Pracujesz od rana do wieczora i ciągle brakuje ci czasu? Ciągle jesteś zajęty, a mimo to na koniec dnia masz poczucie, że w zasadzie nic nie zrobiłeś? Chcesz poświęcać mniej czasu na pracę, ale osiągać lepsze efekty? W tych książkach znajdziesz wskazówki, jak lepiej się zorganizować i zarządzać zadaniami. Wiele sposobów i technik jest prostszych niż myślisz – wypróbuj różne i wybierz te, które działają u ciebie.

Esencjalista - okładka

Esencjalista

Greg McKeown

Jeżeli zajmujesz się dziesięcioma sprawami naraz, to twoja energia się rozprasza i w każdej dziedzinie osiągasz tylko niewielki postęp. Gdy zmniejszysz liczbę celów, energia się skumuluje i efekty będą dużo lepsze. Ale oczywiście diabeł tkwi w szczegółach. Dlatego autor tej książki przeprowadza czytelnika przez cztery etapy. Najpierw wyjaśnia sposób myślenia esencjalisty. Później radzi, co zrobić, żeby odciąć się od zewnętrznych zakłóceń. Następnie podpowiada sposoby eliminowania zadań, które nie służą naszym celom. Na koniec dzieli się wskazówkami, jak ułatwić sobie działanie, żeby nie wymagało większego wysiłku.

Kup tę książkę
Wy wszyscy moi ja - okładka

Wy wszyscy moi ja 

Miłosz Brzeziński

Jedna z najlepszych książek o efektywności osobistej, jakie czytałem. Miłosz Brzeziński łączy wyniki badań naukowych ze swoim niepowtarzalnym poczuciem humoru, żeby wyjaśnić, dlaczego do osiągania celów nie wystarczą zwykle silna wola i wewnętrzna motywacja. Ta książka zawiera mnóstwo praktycznych sposobów, dzięki którym możemy osiągnąć znaczące postępy nie dzięki walce z samym sobą, lecz zmieniając otoczenie wokół siebie. Obala też wiele mitów, np. ten dotyczący biznesowej superproduktywności. Odhaczanie z listy kolejnych wykonanych zadań od rana do wieczora wcale nie jest takie dobre. Nasz mózg pracuje powoli i potrzebuje również nicnierobienia, żeby uporządkować sobie wszystko w głowie i zadać sobie ważne pytania. Jak poszczególne działania łączą się ze sobą? Czy naprawdę chcę to robić? Jak się z tym czuję?

Kup tę książkę
Praca głęboka - okładka

Praca głęboka

Cal Newport

Producent muzyczny Tommy Zee, który był gościem odcinka MWF Artysta w biznesie, powiedział: „Myślę, że ta książka jest bardzo ważna dla ludzi, którzy pracują umysłowo. […] Aby być w stanie zrobić oryginalnego, ciekawego, trzeba odciąć się od internetu i zagospodarować sobie czas tak, żebyśmy mogli to zrobić”. Warto przeczytać, zwłaszcza jeżeli co chwilę sprawdzasz skrzynkę e‑mail i z każdej strony atakują cię różne powiadomienia. Ta książka pomoże skupić się na celu i odnaleźć spokój.

Kup tę książkę
Atomowe nawyki – okładka

Atomowe nawyki

James Clear

Autor przekonuje, że zamiast nastawiać się na cel, lepiej nauczyć się budować system nawyków. Nasz mózg nie klasyfikuje nawyków – wszystkie są dla niego dobre, bo wszystkie są automatyzacją. To do nas należy określenie, które z nich będą nam służyć, a które są szkodliwe i dlatego należałoby z nich zrezygnować. W książce znajdziesz wskazówki na temat tego, jak modyfikować stare i budować nowe nawyki, żeby osiągać z pozoru nawet najbardziej nieosiągalne cele.

