Pracujesz od rana do wieczora i ciągle brakuje ci czasu? Ciągle jesteś zajęty, a mimo to na koniec dnia masz poczucie, że w zasadzie nic nie zrobiłeś? Chcesz poświęcać mniej czasu na pracę, ale osiągać lepsze efekty? W tych książkach znajdziesz wskazówki, jak lepiej się zorganizować i zarządzać zadaniami. Wiele sposobów i technik jest prostszych niż myślisz – wypróbuj różne i wybierz te, które działają u ciebie.

10 kroków do maksymalnej produktywności - okładka

10 kroków do maksymalnej produktywności

Michał Śliwiński

Ta książka jest prosta, czytelna i precyzyjna jak instrukcja budowania z klocków Lego. Zaczyna się od tego, jak ogarnąć chaos, który prawdopodobnie masz teraz wokół siebie. Później przeprowadza cię przez kolejne etapy porządkowania zadań – dowiadujesz się m.in. jak tworzyć projekty, ustalać priorytety, współpracować z innymi, zarządzać dokumentami i plikami. Pod koniec przeczytasz o tym, co zrobić, żeby na bieżąco utrzymywać porządek w całym systemie i nie utonąć w powodzi przychodzących wiadomości. Autor książki Michał Śliwiński jest twórcą popularnej aplikacji do zarządzania Nozbe, ale zawarte w książce wskazówki pomogą ci niezależnie od narzędzi, z których korzystasz.

Kup tę książkę
4 godzinny tydzień pracy - okładka

4-godzinny tydzień pracy

Tim Ferriss

Praca po 8 godzin dziennie przez kilkadziesiąt lat, żeby na starość wypoczywać, to kiepski pomysł. Dużo lepiej byłoby zorganizować sobie życie tak, żeby już teraz cieszyć się życiem, zamiast harować od rana do wieczora. Jak to zrobić? Po pierwsze, częściej mów „nie” i kieruj się zasadą Pareto – rób 20% rzeczy, które przynoszą 80% efektów. Po drugie, deleguj zadania. Autor tej książki jako Amerykanin może zlecać pracę wirtualnym asystentkom z Filipin, w przypadku Polaków nie jest to niestety takie proste. Mimo to warto przeczytać tę książkę, jeżeli chcesz spojrzeć na swoje życie i obowiązki z trochę innej perspektywy.

Kup tę książkę
Esencjalista - okładka

Esencjalista

Greg McKeown

Jeżeli zajmujesz się dziesięcioma sprawami naraz, to twoja energia się rozprasza i w każdej dziedzinie osiągasz tylko niewielki postęp. Gdy zmniejszysz liczbę celów, energia się skumuluje i efekty będą dużo lepsze. Ale oczywiście diabeł tkwi w szczegółach. Dlatego autor tej książki przeprowadza czytelnika przez cztery etapy. Najpierw wyjaśnia sposób myślenia esencjalisty. Później radzi, co zrobić, żeby odciąć się od zewnętrznych zakłóceń. Następnie podpowiada sposoby eliminowania zadań, które nie służą naszym celom. Na koniec dzieli się wskazówkami, jak ułatwić sobie działanie, żeby nie wymagało większego wysiłku.

Kup tę książkę
Getting things done - okładka

Getting Things Done, czyli sztuka bezstresowej efektywności

David Allen

Światowy bestseller z początku kierowany do menedżerów wyższego szczebla w korporacjach, który jednak doczekał się gruntownego liftingu po tym, jak świat biznesu oszalał na jego punkcie. Autor przeredagował swój tekst, dzięki czemu dzisiaj sięgają po niego przedstawiciele najróżniejszych profesji – wszyscy ci, którym zależy na zapewnieniu sobie bezstresowej efektywności i utrzymaniu niezbędnego do prawidłowego funkcjonowania work-life balance. Jak zarządzać zadaniami, panować nad czasem, delegować i odpoczywać – o tym właśnie jest ta książka.

Kup tę książkę
Indistractable - okładka

Indistractable. How To Control Your Attention And Choose Your Life

Nir Eyal

W wolnym tłumaczeniu: Nierozpraszalny. Jak kontrolować swoją uwagę i żyć według własnego wyboru. Autor twierdzi, że każde rozproszenie odciągające cię od pracy, którą masz wykonać, wynika z pewnego dyskomfortu, jaki odczuwasz. Żeby zatem nauczyć się zarządzać rozproszeniami, trzeba najpierw dowiedzieć się, jak zarządzać dyskomfortem. Weźmy prosty przykład. Jeżeli podczas pracy nad ważnym zadaniem odczuwasz potrzebę zajrzenia, co słychać u znajomych na Instagramie, obiecaj sobie, że zrobisz to, ale… za 10 minut. Już samo odłożenie tego na później może uwolnić cię od odczuwanego dyskomfortu i pozwoli skupić się na pracy.

