Książki biznesowe dla początkujących przedsiębiorców
Szukanie pomysłu na biznes, badanie rynku, określanie grupy docelowej, załatwianie formalności, pierwsze transakcje i pierwsi klienci… Od tego się wszystko zaczyna! Oto lista książek, które przydadzą się każdemu przedsiębiorcy, który dopiero rozpoczął swoją przygodę z pracą „na swoim”.

Ego to twój wróg
Ryan HolidayCzy firma powinna być oparta na pasji założyciela? Wiele osób do tego namawia: „Rób to co kochasz, a nie przepracujesz ani jednego dnia”. Ryan Holiday uważa takie podejście za błędne. Sukces wynika z konsekwencji w realizacji planu, a pasja jest związana z ego. „To bardzo ciekawa książka quasi-filozoficzna. Moim zdaniem każdy przedsiębiorca powinien ją przeczytać” – zachęcał Artur Jabłoński w odcinku nt. wykorzystania Facebooka do zdobywania klientów biznesowych.

Ekspert biznesu
Adam GrzesikAdam Grzesik jest doświadczonym przedsiębiorcą i konsultantem, który pomaga firmom osiągać ponadprzeciętne, pewne i przewidywalne zyski. Był również gościem w dwóch odcinkach MWF, gdzie mówił o tym, jak zmniejszyć koszty w firmie oraz jak stworzyć budżet firmowy. Jego książka pokaże, jak zacząć i odpowie na wiele twoich pytań związanych z własnym biznesem. Uświadomi też, że praca przedsiębiorcy w Polsce może być ciężka, zwłaszcza na początku, ale przynosi też dużo satysfakcji.

Firma, czyli ty
Paul JarvisFirma nie musi być duża, żeby zaspokajała potrzeby i ambicje właściciela. Niektórzy wpadają w pułapkę ciągłego wzrostu i co roku podnoszą sobie poprzeczkę, ale wcale nie stają się dzięki temu szczęśliwsi. Paul Jarvis pokazuje, że można pójść inną drogą. Zamiast skalować się w nieskończoność, można prowadzić jednoosobową firmę, która osiąga zaskakująco dużo dzięki automatyzacji i współpracy z podwykonawcami na zasadach outsourcingu. Jednym z gorących zwolenników takiego podejścia w Polsce jest Michał Szafrański – w 263. odcinku MWF rozmawialiśmy o tym, jak rozwijać firmę bez pracowników.

Kierunek: freelance
Ewa BrzozowskaPraca freelancera kusi – możemy sami o sobie decydować, pracować we własnym rytmie z osobami, z którym naprawdę chcemy. To wszystko jest możliwe pod warunkiem, że zbudujemy swój biznes na pasji i talencie. Tylko wtedy będziemy mogli przejąć kontrolę nad swoją karierą oraz odnaleźć nowe możliwości rozwoju i zarobku. Czego nam jeszcze potrzeba? Zaangażowania, kreatywności, samozaparcia i… zleceń. Jak to wszystko pozyskać, opowiada oświadczona freelancerka, która wie, jak budować atrakcyjną markę i ofertę przyciągającą klientów.

Kobieta wkracza w e‑commerce
Katarzyna Ryfka-CyganKsiążka krok po kroku przeprowadza czytelnika przez proces tworzenia własnego sklepu internetowego. Zaczynamy od generowanie pomysłów, badanie rynku i wyznaczanie celów. Później następują niezbędne przygotowania techniczne, pozyskiwanie klientów i codzienne obowiązki związane z prowadzeniem e‑commerce (są też wskazówki odnośnie łączenia takiej działalności z prywatnym życiem). Choć teoretycznie jest to książka dla kobiet, panowie tak samo skorzystają na jej przeczytaniu.

Prawo dla startupu
Monika WieczorekW gąszczu przepisów gubią się nawet przedsiębiorcy z wieloletnim stażem, a co dopiero twórcy startupów. Autorka zebrała w tej książce wskazówki przydatne nie tylko na starcie, ale również na kolejnych etapach działalności. Dotyczą one m.in. pozyskiwania kapitału, zabezpieczania własności intelektualnej, ograniczania ryzyka przy wprowadzaniu produktu na rynek, kryzysów, a nawet upadłości.

Przebij się!
Gary VaynerchukTwarda wiedza i merytoryczne mięso – to wszystko znajdziesz w piątej książce przedsiębiorcy, mówcy i gwiazdy internetu. Autor przekonuje, że do budowy marki osobistej wcale nie potrzeba wyszukanych narzędzi. Wystarczy pójść w ślady tych, którym się to udało: skutecznych przedsiębiorców, których marka oparta jest na solidnych fundamentach i cały czas rośnie w siłę.

