Jak budować markę osobistą? Od czego zacząć, na jakie elementy zwrócić uwagę, jakich błędów unikać? W jaki sposób gromadzić wokół marki zaangażowaną społeczność, która będzie gotowa w przyszłości coś od nas kupić? Soloprzedsiębiorca już dawno przestał być jedynie twarzą swojej firmy. Dziś jest też jej sercem i powinien dbać o to, żeby jego działalność funkcjonowała jak jeden zdrowy organizm, który wzbudza u odbiorców zaufanie i sympatię.

Jesteś marką - okładka

Jesteś marką

Joanna Malinowska-Parzydło

Marka osobista nie jest lansem ani udawaniem kogoś, kim nie jesteś. Jest natomiast zbiorem skojarzeń, które powstają w głowach i sercach ludzi, gdy słyszą twoje nazwisko. Odzwierciedla twoją reputację i wynika z wartości, jaką wnosisz w życie innych. Jak zbudować taką markę? Joanna Malinowska-Parzydło nie tylko napisała o tym świetną książkę, ale również zdradziła wiele praktycznych wskazówek w 226. odcinku MWF.

Kup tę książkę
So Good They Can't Ignore You – okładka

So Good They Can’t Ignore You

Cal Newport

Podtytuł praktycznie wszystko wyjaśnia: Dlaczego w poszukiwaniu pracy marzeń liczą się umiejętności, a nie pasja. Punktem wyjścia dla autora była rada, której swego czasu udzielił Steve Martin początkującym aktorom: Bądź tak dobry, żeby nie mogli cię lekceważyć. Wbrew pozorom w biznesie wcale nie chodzi o to, żeby podążać za swoją pasją. Bardzo rzadko udaje się bowiem połączyć hobby z pracą. Zdecydowanie lepszym rozwiązaniem jest rozwijanie swojego „kapitału kariery”, czyli rzadkich i cenionych przez innych umiejętności. Dzięki temu można stać się dobrym rzemieślnikiem, który dąży do ustalonego celu, konsekwentnie wykonując ćwiczenia doskonalące jego warsztat. Ta książka nie ukazała się jeszcze po polsku, ale jej obszerne omówienie znajdziesz w podcaście Kamila Dudzińskiego Książki Które Uczą.

Kup tę książkę
Firma, czyli Ty - okładka

Firma, czyli ty

Paul Jarvis

Firma nie musi być duża, żeby zaspokajała potrzeby i ambicje właściciela. Niektórzy wpadają w pułapkę ciągłego wzrostu i co roku podnoszą sobie poprzeczkę, ale wcale nie stają się dzięki temu szczęśliwsi. Paul Jarvis pokazuje, że można pójść inną drogą. Zamiast skalować się w nieskończoność, można prowadzić jednoosobową firmę, która osiąga zaskakująco dużo dzięki automatyzacji i współpracy z podwykonawcami na zasadach outsourcingu. Jednym z gorących zwolenników takiego podejścia w Polsce jest Michał Szafrański – w 263. odcinku MWF rozmawialiśmy o tym, jak rozwijać firmę bez pracowników.

Kup tę książkę
Model biznesowy. TY – okładka

Model biznesowy TY

Tim Clark, Alexander Osterwalder, Yves Pigneur

Książka przyda się zwłaszcza tym osobom, które szukają pomysłu na siebie. Podpowiada, jak przełożyć Business Model Canvas, czyli narzędzie przewidziane głównie dla firm, na markę osobistą. Pozwala uświadomić sobie własne cele i predyspozycje zawodowe, wspiera proces zmiany i pomaga w działaniu: określeniu wartości własnej pracy i testowaniu wybranego modelu biznesowego. Mocną stroną publikacji są prezentacje sylwetek osób, które odniosły sukces w budowaniu swojej marki, a do tego należą do najróżniejszych profesji.

Kup tę książkę
Być jak superman - okładka

Być jak superman

Steven Kotler

Wbrew pozorom to nie jest komiks. To książka o pasji oraz życiu i działaniu w zgodzie z tą pasją. Są osoby, które zatracają się w tym, co robią, do tego stopnia, że działają jak natchnione i osiągają szczyty. Książka Kotlera próbuje odpowiedzieć na pytanie, jak zaprogramować się na ten stan. Mogą w tym pomóc wnioski wyciągnięte z obserwacji osób uprawiających sporty ekstremalne oraz kontaktu z gronem wybitnych naukowców.

Kup tę książkę
Odwaga bycia nielubianym - okładka

Odwaga bycia nielubianym

Ichiro Kishimi, Fumitake Koga

Nie jest to może typowa książka biznesowa, ale każdy przedsiębiorca skorzysta, kiedy ją przeczyta. Ma ona formę rozmowy młodego człowieka z filozofem. Autorzy uświadamiają czytelnikowi, że każdy z nas samodzielnie decyduje o swojej przyszłości i o tym, jakie jest jego miejsce na świecie. Dokonując wyborów odnośnie własnego życia, nie warto więc kierować się oczekiwaniami innych osób. Książkę poleca Michał Śliwiński, twórca aplikacji Nozbe, który opowiadał w Małej Wielkiej Firmie o tym, jak organizować swój czas oraz jak powinna wyglądać sprawna komunikacja w zespole.

Kup tę książkę
Efekt tygrysa - okładka

Efekt tygrysa

Maciej Dutko

Amerykańskie poradniki na temat budowania marki osobistej nie zawsze okazują się skuteczne w polskiej kulturze. Dlatego Maciej Dutko postanowił zebrać w tej książce sposoby, które osobiście przetestował nad Wisłą. Wyjaśnia m.in. dlaczego warto wydać własną książkę i jak zrobić to bez pieniędzy, jakimi sposobami można przebić się do głównych mediów, czy warto budować markę przez udział w konferencjach oraz jak zdobywać rekomendacje.

Kup tę książkę
A Personal Mission Statement – okładka

A Personal Mission Statement

Michał Stawicki

Misja osobista to twoja filozofia, prywatna konstytucja definiująca twoje podejście do życia. Warto ją spisać, bo mówi o tym, kim chcesz być, co chcesz robić czy jakimi zasadami i wartościami będziesz się kierować. Sformułowanie takiej misji pozwala bardziej cieszyć się życiem, bo uświadamia ci twój życiowy cel. Książka pozwala odkryć tę misję. Autor przedstawia pytania, na które warto poszukać odpowiedzi, bo pozwalają przyjrzeć się sobie, swoim doświadczeniom i preferencjom. W książce znajdziesz też 9 ćwiczeń mentalnych, które zmuszają do wyobrażenia sobie, co by było, gdyby. Po przejściu wszystkich kroków pozostaje ci wyszlifowanie misji i ostateczne jej sformułowanie.

Kup tę książkę

Chcesz zobaczyć pełną listę książek, które pojawiły się w moim podcaście lub zostały polecone przez słuchaczy Małej Wielkiej Firmy?

Zobacz pełną listę książek

Chcesz, żeby twoja książka
znalazła się w podcaście?

Jesteś wydawcą lub autorem? Chcesz, żebym opowiedział w Małej Wielkiej Firmie o twojej książce? Jest to możliwe, o ile uznam, że jest ona wartościowa dla mojej społeczności.

Dowiedz się, co zrobić, żeby informacja o twojej książce mogła pojawić się w jednym z kolejnych odcinków podcastu i dotarła do kilkunastu tysięcy przedsiębiorców.

Dowiedz się więcej