21 sposobów na tworzenie ciekawszych treści, czyli jak przedstawiać content w takim świetle, żeby był intrygujący dla odbiorcy

Jak tworzyć lepsze, ciekawsze treści na blog, do newslettera, wideo albo podcastu? Są na to sposoby, które na dodatek zapewniają praktycznie nieskończoną liczbę możliwości.

Pewnie kojarzysz takie budowle, które nocą, kiedy są oświetlone, wyglądają zupełnie inaczej niż w dzień, często dużo lepiej.

Podobny mechanizm możesz wykorzystać w swoim content marketingu. Możesz mówić o tych samych rzeczach, co konkurencja, ale pokazywać je w inny sposób. Tak, żeby wyglądały świeżo i oryginalnie.

Jak to osiągnąć? W jaki sposób prowadzić swoje działania content marketingowe, żeby treści na niekoniecznie oryginalne tematy były intrygujące i ciekawe dla odbiorcy?

Budynek wygląda inaczej nocą, gdy go podświetlimy – tak samo jest z treścią.

Podam ci dzisiaj 21 pomysłów na to, jak prezentować treść. Podzieliłem je na pięć grup, a do każdego sposobu podałem przykłady, jak robię to ja lub inni twórcy.

Linki do osób i firm wymienionych
w tym odcinku podcastu

Prezent dla słuchaczy

Pomysły na lepsze treści
21 pomysłów na lepsze treści w pigułce. Dołącz do Klubu MWF i pobierz praktyczną ściągę Chcę to 

3 rzeczy do zrobienia po wysłuchaniu tego podcastu

  1. Zrób listę tematów, które chciałbyś w najbliższym czasie poruszyć w ramach swoich działań content marketingowych.
  2. Zastanów się, jak możesz przedstawić te treści odbiorcom. Wykorzystaj prezent dla słuchaczy, żeby mieć pod ręką wszystkie sposoby na tworzenie treści omówione w odcinku.
  3. Przyjrzyj się swojej liście jeszcze raz – być może niektóre zagadnienia da się przedstawić na kilka sposobów lub za pomocą dwóch, trzech sposobów zmiksowanych ze sobą.

Podcast w wersji wideo

Tych odcinków też warto posłuchać

Podcast do czytania

Z tego wpisu dowiesz się:

Użyteczne informacje

W content marketingu często chcemy przekazać odbiorcy informacje, które w czymś mu pomogą. Poniżej przedstawiam pomysły, jak można to zrobić.

Powiedz, jak rozwiązać problem lub osiągnąć cel. To jest trochę tak, jakbyśmy oświetlali problem latarką ze wszystkich stron, żeby pomóc odbiorcy go zrozumieć.

Tytuły odcinków Małej Wielkiej Firmy, w których zastosowałem tę metodę, bardzo często zaczynają się od słowa „jak”.

Przykłady:

Drugi pomysł jest swego rodzaju odwróceniem tego pierwszego. Zamiast mówić, jak coś zrobić, powiedz, czego nie robić, jakich błędów unikać.

Przykłady:

Trzeci pomysł to odniesienie do bieżących wydarzeń. Tego rodzaju treści z jednej strony szybko się starzeją, ale z drugiej strony w konkretnym momencie zainteresowanie nimi jest bardzo duże.

W Małej Wielkiej Firmie staram się zwykle poruszać tematy ponadczasowe, ale zdarzają się też treści odwołujące się do tego, co jest tu i teraz.

Przykłady:

Pomysł czwarty to przedstawienie procesu krok po kroku. Chodzi o to, żeby pokazać odbiorcy, co powinien po kolei zrobić, żeby osiągnąć swój cel.

Przykłady:

Kolejny pomysł to lista, czyli X sposobów, pomysłów, narzędzi na… W historii podcastu Mała Wielka Firma nie było takich treści zbyt wiele, bo jest to forma odpowiednia dla blogów, ale przecież ten konkretny odcinek – 21 sposobów na tworzenie ciekawszych treści, czyli jak przedstawiać content w takim świetle, żeby był intrygujący dla odbiorcy – jest właśnie przykładem listy!

Co ważne – prezentowana lista wcale nie musi być długa. Czasem fakt, że jest krótka, jest nawet jej zaletą, bo możemy ułatwić odbiorcy podjęcie decyzji, prezentując mu tylko trzy opcje zamiast pięćdziesięciu, spośród których trudno będzie mu wybrać.

