Książki dla początkujących przedsiębiorców
Szukanie pomysłu na biznes, badanie rynku, określanie grupy docelowej, załatwianie formalności, pierwsze transakcje i pierwsi klienci… Od tego się wszystko zaczyna! Oto lista książek, które przydadzą się każdemu przedsiębiorcy, który dopiero rozpoczyna przygodę z pracą „na swoim”.
Testowanie pomysłów biznesowych
David J. Bland, Alexander OsterwalderKsiążka ma trzy grupy docelowe: innowatorzy wewnątrz dużych organizacji, twórcy startupów i… soloprzedsiębiorcy! Autorzy opisują 44 eksperymenty pozwalające sprawdzić pomysł na biznes. Publikacja ma bardzo przejrzystą i czytelną formę, zawiera tabele umożliwiające porównywanie eksperymentów pod względem kosztów, czasu potrzebnego na ich przeprowadzenie oraz wartości dowodowej.
Firma, czyli ty
Paul JarvisFirma nie musi być duża, żeby zaspokajała potrzeby i ambicje właściciela. Niektórzy wpadają w pułapkę ciągłego wzrostu i co roku podnoszą sobie poprzeczkę, ale wcale nie stają się dzięki temu szczęśliwsi. Paul Jarvis pokazuje, że można pójść inną drogą. Zamiast skalować się w nieskończoność, można prowadzić jednoosobową firmę, która osiąga zaskakująco dużo dzięki automatyzacji i współpracy z podwykonawcami na zasadach outsourcingu. Jednym z gorących zwolenników takiego podejścia w Polsce jest Michał Szafrański – w 263. odcinku MWF rozmawialiśmy o tym, jak rozwijać firmę bez pracowników.
Sztuka odpuszczania
Pat FlynnTwórca marki Smart Passive Income opowiada, jak zamienił panikę na starcie w sukces na mecie. Wspomina czasy, kiedy zwolniono go z pracy i musiał ponownie zaplanować swoją zawodową karierę, zaczynając praktycznie od zera. Dzieli się swoimi przeżyciami i doświadczeniami, nie ukrywa, że bywały trudniejsze momenty, ale jasno sprecyzowany cel i działanie w zgodzie z własną pasją napędzały go, pozwalały odkryć nowe możliwości i pozostać na obranym wcześniej kursie.
Zostań freelancerem
Agnieszka SkupieńskaPraca na własny rachunek ma wiele plusów, ale ma też minusy. Agnieszka Skupieńska zna jednak wiele sposobów, jak sobie z nimi radzić. W swojej książce podaje sprawdzone sposoby, które pomagają freelancerom w szukaniu zleceń, motywowaniu się do pracy, negocjowaniu z klientami i osiąganiu stabilnych dochodów.
Kierunek: freelance
Ewa BrzozowskaPraca freelancera kusi – możemy sami o sobie decydować, pracować we własnym rytmie z osobami, z którym naprawdę chcemy. To wszystko jest możliwe pod warunkiem, że zbudujemy swój biznes na pasji i talencie. Tylko wtedy będziemy mogli przejąć kontrolę nad swoją karierą oraz odnaleźć nowe możliwości rozwoju i zarobku. Czego nam jeszcze potrzeba? Zaangażowania, kreatywności, samozaparcia i… zleceń. Jak to wszystko pozyskać, opowiada oświadczona freelancerka, która wie, jak budować atrakcyjną markę i ofertę przyciągającą klientów.
Ekspert biznesu
Adam GrzesikAdam Grzesik jest doświadczonym przedsiębiorcą i konsultantem, który pomaga firmom osiągać ponadprzeciętne, pewne i przewidywalne zyski. Był również gościem w dwóch odcinkach MWF, gdzie mówił o tym, jak zmniejszyć koszty w firmie oraz jak stworzyć budżet firmowy. Jego książka pokaże, jak zacząć i odpowie na wiele twoich pytań związanych z własnym biznesem. Uświadomi też, że praca przedsiębiorcy w Polsce może być ciężka, zwłaszcza na początku, ale przynosi też dużo satysfakcji.
Własna firma krok po kroku
Grzegorz KrzemieńTytuł polecany zwłaszcza tym, którzy chcą zatrudniać ludzi i skalować swój biznes w polskich realiach – autor jest współtwórcą sukcesu agencji Golden Submarine. Jakie wymagania stają przed przedsiębiorcą, który chce rozwijać swoją firmę? Jak powinna przebiegać współpraca z klientami? Jak robić marketing? Jak układać swoje relacje z konkurencją w branży? Dowiedz się, jak działać skutecznie na swoim bez względu na to, na jakim stopniu rozwoju znajduje się obecnie twoja firma.
Jak zbudowałem firmę
Guy RazPopularny podcaster zebrał historie i anegdoty zasłyszane podczas przygotowań do jego odnotowującego miliony pobrań podcastu How I Built This, w którym przeprowadza wywiady z przedsiębiorcami. Przedstawia startupowy model biznesowy oparty na założeniu, że tworzymy firmę, która dziś może jest bardzo mała, ale w przyszłości ma urosnąć – najlepiej do rozmiarów globalnych. Budowanie takiego biznesu jest zaprezentowane na osi czasu podzielonej na trzy etapy: potrzeba, testy i cel. Autor dzieli się wskazówkami na temat sposobów finansowania firmy i poszukiwania wspólnika, wypatrywania niszy i przebijania się na rynku oraz misji i sprzedaży firmy. Lektura nie tylko dla osób budujących startup. Właściciele małych, jednoosobowych firm też znajdą w niej coś dla siebie.