Przedsiębiorczość zdyscyplinowana
Bill AuletMasz pomysł na startup? Ta pozycja w skondensowanej formie pokaże ci, co powinieneś sprawdzić, zanim założysz firmę i zainwestujesz w tworzenie produktu. Książka zawiera wiele informacji o tym, na czym polega segmentacja rynku, jak określić grupę docelową i profil użytkownika, od czego zacząć tworzenie modelu biznesowego itd.

Pułapki Small Biznesu. 133 mity, które niszczą Twoją firmę
Marek JankowskiKażdy, kto prowadził firmę, wie, że osoby, które nigdy tego nie robiły, mają na ten temat mnóstwo do powiedzenia. Prawdopodobnie dlatego wiele osób zakładających własną działalność popełnia często podobne błędy. Winę za to ponoszą stereotypy albo fakt, że często nam się coś po prostu wydaje. Zamiast gdybać i wpadać do tych samych dołków, do których wpadło już wielu przedsiębiorców przed nami, lepiej skorzystać z doświadczenia praktyka, który rozprawia się z mitami na temat prowadzenia własnej firmy – konkretnie i bezlitośnie.

Sztuka odpuszczania
Pat FlynnTwórca marki Smart Passive Income opowiada, jak zamienił panikę na starcie w sukces na mecie. Wspomina czasy, kiedy zwolniono go z pracy i musiał ponownie zaplanować swoją zawodową karierę, zaczynając praktycznie od zera. Dzieli się swoimi przeżyciami i doświadczeniami, nie ukrywa, że bywały trudniejsze momenty, ale jasno sprecyzowany cel i działanie w zgodzie z własną pasją napędzały go, pozwalały odkryć nowe możliwości i pozostać na obranym wcześniej kursie.

Tworzenie modeli biznesowych
Alexander Osterwalder, Yves PigneurJak to możliwe, że firmy rozdające tyle rzeczy za darmo, jak Google czy Facebook, należą równocześnie do najbogatszych na świecie? Jak wejść na konkurencyjny rynek i znaleźć na nim swoje miejsce? Ta książka pomaga znaleźć odpowiedź na te i wiele innych podobnych pytań. Autorzy znaleźli sposób, jak przedstawić model biznesowy każdej firmy na prostym schemacie graficznym. W tej sposób łatwo zrozumieć i zaplanować, kim są nasi klienci i jak budujemy z nimi relacje, jaką wartość im oferujemy, jakimi kanałami ją dostarczamy i na czym zarabiamy. A także czego potrzebujemy, na jakiej działalności powinniśmy się skupić, z kim współpracować i jakie koszty trzeba będzie ponieść, żeby się powiodło.

Youpreneur. Jak zbudować i rozwinąć firmę opartą na marce osobistej
Chris DuckerKsiążka przedstawia wszystkie etapy budowania firmy w sposób jasny, przemyślany i gotowy do wdrożenia w życie. Kim jest twój idealny klient? Jakie produkty i usługi warto sprzedawać? Jak ustalać ceny? Jak rozwijać swoją markę osobistą? Jak się promować i jaką strategię marketingową wybrać? Odpowiedzi na te i inne pytania znajdziesz w książce, która pomaga zbudować firmę opartą głównie na osobie założyciela. Uwaga: gdy podasz kod MWF przy zakupie – dostawa gratis!

Zostań freelancerem
Agnieszka SkupieńskaPraca na własny rachunek ma wiele plusów, ale ma też minusy. Agnieszka Skupieńska zna jednak wiele sposobów, jak sobie z nimi radzić. W swojej książce podaje sprawdzone sposoby, które pomagają freelancerom w szukaniu zleceń, motywowaniu się do pracy, negocjowaniu z klientami i osiąganiu stabilnych dochodów.
Sprawdź też inne książki
Chcesz zobaczyć pełną listę książek, które pojawiły się w moim podcaście lub zostały polecone przez słuchaczy Małej Wielkiej Firmy?
Zobacz pełną listę książek Chcesz, żeby twoja książka
znalazła się w podcaście?
Jesteś wydawcą lub autorem? Chcesz, żebym opowiedział w Małej Wielkiej Firmie o twojej książce? Jest to możliwe, o ile uznam, że jest ona wartościowa dla mojej społeczności.
Dowiedz się, co zrobić, żeby informacja o twojej książce mogła pojawić się w jednym z kolejnych odcinków podcastu i dotarła do kilkunastu tysięcy przedsiębiorców.