć? W jaki sposób prowadzić działania content marketingowe, żeby treści na niekoniecznie oryginalne tematy były intrygujące i ciekawe dla odbiorcy?
Budynek wygląda inaczej nocą, gdy go podświetlimy – tak samo jest z treścią.
Podam ci dzisiaj 21 pomysłów na to, jak prezentować treść. Podzieliłem je na pięć grup, a do każdego sposobu podałem przykłady, jak robię to ja lub inni twórcy.
Więcej pomysłów znajdziesz w moim warsztacie Planer Treści – zobacz szczegóły.
Prezent dla słuchaczy
Polecana książka
3 rzeczy do zrobienia po wysłuchaniu tego podcastu
- Zrób listę tematów, które chciałbyś w najbliższym czasie poruszyć w ramach swoich działań content marketingowych.
- Zastanów się, jak możesz przedstawić te treści odbiorcom. Wykorzystaj prezent dla słuchaczy, żeby mieć pod ręką wszystkie sposoby na tworzenie treści omówione w odcinku.
- Przyjrzyj się swojej liście jeszcze raz – być może niektóre zagadnienia da się przedstawić na kilka sposobów lub za pomocą dwóch, trzech sposobów zmiksowanych ze sobą.
Podcast w wersji wideo
Tych odcinków też warto posłuchać
Podcast do czytania
Z tego wpisu dowiesz się:
- Jak prezentować użyteczne informacje
- Jak pokazać dwie strony medalu
- Jak przedstawić punkt widzenia
- Jak mówić o własnych doświadczeniach
- Jak angażować odbiorców
- Jak samodzielnie generować jeszcze więcej sposobów?
Użyteczne informacje
W content marketingu często chcemy przekazać odbiorcy informacje, które w czymś mu pomogą. Poniżej przedstawiam pomysły, jak można to zrobić.
Powiedz, jak rozwiązać problem lub osiągnąć cel. To jest trochę tak, jakbyśmy oświetlali problem latarką ze wszystkich stron, żeby pomóc odbiorcy go zrozumieć.
Tytuły odcinków Małej Wielkiej Firmy, w których zastosowałem tę metodę, bardzo często zaczynają się od słowa „jak”.
Przykłady:
- Jak tworzyć wartościowe prezentacje? Dowiedz się, co zrobić, żeby twój content wywierał piorunujące wrażenie na publiczności – rozmowa z Kamilem Koziełem
- Jak zarabiać na polecaniu produktów przez programy partnerskie? Skuteczna afiliacja bez poczucia winy – rozmowa z Ewą Dudek
- Jak sprawdzać konkurencję? Odkryj w sobie detektywa i zdobądź przewagę w swojej branży – rozmowa z Adamem Grzesikiem
- Jak osiągać cele, gdy cały świat ci przeszkadza? Miłosz Brzeziński radzi – rozmowa z… Miłoszem Brzezińskim 🙂
Drugi pomysł jest swego rodzaju odwróceniem tego pierwszego. Zamiast mówić, jak coś zrobić, powiedz, czego nie robić, jakich błędów unikać.
Przykłady:
- Strona internetowa – mity, pułapki i nieoczywiste błędy, które mogą cię dużo kosztować – rozmowa z Kamilem Porembińskim
- Darmowe zdjęcia – ile tak naprawdę za nie płacisz? Ukryte koszty, które mało kto zauważa – wpis na blogu Mała Wielka Firma
- Blokady wzrostu firmy. Jak znaleźć przyczyny słabszych wyników i znów nabrać wiatru w żagle – rozmowa z Bartoszem Majewskim
- Pułapki rozwoju firmy. Jak uniknąć kryzysów, gdy powiększasz zespół – rozmowa z Piotrem Buckim
Trzeci pomysł to odniesienie do bieżących wydarzeń. Tego rodzaju treści z jednej strony szybko się starzeją, ale z drugiej strony w konkretnym momencie zainteresowanie nimi jest bardzo duże.
W Małej Wielkiej Firmie staram się zwykle poruszać tematy ponadczasowe, ale zdarzają się też treści odwołujące się do tego, co jest tu i teraz.
Przykłady:
- Nadchodzi Polski Ład. Sprawdź, jak zmiany podatkowe mogą wpłynąć na twój biznes i czy jest się czego bać – rozmowa z Michałem Wilkiem
- Facebook Armageddon. Czy zmiany w algorytmie uderzą w twoją firmę? – rozmowa z Arturem Jabłońskim
- Dostosuj firmę do RODO – nowe przepisy o ochronie danych osobowych – rozmowa z Tomaszem Palakiem
Pomysł czwarty to przedstawienie procesu krok po kroku. Chodzi o to, żeby pokazać odbiorcy, co powinien po kolei zrobić, żeby osiągnąć swój cel.