Kup tę książkę
Jedna rzecz - okładka

Jedna rzecz

Gary Keller, Jay Papasan

Sposób na skuteczne działanie jest bardzo prosty. Nie zajmuj się kilkoma rzeczami naraz. Skup się na jednej, wtedy będziesz w stanie naprawdę dużo osiągnąć – przekonują autorzy. I nie tylko przekonują, ale także podają dowody na to, jak potężna siła tkwi w tej prostej zasadzie. „Powracam do tej książki co jakiś czas. Pomaga mi w uporządkowaniu rzeczy, gdy robię ich zbyt wiele” – zachęca autor Biblii copywritingu Darek Puzyrkiewicz.

Kup tę książkę
4 godzinny tydzień pracy - okładka

4-godzinny tydzień pracy

Tim Ferriss

Praca po 8 godzin dziennie przez kilkadziesiąt lat, żeby na starość wypoczywać, to kiepski pomysł. Dużo lepiej byłoby zorganizować sobie życie tak, żeby już teraz cieszyć się życiem, zamiast harować od rana do wieczora. Jak to zrobić? Po pierwsze, częściej mów „nie” i kieruj się zasadą Pareto – rób 20% rzeczy, które przynoszą 80% efektów. Po drugie, deleguj zadania. Autor tej książki jako Amerykanin może zlecać pracę wirtualnym asystentkom z Filipin, w przypadku Polaków nie jest to niestety takie proste. Mimo to warto przeczytać tę książkę, jeżeli chcesz spojrzeć na swoje życie i obowiązki z trochę innej perspektywy.

Kup tę książkę
48-godzinna doba – okładka

48-godzinna doba

Maciej Wieczorek

Autor – twórca programu „Expert w Bentley’u” na YouTubie – przedstawia sposoby na organizację swojej pracy i czasu, żeby poprawić efektywność i skuteczność w osiąganiu celów. W książce nie brakuje praktycznych lifehacków, które ułatwią nie tylko prowadzenie biznesu, ale także ogarnianie swojej rzeczywistości i funkcjonowanie w domu.

Kup tę książkę
Getting things done - okładka

Getting Things Done, czyli sztuka bezstresowej efektywności

David Allen

Światowy bestseller z początku kierowany do menedżerów wyższego szczebla w korporacjach, który jednak doczekał się gruntownego liftingu po tym, jak świat biznesu oszalał na jego punkcie. Autor przeredagował swój tekst, dzięki czemu dzisiaj sięgają po niego przedstawiciele najróżniejszych profesji – wszyscy ci, którym zależy na zapewnieniu sobie bezstresowej efektywności i utrzymaniu niezbędnego do prawidłowego funkcjonowania work-life balance. Jak zarządzać zadaniami, panować nad czasem, delegować i odpoczywać – o tym właśnie jest ta świetna książka.

Kup tę książkę
10 kroków do maksymalnej produktywności - okładka

10 kroków do maksymalnej produktywności

Michał Śliwiński

Ta książka jest prosta, czytelna i precyzyjna jak instrukcja budowania z klocków Lego. Zaczyna się od tego, jak ogarnąć chaos, który prawdopodobnie masz teraz wokół siebie. Później przeprowadza cię przez kolejne etapy porządkowania zadań – dowiadujesz się m.in. jak tworzyć projekty, ustalać priorytety, współpracować z innymi, zarządzać dokumentami i plikami. Pod koniec przeczytasz o tym, co zrobić, żeby na bieżąco utrzymywać porządek w całym systemie i nie utonąć w powodzi przychodzących wiadomości. Autor książki Michał Śliwiński jest twórcą popularnej aplikacji do zarządzania Nozbe, ale zawarte w książce wskazówki pomogą ci niezależnie od narzędzi, z których korzystasz.

Kup tę książkę
Jak zostać Panią swojego czasu - okładka

Jak zostać Panią Swojego Czasu

Ola Budzyńska

Ola Budzyńska – blogerka, idolka kobiet, które „chcą wziąć czas w swoje ręce i zarządzać nim po swojemu”. W swojej książce na własnym przykładzie udowadnia, że życie zorganizowanej kobiety wcale nie polega na tym, że wszystko musi toczyć się pod dyktando zegarka. Bardziej chodzi o to, żeby ustalić sobie cele i marzenia, a potem konsekwentnie je realizować, nawet jeśli reszcie świata nie do końca się to podoba. Kluczem do sukcesu jest asertywność i umiejętność sięgania po swoje, zachowując przy tym zdrowy dystans i sympatię do siebie, bo nikt przecież nie jest perfekcyjny ani idealny.

