Marka osobista – personal branding dla przedsiębiorców i specjalistów (kompletny przewodnik)

Marka osobista to, najprościej mówiąc, opinia innych na twój temat. Kiedy prowadzisz własną firmę, jesteś specjalistą i chcesz być znany jako ekspert, budowanie marki osobistej jest wyjątkowo ważne. Dlaczego? Bo nazwisko i twarz znacznie trudniej zmienić niż nazwę i logo firmy. Opinie innych kształtują więc nie tylko twój obecny biznes, ale całe twoje życie! Z tego przewodnika dowiesz się, jak budować silny personal branding w sposób świadomy i celowy.

W tym wpisie przeczytasz:

Co to jest marka osobista? Definicja

Marka osobista to nasz wizerunek w oczach innych, na który składają się: kompetencje, reputacja i rozpoznawalność. Zwróć uwagę na kolejność, jaką wskazuje ta definicja. Aby zbudować silną markę osobistą, musisz odznaczać się rzetelnością. Oznacza to, że skutecznie rozwiązujesz problemy klientów i w efekcie wzmacniasz swoją reputację. Im więcej osób się o tym dowiaduje, tym bardziej rośnie twoja rozpoznawalność.

Nazwałem to modelem 3R:

  • Rzetelność wynika z połączenia wiedzy, umiejętności, doświadczenia i solidności. Budowanie marki osobistej ma sens tylko wtedy, gdy skutecznie rozwiązujesz problemy klientów. Bez tego działania wizerunkowe będą stratą czasu.
  • Reputacja to ocena, jaką wystawiają nam inni: klienci, współpracownicy, kontrahenci, ludzie z naszego otoczenia zawodowego i prywatnego. Na reputację wpływają nie tylko kompetencje. Również zaufanie i szacunek, jakimi się cieszymy, a także różne pozytywne i negatywne odczucia związane z nami.
  • Rozpoznawalność, czyli zdolność do odróżniania się, jest konieczna, żeby nasza rzetelność i reputacja były przypisane właśnie nam, a nie komuś innemu.
Budowanie marki osobistej w modelu 3R oznacza połączenie trzech elementów: rzetelności, reputacji i rozpoznawalności.

Kiedy twoja rzetelność i reputacja mogą być przypisane komuś innemu? Porównajmy dwie sytuacje.

Marka osobista a marka firmy

Załóżmy, że jesteś genialnym mechanikiem samochodowym. Klientów obsługuje jednak ktoś inny, ty nie masz z nimi kontaktu. W takiej sytuacji jesteś rzetelny, zapewne masz wysoką reputację wśród kolegów z pracy, ale nie jesteś rozpoznawalny. Wzmacniasz markę warsztatu, ale nie budujesz marki osobistej.

A teraz inny scenariusz. Jesteś szefem kuchni w pięciogwiazdkowym hotelu. Twoje nazwisko i twarz są umieszczone w menu w restauracji oraz na stronie internetowej hotelu. Kiedy zdobywasz nagrodę w konkursie kulinarnym, dyrekcja wywiesza na fasadzie budynku wielki baner przedstawiający twoje zdjęcie z pucharem. W tym wypadku hotel buduje zarówno markę firmy (warto się u nas zatrzymać, bo mamy pyszne jedzenie), jak i twoją markę osobistą.

Twój personal branding jest tym skuteczniejszy, im większa twoja rzetelność, reputacja i rozpoznawalność.

Pierwszy (wcale nie taki oczywisty) krok do zbudowania swojego autorytetu to bycie świetnym w tym, co robisz. Następnie ludzie muszą się dowiedzieć, że jesteś świetny. A później trzeba im przypominać, że istniejesz.

– Toby Goodman

Chcesz lepiej zrozumieć personal branding?

Wykres pokazujący, jak specjaliści z różnych dziedzin oceniają swoją rozpoznawalność we własnej branży
Badanie przeprowadzone przez B2B Mind w 2020 r. wśród 194 specjalistów z Polski wykazało, że większość z nich dość nisko ocenia swoją rozpoznawalność w branżach, w których działają. Personal branding pomaga to zmienić i zbudować silną markę osobistą.

Po co budować markę osobistą?

Reputacja działa na zasadzie procentu składanego – twierdzi amerykański przedsiębiorca i inwestor Naval Ravikant. Co to oznacza? Że jej wartość rośnie z czasem coraz szybciej. Po kilkudziesięciu latach może być warta tysiące, a nawet dziesiątki tysięcy razy więcej niż w przypadku kogoś, kto ma duży talent, ale nie dba o swój personal branding.

