Afiliacja w praktyce, czyli programy partnerskie sprawdzone i polecane przez Małą Wielką Firmę

Jeśli prowadzisz blog, tematyczny serwis internetowy, nagrywasz podcast albo filmy na YouTube, niewykluczone, że rozważasz możliwość współpracy w ramach afiliacji. Afiliacje to jeden z pierwszych kroków w kierunku monetyzacji działalności internetowej, który na dodatek można wykonać, nawet jeśli nie ma się jeszcze imponujących zasięgów.

Afiliacja to zarabianie przez polecanie odbiorcom produktów albo usług. Załóżmy, że masz za sobą lekturę bardzo interesującej książki. Możesz o niej opowiedzieć swoim czytelnikom, widzom lub słuchaczom i przy okazji podsunąć im link przekierowujący do księgarni internetowej, w której będą mogli ją kupić. Jeśli księgarnia prowadzi program partnerski, a ty do niego dołączysz, użyty przez ciebie w recenzji link może być afiliacyjny, dzięki czemu za każdą transakcję, do której dojdzie za twoim pośrednictwem, sklep internetowy wypłaci ci prowizję.

Innymi słowy: ty przyprowadzasz klienta, za co dostajesz wynagrodzenie. System partnerski to współpraca, która powinna przynieść korzyść wszystkim zaangażowanym w nią stronom.

Do jakich programów partnerskich warto dołączyć, jak to zrobić i czy to się w ogóle opłaca? O tym za chwilę.

Zaczyna się oczywiście od wyboru kanału do komunikacji online. Kolejny etap to przystąpienie do konkretnych programów afiliacyjnych (zwanych też partnerskimi) albo rozpoczęcie współpracy z siecią afiliacyjną. Na co zwrócić uwagę przy wyborze programów partnerskich? Które sieci afiliacyjne w Polsce są najpopularniejsze?

Już za chwilę marketing afiliacyjny nie będzie miał przed tobą tajemnic!

Jeśli chcesz wiedzieć, jak zarabiać na polecaniu produktów i jakie rady dla początkujących ma założycielka jednej z pierwszych sieci afiliacyjnych w Polsce, posłuchaj 336. odcinka podcastu, w którym Ewa DudekwebePartners podpowiada, jak wygenerować największe zyski ze współpracy w ramach programów partnerskich.

Programy afiliacyjne

W tym wpisie przeczytasz:

Programy afiliacyjne – co to jest?

Żeby wszystko było jasne, warto wyjść od definicji. Pojęcie afiliacji nie powinno już stanowić problemu, jednak dla porządku dodam jeszcze, że we współprace afiliacyjne mogą być zaangażowane 3 strony, z których każda ma w całym procesie określoną funkcję:

  • reklamodawca – to np. sklep internetowy, czyli podmiot sprzedający i promujący dany produkt lub usługę,
  • wydawca – to bloger, vloger, podcaster bądź – mówiąc bardziej ogólnie – influencer, czyli osoba polecająca produkt lub usługę swoim czytelnikom, widzom albo słuchaczom w zamian za prowizję od sprzedaży,
  • sieć afiliacyjna – to system ułatwiający nawiązywanie współpracy między wydawcami a reklamodawcami.

Afiliacja to potężna broń w walce o klienta, po którą coraz chętniej sięgają nie tylko firmy działające w branży e‑commerce, ale też twórcy internetowi oferujący np. kursy online. To skuteczne narzędzie, bo klienci z polecenia są na wagę złota.

Żeby współpraca afiliacyjna była możliwa, potrzebne jest jednak jeszcze coś: programy partnerskie. Co to takiego? W dużym skrócie są to narzędzia marketingu internetowego umożliwiające reklamodawcom generowanie linków afiliacyjnych, które dostarczają informacji na temat tego, z jakiej strony przyszedł klient. Czyli z czyjego polecenia dokonał konkretnego zakupu. W efekcie reklamodawca może wynagrodzić wydawcę – będącego swego rodzaju pośrednikiem w sprzedaży – wypłacając mu określoną prowizję.