Kup tę książkę
Cyfrowy minimalizm – okładka

Cyfrowy minimalizm

Cal Newport

Czy potrafisz wylogować się na jakiś czas z mediów społecznościowych? Autor poleca, żeby korzystać z dobrodziejstw cyfrowego świata, ale… z głową. Wybieraj elementy, które ci służą, i nie przejmuj się resztą. Dzisiaj już nawet dzieci sprawdzają ilość lajków w social mediach. Poza tym relacje budowane w internecie bywają płytkie – na dodatek cierpią na tym relacje w realnym życiu. Cyfrowe media pozbawiają nas samotności. Nie spędzamy już czasu sam na sam z własnymi myślami, tylko wchłaniamy to, co przekazują inni. Sposobem na to, żeby wyzwolić się spod tego wpływu, jest cyfrowy odwyk. Po pierwsze – ustal reguły i wybierz to, co jest ci naprawdę niezbędne do pracy lub komunikacji z bliskimi; po drugie – przez 30 dni nie używaj żadnych innych mediów cyfrowych poza tymi, które wybrałeś; po trzecie – po zakończeniu odwyku selektywnie wprowadzaj elementy, które wykluczyłeś, pod warunkiem, że naprawdę uznasz je za niezbędne.

Kup tę książkę
Inaczej – okładka

Inaczej. Jak pracować mniej, ale lepiej i przyjemniej

Radek Kotarski

Książka dla tych, którzy stale poszukują sposobów na usprawnienie swoich działań oraz bardziej intencjonalną i świadomą pracę. Autor przyjrzał się wielu badaniom naukowym dotyczącym efektywności i wyciągnął z nich to, co jest prawdziwe, rozprawiając się przy okazji z różnymi mitami w zakresie ustalania celów, motywacji czy wypoczynku.

Kup tę książkę
Nierozpraszalni – okładka

Nierozpraszalni

Nir Eyal

Autor twierdzi, że każde rozproszenie odciągające cię od pracy, którą masz wykonać, wynika z pewnego dyskomfortu, jaki odczuwasz. Żeby zatem nauczyć się zarządzać rozproszeniami, trzeba najpierw dowiedzieć się, jak zarządzać dyskomfortem. Weźmy prosty przykład. Jeżeli podczas pracy nad ważnym zadaniem odczuwasz potrzebę zajrzenia, co słychać u znajomych na Instagramie, obiecaj sobie, że zrobisz to, ale… za 10 minut. Już samo odłożenie tego na później może uwolnić cię od odczuwanego dyskomfortu i pozwoli skupić się na pracy.

Kup tę książkę
Potęga Kiedy – okładka

Potęga Kiedy

Michael Breus

Czy wiesz, w jakich porach doby twoja praca jest najbardziej efektywna? Ta książka może udzielić ci odpowiedzi. Różni ludzie funkcjonują najlepiej o różnych porach. Nie ma jednej uniwersalnej godziny dobrej dla wszystkich. Warto poznać swój naturalny zegar biologiczny, żeby podejmować lepsze decyzje, działać skuteczniej, lepiej odpoczywać, być bardziej kreatywnym. Na każdą z tych rzeczy trzeba znaleźć czas. Dobrze, żeby był to najwłaściwszy moment.

