Czujesz, że twój biznes nie zawsze działa tak, jak powinien? Niby wszystko robisz dobrze, ale trudności się piętrzą i zamiast odhaczać kolejne sukcesy, masz wrażenie, że cały czas o coś walczysz? Czasem warto zajrzeć w głąb siebie, bo mogą się tam dziać rzeczy, o których nie mamy pojęcia. Nieocenioną pomoc mogą tu stanowić książki biznesowe, choćby z zakresu produktywności, motywacji czy sposobów na realizację celów.

Bo dobra książka biznesowa, to nie tylko krótka historia o zarabianiu pieniędzy i prowadzeniu firmy. To przede wszystkim źródło inspiracji. To nowe pomysły rozwoju biznesu i nowe rozwiązania problemów w codziennej pracy. To wreszcie nowe spojrzenie, które będzie wykraczać poza nasze własne doświadczenie.

Oto lista najlepszych książek biznesowych, które warto przeczytać.

The Diary of a CEO – okładka

The Diary of a CEO

Steven Bartlett

Steven Bartlett to nagradzany brytyjski przedsiębiorca, autor jednego z topowych podcastów na świecie: The Diary of a CEO. Doszedł do wszystkiego sam. Urodził się w Nigerii, jego matka była analfabetką. Usunięto go ze szkoły, a studia rzucił po pierwszym wykładzie.

Jakim cudem odniósł sukces? W tej książce opisał 33 zasady, którymi się kieruje i które zweryfikował w setkach wywiadów z wpływowymi ekspertami i myślicielami.

Kup tę książkę
Badass: Making Users Awesome – okładka

Badass: Making Users Awesome

Kathy Sierra

Mało tekstu, dużo obrazków – taka forma sprawia, że lektura książki przypomina trochę uczestnictwo w prezentacji ze slajdami. Tym bardziej, że w treści autorka zamieszcza wiele odpowiedzi na pytania, które rodzą się w głowach odbiorców. Jeśli chcesz stworzyć silny produkt, to nie liczy się jego marka, ale to, co dzięki niemu osiągnie użytkownik. Żeby to osiągnąć, trzeba przeprowadzić użytkownika od poziomu początkującego do poziomu wymiatacza, bo tak można by przetłumaczyć tytułowego badass. Z tej książki dowiesz się, jak to zrobić.

Kup tę książkę
Co tylko zechcesz – okładka

Co tylko zechcesz. 40 lekcji dla nowoczesnego biznesmena

Derek Sivers

Autor – były muzyk, który swego czasu szukał sposobów na sprzedawanie płyt CD w sieci – stworzył CDBaby.com, największy sklep internetowy z niezależną muzyką z przychodami przekraczającymi 100 milionów dolarów zrzeszający 150 tysięcy artystów. Na zaledwie 80 stronach Derek Sivers przedstawia 40 lekcji, które zebrał podczas 10 lat prowadzenia firmy – od założenia aż do jej sprzedaży. Są wśród nich takie rady, jak: „Nie mów: tak – mów: zdecydowanie tak lub nie”, „Zacznij od zaraz, nie potrzebujesz inwestora”, „Deleguj albo giń”, „Ufaj, ale sprawdzaj”. Lektura przydatna szczególnie z punktu widzenia osób, które prowadzą firmę nie dłużej niż przez 5 lat.

