Jak budować markę osobistą? Od czego zacząć, na jakie elementy zwrócić uwagę? Jakich błędów unikać, aby wykreować autentyczny, niepowtarzalny i adekwatny personal brand? I wreszcie: w jaki sposób gromadzić wokół marki zaangażowaną społeczność, która będzie gotowa w przyszłości coś od nas kupić? Odpowiedzi na te pytania, możesz szukać na własną rękę. Ale możesz też ułatwić sobie zadanie i sięgnąć po najlepsze książki o marce osobistej.

Pamiętaj, że soloprzedsiębiorca już dawno przestał być jedynie twarzą swojej firmy. Dziś jest też jej sercem i powinien dbać o to, żeby jego działalność funkcjonowała jak jeden zdrowy organizm, który wzbudza u odbiorców zaufanie i sympatię. Silna marka osobista zdecydowanie w tym pomaga!

Jesteś marką - okładka

Jesteś marką

Joanna Malinowska-Parzydło

Czym jest marka osobista? Na pewno nie lansem, ani udawaniem kogoś, kim nie jesteś. Personal brand jest raczej zbiorem skojarzeń, które powstają w głowach i sercach ludzi, gdy słyszą twoje nazwisko. Odzwierciedla twoją reputację i wynika z wartości, jaką wnosisz w życie innych. Jak skutecznie zbudować autentyczną markę osobistą? Joanna Malinowska-Parzydło nie tylko napisała o tym świetną książkę, ale również zdradziła wiele praktycznych wskazówek w 226. odcinku MWF.

Kup tę książkę
Firma, czyli Ty - okładka

Firma, czyli ty 

Paul Jarvis

Firma nie musi być duża, żeby zaspokajała potrzeby i ambicje właściciela. Niektórzy wpadają w pułapkę ciągłego wzrostu i co roku podnoszą sobie poprzeczkę, ale wcale nie stają się dzięki temu szczęśliwsi. Paul Jarvis pokazuje, że można pójść inną drogą. Zamiast skalować się w nieskończoność, można prowadzić jednoosobową firmę, która osiąga zaskakująco dużo dzięki automatyzacji i współpracy z podwykonawcami na zasadach outsourcingu. Jednym z gorących zwolenników takiego podejścia w Polsce jest Michał Szafrański – w 263. odcinku MWF rozmawialiśmy o tym, jak rozwijać firmę bez pracowników.

Kup tę książkę
Youpreneur - okładka

Youpreneur. Jak zbudować i rozwinąć firmę opartą na marce osobistej

Chris Ducker

Książka przedstawia wszystkie etapy budowania firmy w sposób jasny, przemyślany i gotowy do wdrożenia w życie. Kim jest twój idealny klient? Jakie produkty i usługi warto sprzedawać? Jak ustalać ceny? Jak zbudować swoją osobistą markę? Jak się promować i jaką strategię marketingową wybrać? Odpowiedzi na te i inne pytania znajdziesz w książce, która pomaga zbudować firmę opartą głównie na osobie założyciela. Polecam wszystkim, których interesuje personal branding na miarę potrzeb współczesnego rynku. Uwaga: gdy podasz kod MWF-DD przy zakupie – dostawa gratis!

Kup tę książkę
Model biznesowy. TY – okładka

Model biznesowy TY 

Tim Clark, Alexander Osterwalder, Yves Pigneur

Książka przyda się osobom, które szukają pomysłu na siebie. Podpowiada, jak przełożyć Business Model Canvas, czyli narzędzie przewidziane głównie dla firm, na kreowanie silnej marki osobistej. Pozwala uświadomić sobie własne cele i predyspozycje zawodowe, wspiera proces zmiany i pomaga w działaniu: określeniu wartości własnej pracy i testowaniu wybranego modelu biznesowego. Mocną stroną publikacji są prezentacje sylwetek osób, którym udało się zbudować markę osobistą, a do tego należą do najróżniejszych profesji. Ta książka to niezastąpiona pozycja dla każdego, kto staje przed wyzwaniem personal brandingu.

Kup tę książkę
osobista reputacja okladka

Osobista reputacja

Ewa Wilmanowicz

Personal branding, czyli budowanie marki osobistej, nie ogranicza się tylko do pracy. Ewa Wilmanowicz w swojej książce wyjaśnia, że osobistą reputację warto wzmacniać zarówno w życiu prywatnym, jak i zawodowym. Przekonuje też, że w czasach globalizacji, fake newsów i kryzysu autorytetów, świadome zbudowanie własnego brandu, jest ważniejsze niż kiedykolwiek. I choć narzędzia technologiczne się zmieniają, to znane od lat reguły definiujące przyzwoitość są wciąż aktualne.

Kup tę książkę
Odkryj siebie na nowo - okładka

Odkryj siebie na nowo

Dorie Clark

Propozycja dla osób, które czują, że ich kariera utknęła w martwym punkcie i chcą spróbować czegoś nowego. Autorka podaje wiele przykładów osób, które pomyślnie przeszły tego rodzaju transformację, i wyciąga wnioski z ich działań. Można narzekać, że przytaczane historie są powierzchowne i zawsze kończą się happy endem… ale może właśnie takiej lekkiej, inspirującej lektury potrzeba komuś, kto ma już dość swojej pracy? Warto przeczytać, również jako wstęp do budowy własnej, autentycznej marki osobistej.

