Nie wiesz, jak znaleźć niszę rynkową, która cię wyróżni? Poznaj 6 skutecznych strategii dla soloprzedsiębiorców

Soloprzedsiębiorca to często specjalista w swojej dziedzinie. Problem polega na tym, że na rynku są tysiące specjalistów takich jak ty.

Chcesz się wyróżnić w tym tłumie, żeby klient zwrócił na ciebie uwagę?

W tym odcinku podam ci 6 skutecznych strategii, które pomogą ci znaleźć niszę.

Czy więcej klientów oznacza większy sukces?

Często pojawia się takie skojarzenie: więcej klientów = większy przychód. Można z tego wyciągnąć wniosek, że im więcej osób jest w twojej grupie docelowej, tym lepiej.

Jeżeli zdobędę 1% rynku liczącego 70 tys. klientów, to mam 700 klientów, prawda?

Tyle że większa liczba klientów często oznacza większy przychód, ale niekoniecznie większy zysk.

Rosną koszty pracowników obsługujących te tłumy klientów. Trzeba zainwestować w administrację i zarządzanie… Poza tym zakładam, że ty chcesz działać bez pracowników, czyli jako soloprzedsiębiorca.

Dotarcie do szerokiej grupy odbiorców może być trudne. O wiele łatwiej będzie ci znaleźć klientów, jeśli świadczysz usługi IT dla przychodni lekarskich, niż gdyby to były tylko usługi IT dla firm.

Chcielibyśmy, żeby klienci znaleźli nas, ale zwykle żeby do tego doszło, my musimy znaleźć ich. Sposobem na to, żeby to osiągnąć, może być nisza rynkowa.

Nisza rynkowa – o co chodzi?

Chodzi o to, żeby wybrać segment rynku, na którym się skupimy.

Korzyści z działania w niszy:

  • Lepsze dopasowanie oferty
  • Efektywniejszy marketing
  • Łatwiej zbudować reputację i szybciej zdobywa się zaufanie
  • Mniejsza konkurencja

Są też jednak problemy z tym związane.

Jednym z nich jest przekonanie, że stracisz innych klientów, ale z mojego doświadczenia wynika, że nie jest to prawda. Nisza nie oznacza zawężenia się wyłącznie do konkretnej grupy klientów – to jest raczej specjalizacja. To, że dany okulista specjalizuje się w leczeniu jaskry, nie oznacza, że nie umie pomóc w innych problemach. Po prostu zna się na jaskrze najlepiej.

Nisza może też być za szeroka lub za wąska, więc żeby temu zapobiec, należy najpierw dokładnie zbadać rynek.

Zastanawiasz się, jak znaleźć niszę dla siebie? Pokażę ci 6 strategii, które mogą ci w tym pomóc. Pamiętaj jednak, że wszystkie przykłady podaję tylko w celach informacyjnych i nie twierdzę, że te konkretne nisze są dobrym pomysłem biznesowym.

Strategia 1: Specjalizacja + grupa docelowa

Grupę docelową możesz określić według kilku kryteriów:

  • według zawodu lub branży, np. psychoterapeuta dla twórców treści, fotograf dla branży kulinarnej
  • według demografii (wiek, płeć, wykształcenie, dochody…), np. instruktorka jogi dla seniorek, osobisty stylista dla zamożnych klientów
  • według cech psychograficznych (osobowość, wartości, styl życia…), np. terapeutka par dla katolików, trener wystąpień publicznych dla introwertyków

Plusy tej strategii:

  • Z czasem jest coraz łatwiej: im lepiej znasz daną grupę docelową, tym łatwiej zaoferować dopasowane usługi lub produkty („czytasz w myślach”).
  • Budujesz markę eksperta (zwłaszcza gdy masz relacje z liderami danej branży) – gdy ktoś mówi o problemie i grupie docelowej, ty przychodzisz ludziom na myśl.
  • Marketing szeptany: w ramach grupy docelowej (branży) ludzie często mają kontakty i wymieniają się informacjami, więc twoja marka ma szansę się pojawić.

Minusy tej strategii:

  • Grupa docelowa może z czasem słabnąć lub zmieniać się tak, że nie będzie potrzebować twoich usług.
  • Możesz wybrać za wąsko.
  • Marketing szeptany może też działać na twoją niekorzyść (bo podpadniesz komuś wpływowemu).

Strategia 2: Narzędzie lub technologia

Jako specjalista możesz skupić się na konkretnym narzędziu (Excel, Google Analytics, Photoshop, Asana) albo technologii (tworzenie grafik za pomocą AI, programista Java, ekspert od tworzenia podcastów).

Dzięki temu mogą trafiać do ciebie rożni klienci, którzy chcą zlecić ci pracę związaną z danym narzędziem lub technologią lub nauczyć się z nich lepiej korzystać.

Plusy tej strategii:

  • Szansa na współpracę z wielkimi firmami (zlecenia na przeszkolenie pracowników lub dobrze płatne wdrożenie).
  • Zewnętrzne potwierdzenie umiejętności (certyfikaty od firm).
  • W przypadku narzędzi: możliwość szerszej i stałej współpracy z producentem.

Minusy tej strategii:

  • Musisz być ciągle na bieżąco i śledzić zmiany, które nie zawsze idą po twojej myśli.
  • Uzależniasz się jednego narzędzia/technologii, więc jeśli straci popularność, ty możesz tracić klientów – i nie masz na to wpływu.

Strategia 3: Fragment procesu

Każdy większy proces można podzielić na fragmenty. I chodzi o to, żebyś ty skupił się jednym z nich.

