„Chcę założyć firmę, żeby być swoim własnym szefem” – czy jest ktoś, kto nie używał albo przynajmniej nie słyszał kiedykolwiek tego argumentu? Tymczasem szefowanie to wcale nie jest taka prosta sprawa. Najpierw trzeba się nauczyć szefować sobie, ale niewykluczone, że już wkrótce trzeba będzie zarządzać zespołem. Czy na pewno każdy przedsiębiorca jest na to gotowy?

Alfabet mitów menedżerskich - okładka

Alfabet mitów menedżerskich

Sławomir Jarmuż, Mirosław Tarasiewicz

Nawet najbardziej rozpowszechnione koncepcje i przekonania na temat zarządzania nie zawsze są prawdziwe. Wynika to z faktu, że nie zawsze stoją za nimi wiarygodne dane i rzetelne badania. Niestety tego rodzaju mity są również głęboko zakorzenione w umysłach wielu ludzi na stanowiskach kierowniczych, a także konsultantów i trenerów. Ta książka obala błędne teorie, zastępując je wiedzą opartą na dowodach naukowych. Nieczęsto spotyka się książki biznesowe oparte na tak starannie dobranych źródłach.

Kup tę książkę
Biznes, czyli sztuka budowania relacji - okładka

Biznes, czyli sztuka budowania relacji

Miłosz Brzeziński

Książka dla osób pragnących odnieść sukces oraz tych, którzy mają go już na swoim koncie, ale nie spoczywają na laurach i są gotowi na kolejne wyzwania. Jakie są cechy prawdziwego menedżera? Czy praca w zespole jest zapisana w naszych genach? Skąd się wzięła idea korepetycji, czyli wmawianie uczniom, że powinni doskonalić się w obszarach, które najbardziej im nie leżą? Na te i wiele innych pytań w typowy dla siebie, inteligentny i nierzadko kontrowersyjny, ale niewątpliwie skłaniający do refleksji sposób odpowiada topowy polski coach i ekspert w zakresie psychologii biznesu.

Kup tę książkę
Cztery obsesje wyjątkowego szefa - okładka

Cztery obsesje wyjątkowego szefa

Patrick Lencioni

Ta pozycja znalazła się na liście polecanych książek biznesowych dzięki Joannie Rajang, specjalistce od asertywności. Oto fragment jej recenzji: „Autor tej książki podkreśla, że zaufanie szefa do podwładnych wpływa na efektywność zespołu. Lubię takie podejście psychologiczne i całościowe spojrzenie na pracownika. Warto pamiętać, że pracownik wchodzi do organizacji z określonymi potrzebami i pragnieniami. Uwzględnienie tego wątku zawsze jest dla mnie cenne. Niby nic nowego, ale sposób przekazu do mnie trafił”.

Kup tę książkę
Dokrtyna jakości - okładka

Doktryna jakości

Andrzej Jacek Blikle

Profesor matematyki, pracownik PAN i dyplomowany mistrz cukierniczy, który w latach 1990-2010 kierował firmą A.Blikle, którą rozwinął z 1 cukierni do 15 placówek w Warszawie i 8 w sieci franczyzowej poza stolicą, uczy zasad dobrego zarządzania zespołem. Dowodzi, że tworzenie przyjaznego miejsca pracy powinno być celem przyświecającym każdej firmie pragnącej odnieść sukces. Pracownicy, których obdarza się zaufaniem i których traktuje się jak partnerów, działają wydajniej i rzadziej popełniają błędy, dzięki czemu firma osiąga lepsze wyniki finansowe.

Kup tę książkę
Głaskologia - okładka

Głaskologia

Miłosz Brzeziński

Czy kiedykolwiek pomyślałeś: „Nie będę go chwalił, bo jeszcze mu odbije”? Całkiem możliwe, że po przeczytaniu tej książki zmienisz zdanie. Miłosz Brzeziński przystępnie i dużą dawką poczucia humoru przedstawia w tej książce wyniki najnowszych badań nad motywacją. I krok po kroku pokazuje, jak wiele przekonań ukształtowanych przez lata jest nieskutecznych lub wręcz szkodliwych. Niezbędna lektura nie tylko dla przedsiębiorców, ale także rodziców, trenerów i każdego, kto chce skutecznie wpływać na zachowanie innych osób.

Kup tę książkę
Kultura firmy - okładka

Kultura firmy

Eric Flamholtz, Yvonne Randle

W czasach, gdy innowacje technologiczne starzeją się błyskawicznie, a działania marketingowe konkurencji można szczegółowo analizować nie wstając zza biurka, kultura organizacyjna staje się najważniejszym wyróżnikiem wielu marek. Autorzy opisują w tej książce 5 kluczowych wymiarów tej kultury: orientację na klienta, orientację na ludzi, orientację na proces, standardy wydajności i odpowiedzialności oraz innowacyjność i otwartość na zmiany.