Kup tę książkę
Książka Personal branding, czyli jak skutecznie zbudować autentyczną markę osobistą

Personal branding, czyli jak skutecznie zbudować autentyczną markę osobistą

Mateusz Grzesiak

Kompleksowy przewodnik po personal brandingu. Dowiemy się z niego nie tylko jak tworzyć strategie marki osobistej na potrzeby kariery zawodowej, ale nawet to, w jaki sposób kształtować markę osobistą dziecka. Dr Mateusz Grzesiak stoi na stanowisku, że markę własną tworzymy podświadomie i każdy nasz krok wpływa na to, w jaki sposób będziemy postrzegani. To warty szczególnej uwagi podręcznik. Powinieneś po niego sięgnąć, jeśli zależy ci na twojej autentycznej marce osobistej.

Kup tę książkę
Być jak superman - okładka

Być jak superman

Steven Kotler

Wbrew pozorom to nie jest komiks. To książka o pasji oraz życiu i działaniu w zgodzie z tą pasją. Są osoby, które zatracają się w tym, co robią, do tego stopnia, że działają jak natchnione i osiągają szczyty. Książka Kotlera próbuje odpowiedzieć na pytanie, jak zaprogramować się na ten stan. Mogą w tym pomóc wnioski wyciągnięte z obserwacji osób uprawiających sporty ekstremalne oraz kontaktu z gronem wybitnych naukowców.

Kup tę książkę
Personal branding 2.0 – okładka

Personal branding 2.0. Cztery kroki do zbudowania osobistej marki

Dan Schawbel

To nie do końca książka dla przedsiębiorców. Zdecydowanie więcej wyniosą z niej osoby chcące robić karierę w firmach i zdobywać lepszą pracę. Trzon książki stanowią cztery kroki do budowania marki osobistej: odkrycie osobistej marki oraz tego, co cię wyróżnia, i przygotowanie planu, tworzenie marki, np. pisanie CV, tworzenie portfolio czy strony internetowej, zaprezentowanie marki oraz – ostatni krok: utrzymanie marki. Warto mieć na uwadze, że książka została wydana w 2009 roku (może więc być momentami nieco przestarzała), a poza tym jest mocno osadzona w amerykańskich realiach.

Kup tę książkę
Efekt tygrysa - okładka

Efekt tygrysa

Maciej Dutko

Amerykańskie poradniki na temat budowania marki osobistej nie zawsze okazują się skuteczne w polskiej kulturze. Dlatego Maciej Dutko postanowił zebrać w tej książce sposoby, które osobiście przetestował nad Wisłą. Wyjaśnia m.in. dlaczego warto wydać własną książkę i jak zrobić to bez pieniędzy, jakimi sposobami można przebić się do głównych mediów, czy warto budować markę przez udział w konferencjach oraz jak zdobywać rekomendacje.

Kup tę książkę
Oversubscribed - okładka

Oversubscribed

Daniel Priestley

Sprawdzone sposoby na to, żeby ludzie ustawiali się do ciebie w kolejce i chcieli kupować tylko od ciebie. Wiedza, która przyda się zarówno firmom działającym offline, jak i online. „Myślę również, że szkoleniowcy oraz coachowie powinni odsłuchać lub przeczytać tę książkę. Daje ona genialne wskazówki, jak sprawić, żeby człowiek, który od ciebie kupuje, poczuł się wyjątkowo. Niesamowita książka, naprawdę polecam. Otworzyła mi oczy” – poleca Agnieszka Socha.

Kup tę książkę
So Good They Can't Ignore You – okładka

So Good They Can’t Ignore You

Cal Newport

Podtytuł praktycznie wszystko wyjaśnia: Dlaczego w poszukiwaniu pracy marzeń liczą się umiejętności, a nie pasja. Punktem wyjścia dla autora była rada, której swego czasu udzielił Steve Martin początkującym aktorom: Bądź tak dobry, żeby nie mogli cię lekceważyć. Wbrew pozorom w biznesie wcale nie chodzi o to, żeby podążać za swoją pasją. Bardzo rzadko udaje się bowiem połączyć hobby z pracą. Zdecydowanie lepszym rozwiązaniem jest rozwijanie swojego „kapitału kariery”, czyli rzadkich i cenionych przez innych umiejętności. Dzięki temu można stać się dobrym rzemieślnikiem, który dąży do ustalonego celu, konsekwentnie wykonując ćwiczenia doskonalące jego warsztat. Ta książka nie ukazała się jeszcze po polsku, ale jej obszerne omówienie znajdziesz w podcaście Kamila Dudzińskiego Książki Które Uczą.