Kup tę książkę
Fastlane milionera – okładka

Fastlane milionera

MJ Demarco

Biorąc pod uwagę podejście do kwestii pieniędzy, można podzielić ludzi na 3 grupy. Pierwsza z nich to „chodnikowcy”, którzy żyją od pierwszego do pierwszego i spacerują spokojnie chodnikiem w kierunku swojej przyszłości finansowej. Druga to kierowcy, którzy jadą do celu wolnym pasem i wychodzą z założenia, że pieniądze odkładane dzisiaj będą mogli wykorzystać na emeryturze. Trzecia grupa to osoby jadące szybkim pasem ruchu, czyli takie, które prowadzą własne firmy i nie muszą czekać na duże pieniądze, bo zarabiają je tu i teraz. Jakie kryteria powinna spełniać firma, żeby umożliwić jej właścicielowi jak najszybsze cieszenie się pieniędzmi? Kluczem do sukcesu jest 5 zasad: zasada potrzeby (zaspokajaj realne potrzeby klientów), zasada wejścia (szukaj branży, gdzie bariery wejścia są jak najwyższe), zasada kontroli (staraj się być niezależny), zasada skali (skaluj swój biznes) oraz zasada czasu (buduj firmę, która będzie mogła w przyszłości działać, nie angażując twojego czasu).

Kup tę książkę
Mit przedsiębiorczości – okładka

Mit przedsiębiorczości

Michael E. Gerber

Jesteś dobry w tym, co robisz na etacie, i chciałbyś założyć własną firmę, żeby móc robić to na własny rachunek? Dobrze się zastanów! Pamiętaj, że przechodząc na swoje, oprócz tego, co lubisz i co robiłeś do tej pory, będziesz też musiał zacząć robić całą masę innych rzeczy. Podejmowanie strategicznych decyzji, administracja, księgowość, kontakty z klientami… Czy na pewno chcesz – a przede wszystkim: czy potrafisz – się tym zajmować? Michael Gerber właśnie w takim przeświadczeniu typowym dla wielu osób planujących przejście na swoje upatruje przyczyn tego, że większość małych firm upada. Na szczęście znajduje też sposoby na to, żeby temu zaradzić. Jednym z nich jest delegowanie zadań oparte na ściśle określonych procedurach, dzięki którym nawet osoby o niższych kompetencjach będą w stanie wykonać dla ciebie pracę na poziomie, który cię zadowoli.

Kup tę książkę
Narzędzia tytanów - okładka

Narzędzia Tytanów

Timothy Ferriss

Książka oparta na podcaście Tima Ferrisa, do którego zaprasza uznanych w swoich branżach liderów i pyta m.in. o zwyczaje, które pomogły im odnieść sukces. Jacek Kłosiński rekomenduje: „Mam taką manierę, że lubię zakreślać w książkach najlepsze rzeczy, później je przepisuję i wyciągam to, co najlepsze. Tu dosłownie musiałbym przepisać całą książkę. Może opuściłbym sekcję poświęconą zdrowiu, ale rozdziały dotyczące rozwoju własnej firmy czy rozwoju osobistego – rozumianego w dobrym kontekście, a nie jako taki tani coaching – to jest naprawdę czyste złoto”.

Kup tę książkę
Odważni wygrywają – okładka

Odważni wygrywają

Ant Middleton, Colin Maclachlan, Matthew Ollerton, Jason Fox

Dlaczego książka, której podtytuł brzmi: Lekcje życia i przywództwa od członków sił specjalnych SAS, może się przydać przedsiębiorcy? Dlatego że przedsiębiorca, podobnie jak żołnierz sił specjalnych, ma do czynienia z wieloma nieprzewidzianymi sytuacjami, które wymagają szybkiego i odważnego podejmowania decyzji! Autorzy tej książki po odejściu ze służby zajęli się działalnością biznesową, dzięki czemu dobrze wiedzą, jakie problemy stają na drodze współczesnych przedsiębiorców i jakiej pomocy potrzebują. Jedna z takich rad głosi na przykład, że porażki i sukcesy należy traktować tak samo. Oba wydarzenia wymagają bowiem zatrzymania się, analizy i wyciągnięcia wniosków na przyszłość: w przypadku porażki – żeby więcej do niej nie doszło, a w przypadku sukcesu – żeby móc go powtórzyć.