Proces budowania marki wymaga czasu i wysiłku. Na co możesz liczyć w zamian? Najważniejsze korzyści dotyczą pieniędzy, relacji i satysfakcji z pracy.

Silne marki osobiste zarabiają więcej

Im więcej klientów cię zna i docenia, tym więcej chce z tobą pracować. A im bardziej wypełniony masz kalendarz, tym cenniejszy staje się twój czas, więc jako znany ekspert możesz żądać dużo wyższych stawek. Tak działa prawo popytu i podaży.

Dodatkowo marka osobista ogranicza konkurencję. Nie jesteś już jednym z wielu specjalistów o podobnych kwalifikacjach. Jesteś właśnie tą osobą, na której klientom zależy. Sprawdź przykłady znanych marek osobistych.

Równocześnie możesz zaoszczędzić na reklamie. Eksperci z silną marką osobistą są chętnie zapraszani, żeby występować na konferencjach, udzielać wywiadów w mediach itp. Twój zasięg rośnie, łatwiej zdobywasz nowych klientów i nie musisz za to płacić!

Silna marka osobista podnosi również twoją samoocenę, bo inni zaczynają zabiegać o twoje względy. Organizatorom konferencji zależy, żebyś pojawił się na scenie, bo to gwarantuje więcej sprzedanych biletów. Dostajesz prośby o rekomendacje i opinie, bo twoje przychylne słowo ma dużą wartość. O wielu nowościach dowiadujesz się w pierwszej kolejności. Możesz liczyć na gratisy i preferencyjne traktowanie w różnych sytuacjach.

Budowanie marki osobistej w czasie
Korzyści z budowania marki osobistej mogą nie być widoczne natychmiast, ale kumulują się z czasem – podkreśla Naval Ravikant, współtwórca społeczności dla startupów AngelList.

Marka osobista podnosi jakość twoich relacji z innymi

Nie wiem jak ty, ale ja nie czuję się komfortowo, podchodząc do obcych ludzi na konferencjach i zagadując. Na szczęście od lat nie muszę tego robić. Dzięki zbudowanej marce osobistej, inni mnie rozpoznają i to oni zaczynają rozmowę. Nawiązałem w ten sposób mnóstwo wartościowych znajomości i zawdzięczam to właśnie swojej marce.

Znasz to uczucie, kiedy spotykają się dwie nieznajome osoby i na początku jest strasznie drętwo? Zwykle trzeba trochę czasu, żeby wyczuć się nawzajem i złapać dobry kontakt. Na szczęście marka osobista zdecydowanie przyspiesza ten proces. Twoja reputacja cię wyprzedza – ludzie już cię znają lub zgłaszają się do ciebie z rekomendacji. To od razu przełamuje lody i daje ci na dzień dobry kredyt zaufania.

Jest jeszcze coś.

Michał Sadowski z Brand24 mówił kiedyś o tym, jak pukał przez szklany sufit do swojej branży. Jak osoby, które wcześniej były jego autorytetami, czasem wręcz idolami, których podziwiał na scenie, stopniowo stawały się jego kolegami. W twoim przypadku może być tak samo.

Kiedy budujesz własny personal brand, spotykasz coraz więcej innych marek osobistych. Bywacie na tych samych konferencjach, imprezach i galach. Macie wspólnych znajomych i tematy do rozmów. Krok po kroku wchodzisz do „wewnętrznego kręgu” i zaczynasz z tego czerpać korzyści.

Personal branding zwiększa satysfakcję z pracy

Niektórzy wychodzą z założenia, że aby zdobyć klientów, trzeba „zachowywać się profesjonalnie”. Co to znaczy? Nie wyróżniać się z tłumu innych specjalistów. Nie żartować, bo to naraża na szwank twój zawodowy autorytet. Dusić się w garniturze i krawacie jak babcine żeberka w piekarniku.

Dobry personal branding jest inny. Opiera się na twoich indywidualnych cechach i preferencjach. Wykorzystuje twoje mocne strony. A kiedy jesteś autentyczny, nikogo nie udajesz, praca staje się przyjemniejsza.