Przykłady:
- Odpowiedzialny pracownik na pokładzie to skarb. Jak w 4 krokach sprawdzić, czy kandydat do pracy wzmocni twoją firmę? – rozmowa z Eweliną Podrez-Siamą
- Budowanie wartości oferty w oczach klienta – jak to robić przed, w trakcie i po zakończeniu sprzedaży – rozmowa z Wojciechem Herrą
- Klient ma zawsze rację? Sposoby reagowania na negatywne opinie w social mediach – rozmowa z Moniką Czaplicką
- Sprzedaż firmy krok po kroku. Jak się przygotować, zrobić wycenę i znaleźć dobrego kupca – rozmowa z Marią Kobryń
Kolejny pomysł to lista, czyli X sposobów, pomysłów, narzędzi na… W historii podcastu Mała Wielka Firma nie było takich treści zbyt wiele, bo jest to forma odpowiednia dla blogów, ale przecież ten konkretny odcinek – 21 sposobów na tworzenie ciekawszych treści, czyli jak przedstawiać content w takim świetle, żeby był intrygujący dla odbiorcy – jest właśnie przykładem listy!
Co ważne – prezentowana lista wcale nie musi być długa. Czasem fakt, że jest krótka, jest nawet jej zaletą, bo możemy ułatwić odbiorcy podjęcie decyzji, prezentując mu tylko trzy opcje zamiast pięćdziesięciu, spośród których trudno będzie mu wybrać.
Inne przykłady:
- Eksperymentuj i obserwuj, jak twoja sprzedaż rośnie. 10 taktyk growth hackingowych na 2022 rok, które warto wdrożyć w biznesie – rozmowa z Mateuszem Wyciślikiem
- 20 przyjaznych technik pozyskiwania klientów, czyli jak sprzedawać, gdy tego nie lubisz?
- 19 pomysłów na poprawę płynności finansowej, gdy masz nieregularne zlecenia lub biznes sezonowy
- 9 pytań, od których powinieneś zacząć kreowanie własnej marki – rozmowa z Pawłem Tkaczykiem
Znacznie więcej pomysłów znajdziesz w moim warsztacie Planer Treści.
Dwie strony medalu (lub: każdy kij ma dwa końce)
Każdy temat możemy przedstawić z co najmniej dwóch punktów widzenia.
Zaczynamy od porównania. Zestawiamy ze sobą dwa różne narzędzia czy techniki, prezentując ich wady i zalety. Pamiętaj, że to nie jest tak, że zawsze jedna z tych dwóch opcji musi wygrać. Zwykle mają one po prostu inne zastosowania lub są przeznaczone dla różnych grup docelowych. Chodzi więc o to, żeby podpowiedzieć odbiorcy, które rozwiązanie jest lepsze dla niego.
Przykłady:
- W Instagramie siła, a blogowanie to przeżytek? Dowiedz się, czy w 2021 roku opłaca się jeszcze zakładać blog
- Outsourcing czy zatrudnianie pracowników? Plusy i minusy zlecania pracy firmom zewnętrznym – rozmowa z Agnieszką M. Staroń
Kolejny pomysł to debata. Zapraszamy dwóch gości reprezentujących skrajne poglądy – zupełnie jak w debatach telewizyjnych.
Nie stosuję tej formy w Małej Wielkiej Firmie, ale wykorzystuje ją z powodzeniem youtube’owy kanał Przygody Przedsiębiorców, na którym dwie osoby dyskutują na różne tematy, np. czy lepiej inwestować czy przejadać pieniądze, gdy ma się setki milionów, co zmienić w Polsce, żeby była bogatym krajem albo jak inwestować bezpiecznie.
Następna propozycja to: hit czy kit? Chodzi o to, żeby przedstawić jeden temat, jedno narzędzie, pokazując jego plusy i minusy i zastanawiając się, czy działa.
