Czujesz, że twój biznes nie zawsze działa tak, jak powinien? Niby wszystko robisz dobrze, ale trudności się piętrzą i zamiast odhaczać kolejne sukcesy, masz wrażenie, że cały czas o coś walczysz? Czasem warto zajrzeć w głąb siebie, bo mogą się tam dziać rzeczy, o których nie mamy pojęcia. Nie zaszkodzi też pouczająca lektura, choćby z zakresu produktywności, motywacji czy sposobów na realizację celów.

Automate this - okładka

Automate This

Christopher Steiner

Historia o tym, jak algorytmy zawładnęły światem – ten podtytuł mówi wiele. Algorytmy – od prostych po najbardziej skomplikowane – rządzą dziś naszym życiem, podpowiadając nawet, po jakie książki powinniśmy sięgać czy jakie filmy oglądać. To książka, która wyjaśnia pewne zjawiska, analizując je na przestrzeni lat, ale wbrew pozorom nie jest to pozycja skierowana do osób z zacięciem matematycznym. Spodoba się też innym, bo napisana jest bez zadęcia i przedstawia sposoby wykorzystania algorytmów w codziennym życiu.

Kup tę książkę
Dawid i Goliat - okładka

Dawid i Goliat

Malcolm Gladwell

Skoro biblijny Dawid rozprawił się z Goliatem, to może w biznesie też nie ma rzeczy niemożliwych? Pokrzepiająca lektura o tym, że nawet mały gracz może pokonać silniejszego przeciwnika. Autor przekonuje, że nie ma takich mocnych, z którymi nie udało się wygrać. Odpowiada na pytania, jak ze swoich słabych punktów zrobić atuty oraz jak pokonać konkurenta, obracając jego siłę przeciwko niemu. Na przykładach historii osób, które stanęły do walki z pozornie niepokonanym gigantem, Gladwell udowadnia, że wszystko jest do zrobienia, a przede wszystkim wyciąga z tych opowieści wnioski i na ich podstawie udziela praktycznych wskazówek.

Kup tę książkę
Inside the box - okładka

Inside the Box

Drew Boyd, Jacob Goldenberg

Książka opowiadającą o tworzeniu innowacji w realnym świecie. Tytuł jest nawiązaniem do myślenia outside the box, które – według wielu – powinniśmy stosować, chcąc działać innowacyjnie. Autor proponuje działać inaczej: nie uciekać od ograniczeń, tylko użyć ich w celu rozwiązania problemu. – W książce zawarto wiele ciekawych przykładów, a dzięki temu, że zastosowano w niej rzadko spotykane podejście, jest ona bardzo wciągająca – zachęca Tomasz Karwatka, współtwórca Divante.

Kup tę książkę
Mit przedsiębiorczości – okładka

Mit przedsiębiorczości

Michael E. Gerber

Jesteś dobry w tym, co robisz na etacie, i chciałbyś założyć własną firmę, żeby móc robić to na własny rachunek? Dobrze się zastanów! Pamiętaj, że przechodząc na swoje, oprócz tego, co lubisz i co robiłeś do tej pory, będziesz też musiał zacząć robić całą masę innych rzeczy. Podejmowanie strategicznych decyzji, administracja, księgowość, kontakty z klientami… Czy na pewno chcesz – a przede wszystkim: czy potrafisz – się tym zajmować? Michael Gerber właśnie w takim przeświadczeniu typowym dla wielu osób planujących przejście na swoje upatruje przyczyn tego, że większość małych firm upada. Na szczęście znajduje też sposoby na to, żeby temu zaradzić. Jednym z nich jest delegowanie zadań oparte na ściśle określonych procedurach, dzięki którym nawet osoby o niższych kompetencjach będą w stanie wykonać dla ciebie pracę na poziomie, który cię zadowoli.

Kup tę książkę
Najtrudniejsze w tym co trudne - okładka

Najtrudniejsze w tym, co trudne

Ben Horowitz

Igor Mróz, ekspert w dziedzinie zarządzania projektami, gość 233. odcinka MWF o usprawnianiu firmy, tak mówił o tej książce: „To jest taki klasyk w świecie startupów, w którym ja też się trochę obracam. Autorem książki jest Ben Horowitz, który jest partnerem w jednym z najbardziej znanych funduszy Venture Capital z Doliny Krzemowej. To jest jego historia o tym, jak zaczynali w Netscape, budowali jakieś gigantyczne firmy, sprzedawali je. Spodobało mi się to, co Horowitz pisze, że będą trudne sytuacje i nie ma na nie jednej jasnej recepty. To się w sumie trochę zgadza z tym, co ja mówię ludziom: że druga zasada skutecznego PM-a to jest to zależy – czyli nie ma takiego silver bullet solution na wszystko, takiego musisz zrobić tak i to zawsze zadziała.”

Kup tę książkę
Narzędzia tytanów - okładka

Narzędzia Tytanów

Timothy Ferriss

Książka oparta na podcaście Tima Ferrisa, do którego zaprasza uznanych w swoich branżach liderów i pyta m.in. o zwyczaje, które pomogły im osiągnąć sukces. Jacek Kłosiński rekomenduje: „Mam taką manierę, że lubię zakreślać w książkach najlepsze rzeczy, później je przepisuję i wyciągam to, co najlepsze. Tu dosłownie musiałbym przepisać całą książkę. Może opuściłbym sekcję poświęconą zdrowiu, ale rozdziały dotyczące rozwoju własnej firmy czy rozwoju osobistego – rozumianego w dobrym kontekście, a nie jako taki tani coaching – to jest naprawdę czyste złoto”.