Kup tę książkę
Siła subskrypcji – okładka

Siła subskrypcji

John Warrillow

Tytuł polecany przez Bartka Popiela: „To książka pokazująca, w jaki sposób można wdrożyć – we wszelakiego rodzaju biznesach – model abonamentowy. Co możemy zrobić, żeby przejść na model subskrypcyjny bez względu na to, jaką mamy firmę. Zawiera mnóstwo przykładów i opisuje rzeczy, na które warto zwrócić uwagę. Pokazuje aspekty techniczne, cyfry i punkty krytyczne”. Siłą tej książki są przykłady z życia wzięte, jak choćby ten z kwiaciarnią, która postanowiła zapewnić sobie bardziej stabilny dochód, podpisując umowę z hotelami na regularną dostawę świeżych kwiatów. Świetna książka biznesowa.

Kup tę książkę
The Tiny MBA – okładka

The Tiny MBA

Alex Hillman

MBA – Master of Business Administration – to studia podyplomowe dla managerów umożliwiające zdobycie wiedzy w zakresie różnych modeli zarządzania czy działania w międzynarodowym środowisku, co niewątpliwie przydaje się osobom planującym związać swoją karierę z pracą w korporacji. Tymczasem The Tiny MBA to pozycja przeznaczona raczej dla przedsiębiorców. Nie znajdziesz tu praktycznych wskazówek na temat tego, jak osiągnąć sukces w biznesie, ale jest szansa, że ta niewielka publikacja sprowokuje cię do myślenia, dzięki czemu będziesz podejmować lepsze decyzje we własnej firmie. Formuła jest nietypowa: na każdej ze 100 stron znajduje się jedna krótka myśl, nad którą – zgodnie z zaleceniem autora – warto się zastanowić i z której możesz wyciągnąć wnioski wartościowe z punktu widzenia twojej działalności.

Kup tę książkę
What's Your Problem - okładka

What’s Your Problem?

Thomas Wedell-Wedellsborg

Były szef Google’a, Eric Schmidt, powiedział o tej książce tak: Jeżeli chcesz mieć supermoc rozwiązywania problemów, musisz to przeczytać! Autor przygląda się problemowi… problemów. A dokładniej ich definiowaniu i podejściu do rozwiązywania. Gdy na naszej drodze pojawia się jakiś problem, naszą naturalną reakcją jest dążenie do jego jak najszybszego rozwiązania. Tymczasem nie zawsze jest to najlepsze wyjście. Czasami warto spróbować spojrzeć na dane zagadnienie szerzej i spróbować podejść do niego od innej strony. Inaczej określony problem można też inaczej – czyli na przykład szybciej albo taniej – rozwiązać. Lektura obowiązkowa.

Kup tę książkę
Zaczynaj od dlaczego - okładka

Zaczynaj od dlaczego

Simon Sinek

Ludzie nie kupują tego, co robisz. Kupują powód, dla którego to robisz – powtarzał w słynnym wystąpieniu na konferencji TED Simon Sinek. Jego książka biznesowa jest rozwinięciem tej myśli. Polecała ją m.in. Angelika Chimkowska w odcinku o tym, jak wprowadzać zmiany w firmie. Kiedy przemyślisz przesłanie, jakie zawiera ta książka, biznes nabierze trochę innego wymiaru. Poczujesz, że nie tylko wykonujesz określone działania przynoszące pieniądze, ale też zmieniasz życie wielu osób.

Kup tę książkę
Zaufanie czyli waluta przyszłości – okładka

Zaufanie czyli waluta przyszłości

Michał Szafrański

Michał Szafrański, autor bloga JakOszczedzacPieniadze.pl, opisuje swoją drogę soloprzedsiębiorcy. Nie zatrudnia pracowników, a mimo to trafił do wąskiego grona 0,1% najbogatszych Polaków. Autor pisze o początkach swojej pracy, opowiada o swojej działalności jako bloger i autor książki Finansowy Ninja, a całą tę trwającą pięć i pół roku podróż rozbija na 10 etapów. To bardzo szczera i rzetelna autobiografia, w której nie brakuje opisów wątpliwości, trudniejszych okresów, a także niepowodzeń. Michał Szafrański słynie ze swej skrupulatności, dzięki czemu jego relacje są niezwykle wiarygodne, dokładne i poparte twardymi obserwacjami i dowodami.