Wiesz już, co to są programy partnerskie, wiesz, że zarabia się w nich na prowizji, ale… czy to się w ogóle opłaca? O jakich prowizjach mówimy i jak bardzo trzeba się napracować, żeby uzbierać konkretną sumę?

Wszystko zależy od… nie, wcale nie od tego, ilu masz fanów na Facebooku czy ilu unikalnych użytkowników odwiedza miesięcznie twój blog. Oczywiście, nie jest to bez znaczenia, a liczne grono odbiorców wcale w zarabianiu na afiliacji nie przeszkadza, ale tak naprawdę wysokość zarobków, jakie można wygenerować, przystępując do programów afiliacyjnych, zależy od branży, w której działasz (w branży finansowej na przykład możesz liczyć nawet na 150 zł za jedno polecenie konta bankowego), ale także od twojej kreatywności, zaangażowania oraz… uczciwości.

Na szczególną uwagę zasługuje zwłaszcza ten ostatni element. Polecając produkty dla samego polecania, starając się jedynie nakłonić odbiorców do zakupu, żeby ugrać na nim coś dla siebie, nie zajdziesz daleko. Zwłaszcza jeśli dołączasz do programów partnerskich jako bloger, youtuber czy podcaster budujący swoją markę osobistą. Jeżeli zależy ci na lojalności osób zainteresowanych tym, co masz do powiedzenia, to nie możesz sobie pozwolić na utratę ich zaufania. A wchodząc w programy afiliacyjne bez jakiejkolwiek selekcji, w ciemno i wyłącznie dla zysku, jesteś na najlepszej drodze, żeby tak właśnie się stało.

Stawiając na konsekwencję i spójność w działaniu, twoje rekomendacje są po prostu bardziej przekonujące. Ludzie doceniają twoją szczerość i nie mają nic przeciwko temu, żeby się za nią odwdzięczyć, wypróbowując produkty i usługi, o których im opowiadasz.

Najlepsze programy partnerskie

Przy wyborze dobrego programu partnerskiego warto kierować się 3 kryteriami:

  • wysokość prowizji – im wyższa, tym lepiej, choć nie bez znaczenia jest również cena produktu, który polecasz. Jeśli jest on drogi, to nawet niewielki procent będzie dla ciebie zadowalającym zarobkiem.
  • próg wypłaty – dobrze, żeby był niski – wówczas szybciej będzie można wypłacić pieniądze. Próg w wysokości 100 zł jest jak najbardziej w porządku.
  • obsługa i wsparcie techniczne – program powinien mieć transparentny regulamin. Musisz wiedzieć, na czym zarobisz, co możesz robić, a czego reklamodawca sobie nie życzy. Atutem jest także intuicyjny panel wydawcy z wglądem w statystyki oraz rozbudowana oferta kreacji reklamowych (linki tekstowe, grafiki, banery, kody rabatowe, widżety).

Do jakich programów partnerskich albo sieci afiliacyjnych dołączyć? Oto kilka wartych uwagi, a żeby formalności stało się zadość, uprzedzam, że użyte linki są linkami afiliacyjnymi. Są to bowiem programy wykorzystywane w ramach Małej Wielkiej Firmy. Zgodnie z dobrą zasadą afiliacji: polecamy to, co dobre i sprawdzone!

Programy partnerskie polecane przez Małą Wielką Firmę

Onepress

Onepress - logo

Księgarnia internetowa o szerokiej ofercie książek, e‑booków i audiobooków z zakresu ekonomii, finansów, marketingu, rozwoju osobistego i szeroko pojętego biznesu. A że książki biznesowe to nieodłączny element podcastu MWF, dobrze jest mieć miejsce, do którego można odesłać słuchaczy zainteresowanych tą tematyką.

Program partnerski Onepress to element programu Grupy Helion, do którego należy kilka innych sklepów: Ebookpoint.pl, Helion, Septem.pl, Sensus.pl, Bezdroża i Videopoint. Wystarczy się zarejestrować, wypełniając krótki formularz, żeby uzyskać dostęp do wszystkich.