Kup tę książkę
Poradnik design thinking - okładka

Poradnik design thinking – czyli jak wykorzystać myślenie projektowe w biznesie

Beata Michalska-Dominiak, Piotr Grocholiński

Metoda design thinking jest praktykowana przez takich światowych gigantów, jak Apple czy Google. To podejście, które zakłada, że zanim zaproponujemy odbiorcom nowe, mniej lub bardziej rewolucyjne rozwiązanie, powinniśmy najpierw dobrze poznać i zrozumieć ich potrzeby. Metoda design thinking wymaga od nas dociekliwości i umiejętności kwestionowania ogólnie przyjętych schematów, ponieważ tylko wtedy będziemy w stanie stworzyć coś, co odmieni życie innych osób – pomoże rozwiązać problem albo sprawi, że po prostu będzie im się żyło łatwiej i przyjemniej.

Kup tę książkę
The Automatic Customer - okładka

The Automatic Customer. Creating a Subscription Business in Any Industry

John Warrillow

Tytuł polecany przez Bartka Popiela: „To książka pokazująca, w jaki sposób można wdrożyć – we wszelakiego rodzaju biznesach – model abonamentowy. Co możemy zrobić, żeby przejść na model subskrypcyjny bez względu na to, jaką mamy firmę. Zawiera mnóstwo przykładów i opisuje rzeczy, na które warto zwrócić uwagę. Pokazuje aspekty techniczne, cyfry i punkty krytyczne”. Siłą tej książki są przykłady z życia wzięte, jak choćby ten z kwiaciarnią, która postanowiła zapewnić sobie bardziej stabilny dochód, podpisując umowę z hotelami na regularną dostawę świeżych kwiatów.

Kup tę książkę
Upstream - okładka

Upstream

Dan Heath

W dużym skrócie: książka o gaszeniu pożarów, zanim rozhulają się na dobre. Autor w bardzo sugestywny sposób przekonuje, że problemy trzeba tłumić w zarodku i rozwiązywać je, zanim rozrosną się do niemożliwych do ogarnięcia rozmiarów. Istnieją trzy sytuacje, które mocno nam to utrudniają. Pierwsza z nich jest wtedy, gdy nie zauważamy, że problem istnieje, i pozwalamy mu w ten sposób kiełkować w ukryciu. Druga – szczególnie dostrzegalna w dużych firmach i instytucjach – gdy mamy świadomość, że problem występuje, ale nie wiemy, kto tak naprawdę ma wziąć na siebie odpowiedzialność za jego rozwiązanie. I trzeci – najbardziej prozaiczny: po prostu nie możemy znaleźć czasu na ugaszenie pożaru. Warto przeczytać, żeby zawsze być o krok przed trudnościami.

Kup tę książkę
Zaczynaj od dlaczego - okładka

Zaczynaj od dlaczego

Simon Sinek

Ludzie nie kupują tego, co robisz. Kupują powód, dla którego to robisz – powtarzał w słynnym wystąpieniu na konferencji TED Simon Sinek. Jego książka jest rozwinięciem tej myśli. Polecała ją m.in. Angelika Chimkowska w odcinku o tym, jak wprowadzać zmiany w firmie. Kiedy przemyślisz przesłanie, jakie zawiera ta książka, biznes nabierze trochę innego wymiaru. Poczujesz, że nie tylko wykonujesz określone działania przynoszące pieniądze, ale też zmieniasz życie wielu osób.

Kup tę książkę
Zapytaj Garyego - okładka

Zapytaj Garyego

Gary Vaynerchuk

Gary Vaynerchuk jest mistrzem angażowania swojej społeczności. Na YouTubie jest dostępnych kilkaset filmów z cyklu #AskGaryVee. Książka zawiera wybrana pytania i odpowiedzi dotyczące m.in. motywacji, biznesu, internetu, finansów, szukania pracy i oczywiście wina, od którego sprzedaży jeden z najpopularniejszych marketerów na świecie zaczynał swoją karierę.

Kup tę książkę
Zero to one - okładka

Zero to One. Notatki o start-upach, czyli jak budować przyszłość

Peter Thiel, Blake Masters

Peter Thiel jest współtwórcą PayPala, jednym z pierwszych inwestorów w Facebooka, SpaceX i LinkedIn i wykładowcą na Uniwersytecie Stanforda. Blake Masters to jeden z jego najpilniejszych studentów. Ta książka to nic innego jak podrasowane notatki z wykładów Petera Thiela na Stanfordzie. Dobra wiadomość jest taka, że możesz się z nimi zapoznać za ułamek kwoty czesnego!

Kup tę książkę

Chcesz zobaczyć pełną listę książek, które pojawiły się w moim podcaście lub zostały polecone przez słuchaczy Małej Wielkiej Firmy?

Zobacz pełną listę książek

Chcesz, żeby twoja książka
znalazła się w podcaście?

Jesteś wydawcą lub autorem? Chcesz, żebym opowiedział w Małej Wielkiej Firmie o twojej książce? Jest to możliwe, o ile uznam, że jest ona wartościowa dla mojej społeczności.

Dowiedz się, co zrobić, żeby informacja o twojej książce mogła pojawić się w jednym z kolejnych odcinków podcastu i dotarła do kilkunastu tysięcy przedsiębiorców.

Dowiedz się więcej