Przykłady:
- Grupy na Facebooku – sprytne narzędzie do przyciągania klientów czy kolejny pożeracz czasu? – rozmowa z Joanną Ceplin
- Rozliczanie za efekty – finansowa katastrofa czy szansa na przyciągnięcie niezdecydowanych klientów? – rozmowa z Piotrem Chmielewskim
- Praca z domu to większa swoboda, ale jakim kosztem? Są wady, których nie widać na pierwszy rzut oka – rozmowa z Katarzyną Janoską
Kolej na prawdę czy fałsz – czyli typowe obalanie mitów znane chociażby z programu Pogromcy mitów. Konstrukcja jest prosta i pozwala spojrzeć na temat z dwóch punktów widzenia.
Przykłady:
- Czy coaching naprawdę działa, czyli co się może stać, gdy wpuścisz coacha do swojej firmy – rozmowa z Eweliną Podrez-Siamą
- Czy warto czyścić listę mailingową? Według jakich kryteriów usuwać subskrybentów?
- Czy sport na pewno pomaga w biznesie? Doświadczenia sportowe mogą dodać twojej firmie skrzydeł… albo ją pogrążyć – rozmowa z Karoliną Bujakowską
Punkt widzenia
O ile we wcześniejszych przykładach można było przedstawić temat mniej lub bardziej obiektywnie, o tyle teraz chodzi głównie o opinie.
Jeżeli jesteś twórcą, bardzo możliwe, że twoich odbiorcy chłoną twoje treści nie tylko ze względu na fakty, które przedstawiasz, ale także ze względu na twoje opinie, które są ukształtowane przez twoje doświadczenia.
Pomysł pierwszy: recenzja albo opinia właśnie.
Przykłady:
- Google Analytics 4 – poznaj nowe statystyki strony internetowej, które pomogą ci (prawie) czytać w myślach klientów – rozmowa z Maciejem Lewińskim
- Daj się znaleźć swoim klientom! Wizytówka Google jako narzędzie do promocji lokalnej firmy – rozmowa z Sewerynem Pietruchą
Kolejne podejście – czego nauczyłem się od… – możesz zrealizować z gościem lub samodzielnie, tworząc na przykład artykuł p.t.: Czego nauczyłem się o zarządzaniu od Steve’a Jobsa i pokazując, jakie wnioski wyciągnąłeś z doświadczenia tej osoby dla siebie.
Przykłady:
- Czego przedsiębiorcy mogą się nauczyć od sportowców? Sposoby na wzrost odporności psychicznej – rozmowa z Ewą Stellmach
- Artysta w biznesie. Czego można się nauczyć, pracując dla wielkich światowych marek – rozmowa z Tommym Zee
Następny pomysł to wywiad, czyli próba przedstawienia odbiorcom gościa. Nie chodzi nawet o oto, żeby wyciągnąć z niego konkretne, użyteczne informacje. Na pierwszym miejscu stawiamy zainteresowanie tą osobą, bo uważamy, że jest w niej coś takiego, z czego nasi odbiorcy sami bedą mogli wyciągnąć jakieś wnioski i inspiracje dla siebie.
Przykłady:
- Rzęsolożka z Krainy Fiordów, czyli jak zdobywać stałych klientów, sprzedając drożej niż konkurencja – rozmowa z Veroniką Lewandowską-Biedrzycką
- Uczyła na YouTube, jak myć włosy. Dziś ma ogromną społeczność i błyskawicznie rosnący biznes – rozmowa z Agnieszką Niedziałek
- Jak założyć firmę w obcym kraju, pracować dla VIP‑ów i zaprzyjaźnić się z indyjskim księciem – rozmowa z Andrzejem Samociukiem
I kolejny pomysł z tej grupy: inspirująca książka, prezentacja, itp. Polega to na tym, że gotowe, stworzone dzieło filtrujemy przez siebie i nasze własne doświadczenia. Trochę jak w zabawie z laniem wosku w andrzejki, kiedy rzucamy na ścianę cień i staramy się go jakoś zinterpretować.
Przykłady:
- Twoja doba nie jest z gumy? Nie panikuj! Praktyk esencjalizmu radzi, jak osiągać lepsze wyniki, biorąc na siebie mniej zadań – rozmowa z Marcinem Iwuciem
- Marka jako wydawca. Czego możesz się nauczyć o biznesie, oglądając „Taniec z Gwiazdami” – rozmowa z Pawłem Tkaczykiem
- Co ostatnio czytałeś? „Być liderem” Alexa Fergusona i „SuperBetter” Jane McGonigal – rozmowa z Pawłem Tkaczykiem
- Lekcje strategii od… Conchity Wurst – wpis na blogu Pawła Tkaczyka
Własne doświadczenia
Mogą być twoje lub twoich gości.