Kup tę książkę
Przyczyny i skutki – okładka

Przyczyny i skutki. Rewolucyjna nauka wnioskowania przyczynowego

Judea Pearl, Dana Mackenzie

Judea Pearl, laureat Nagrody Turinga przyznawanej za wybitne osiągnięcia w dziedzinie informatyki, tłumaczy, jak w nauce ustalamy związki przyczynowo-skutkowe. Przyczynowość – bardzo istotna i równie trudna do wykazania na przykład w medycynie – jest w tej książce przedstawiona na licznych przykładach z życia, co z pewnością ułatwia zrozumienie wielu omawianych zagadnień.

Kup tę książkę
Zero to one - okładka

Zero to One. Notatki o start-upach, czyli jak budować przyszłość

Peter Thiel, Blake Masters

Peter Thiel jest współtwórcą PayPala, jednym z pierwszych inwestorów w Facebooka, SpaceX i LinkedIn i wykładowcą na Uniwersytecie Stanforda. Blake Masters to jeden z jego najpilniejszych studentów. Ta książka biznesowa to nic innego jak podrasowane notatki z wykładów Petera Thiela na Stanfordzie. Dobra wiadomość jest taka, że możesz się z nimi zapoznać za ułamek kwoty czesnego!

Kup tę książkę
Umysł miliardera – okładka

Umysł miliardera

Rafael Badziag

Książka przedstawia sposób myślenia osób, które dorobiły się fortun. Wywiady z nimi są niezwykle inspirujące i rzeczywiście pokazują, że chcieć to móc. Jeśli zależy nam na osiąganiu wielkich rzeczy, możemy po nie sięgać, nawet jeśli okoliczności nie są sprzyjające. Skoro niektórym udaje się zarabiać miliony, mimo że wywodzą się ze środowiska skrajnie ubogiego, to tym bardziej wydaje się to możliwe w przypadku osób, które ogranicza jedynie ich własna wyobraźnia, lenistwo czy lęk przed nieznanym.

Kup tę książkę
Sztuka zwycięstwa - okładka

Sztuka zwycięstwa

Phil Knight

Wspomnienia twórcy Nike – od skromnych początków, gdy firma walczyła o przetrwanie i balansowała na krawędzi bankructwa, do momentu, kiedy założyciel firmy oddał jej stery w inne ręce. Jak wiele biografii amerykańskich przedsiębiorców, ta również dodaje wiary w siebie i przekonania, że nawet najpoważniejsze kryzysy mogą skończyć się happy endem. To jedna z najlepszych książek biznesowych. Pozycja obowiązkowa.

Kup tę książkę
Getting things done - okładka

Getting Things Done, czyli sztuka bezstresowej efektywności

David Allen

Światowy bestseller z początku kierowany do menedżerów wyższego szczebla w korporacjach, który jednak doczekał się gruntownego liftingu po tym, jak świat biznesu oszalał na jego punkcie. Autor przeredagował swój tekst, dzięki czemu dzisiaj sięgają po niego przedstawiciele najróżniejszych profesji – wszyscy ci, którym zależy na zapewnieniu sobie bezstresowej efektywności i utrzymaniu niezbędnego do prawidłowego funkcjonowania work-life balance. Jak zarządzać zadaniami, panować nad czasem, delegować i odpoczywać – o tym właśnie jest ta świetna książka.