Przedsiębiorczość zdyscyplinowana
Bill AuletMasz pomysł na startup? Ta pozycja w skondensowanej formie pokaże ci, co powinieneś sprawdzić, zanim założysz firmę i zainwestujesz w tworzenie produktu. Książka zawiera wiele informacji o tym, na czym polega segmentacja rynku, jak określić grupę docelową i profil użytkownika, od czego zacząć tworzenie modelu biznesowego itd.
Tworzenie modeli biznesowych
Alexander Osterwalder, Yves PigneurJak to możliwe, że firmy rozdające tyle rzeczy za darmo, jak Google czy Facebook, należą równocześnie do najbogatszych na świecie? Jak wejść na konkurencyjny rynek i znaleźć na nim swoje miejsce? Ta książka pomaga znaleźć odpowiedź na te i wiele innych podobnych pytań. Autorzy znaleźli sposób, jak przedstawić model biznesowy każdej firmy na prostym schemacie graficznym. W tej sposób łatwo zrozumieć i zaplanować, kim są nasi klienci i jak budujemy z nimi relacje, jaką wartość im oferujemy, jakimi kanałami ją dostarczamy i na czym zarabiamy. A także czego potrzebujemy, na jakiej działalności powinniśmy się skupić, z kim współpracować i jakie koszty trzeba będzie ponieść, żeby się powiodło.
Pułapki Small Biznesu. 133 mity, które niszczą Twoją firmę
Marek JankowskiKażdy, kto prowadził firmę, wie, że osoby, które nigdy tego nie robiły, mają na ten temat mnóstwo do powiedzenia. Prawdopodobnie dlatego wiele osób zakładających własną działalność popełnia często podobne błędy. Winę za to ponoszą stereotypy albo fakt, że często nam się coś po prostu wydaje. Zamiast gdybać i wpadać do tych samych dołków, do których wpadło już wielu przedsiębiorców przed nami, lepiej skorzystać z doświadczenia praktyka, który rozprawia się z mitami na temat prowadzenia własnej firmy – konkretnie i bezlitośnie.
Przebij się!
Gary VaynerchukTwarda wiedza i merytoryczne mięso – to wszystko znajdziesz w piątej książce przedsiębiorcy, mówcy i gwiazdy internetu. Autor przekonuje, że do budowy marki osobistej wcale nie potrzeba wyszukanych narzędzi. Wystarczy pójść w ślady tych, którym się to udało: skutecznych przedsiębiorców, których marka oparta jest na solidnych fundamentach i cały czas rośnie w siłę.
Youpreneur. Jak zbudować i rozwinąć firmę opartą na marce osobistej
Chris DuckerKsiążka przedstawia wszystkie etapy budowania firmy w sposób jasny, przemyślany i gotowy do wdrożenia w życie. Kim jest twój idealny klient? Jakie produkty i usługi warto sprzedawać? Jak ustalać ceny? Jak zbudować swoją osobistą markę? Jak się promować i jaką strategię marketingową wybrać? Odpowiedzi na te i inne pytania znajdziesz w książce, która pomaga zbudować firmę opartą głównie na osobie założyciela. Polecam wszystkim, których interesuje personal branding na miarę potrzeb współczesnego rynku. Uwaga: gdy podasz kod MWF-DD przy zakupie – dostawa gratis!
Ego to twój wróg
Ryan HolidayCzy firma powinna być oparta na pasji założyciela? Wiele osób do tego namawia: „Rób to co kochasz, a nie przepracujesz ani jednego dnia”. Ryan Holiday uważa takie podejście za błędne. Sukces wynika z konsekwencji w realizacji planu, a pasja jest związana z ego. „To bardzo ciekawa książka quasi-filozoficzna. Moim zdaniem każdy przedsiębiorca powinien ją przeczytać” – zachęcał Artur Jabłoński w odcinku nt. wykorzystania Facebooka do zdobywania klientów biznesowych.
Biblia e‑biznesu 3.0
Maciej Dutko (red.)Trzecia wersja książki na temat biznesu internetowego. Tym razem tworzący ją zespół autorów liczy 83 osoby, których opieką reakcyjną spiął Maciej Dutko. Rynek internetowy stale się zmienia, niemniej warto sięgnąć po ten tytuł, bo zawarto w nim wiele informacji na temat strategii, marketingu, sprzedaży, logistyki – czyli treści ponadczasowych, które wcale nie tak łatwo i szybko się zestarzeją. Początkujący znajdą w książce dość dokładny obraz tego, z czym trzeba będzie się zmierzyć, wchodząc w biznes internetowy, a bardziej zaawansowani dowiedzą się, gdzie mają braki do uzupełnienia.
Sprawdź też inne książki
Chcesz zobaczyć pełną listę książek, które pojawiły się w moim podcaście lub zostały polecone przez słuchaczy Małej Wielkiej Firmy?
Zobacz pełną listę książek Twoja książka
też może tu być
W naszej społeczności jest kilkanaście tysięcy przedsiębiorców i aż 80% ma wyższe wykształcenie. A według badań Biblioteki Narodowej, to właśnie absolwenci szkół wyższych najczęściej kupują i czytają książki.
Chcesz zaprezentować im swój nowy tytuł?