Wspomniałem wcześniej, że zgłasza się do ciebie coraz więcej klientów, dzięki czemu możesz podnosić ceny. Inna korzyść? Możesz być wybredny. Odrzucać nudne, uciążliwe lub mało rozwijające zlecenia, żeby mieć czas na te najbardziej interesujące i prestiżowe. Robi tak m.in. Krzysztof Krzemiński – didżej i konferansjer znany pod marką Jegomość, który dzięki selekcji klientów ma większą motywację do pracy.

Personal branding ma jeszcze jedną zaletę. Gary Vaynerchuk zapytany, po co nieustannie przyciąga uwagę innych, zwrócił uwagę na sytuacje kryzysowe. Uwaga innych skupiona na tobie może się przydać w najbardziej nieoczekiwanym momencie, kiedy np. córka twojego bliskiego przyjaciela zostanie porwana i trzeba będzie zmobilizować w social mediach ludzi do pomocy.

W Polsce swoją popularność wykorzystała w podobny sposób Doda w 2010 r., szukając dawcy szpiku dla swojego ówczesnego partnera Nergala. Trudno zbudować taki zasięg, jak Gary Vee czy Doda, ale zasada pozostaje ta sama – im więcej osób cię lubi, tym większe szanse, że ktoś ci pomoże.

Po co budować markę osobistą
Personal branding wpływa pozytywnie na kontakty z innymi, wyższe zarobki oraz samopoczucie.

Podsumowując: niezależnie od tego, na czym ci zależy – pieniądzach, wartościowych relacjach, osobistej satysfakcji, wpływie na innych itd. – swoją marką możesz zmienić układ sił. Kiedy twoja marka osobista jest słaba, osiąganie tych celów wymaga dużo więcej energii. Im mocniejsza się staje, tym łatwiej ci idzie. Zgodnie z regułą społecznego dowodu słuszności, gdy wiele osób cię docenia, to reszta zakłada, że na to zasługujesz.

Narzędzia, których potrzebuje silna marka osobista

Aby zwiększyć swoją rozpoznawalność i wzmocnić reputację, potrzebujesz odpowiednich narzędzi. Poniżej podaję kilka najpopularniejszych opcji. 

  • Blog sprawdza się, jeżeli lubisz i umiesz dobrze pisać. Daje dużo możliwości: możesz na nim umieszczać artykuły, zdjęcia, grafiki, wykresy, tabele, nagrania audio lub wideo, pliki do pobrania, ankiety itd. Jeżeli nie chcesz prowadzić bloga, stwórz przynajmniej prostą stronę na swój temat, typu wizytówka ze zdjęciem i danymi kontaktowymi.
  • Podcast jest świetny dla osób, które wolą mówić niż pisać. Podcast utrzymuje uwagę dłużej niż blog czy wideo. Poza tym, nagrywając wywiady, możesz budować wartościowe kontakty. Chcesz się nauczyć, jak stworzyć podcast, który wzmocni twoją markę i przyciągnie klientów? Sprawdź mój kurs o podcastach.
  • Wideo to idealna opcja dla ciebie, jeżeli lubisz pokazywać się przed kamerą. Możesz też tworzyć wideo bez pokazywania twarzy, np. wyświetlając slajdy i nagrywając swój głos.
  • Własna książka jest bardzo skutecznym narzędziem do budowania marki osobistej – namacalnym dowodem twoich kompetencji. Pomaga się wyróżnić, bo stworzenie książki to duży projekt i niewiele osób doprowadza go do końca.
  • Wystąpienia publiczne są doskonałym wyborem dla tych, którzy swobodnie czują się na scenie. Zasięg takich wystąpień jest zwykle mniejszy niż materiałów publikowanych w sieci, ale oddziaływanie na odbiorców może być dużo większe. Poza tym nagranie wystąpienia można umieścić np. na YouTubie, żeby zwiększyć swój zasięg.
  • Social media sprawdzają się najlepiej w przypadku osób, które lubią wchodzić w interakcje z innymi. Wykorzystuj media społecznościowe nie tylko do publikowania treści, w większym stopniu do prowadzenia dyskusji, nawiązywania cennych kontaktów i poznawania swoich odbiorców.
  • Newsletter pozwala kontaktować się z osobami, które interesują się tym, co robisz, i chcą dostawać od ciebie wiadomości. Lista mailingowa – w przeciwieństwie do profilu w mediach społecznościowych – należy do ciebie. Nie ma ryzyka, że Facebook zablokuje ci konto. Nie jesteś zdany na łaskę algorytmów, które wyświetlają twoje treści tylko kilku procentom obserwatorów.