Kup tę książkę
Jak zostać Panią swojego czasu - okładka

Jak zostać Panią Swojego Czasu

Ola Budzyńska

Ola Budzyńska – blogerka, idolka kobiet, które „chcą wziąć czas w swoje ręce i zarządzać nim po swojemu”. W swojej książce na własnym przykładzie udowadnia, że życie zorganizowanej kobiety wcale nie polega na tym, że wszystko musi toczyć się pod dyktando zegarka. Bardziej chodzi o to, żeby ustalić sobie cele i marzenia, a potem konsekwentnie je realizować, nawet jeśli reszcie świata nie do końca się to podoba. Kluczem do sukcesu jest asertywność i umiejętność sięgania po swoje, zachowując przy tym zdrowy dystans i sympatię do siebie, bo nikt przecież nie jest perfekcyjny ani idealny.

Kup tę książkę
Jedna rzecz - okładka

Jedna rzecz

Gary Keller, Jay Papasan

Sposób na skuteczne działanie jest bardzo prosty. Nie zajmuj się kilkoma rzeczami naraz. Skup się na jednej, wtedy będziesz w stanie naprawdę dużo osiągnąć – przekonują autorzy. I nie tylko przekonują, ale także podają dowody na to, jak potężna siła tkwi w tej prostej zasadzie. „Powracam do tej książki co jakiś czas. Pomaga mi w uporządkowaniu rzeczy, gdy robię ich zbyt wiele” – zachęca autor Biblii copywritingu Darek Puzyrkiewicz.

Kup tę książkę
Nawyk samodyscypliny - okładka

Nawyk samodyscypliny

Neil Fiore

Dlaczego odkładamy działanie? Jak bez poczucia winy odpoczywać i oddawać się rozrywce? Jakie trzy główne przeszkody powstrzymują nas przed działaniem i jak je pokonać? Jak wejść w stan przepływu, w którym praca sprawia nam przyjemność i przynosi najlepsze efekty? Książka koncentruje się na języku, jakim rozmawiamy sami ze sobą, bo zdaniem autora to właśnie język wewnętrzny najmocniej wpływa na naszą skuteczność (lub jej brak).

Kup tę książkę
Praca głęboka - okładka

Praca głęboka

Cal Newport

Producent muzyczny Tommy Zee, który był gościem odcinka MWF Artysta w biznesie, powiedział: „Myślę, że ta książka jest bardzo ważna dla ludzi, którzy pracują umysłowo. […] Aby być w stanie zrobić oryginalnego, ciekawego, trzeba odciąć się od internetu i zagospodarować sobie czas tak, żebyśmy mogli to zrobić”. Warto przeczytać, zwłaszcza jeżeli co chwilę sprawdzasz skrzynkę e‑mail i z każdej strony atakują cię różne powiadomienia. Ta książka pomoże skupić się na celu i odnaleźć spokój.

Kup tę książkę
Wy wszyscy moi ja - okładka

Wy wszyscy moi ja

Miłosz Brzeziński

Jedna z najlepszych książek o efektywności osobistej, jakie czytałem. Miłosz Brzeziński łączy wyniki badań naukowych ze swoim niepowtarzalnym poczuciem humoru, żeby wyjaśnić, dlaczego do osiągania celów nie wystarczą zwykle silna wola i wewnętrzna motywacja. Ta książka zawiera mnóstwo praktycznych sposobów, dzięki którym możemy osiągnąć znaczące postępy nie dzięki walce z samym sobą, lecz zmieniając otoczenie wokół siebie. Obala też wiele mitów, np. ten dotyczący biznesowej superproduktywności. Odhaczanie z listy kolejnych wykonanych zadań od rana do wieczora wcale nie jest takie dobre. Nasz mózg pracuje powoli i potrzebuje również nicnierobienia, żeby uporządkować sobie wszystko w głowie i zadać sobie ważne pytania. Jak poszczególne działania łączą się ze sobą? Czy naprawdę chcę to robić? Jak się z tym czuję?

Kup tę książkę

Chcesz zobaczyć pełną listę książek, które pojawiły się w moim podcaście lub zostały polecone przez słuchaczy Małej Wielkiej Firmy?

Zobacz pełną listę książek

Chcesz, żeby twoja książka
znalazła się w podcaście?

Jesteś wydawcą lub autorem? Chcesz, żebym opowiedział w Małej Wielkiej Firmie o twojej książce? Jest to możliwe, o ile uznam, że jest ona wartościowa dla mojej społeczności.

Dowiedz się, co zrobić, żeby informacja o twojej książce mogła pojawić się w jednym z kolejnych odcinków podcastu i dotarła do kilkunastu tysięcy przedsiębiorców.

Dowiedz się więcej