Pierwszy pomysł to case study, czyli historia o tym, jak rozwiązałeś konkretny problem lub coś osiągnąłeś. Warto pamiętać, że to jest twój przypadek, co nie oznacza, że ta sama strategia zadziała u każdego.
Przykłady:
- Zarobił 600 tysięcy złotych z reklam na YouTube – jak tego dokonał? – rozmowa z Pawłem Wojciechowskim
- Jak znaleźć właściwą osobę do pracy zdalnej, czyli moja rekrutacja wirtualnej asystentki
- 6 milionów złotych z jednej kampanii sprzedażowej kursu online. Jak on to zrobił?! – rozmowa z Maciejem Aniserowiczem
Kolejny sposób: wyniki własnych badań, ankiet, itp. Nie odwołujesz się tu do własnych doświadczeń, ale do wiedzy, którą zgromadziłeś.
Mogą to być wyniki przeprowadzonych przez ciebie ankiet, ale także efekt researchu, jaki przeprowadziłeś, żeby zdobyć wiedzę w konkretnym zakresie.
Niektóre osoby prowadzą nawet newslettery nawiązujące do tej formy tworzenia treści. Własny content prezentują w ograniczonym zakresie, a skupiają się głównie na dzieleniu się informacjami znalezionymi w internecie. Dla odbiorców jest to cenne, ponieważ ktoś wyszukał dla nich ciekawe treści, uporządkował je i często także opatrzył swoim komentarzem.
Przykłady:
- Co nowego w 2019 roku? Wnioski z badania słuchaczy Małej Wielkiej Firmy i plany na najbliższe miesiące
- Kim są słuchacze podcastu Mała Wielka Firma? Wyniki ankiety
Ciekawą formą jest także podsumowanie eksperymentu. Chodzi o to, żeby samemu przetestować jakieś rozwiązanie, sprawdzić, czy działa, a następnie podzielić się swoimi wnioskami z odbiorcami.
Ikoną takiego podejścia do tworzenia treści jest Tim Ferriss, który sam siebie nazywa czasami królikiem doświadczalnym, bo testował na sobie naprawdę wiele rzeczy.
Twoje testy nie muszą być aż tak ekstremalne. Możesz podzielić się ze swoją społecznością wnioskami po miesiącu bez picia kawy, jedzenia słodyczy czy korzystania z social mediów.
Odbiorcy cenią takie treści, bo jeśli sami zastanawiają się na przykład nad zasadnością ograniczenia social mediów w życiu, chętnie dowiedzą się, co ma na ten temat do powiedzenia osoba, która rzeczywiście zdecydowała się na taki krok.
Ostatni pomysł w tej grupie to historia z morałem, czyli wyciągnięcie wniosków z opowieści o jakimś konkretnym przypadku czy zdarzeniu.
Przykłady:
- Chciałbyś podnieść ceny, ale boisz się, że twoja społeczność tego nie zaakceptuje? Dowiedz się, jak to zrobić i nie zaszkodzić swojej marce – rozmowa z Moniką Serek; Monika opowiada swoją historię o tym, jak swego czasu pracowała ponad swoje siły i musiała przewartościować swoje życie po tym, jak trafiła do szpitala
- Nie możesz się zmobilizować do pracy nad dużym projektem? Poznaj świetną metodę, która pozwoli ci ruszyć z miejsca – odcinek, w którym przywołuję historię Macieja Susały, który wyciągnął bardzo wartościowe wnioski z nauki jazdy konnej
- O początkach pracy na swoim. Jak przejść z korporacji do własnej firmy i popełnić jak najmniej błędów – rozmowa z Lidią Krawczyk, która opowiadała o swoich trudnych początkach prowadzenia własnego biznesu
Angażowanie odbiorców
Nie musisz tworzyć swoich treści od A do Z samodzielnie. Możesz włączyć do tego procesu swoją społeczność albo przynajmniej wyłapywać od niej impulsy do tworzenia nowego contentu.
Pierwszy przykład to pytania od społeczności, czyli popularne zwłaszcza dla podcastów i wideo formaty AMA – Ask Me Anything czy FAQ – Frequently Asked Questions.
Przykłady:
- Jakie przychody ma moja firma i czy często chodzę na randki? Odpowiadam na pytania słuchaczy podcastu MWF!