Poznaj narzędzia do personal brandingu

Jak zadbać o personal branding, gdy nie masz czasu?

Proces budowania marki warto rozłożyć w czasie. Nie musisz robić wszystkiego od razu. Najpierw skup się na rozwijaniu swoich kompetencji, bo one są podstawą. Później wybierz z powyższej listy jedno, maksymalnie dwa narzędzia, jak najlepiej dopasowane do twoich preferencji. Publikuj regularnie przynajmniej przez pół roku, zanim zdecydujesz się dodać kolejny kanał. 

Docelowo im więcej miejsc, w których może cię znaleźć twoja grupa docelowa, tym lepiej. Nie znaczy to jednak, że masz wszystko robić samodzielnie. Jeżeli stworzysz wartościową treść w jednym kanale, możesz łatwo znaleźć kogoś (np. wirtualną asystentkę), kto pomoże ci przeprowadzić recykling treści, czyli przerobić jedną formę na inne.

Innym sposobem na brak czasu jest selekcja treści tworzonych przez innych (content curation). Zamiast pisać od zera własne artykuły albo szlifować prezentacje, wykorzystujesz swoją ekspercką wiedzę i doświadczenie, żeby polecać wartościowe materiały innych autorów. Taką metodę stosuje m.in. Krzysztof Bartnik z firmy Imker. W swoim newsletterze zamieszcza on zarówno własne unikatowe treści, jak też cykl Mixtape dla Twórców – linki do ciekawych artykułów, głównie z zagranicznych źródeł (zobacz przykład).

Narzędzia do budowania marki osobistej eksperta
Te narzędzia pomogą ci w zbudowaniu silnej marki osobistej specjalisty.

Proces budowania marki osobistej w 6 krokach

Zdarza się, że jakiś specjalista lub przedsiębiorca osiąga sukces w budowaniu marki osobistej, mimo że wcześniej nie spisał żadnego konkretnego planu. Czasem to się udaje. 

Możesz jednak osiągnąć pożądane efekty dużo szybciej i bez ryzyka, że przegapisz jakiś ważny element, jeżeli podejdziesz do personal brandingu bardziej strategicznie.

Poniżej znajdziesz 6 kroków, które składają się na proces tworzenia marki osobistej. Niekoniecznie musisz je wykonywać jeden po drugim w podanej kolejności. Potraktuj je raczej jako składniki, które należy ze sobą wymieszać, żeby stworzyć magiczny eliksir, którym wzmocnisz swoją markę osobistą.

Pamiętaj też, że plan, który tworzysz, będzie się zmieniał z czasem. Tak samo, jak zmieniasz się ty, twoje zainteresowania, twoja branża, klienci, sytuacja na rynku itd.

1. Wybierz specjalizację

Specjalizacja oznacza dziedzinę, którą się zajmujesz, lub niszę, w której działa twoja firma.

Wyzwanie polega na tym, żeby twoja specjalizacja nie była ani zbyt szeroka, ani zbyt wąska. Dlaczego?

  • Zbyt szeroka specjalizacja nie jest wiarygodna. Nie ma kogoś takiego, jak „ekspert od biznesu”, bo biznes to rozległa dziedzina i jedna osoba nie jest w stanie znać się na wszystkich jej aspektach.
  • Zbyt wąska specjalizacja grozi tym, że twoja grupa docelowa będzie za mała, żeby pozwolić ci się utrzymać. Tłumaczowi języka ewenkijskiego (używanego we wschodniej Syberii) trudno będzie zbudować markę osobistą.

Eksperci często na początku poznają swoją dziedzinę ogólnie, a później zawężają swoje zainteresowania do konkretnej niszy, która najbardziej im odpowiada i w której osiągają najlepsze wyniki. 

Konkurencja wewnątrz niszy jest dużo mniejsza i łatwiej przekonać klientów, że to właśnie ty najlepiej rozwiążesz ich problem. Jeżeli klient szuka pomocy, żeby pozbierać się po rozwodzie z żoną, to komu łatwiej zaufa: dowolnemu psychologowi, czy raczej takiemu, który specjalizuje się w terapii dla mężczyzn po rozstaniu?

2. Określ grupę docelową

Nie istnieje marka osobista, która trafiałaby do wszystkich. Zastanówmy się więc, do kogo ty chcesz trafić.