Kup tę książkę
Przemiana błękitnego oceanu - okładka

Przemiana błękitnego oceanu

W. Chan Kim, Renée Mauborgne

Gotowa do zastosowania instrukcja na temat tego, jak budować u swoich ludzi pewność siebie oraz zapewniać sobie i swojej firmie wzrost. W biznesie często panuje przekonanie, że rozwój i dążenie do realizacji celów można sobie zapewnić, ścigając się z innymi. Tymczasem autorzy przekonują, że skupianie się na konkurowaniu może wręcz hamować wzrost, dlatego strategię warto opierać na czymś innym. Przede wszystkim trzeba zadbać o umocnienie wiary w siebie, a później działać według sprawdzonych, choć nierzadko nieoczywistych schematów. Jednym słowem: przepis na to, jak zamienić czerwony, zatłoczony przez konkurentów ocean w błękitny – pełen nowej przestrzeni rynkowej.

Kup tę książkę
Zarobić milion, idąc pod prąd – okładka

Zarobić milion, idąc pod prąd

Jakub B. Bączek

Co to znaczy iść pod prąd? Bez wątpienia działać po swojemu, nie zawsze zgodnie z radami płynącymi od znawców i życzliwych doradców. Okazuje się, że można w ten sposób wiele osiągnąć. Książka podzielona została na 4 etapy: nauka, testowanie pomysłów, przedsiębiorczość, która wymaga odwagi, żeby dawać pieniądze, oraz wolność finansowa. To zdecydowanie pozycja warsztatowa – nie tylko warto zapoznać się z jej treścią, ale także wykonać wszystkie zawarte w niej zadania.

Kup tę książkę
Nawyki 2.0 – okładka

Nawyki 2.0

Maciej Wieczorek

Żeby osiągnąć wielki cel, trzeba zacząć od zmiany jednego małego nawyku. A potem kolejnego i kolejnego. W tej książce znajdziesz proste instrukcje i konkretne przykłady na to, jak krok po kroku usunąć z życia nawyki, które ci nie służą, i wprowadzać w życie te, które pozwolą ci się rozwijać. Dowiesz się m.in., dlaczego powinieneś działać w ciągu 3 sekund od momentu, gdy w twojej głowie zrodzi się pomysł, co robić, gdy masz zły dzień i nic ci nie wychodzi, oraz jak, kiedy i za co się nagradzać, żeby rzeczywiście zmotywować się do działania.

Kup tę książkę

Inspirujące książki biznesowe

Oto lista najbardziej inspirujących książek o biznesie:

  • Badass: Making Users Awesome
  • Co tylko zechcesz. 40 lekcji dla nowoczesnego biznesmena
  • Fastlane milionera
  • Mit przedsiębiorczości
  • Narzędzia Tytanów
  • Odważni wygrywają
  • Siła subskrypcji
  • The Tiny MBA

Najlepsze książki biznesowe

Czy da się wskazać najlepsze książki o biznesie? Pewnie tak, ale każdy taki wybór musiałby być mniej lub bardziej niesprawiedliwy. Dlatego też nie pokuszę się o przygotowanie własnej, krótkiej listy. Zamiast tego, spróbuję wymienić potencjalnie najlepsze książki biznesowe, które… jeszcze nie zostały polecone przez gości podcast-u Mała Wielka Firma.

  • Wy wszyscy moi ja – Miłosz Brzeziński
  • 7 nawyków skutecznego działania – Stephen R. Covey
  • Menedżer 80/20. Pracuj mniej, osiągaj więcej – Richard Koch
  • Umysł nieracjonalny – Michael Lewis

Chcesz zobaczyć pełną listę książek, które pojawiły się w moim podcaście lub zostały polecone przez słuchaczy Małej Wielkiej Firmy?

Zobacz pełną listę książek
Jesteś wydawcą lub autorem?

Twoja książka
też może tu być

Mała Wielka Firma od lat promuje książki, które pomagają w prowadzeniu firmy.

W naszej społeczności jest kilkanaście tysięcy przedsiębiorców i aż 80% ma wyższe wykształcenie. A według badań Biblioteki Narodowej, to właśnie absolwenci szkół wyższych najczęściej kupują i czytają książki.

Chcesz zaprezentować im swój nowy tytuł?

Pokaż się czytelnikom