- Co mnie łączy z prezydentem USA – przemyślenia i wnioski po 15 latach prowadzenia własnej firmy – wywiad ze mną przeprowadzony przez Martynę Kosienkowską
- Ask Me Anything. Słuchacze pytają, Mała Wielka Firma odpowiada
Kolejny pomysł to wasze sposoby/pomysły na… – sytuacja się odwraca: to nie społeczność zadaje pytania tobie, ale ty zadajesz pytania swojej społeczności i przedstawiasz odpowiedzi u siebie.
Przykłady:
- Czy da się stworzyć firmę odporną na kryzys? Historie biznesów, które wyszły obronną ręką ze starcia z pandemią
- Trzy błędy pogrążające twój biznes w pandemii (i jeszcze więcej sposobów na ratowanie sytuacji firmy w kryzysie)
- Czas przecieka ci przez palce, a nadmiar obowiązków przytłacza? Poznaj metody na zwiększenie produktywności polecane przez 8 ekspertów
- Mama ma firmę, czyli jak pogodzić prowadzenie własnej działalności z wychowaniem dziecka
Przechodzimy do kontrowersyjnego tematu, czyli takiego, który przyciąga uwagę i w pewien sposób polaryzuje odbiorców.
Przykłady:
- Prawa mniejszości, polityka, własne słabości – czy przedsiębiorca powinien o tym mówić? Przekonaj się, czy szczerość w biznesie się opłaca – rozmowa z Janiną Bąk
- Clickbait clickbaitowi nierówny, czyli jak tworzyć nagłówki, które przyciągną twoich odbiorców i nie zaszkodzą twojej wiarygodności – rozmowa z Olgą Wadowską
- Firma bez pracowników. Można rozwijać biznes i zarabiać miliony, nie zatrudniając ani jednej osoby – rozmowa z Michałem Szafrańskim
I ostatni (choć nie do końca!) z prezentowanych pomysłów na tworzenie treści: otwarte pytanie do odbiorców. Formę tę zwykle wykorzystuje się w mediach społecznościowych, choć można podejść do niej nieco inaczej.
Załóżmy, że chcesz podjąć jakąś decyzję: czy kupić samochód elektryczny? albo: czy wyprowadzić się za granicę?
Możesz przeprowadzić dla własnych celów analizę SWOT, przedstawiając mocne strony (Strengths), słabe punkty (Weaknesses), szanse (Opportunities) i zagrożenia (Threats) związane z danym rozwiązaniem, a następnie przedstawić wyniki tej analizy swoim odbiorcom i zapytać ich o ich doświadczenia w tej kwestii.
Bardzo możliwe, że twoja społeczność przedstawi ci argumenty, których nie zauważyłeś, lub wypunktuje słabe strony twojej argumentacji. Dzięki temu podejmiesz lepszą decyzję.
Otwarte pytanie do odbiorców przydaje się nie tylko w sytuacji, gdy chcesz podjąć decyzję. To dobra technika również wtedy, gdy chcesz dokonać wyboru, np. który samochód elektryczny kupić? albo: w którym kraju zamieszkać?
Należy wówczas zawęzić wybór do kilku opcji, przeanalizować je, przedstawić wszystkie za i przeciw, a wynikami przemyśleń ponownie podzielić się ze społecznością, prosząc o informację zwrotną. Niewykluczone, że znajdą się wśród twoich odbiorców osoby, które jeżdżą modelem samochodu, który rozważasz, albo mieszkają w kraju, w którym chciałbyś zamieszkać, i pomogą ci podjąć najlepszą decyzję.
Jak samodzielnie generować jeszcze więcej sposobów?
Możesz łączyć ze sobą pomysły, o których opowiedziałem!
Przykłady:
- Cała prawda o Clubhouse: jak działa ta aplikacja, komu może się przydać i dlaczego nie każdemu musi się spodobać (bieżące wydarzenia + kontrowersyjny temat)
- 10 sposobów na zdobywanie pierwszych klientów, gdy nie masz jeszcze zbudowanej marki i nikt cię nie zna (wasze sposoby na… + lista)
- 10 rzeczy, które możesz zmienić w życiu i biznesie dzięki nagrywaniu podcastów (sprawdziłem na sobie!)(eksperyment + lista)
- Dlaczego moja strona internetowa nie przyciąga klientów? 25 pytań, które pomogą to naprawić (błędy + lista)
- Budowanie społeczności w social mediach to droga przez mękę? Popraw te błędy, a nabierzesz rozpędu (wasze sposoby na… + błędy + lista)
Chcesz zaplanować tematy na cały rok w 1 dzień? Sprawdź Planer Treści.