Jeśli natomiast polecana w podcaście książka jest tytułem anglojęzycznym, w opisie pojawia się link do księgarni Amazon.de, która często oferuje darmową wysyłkę do Polski.

Jakie są stawki? Mała Wielka Firma współpracuje z Onepressem już 10 lat i średnie roczne przychody z afiliacji wynoszą w tym przypadku ok. 420 zł. Są miesiące, kiedy zarobki są większe, choć są i takie, kiedy klienci z polecenia kupują mniej.

Ceneo

Ceneo – logo

Jeśli czegoś nie ma w ofercie konkretnego sklepu internetowego, warto odesłać odbiorcę na stronę Ceneo. Będzie tam mógł porównać ceny od różnych sprzedawców i wybrać tę, która odpowiada mu najbardziej. Mała Wielka Firma przekierowuje na tę stronę słuchaczy zainteresowanych zakupem książki, której nie ma w Onepressie.

The Camels

Firma hostingowa, która „dźwiga” stronę Małej Wielkiej Firmy. Szybko i sprawnie działa nie tylko sama strona – równie niezawodna jest pomoc techniczna, która na wszelkie zgłoszenia reaguje w ekspresowym tempie!

Elegant Themes

Elegant Themes

W ich ofercie znajduje się szablon do WordPressa Divi, który bardzo długo był używany do tworzenia strony MalaWielkaFirma.pl. Dzięki niemu i jego kreatorowi graficznemu można szybko i łatwo postawić profesjonalnie wyglądającą stronę. I znów – jeśli ktoś zdecyduje się na zakup szablonu z linku afiliacyjnego, polecający ma szansę otrzymać prowizję.

WP Idea

Gotowa platforma do kursów online, na której działa kurs PodcastPro™. Dzięki niej nie trzeba kombinować z wtyczkami, a obsługa techniczna służy pomocą w sytuacjach, gdy pojawią się jakieś nieprzewidziane trudności.

Nozbe

Nozbe - logo

Zamiast notować listę zadań do zrobienia na kartce, którą można zgubić, lub w notesie, o którym trzeba ciągle pamiętać, można to robić w tym intuicyjnym narzędziu. Kupując roczny abonament Nozbe przez link afiliacyjny MWF, otrzymujesz dodatkowe 3 miesiące gratis.

Jeżeli z kolei zależy ci na dostępie do ofert wielu reklamodawców w jednym miejscu, rozwiązaniem może być dla ciebie sieć afiliacyjna. W Polsce jest takich sieci całkiem sporo, a skupione w ich ramach programy partnerskie mogą być powiązane tematycznie lub przeciwnie: ogólnotematyczne.

webePartners

webePartners – logo

Sieć skupiająca programy partnerskie marek działających w branży e‑commerce. Współpracuje z nią kilkuset reklamodawców oraz kilkanaście tysięcy wydawców. Na stronie webePartners znajdziesz nie tylko informacje na temat samej sieci, ale również cenne wskazówki na temat afiliacji jako takiej.

Convertiser

Convertiser – logo

W ofercie sieci znajdziesz marki promujące produkty elektroniczne i finansowe, ale także odzież i żywność. Jest to zatem interesująca propozycja np. dla blogerów modowych czy kulinarnych.

Spośród innych sieci afiliacyjnych działających w Polsce na uwagę zasługują także m.in. NetSalesMedia (elektronika, moda, zdrowie i uroda, finanse, itd.), Money2Money (finanse), Buy.Box (książki i muzyka) oraz Lead.Network (różne branże). Warto także przyjrzeć się ofercie sieci zagranicznych. W zbiorach Impact znajduje się m.in. program afiliacyjny rewelacyjnego AppSumo – strony z niesamowitymi promocjami na oprogramowanie przydatne w firmie.

Zanim jednak zarejestrujesz się w systemie jakiejkolwiek sieci, zastanów się, jakie produkty będą pasowały do poruszanej przez ciebie tematyki.

Jak zacząć zarabiać i o czym warto wiedzieć?