Kup tę książkę
So Good They Can't Ignore You – okładka

So Good They Can’t Ignore You

Cal Newport

Podtytuł praktycznie wszystko wyjaśnia: Dlaczego w poszukiwaniu pracy marzeń liczą się umiejętności, a nie pasja. Punktem wyjścia dla autora była rada, której swego czasu udzielił Steve Martin początkującym aktorom: Bądź tak dobry, żeby nie mogli cię lekceważyć. Wbrew pozorom w biznesie wcale nie chodzi o to, żeby podążać za swoją pasją. Bardzo rzadko udaje się bowiem połączyć hobby z pracą. Zdecydowanie lepszym rozwiązaniem jest rozwijanie swojego „kapitału kariery”, czyli rzadkich i cenionych przez innych umiejętności. Dzięki temu można stać się dobrym rzemieślnikiem, który dąży do ustalonego celu, konsekwentnie wykonując ćwiczenia doskonalące jego warsztat. Ta książka nie ukazała się jeszcze po polsku, ale jej obszerne omówienie znajdziesz w podcaście Kamila Dudzińskiego Książki Które Uczą.

Kup tę książkę
This Book Will Make You Dangerous – okładka

This Book Will Make You Dangerous

Tripp Lanier

Coach i autor podcastu The New Man pomaga przedsiębiorcom i ludziom sukcesu odnaleźć radość z biznesu, w którym z jakiegoś powodu czują niedosyt. Lanier dzieli się swoimi spostrzeżeniami, skąd ten niedosyt może się brać. Przekonuje, że sukces w pewien sposób nas osłabia. Ludzki mózg jest ewolucyjnie przystosowany do tego, żeby radzić sobie z niebezpieczeństwami, ale w sytuacji, gdy nic nie zagraża naszemu życiu, sam wyszukuje te niebezpieczeństwa. Wiąże się to z kolei z ciągłą potrzebą udowadniania własnej wartości, bo w dzisiejszych czasach przecież nie możemy wykazać się jako dzielni łowcy polujący na dziką zwierzynę. Stąd nierzadko ścigamy się sami ze sobą we własnych firmach, próbując osiągać coraz lepsze wyniki, z których nigdy nie jesteśmy do końca zadowoleni. Ponadto boimy się odsłonić, zaryzykować, przez co tracimy radość z życia. Jak sobie z tym poradzić? Odpowiedź można znaleźć właśnie w tej książce.

Kup tę książkę
A Personal Mission Statement – okładka

A Personal Mission Statement

Michał Stawicki

Misja osobista to twoja filozofia, prywatna konstytucja definiująca twoje podejście do życia. Warto ją spisać, bo mówi o tym, kim chcesz być, co chcesz robić czy jakimi zasadami i wartościami będziesz się kierować. Sformułowanie takiej misji pozwala bardziej cieszyć się życiem, bo uświadamia ci twój życiowy cel. Książka pozwala odkryć tę misję. Autor przedstawia pytania, na które warto poszukać odpowiedzi, bo pozwalają przyjrzeć się sobie, swoim doświadczeniom i preferencjom. W książce znajdziesz też 9 ćwiczeń mentalnych, które zmuszają do wyobrażenia sobie, co by było, gdyby. Po przejściu wszystkich kroków pozostaje ci wyszlifowanie misji i ostateczne jej sformułowanie.

Kup tę książkę

Sprawdź też inne książki

Książki o marketingu

Zobacz listę książek

Książki o content marketingu

Zobacz listę książek

Książki o copywritingu

Zobacz listę książek

Książki o copywritingu

Zobacz listę książek

Książki o marce osobistej

Zobacz listę książek

Książki o przywództwie

Zobacz listę książek

Inspirujące książki biznesowe

Zobacz listę książek

Chcesz zobaczyć pełną listę książek, które pojawiły się w moim podcaście lub zostały polecone przez słuchaczy Małej Wielkiej Firmy?

Zobacz pełną listę książek
Jesteś wydawcą lub autorem?

Twoja książka
też może tu być

Mała Wielka Firma od lat promuje książki, które pomagają w prowadzeniu firmy.

W naszej społeczności jest kilkanaście tysięcy przedsiębiorców i aż 80% ma wyższe wykształcenie. A według badań Biblioteki Narodowej, to właśnie absolwenci szkół wyższych najczęściej kupują i czytają książki.

Chcesz zaprezentować im swój nowy tytuł?

Pokaż się czytelnikom