Przykłady:

  • SEO jako fragment procesu pozyskiwania klientów w e‑commerce
  • montaż wideo jako fragment produkcji wideo
  • testowanie oprogramowania jako fragment procesu tworzenia softu
  • projektowanie automatyzacji w mailingach jako fragment e‑mail marketingu

Tacy specjaliści nie pracują zwykle dla indywidualnych klientów, tylko jako podwykonawcy przy większych projektach. Czyli ich klientami są np. agencje.

Plusy tej strategii:

  • Możesz mieć jednego lub kilku klientów i to wystarczy.
  • Czasem możesz pracować międzynarodowo za lepsze stawki.
  • Nawet gdy zmieniają się narzędzia, to często te same zasady możesz zastosować gdzie indziej.

Minusy tej strategii:

  • Gdy masz 1-2 klientów, twoje przychody są od nich uzależnione.
  • Z czasem narzędzia AI mogą cię zastąpić (patrz: usługi transkrypcji).

Strategia 4: Połączenie kompetencji

Ta strategia może przydać się osobom, które specjalizują się w więcej niż jednej dziedzinie.

Przykłady:

  • przewodnik po Wrocławiu mówiący po hiszpańsku
  • programista, który zna się na finansach i inwestowaniu
  • prawnik, który sprzedaje też własne produkty online

Jednym słowem: potrafisz wykorzystać wiedzę z jednej dziedziny, żeby lepiej pomóc klientowi w innej dziedzinie.

Plusy tej strategii:

  • Mniejsza konkurencja wewnątrz niszy: mało specjalistów ma takie samo połączenie.
  • W niektórych przypadkach możesz być jedynym dostępnym wyborem dla klienta (i idą za tym wyższe stawki).
  • Specjalizacja cię nie ogranicza (zakładam, że przewodnik mówiący po hiszpańsku jest Polakiem, więc może też oprowadzać wycieczki po polsku).

Minusy tej strategii:

  • Jeżeli skupisz się wyłączne na grupie klientów potrzebujących takiego połączenia, nisza może być za wąska, żeby się z niej utrzymać.

Strategia 5: Lokalizacja lub mobilność

Można określić swoją niszę za pomocą lokalizacji, jeśli ta lokalizacja jest twoim atutem. Jesteś pod ręką tam, gdzie klientowi wygodnie skorzystać z twojej usługi.

Przykłady:

  • kosmetyczka w hotelu
  • fryzjer w centrum handlowym
  • doradca leasingowy w salonie samochodowym

Zamiast szukać miejsca, w którym bywają twoi klienci, możesz też działać mobilnie, czyli dojeżdżać do biura lub domu klienta.

Przykłady:

  • masażysta
  • trener personalny
  • mechanik samochodowy odbierający auto klienta na lawetę

Plusy tej strategii:

  • Dobra lokalizacja lub fakt, że dojeżdżasz, mogą być dla klientów decydujące przy wyborze.

Minusy tej strategii:

  • Uzależnienie od miejsca, gdzie jesteś (gdy hotel lub centrum handlowe tracą klientów, ty też; czasem musisz się dostosować do godzin otwarcia).
  • Koszty: wynajem lokalu w atrakcyjnej lokalizacji może być kosztowny.
  • Logistyka: dojazdy kosztują, zajmują czas i są męczące (zwłaszcza gdy wozisz sprzęt).

Strategia 6: Pogotowie ratunkowe

Rozwiązujesz pilny, palący problem klienta.

Przykłady:

  • PR-owiec od sytuacji kryzysowych
  • specjalista od odzyskiwania utraconych danych
  • specjalista od cyberbezpieczeństwa (szybkiego reagowania na ataki hakerskie)
  • hydraulik, szklarz, ślusarz

Plusy tej strategii:

  • Klient pod presją rzadko się targuje.
  • Niektórzy klienci mogą być bardzo lukratywni (np. bank, który odkrywa hakera i potrzebuje pilnej interwencji specjalisty od cyberbezpieczeństwa).

Minusy tej strategii:

  • Nieprzewidywalne przychody i obłożenie (chyba że masz model abonamentowy).
  • Musisz być ciągle pod telefonem, bo liczy się czas.
  • Praca pod presją, więc stres klientów może ci się udzielać.
  • Niektóre złożone problemy wymagają specjalistycznej wiedzy.
  • Zasięg może być ograniczony geograficznie.

Wszystkie powyższe strategie pomogą ci wybrać segment rynku, na którym się skupisz i w efekcie łatwiej pozyskasz klientów.

Ale mam dla ciebie jeszcze jedną rzecz.

Pracuję właśnie nad e‑bookiem „25 sposobów na pozyskanie klientów dla soloprzedsiębiorcy”.

Przed końcem czerwca 2024 powinien być gotowy.

A wtedy dostaną go bezpłatnie wszyscy zapisani na mój newsletter Soloprzedsiebiorca.pl.

Aby używać odtwarzaczy multimedialnych, musisz wyrazić zgodę na użycie plików cookies usług odtwarzaczy
Ok, zgadzam się

Przydatne linki

Na stronie zostały wykorzystane linki afiliacyjne. Jeżeli wejdziesz przez nie na stronę sprzedawcy i dokonasz zakupu, sprzedawca podzieli się ze mną częścią swojej marży (nie wpływa to na twoją cenę). Wymieniam wyłącznie te produkty i usługi, z których rzeczywiście korzystam i jestem z nich zadowolony.