  • Kto potrzebuje twoich kompetencji i jest w stanie za nie zapłacić?
  • Wśród jakich ludzi cieszysz się doskonałą reputacją? Kto należy do twoich najbardziej zadowolonych klientów i z kim świetnie się dogadujesz?
  • Kto powinien cię kojarzyć i rozpoznawać? Wyobraź sobie, że nieznajoma osoba zaczepia cię w pociągu i zaczyna rozmowę – kto to powinien być, żebyś się ucieszył? Na czyim zainteresowaniu ci zależy?

Odpowiadając sobie na te pytania, stworzysz profil idealnego klienta – adresata twojej marki osobistej. Mogą się w nim znaleźć cechy:

  • psychograficzne (zainteresowania, osobowość, sposoby spędzania wolnego czasu itp.),
  • demograficzne (wiek, płeć, wykształcenie, miejsce zamieszkania itp.).

Cechy demograficzne traktuj raczej jako dodatek. Psychograficzne są ważniejsze, bo lepiej opisują zachowania klientów.

Wybór grupy docelowej nie oznacza, że masz pracować wyłącznie z takimi ludźmi. Chodzi o to, żeby przyciągać ich silniej niż pozostałych i podejmować decyzje z myślą o nich.

A przy okazji: jeżeli chcesz mieć klientów, którzy nie szukają najtańszych ofert, tylko chcą pracować właśnie z tobą, sprawdź mój newsletter Soloprzedsiebiorca.pl.

3. Znajdź swoje wyróżniki

Jak się wyróżnić z tłumu? To pytanie pojawia się bardzo często, gdy mówimy o budowaniu marki osobistej. Niektórzy twierdzą, że najlepszym sposobem jest spójna identyfikacja wizualna albo styl ubierania się, ale to tylko dodatki.

Najlepsze wyróżniki to takie, które przekładają się na sukces twoich klientów.

Jednym ze sposobów jest wąska specjalizacja, o której pisałem w punkcie 1. Kiedy jasno komunikujesz, że działasz w niszy rynkowej, jesteś postrzegany jako profesjonalista z tej właśnie dziedziny. 

Pojedynczy wyróżnik to jednak zwykle za mało. Najlepsze efekty przynosi łączenie różnych atrybutów, takich jak np.:

  • charakterystyczny styl komunikacji,
  • autorska metoda pracy lub narzędzia,
  • wyznawane wartości i światopogląd,
  • praca dla prestiżowych klientów.

Przydatnym narzędziem, które pomaga zaplanować wyróżniającą się i spójną komunikację, są archetypy marki.

Jak budować markę osobistą
Budujesz markę eksperta? Zastanów się, komu i w czym możesz pomóc lepiej niż konkurencja i zadbaj, żeby inni się o tym dowiedzieli.

4. Dziel się wiedzą

Pewnie słyszałeś, że najlepszym sposobem budowania reputacji jest marketing szeptany. Robisz dobrą robotę, klienci są zachwyceni, polecają cię innym i wszyscy żyją długo i szczęśliwie.

To wszystko prawda. A wiesz, jakie jest najważniejsze słowo w poprzednim zdaniu?

„Długo”. Bo budowanie reputacji w taki sposób wymaga mnóstwa cierpliwości.

Na szczęście w przypadku ekspertów i przedsiębiorców jest dużo szybsza metoda: dzielenie się wiedzą.

Kiedy dzielisz się wiedzą, więcej osób ma szansę cię poznać i przekonać się, że naprawdę znasz się na swojej dziedzinie. A w efekcie chętniej od ciebie coś kupić.

Jak się za to zabrać?

  1. Na początek wybierz jedno, maksymalnie dwa narzędzia do budowania marki osobistej, o których pisałem wcześniej. Najlepiej takie, które pasuje do twojej osobowości i preferencji komunikacyjnych, żeby było ci jak najłatwiej.
  2. Notuj problemy, z którymi przychodzą do ciebie klienci, i twórz treści, które pomagają zapobiegać takim problemom lub rozwiązywać je samodzielnie.
  3. Przy okazji komunikuj wyraźnie, co sprzedajesz. Zaskakująco często konsumenci przydatnych treści chętnie zapłaciliby twórcom za pomoc we wdrożeniu, ale… nie mają pojęcia, że autor świadczy takie usługi!