Kup tę książkę
Odwaga bycia nielubianym - okładka

Odwaga bycia nielubianym

Ichiro Kishimi, Fumitake Koga

Nie jest to może typowa książka biznesowa, ale każdy przedsiębiorca skorzysta, kiedy ją przeczyta. Ma ona formę rozmowy młodego człowieka z filozofem. Autorzy uświadamiają czytelnikowi, że każdy z nas samodzielnie decyduje o swojej przyszłości i o tym, jakie jest jego miejsce na świecie. Dokonując wyborów odnośnie własnego życia, nie warto więc kierować się oczekiwaniami innych osób. Książkę poleca Michał Śliwiński, twórca aplikacji Nozbe, który opowiadał w Małej Wielkiej Firmie o tym, jak organizować swój czas oraz jak powinna wyglądać sprawna komunikacja w zespole.

Kup tę książkę
Jak myśleć o sobie dobrze – okładka

Jak myśleć o sobie dobrze?

Stefanie Stahl

Książka o sztuce akceptacji i życiu bez lęku. Przyda się np. przy budowaniu marki osobistej. Mogłoby się bowiem wydawać, że chodzi w tym tylko o wrzucanie postów do social mediów, ale jest w tym coś o wiele głębszego. Żeby skutecznie budować markę osobistą, trzeba się dobrze poznać i trochę nad sobą popracować w różnych obszarach. Ten poradnik podpowiada, jak się rozwijać, więc wiedza w nim zawarta może okazać się bardzo pomocna.

Kup tę książkę
A Personal Mission Statement – okładka

A Personal Mission Statement

Michał Stawicki

Misja osobista to twoja filozofia, prywatna konstytucja definiująca twoje podejście do życia. Warto ją spisać, bo mówi o tym, kim chcesz być, co chcesz robić czy jakimi zasadami i wartościami będziesz się kierować. Sformułowanie takiej misji pozwala bardziej cieszyć się życiem, bo uświadamia ci twój życiowy cel. Książka pozwala odkryć tę misję. Autor przedstawia pytania, na które warto poszukać odpowiedzi, bo pozwalają przyjrzeć się sobie, swoim doświadczeniom i preferencjom. W książce znajdziesz też 9 ćwiczeń mentalnych, które zmuszają do wyobrażenia sobie, co by było, gdyby. Po przejściu wszystkich kroków pozostaje ci wyszlifowanie misji i ostateczne jej sformułowanie.

Kup tę książkę
Zaczynaj od dlaczego - okładka

Zaczynaj od dlaczego

Simon Sinek

Ludzie nie kupują tego, co robisz. Kupują powód, dla którego to robisz – powtarzał w słynnym wystąpieniu na konferencji TED Simon Sinek. Jego książka biznesowa jest rozwinięciem tej myśli. Polecała ją m.in. Angelika Chimkowska w odcinku o tym, jak wprowadzać zmiany w firmie. Kiedy przemyślisz przesłanie, jakie zawiera ta książka, biznes nabierze trochę innego wymiaru. Poczujesz, że nie tylko wykonujesz określone działania przynoszące pieniądze, ale też zmieniasz życie wielu osób.

Kup tę książkę
Przebij się - okładka

Przebij się!

Gary Vaynerchuk

Twarda wiedza i merytoryczne mięso – to wszystko znajdziesz w piątej książce przedsiębiorcy, mówcy i gwiazdy internetu. Autor przekonuje, że do budowy marki osobistej wcale nie potrzeba wyszukanych narzędzi. Wystarczy pójść w ślady tych, którym się to udało: skutecznych przedsiębiorców, których marka oparta jest na solidnych fundamentach i cały czas rośnie w siłę.

Kup tę książkę

Marka osobista – książki uzupełniające

Praca w zakresie kształtowania marki osobistej właściwie nigdy się nie kończy. Dlatego nie warto zamykać się w bańce dotychczasowych przekonań, lecz zamiast tego sukcesywnie pogłębiać swoją wiedzę. Oto dodatkowa lista książek o marce osobistej, która powinna pomóc w tym zadaniu:

  • Marka osobista w kształtowaniu kariery zawodowej kadry menedżerskiej – Mateusz Grzesiak
  • Marka Osobista – Dawid Piątkowski
  • Marka osobista bez tajemnic – Monika Gawanowska
  • TY – marka inna niż wszystkie. Sztuka autentycznego brandingu osobistego – Hubert K. Rampersad
  • Marka osobista i biznes online nie tylko dla przedsiębiorczych kobiet – Justyna Kopeć

I to już wszystko. Teraz czas na twój ruch. Od czego zaczniesz proces kreowania marki osobistej?

Chcesz zobaczyć pełną listę książek, które pojawiły się w moim podcaście lub zostały polecone przez słuchaczy Małej Wielkiej Firmy?

Zobacz pełną listę książek
Jesteś wydawcą lub autorem?

Twoja książka
też może tu być

Mała Wielka Firma od lat promuje książki, które pomagają w prowadzeniu firmy.

W naszej społeczności jest kilkanaście tysięcy przedsiębiorców i aż 80% ma wyższe wykształcenie. A według badań Biblioteki Narodowej, to właśnie absolwenci szkół wyższych najczęściej kupują i czytają książki.

Chcesz zaprezentować im swój nowy tytuł?

Pokaż się czytelnikom