Inne przykłady:

Dwie strony medalu (lub: każdy kij ma dwa końce)

Każdy temat możemy przedstawić z co najmniej dwóch punktów widzenia.

Zaczynamy od porównania. Zestawiamy ze sobą dwa różne narzędzia czy techniki, prezentując ich wady i zalety. Pamiętaj, że to nie jest tak, że zawsze jedna z tych dwóch opcji musi wygrać. Zwykle mają one po prostu inne zastosowania lub są przeznaczone dla różnych grup docelowych. Chodzi więc o to, żeby podpowiedzieć odbiorcy, które rozwiązanie jest lepsze dla niego.

Przykłady:

Kolejny pomysł to debata. Zapraszamy dwóch gości reprezentujących skrajne poglądy – zupełnie jak w debatach telewizyjnych.

Nie stosuję tej formy w Małej Wielkiej Firmie, ale wykorzystuje ją z powodzeniem youtube’owy kanał Przygody Przedsiębiorców, na którym dwie osoby dyskutują na różne tematy, np. czy lepiej inwestować czy przejadać pieniądze, gdy ma się setki milionów, co zmienić w Polsce, żeby była bogatym krajem albo jak inwestować bezpiecznie.

Następna propozycja to: hit czy kit? Chodzi o to, żeby przedstawić jeden temat, jedno narzędzie, pokazując jego plusy i minusy i zastanawiając się, czy działa.

Przykłady:

Kolej na prawdę czy fałsz – czyli typowe obalanie mitów znane chociażby z programu Pogromcy mitów. Konstrukcja jest prosta i pozwala spojrzeć na temat z dwóch punktów widzenia.

Przykłady:

Punkt widzenia

O ile we wcześniejszych przykładach można było przedstawić temat mniej lub bardziej obiektywnie, o tyle teraz chodzi głównie o opinie.

Jeżeli jesteś twórcą, bardzo możliwe, że twoich odbiorcy chłoną twoje treści nie tylko ze względu na fakty, które przedstawiasz, ale także ze względu na twoje opinie, które są ukształtowane przez twoje doświadczenia.

Pomysł pierwszy: recenzja albo opinia właśnie.

Przykłady:

Kolejne podejście – czego nauczyłem się od… – możesz zrealizować z gościem lub samodzielnie, tworząc na przykład artykuł p.t.: Czego nauczyłem się o zarządzaniu od Steve’a Jobsa i pokazując, jakie wnioski wyciągnąłeś z doświadczenia tej osoby dla siebie.

Przykłady:

Następny pomysł to wywiad, czyli próba przedstawienia odbiorcom gościa. Nie chodzi nawet o oto, żeby wyciągnąć z niego konkretne, użyteczne informacje. Na pierwszym miejscu stawiamy zainteresowanie tą osobą, bo uważamy, że jest w niej coś takiego, z czego nasi odbiorcy sami bedą mogli wyciągnąć jakieś wnioski i inspiracje dla siebie.

Przykłady:

I kolejny pomysł z tej grupy: inspirująca książka, prezentacja, itp. Polega to na tym, że gotowe, stworzone dzieło filtrujemy przez siebie i nasze własne doświadczenia. Trochę jak w zabawie z laniem wosku w andrzejki, kiedy rzucamy na ścianę cień i staramy się go jakoś zinterpretować.

Przykłady:

Własne doświadczenia

Mogą być twoje lub twoich gości.

Pierwszy pomysł to case study, czyli historia o tym, jak rozwiązałeś konkretny problem lub coś osiągnąłeś. Warto pamiętać, że to jest twój przypadek, co nie oznacza, że ta sama strategia zadziała u każdego.

Przykłady:

Kolejny sposób: wyniki własnych badań, ankiet, itp. Nie odwołujesz się tu do własnych doświadczeń, ale do wiedzy, którą zgromadziłeś.

Mogą to być wyniki przeprowadzonych przez ciebie ankiet, ale także efekt researchu, jaki przeprowadziłeś, żeby zdobyć wiedzę w konkretnym zakresie.

Niektóre osoby prowadzą nawet newslettery nawiązujące do tej formy tworzenia treści. Własny content prezentują w ograniczonym zakresie, a skupiają się głównie na dzieleniu się informacjami znalezionymi w internecie. Dla odbiorców jest to cenne, ponieważ ktoś wyszukał dla nich ciekawe treści, uporządkował je i często także opatrzył swoim komentarzem.