Masz opory, przed dzieleniem się wiedzą, bo nie chcesz powtarzać w kółko tego samego? Rozwiązaniem jest Planer Treści, dzięki któremu w jeden dzień zaplanujesz tematy na cały rok (i nauczysz się o nich mówić w świeży, atrakcyjny sposób).

Ile wiedzy można dać za darmo?

Być może masz wątpliwości: „Przecież jeżeli powiem klientom, co mają zrobić, to po co mieliby mi płacić?”.

Takie obawy wynikają ze zjawiska zwanego klątwą wiedzy

Z twojego punktu widzenia treść, którą przekazujesz za darmo, może być gotowym przepisem na rozwiązanie problemu. Odbiorca jednak widzi to inaczej. Widzi poszczególne cegły, ale brakuje mu zaprawy, żeby je połączyć. Tą zaprawą jest wiedza, którą zgromadziłeś w głowie przez lata, a której klient nie posiada.

Poza tym klienci zwykle nie płacą ci za wiedzę. Darmowych wskazówek jest w internecie cała masa i często są to treści bardzo wysokiej jakości.

Za co w takim razie płacą?

  • Dopasowanie ogólnej wiedzy do ich specyficznej sytuacji. Przy czym to, co klient uważa za „specyficzną sytuację”, dla ciebie prawdopodobnie będzie typowym przypadkiem.
  • Proces krok po kroku. Darmowe materiały opisują często tylko pojedyncze elementy całego zagadnienia i laikowi trudno je ze sobą połączyć.
  • Wdrożenie. Załóżmy, że jesteś ekspertem SEO. Możliwe, że klient zapozna się z twoimi darmowymi materiałami i spróbuje coś zrobić samodzielnie. Szybko przekona się jednak, ile to wymaga pracy, i chętnie zapłaci, żebyś wykonał ją za niego.
  • Pewność i wygoda wynikające ze wsparcia specjalisty. Diabeł tkwi w szczegółach i korzystanie z porad z internetu nie zawsze dobrze się kończy. Poza tym nie każdy umie je wyszukać, a tym bardziej zweryfikować ich rzetelność.

Jeżeli nadal masz opory, pamiętaj, że nie musisz przecież zdradzać za darmo wszystkich swoich zawodowych tajemnic i trików.

5. Szlifuj komunikację

W 2007 r. przy wejściu na stację metra w Waszyngtonie ustawił się uliczny skrzypek i zaczął grać. Przez 45 minut minęło go 1097 osób. Tylko 27 z nich wrzuciło do leżącego przed nim futerału jakiekolwiek pieniądze. Zaledwie 7 przechodniów zatrzymało się, choćby na parę sekund, żeby posłuchać.

W sumie grajek zarobił 52 dolary i 17 centów. W tym 20 dolarów od jednej osoby, która go rozpoznała.

Cała reszta nie miała pojęcia, że gra dla nich jeden z najsłynniejszych skrzypków na świecie – Joshua Bell. Używając przy tym instrumentu za 3,5 miliona dolarów.

Aby używać odtwarzaczy multimedialnych, musisz wyrazić zgodę na użycie plików cookies usług odtwarzaczy
Ok, zgadzam się

Wniosek? Mało kto umie rozpoznać i docenić prawdziwego mistrza wyłącznie na podstawie jego pracy. Potrzeba do tego odpowiedniej oprawy.

W przypadku eksperta, specjalisty czy przedsiębiorcy chodzi o odpowiednią komunikację. Umiejętności w tej dziedzinie są kluczowe, jeżeli chodzi o skuteczny personal branding i stworzenie silnej marki osobistej, dlatego warto je ciągle doskonalić i rozwijać.

Jak to robić?

  1. Słuchaj klientów, żeby jak najlepiej poznać i zrozumieć ich problemy. Im lepiej potrafisz objaśnić problem, tym bardziej klient jest przekonany, że wiesz, jak mu pomóc.
  2. Używaj prostego, przystępnego języka. Jeżeli odbiorca nie do końca wie, o czym mówisz, trudno, żeby docenił twoją wiedzę i zaufał ci.
  3. Szukaj trafnych porównań i metafor, które ułatwiają laikom zrozumienie skomplikowanych tematów.
  4. Ostrożnie z wymądrzaniem się – nikt nie lubi być pouczany i czuć się głupszy.

Pamiętaj, że jeżeli klient cię nie rozumie, to nie jego wina. I że najsilniejszą markę osobistą mają zwykle te osoby, które opowiadają ciekawe historie, nawet gdy konkurencja ma wyższe kompetencje.