Jak zarabiać na afiliacji? Czasem wystarczy fanpage na Facebooku albo zwykły e‑mail (niekoniecznie profesjonalny newsletter!), ponieważ w przypadku niektórych programów partnerskich nic nie stoi na przeszkodzie, żeby polecać produkty czy usługi znajomym za pośrednictwem mediów społecznościowych czy poczty elektronicznej. Są jednak reklamodawcy, którzy wprowadzają w tej kwestii ograniczenia, dlatego najpierw zapoznaj się z regulaminem na stronie internetowej.

W ramach współpracy afiliacyjnej – zarówno tej oferowanej przez programy afiliacyjne, jak i tej dostępnej w przypadku sieci afiliacyjnych – możliwych jest kilka modeli rozliczeń:

  • CPC (cost per click) – wynagrodzenie za kliknięcie linku albo banera reklamowego;
  • CPA (cost per action) – wynagrodzenie za wykonanie konkretnej akcji, np. wypełnienie formularza albo obejrzenie filmu;
  • CPS (cost per sale) – wynagrodzenie za sprzedaż;
  • CPL (cost per lead) – wynagrodzenie za lead: klient musi zostawić swoje dane kontaktowe;
  • CPV (cost per view) – wynagrodzenie za wyświetlenie strony reklamodawcy.

Najwytrwalsi i najbardziej zaangażowani zarabiają na afiliacji kwoty pięciocyfrowe. Wystarczy opracować odpowiednią strategię. Tylko tyle i aż tyle.

Jak nawiązać współpracę afiliacyjną?

Całą procedurę można rozpisać w 2 prostych krokach:

1. Wybierasz program partnerski konkretnej marki lub sklepu.

Wracając do przykładu z książką: sprawdzasz, która z internetowych księgarni umożliwia współpracę na zasadzie afiliacji, a następnie przystępujesz do jej programu, sprawdzając wcześniej dokładnie, w jaki sposób możesz promować jej ofertę. Alternatywnie: dołączasz do sieci afiliacyjnej, w ramach której masz dostęp do różnych programów i możesz polecać produkty, których używasz i które mogą zainteresować również twoich odbiorców.

2. Zaczynasz działać!

Rekomendujesz produkty za pośrednictwem swojej strony internetowej, podcastu, kanału na YouTubie, konta w social mediach albo mailingu. Postaw na pomysł, nie ograniczaj się do jednego kanału komunikacji. Wpis na blogu podeprzyj filmikiem na Facebooku albo wzmianką w newsletterze. Twoja pomysłowość może zostać nagrodzona, pamiętaj jedynie, żeby zawsze informować swoich odbiorców o tym, że link, który im podsuwasz, jest linkiem afiliacyjnym.

Materiały, z którymi warto się zapoznać:

Podsumowanie

Zarabianie na afiliacji wymaga zaangażowania. Warto również poświęcić trochę czasu na wybór odpowiedniego programu partnerskiego. Musi być dopasowany do twojej oferty i spełniać oczekiwania twoje oraz twoich odbiorców.

Nie próbuj polecać wszystkiego wszystkim. Jeśli prowadzisz blog kulinarny, nie zachęcaj swoich czytelników do zakładania lokat bankowych tylko po to, żeby zarobić dużo na prowizji. Szansa, że ktoś się skusi jest niewielka, za to ryzyko, że stracisz swoją wiarygodność i zrazisz do siebie osoby, które ci zaufały, jest naprawdę spore.

Katarzyna Laskowska

Menedżer projektów w Małej Wielkiej Firmie. Ogarnia, załatwia, pomaga, podpowiada, mailuje, dopytuje, a przede wszystkim pisze. Założycielka portalu dla kobiet dojrzałych Polka50plus.pl

Katarzyna Laskowska

Na stronie zostały wykorzystane linki afiliacyjne. Jeżeli wejdziesz przez nie na stronę sprzedawcy i dokonasz zakupu, sprzedawca podzieli się ze mną częścią swojej marży (nie wpływa to na twoją cenę). Wymieniam wyłącznie te produkty i usługi, z których rzeczywiście korzystam i jestem z nich zadowolony.