Kup tę książkę
Łańcuch krytyczny - okładka

Łańcuch krytyczny

Eliyahu M. Goldratt

Tytuł obowiązkowy w bibliotece osób zarządzających projektami. Ratuje i udziela wskazówek w sytuacjach, które są codziennością dla project managerów: opóźnienia, przekroczenia budżetów, przeciążenie pracą, zbyt mała efektywność pracowników, trudności komunikacyjne, brak wiarygodnych danych. Książka wydana w Polsce w 2009 roku, ale tak wymyślona, zaplanowana i napisana, że aktualna do dzisiaj. Pewne problemy są bowiem niezmienne, podobnie jak rozwiązania, które trzeba tylko umiejętnie wskazać.

Kup tę książkę
Manager Poradnik działań skutecznych i atrakcyjnych - okładka

Manager. Poradnik działań skutecznych i angażujących

Andrzej Koniuk

Andrzej Koniuk mówił w podcaście o tym, jak być bardziej efektywnym przedsiębiorcą. W jego książce znajdziesz znacznie więcej informacji na ten temat. Zwiększanie efektywności jest tam opisane zgodnie z metodologią ciągłego doskonalenia znaną jako cykl Deminga: po pierwsze planowanie, po drugie działanie, po trzecie dogłębna analiza, po czwarte normalizacja/standaryzacja.

Kup tę książkę
Potęga pozytywnego przywództwa - okładka

Potęga pozytywnego przywództwa

Jon Gordon

Jeden z ulubionych autorów Wojciecha Herry, napisał kilka książek, z których największy jak dotąd sukces odniósł Autobus energii. Kolejna książka Jona Gordona Potęga pozytywnego przywództwa to instrukcja krok po kroku, w jaki sposób zbudować zespół oparty na pozytywnej energii. Z licznych badań wynika, że takie nastawienie sprzyja osiąganiu lepszych wyników.

Kup tę książkę
Psychologia szefa - okładka

Psychologia szefa: Szef to zawód

Jerzy Gut, Wojciech Haman

Mało który przedsiębiorca przechodzi formalne szkolenia z tego, jak być szefem, zanim zatrudni pierwszych pracowników. Zwykle opieramy się na intuicji i mniej lub bardziej świadomie kopiujemy niektóre zachowania naszych byłych szefów, nauczycieli albo rodziców. Ta książka pokazuje, że zawód szefa, jak każdy inny, wymaga opanowania pewnych kompetencji. Dostarcza również narzędzi, dzięki którym będziesz wiedział, jak karać i nagradzać, przekazywać trudne decyzje i zwalniać, negocjować i mediować z pracownikami. Pierwsze wydanie tej książki z 2004 r. trochę się już zdezaktualizowało, dlatego lepiej kupić najnowszą wersję, dostosowaną do zmian zachodzących na rynku pracy.

Kup tę książkę
Rework - okładka

Rework

Jason Fried, David Heinemeier Hansson

Twórcy Basecampa wyjaśniają, jak udało im się stworzyć odnoszącą sukcesy firmę, łamiąc wiele zasad, które wcześniej uważano za fundamentalne. W 2010 r., kiedy ta książka ukazała się po raz pierwszy, firma 37signals (przemianowana później na Basecamp) była postrzegana jako ewenement. Wydawało się niezwykłe, że wspólny projekt tworzą z powodzeniem ludzie mieszkający w różnych krajach albo na różnych kontynentach. Wszyscy dziwili się, że można tak otwarcie mówi o kulisach swojego biznesu. Trudno było zgodzić się z twierdzeniem, że da się podbić rynek, oferując produkt o mniejszej liczbie funkcji niż konkurencja. Dziś widać, że autorzy Rework mieli rację. Coraz więcej firm na świecie z powodzeniem działa według opisanych przez nich reguł.

Kup tę książkę
The messy middle - okładka

The Messy Middle

Scott Belsky

W wolnym tłumaczeniu: Bałagan w środku. Paweł Tkaczyk poleca ten tytuł tak: „To jest książka o prowadzeniu firmy napisana przez gościa, który jest startuperem. Tytuł wziął się stąd, że kiedy słyszysz historię startupów, to jest to historia tego początku w garażu. Koleś napisał książkę o tym wszystkim, o czym się nie mówi: w jaki sposób pogodzić biznes z życiem rodzinnym?, w jaki sposób dobierać sobie pierwszych partnerów biznesowych?, na jakie pułapki uważać? Wszystkie rzeczy, o które on się potknął w czasie projektowania swojego biznesu, opisał w tej książce.”

Kup tę książkę

Chcesz zobaczyć pełną listę książek, które pojawiły się w moim podcaście lub zostały polecone przez słuchaczy Małej Wielkiej Firmy?

Zobacz pełną listę książek

Chcesz, żeby twoja książka
znalazła się w podcaście?

Jesteś wydawcą lub autorem? Chcesz, żebym opowiedział w Małej Wielkiej Firmie o twojej książce? Jest to możliwe, o ile uznam, że jest ona wartościowa dla mojej społeczności.

Dowiedz się, co zrobić, żeby informacja o twojej książce mogła pojawić się w jednym z kolejnych odcinków podcastu i dotarła do kilkunastu tysięcy przedsiębiorców.

Dowiedz się więcej