6. Współpracuj z partnerami

Relacje z innymi silnymi markami osobistymi (firmowymi również) wpływają na twój personal branding. Ten wpływ nie zawsze jest jednak pozytywny, dlatego partnerów trzeba dobierać starannie.

Twoją markę osobistą wzmacnia współpraca z partnerami, którzy wyznają wartości spójne z twoimi i cieszą się zaufaniem twoim i twojej grupy docelowej. 

Załóżmy, że tworzysz kurs online o wędkarstwie i zapraszasz do współpracy eksperta od łowienia spod lodu. Dlaczego to ma sens dla obu stron?

  • Wzajemnie wzmacniacie swoją reputację. Nawet jeżeli jedna osoba nie rekomenduje usług lub produktów drugiej wprost, to sam fakt współpracy świadczy o tym, że macie o sobie dobre zdanie.
  • Poszerzacie swój zasięg. Społeczność skupiona wokół jednego eksperta dowiaduje się o istnieniu drugiego i odwrotnie.
  • Dajecie większą wartość swoim społecznościom. Współpraca ma największy sens wtedy, gdy w efekcie powstaje lepszy projekt, niż gdyby każda ze stron próbowała stworzyć coś podobnego w pojedynkę.

Uwaga: nie radzę wkradać się w łaski innych tylko po to, żeby wybić się na ich plecach – to od razu widać. Na współpracy powinny skorzystać obie strony.

Pozytywnym skutkiem ubocznym relacji, jakie nawiązujesz z innymi osobami z twojej branży, mogą być dodatkowe propozycje wystąpień publicznych, udziału w różnych projektach itp. Takie osoby często polecają się nawzajem (nawet gdy na co dzień konkurują), kiedy same nie mogą przyjąć zlecenia z powodu np. zajętych terminów.

Nawiązywanie relacji z wartościowymi osobami z twojej branży ma jeszcze jeden bardzo ważny aspekt. Ludzie, którymi się otaczasz, wpływają na twoje zachowanie. Staranne dobieranie znajomych ma więc znaczenie dużo szersze niż tylko budowanie marki osobistej czy rozwijanie własnej firmy.

Personal branding FAQ (często zadawane pytania)

Jak budować swoją markę osobistą, gdy działam w różnych branżach?

Buduj swój personal branding na wartościach, osobowości oraz swoich kompetencjach jako przedsiębiorcy, który potrafi prowadzić biznes niezależnie od branży. Obserwuj ludzi takich, jak Richard Branson, Elon Musk czy Gary Vaynerchuk. Każdy z nich ma silną markę osobistą i działa w różnych branżach.

Jakie są zagrożenia dotyczące pokazywania życia prywatnego?

Jeżeli obawiasz się, że pokazywanie życia prywatnego może narazić na niebezpieczeństwo twoich bliskich lub z innego powodu nie czujesz się z tym komfortowo, nie poruszaj publicznie takich tematów. Żeby zbudować silną markę przedsiębiorcy lub eksperta, nie trzeba poruszać tematów osobistych.

Czy budować markę osobistą, jeżeli planuję sprzedać firmę?

Marka osobista przedsiębiorcy często pozwala firmie rozwijać się szybciej. Jeżeli docelowo planujesz sprzedaż swojego biznesu, warto podkreślać, że budujesz go w taki sposób, aby sprawnie działał bez ciebie. W takiej sytuacji klienci nie będą zawiedzeni, że to nie ty ich obsługujesz, a w momencie sprzedaży twój personal branding dodatkowo się wzmocni, bo udowodnisz, że osiągnąłeś długofalowy cel.

Ile trwa budowanie marki osobistej?

Aby zbudować własną markę potrzebujesz czasu. Nie zrobisz tego w kilka dni, będziesz potrzebował wielu miesięcy, a może i lat. Bądź konsekwentny i nie zapominaj, że warto zainwestować w swoją markę.

Zobacz też:

Na stronie zostały wykorzystane linki afiliacyjne. Jeżeli wejdziesz przez nie na stronę sprzedawcy i dokonasz zakupu, sprzedawca podzieli się ze mną częścią swojej marży (nie wpływa to na twoją cenę). Wymieniam wyłącznie te produkty i usługi, z których rzeczywiście korzystam i jestem z nich zadowolony.