Przykłady:

Ciekawą formą jest także podsumowanie eksperymentu. Chodzi o to, żeby samemu przetestować jakieś rozwiązanie, sprawdzić, czy działa, a następnie podzielić się swoimi wnioskami z odbiorcami.

Ikoną takiego podejścia do tworzenia treści jest Tim Ferriss, który sam siebie nazywa czasami królikiem doświadczalnym, bo testował na sobie naprawdę wiele rzeczy.

Twoje testy nie muszą być aż tak ekstremalne. Możesz podzielić się ze swoją społecznością wnioskami po miesiącu bez picia kawy, jedzenia słodyczy czy korzystania z social mediów.

Odbiorcy cenią takie treści, bo jeśli sami zastanawiają się na przykład nad zasadnością ograniczenia social mediów w życiu, chętnie dowiedzą się, co ma na ten temat do powiedzenia osoba, która rzeczywiście zdecydowała się na taki krok.

Ostatni pomysł w tej grupie to historia z morałem, czyli wyciągnięcie wniosków z opowieści o jakimś konkretnym przypadku czy zdarzeniu.

Przykłady:

Angażowanie odbiorców

Nie musisz tworzyć swoich treści od A do Z samodzielnie. Możesz włączyć do tego procesu swoją społeczność albo przynajmniej wyłapywać od niej impulsy do tworzenia nowego contentu.

Pierwszy przykład to pytania od społeczności, czyli popularne zwłaszcza dla podcastów i wideo formaty AMA – Ask Me Anything czy FAQ – Frequently Asked Questions.

Przykłady:

Kolejny pomysł to wasze sposoby/pomysły na… – sytuacja się odwraca: to nie społeczność zadaje pytania tobie, ale ty zadajesz pytania swojej społeczności i przedstawiasz odpowiedzi u siebie.

Przykłady:

Przechodzimy do kontrowersyjnego tematu, czyli takiego, który przyciąga uwagę i w pewien sposób polaryzuje odbiorców.

Przykłady:

I ostatni (choć nie do końca!) z prezentowanych pomysłów na tworzenie treści: otwarte pytanie do odbiorców. Formę tę zwykle wykorzystuje się w mediach społecznościowych, choć można podejść do niej nieco inaczej.

Załóżmy, że chcesz podjąć jakąś decyzję: czy kupić samochód elektryczny? albo: czy wyprowadzić się za granicę?

Możesz przeprowadzić dla własnych celów analizę SWOT, przedstawiając mocne strony (Strengths), słabe punkty (Weaknesses), szanse (Opportunities) i zagrożenia (Threats) związane z danym rozwiązaniem, a następnie przedstawić wyniki tej analizy swoim odbiorcom i zapytać ich o ich doświadczenia w tej kwestii.

Bardzo możliwe, że twoja społeczność przedstawi ci argumenty, których nie zauważyłeś, lub wypunktuje słabe strony twojej argumentacji. Dzięki temu podejmiesz lepszą decyzję.

Otwarte pytanie do odbiorców przydaje się nie tylko w sytuacji, gdy chcesz podjąć decyzję. To dobra technika również wtedy, gdy chcesz dokonać wyboru, np. który samochód elektryczny kupić? albo: w którym kraju zamieszkać?

Należy wówczas zawęzić wybór do kilku opcji, przeanalizować je, przedstawić wszystkie za i przeciw, a wynikami przemyśleń ponownie podzielić się ze społecznością, prosząc o informację zwrotną. Niewykluczone, że znajdą się wśród twoich odbiorców osoby, które jeżdżą modelem samochodu, który rozważasz, albo mieszkają w kraju, w którym chciałbyś zamieszkać, i pomogą ci podjąć najlepszą decyzję.

Jak samodzielnie generować jeszcze więcej sposobów?

Możesz łączyć ze sobą pomysły, o których opowiedziałem!

Przykłady:

Na stronie zostały wykorzystane linki afiliacyjne. Jeżeli wejdziesz przez nie na stronę sprzedawcy i dokonasz zakupu, sprzedawca podzieli się ze mną częścią swojej marży (nie wpływa to na twoją cenę). Wymieniam wyłącznie te produkty i usługi, z których rzeczywiście korzystam i jestem z nich zadowolony.
Wyraź swoją opinię Dodaj komentarz
Podaj dalej Jeśli spodobał ci się ten odcinek - udostępnij go swoim znajomym:

Dodaj komentarz

Subskrybuj
Powiadom o
guest
0 Comments
Inline Feedbacks
View all comments