Skalowanie jednoosobowego biznesu, czyli przestań sprzedawać swój czas za pieniądze
Kiedy prowadzisz jednoosobowy biznes jako specjalista albo freelancer, w pewnym momencie odkrywasz, że twoja firma nie jest w stanie dalej się rozwijać.
Nie chcesz albo nie jesteś w stanie pracować więcej.
Nie da się w nieskończoność podnosić stawek.
Nie chcesz też zatrudniać pracowników, bo nie masz ochoty zarządzać ludźmi.
Co wtedy?
Posłuchaj odcinka, z którego dowiesz się:
- czego potrzebujesz, żeby w ogóle myśleć o skalowaniu,
- jak optymalizować działalność w jednoosobowej firmie,
- co zrobić, żeby przestać sprzedawać czas za pieniądze.
Spis treści:
- Skoncentruj się na podstawowej ofercie i jakości usług
- Rozwijaj bazę klientów
- Współpracuj z partnerami
- Optymalizuj procesy biznesowe (delegowanie i automatyzacja)
- Uniezależniaj przychody od swojego czasu
Skoncentruj się na podstawowej ofercie i jakości usług
Jako soloprzedsiębiorca możesz robić różne rzeczy, ale nie znam sposobu, żeby jednoosobowo wyskalować szeroką ofertę usług – musisz coś wybrać.
- Wybierasz swoją specjalizację (gdy działasz na lokalnym rynku, nie powinna być za wąska)
- Szukasz wartości dodanej (co cię odróżnia od konkurencji? To może być np. twoja osobowość)
- Określasz standardy (np. informujesz klientów, że jeśli napiszą SMS, oddzwaniasz w dni robocze w ciągu maksymalnie 6 godzin)
Rozwijaj bazę klientów
Można mieć klientów m.in. z poleceń. Polecenia są świetnym źródłem klientów, ale mamy nad nimi niewielką kontrolę.
To tak, jakby mieć ogródek, w którym rośnie to, co wiatr przyniesie. Może się zdarzyć coś super, ale trudno na to liczyć.
Żeby twój ogródek dobrze się rozwijał, trzeba:
- zasiać, czyli docierać do ludzi, którzy jeszcze cię nie znają (blog (SEO), wizytówka Google, reklamy, social media zasięgowe, np. rolki)
- podlewać, nawozić, wyrywać chwasty, podpierać, chronić przed szkodnikami (strona WWW (case study, opinie), newsletter, podcast)
- zebrać plony w odpowiednim momencie (wypełnienie formularza, umówienie spotkania, rozmowa przez telefon)
Jest wiele możliwości, więc wybierz jeden główny kanał na każdym etapie i na nim się skup. Taki, który chętnie robisz (wtedy łatwiej znajdziesz czas).
Pamiętaj też, że żeby wiedzieć, co działa, trzeba śledzić wyniki, wyciągać wnioski i poprawiać to, co się nie sprawdza. Poza tym warto dbać o obecnych klientów, żeby chcieli wracać.
Współpracuj z partnerami
Zwykle jest tak, że to, czego ty nie lubisz albo nie umiesz robić, ktoś inny robi z przyjemnością i odwrotnie. Dobry partner biznesowy może być doskonałym źrodłem klientów i ułatwić skalowanie biznesu.
- Zastanów się, z kim współpracować (komplementarne usługi, ta sama grupa klientów)
- Nawiąż kontakty
- Poznajcie się
- Określcie cel współpracy
- Przygotujcie umowę ze szczegółami
- Monitorujcie wyniki i omawiajcie, co idzie OK, a co nie
Optymalizuj procesy biznesowe (delegowanie i automatyzacja)
Częsty problem soloprzedsiębiorców to przekonanie, że nie mają co wydelegować i muszą to robić sami.
Zwykle są 2 wytłumaczenia:
- bo nikt inny tego nie zrobi tak jak oni (choć przecież oni sami też kiedyś tego nie umieli!)
- bo to jest kluczowa część ich usługi (warto więc rozbić zadanie na bardzo małe kroki i usprawniać pracę po kawałku)
Delegowanie
W teorii wszystko poniżej swojej stawki godzinowej warto wydelegować; w praktyce nie jest to takie proste, bo:
- potrzeba czasu na wybór podwykonawcy
- ze złym wyborem związane jest ryzyko
- potrzeba czasu na komunikację
- potrzeba czasu na sprawdzanie wyników
W takim razie – kiedy delegować?
- Gdy zadanie wymaga specjalistycznej wiedzy i umiejętności (np. księgowość)
- Gdy zadanie jest duże i czasochłonne (np. stworzenie bloga)
- Gdy zadanie jest czasochłonne i powtarzalne (np. umawianie spotkań, odpowiadanie na standardowe maile)
Automatyzacja
Przykład, którego uczę podcasterów w kursie dla podcasterów PodcastPro™: umawianie zdalnych rozmów z gośćmi. Trzeba znaleźć wspólny termin w kalendarzu i tylko ja mogę to zrobić.
Można to robić za pomocą maili – choć zwykle wymaga to wymiany kilku wiadomości, a i tak na końcu może się okazać, że gość nie ma odpowiednich warunków technicznych i i tak trzeba przełożyć rozmowę.
Polecam więc zoptymalizowaną wersję, gdy gość się zgodzi na rozmowę:
- wysyłasz szablon maila, gdzie są informacje techniczne – ja używam programu Typedesk, dzięki któremu zajmuje to tylko kilka sekund
- w tym samym mailu jest też link do twojego kalendarza
- gość klika, widzi dostępne terminy, rezerwuje
- automatycznie gość i ty dostajecie mail z potwierdzeniem i linkiem umożliwiającym dodanie terminu do swoich kalendarzy
- 24 h przed nagraniem dostajecie automatyczne przypomnienie
- gdyby gość chciał odwołać lub zmienić termin, ma link w mailu
Takich możliwości jest dużo więcej!
Automatyzacja dużo kosztuje na początku, bo trzeba wszystko przemyśleć, wybrać narzędzie, skonfigurować, przetestować. Więc zacznij od procesów, które regularnie powtarzasz i które zabierają czas.
Uniezależniaj przychody od swojego czasu
Wąskim gardłem solobiznesu jest zawsze twój czas, bo generalnie zarabiasz wtedy, kiedy pracujesz.
W skalowaniu chodzi więc o to, żeby jak najbardziej uniezależnić przychody od tego, kiedy pracujesz i jak długo pracujesz. Są na to sposoby.
Model subskrypcyjny
Można go zastosować w różnych branżach.
- Klient płaci ci, nawet gdy nie pracujesz (pogotowie komputerowe, abonament na porady prawne lub biznesowe)
- Pracujesz, ale w wybranym przez siebie momencie (opieka nad stronami WWW, cotygodniowy płatny newsletter, dostęp do bazy wiedzy z FAQ)
Model jeden do wielu
Model jeden do wielu zakłada pracę z więcej niż jednym klientem w danym momencie. Przykłady:
- szkolenia stacjonarne
- opieka nad kilkorgiem dzieci
- trening w grupie zamiast personalnego
- mastermind zamiast konsultacji indywidualnych
Prawdziwe skalowanie oznacza jednak, że trzeba zupełnie inaczej pomyśleć o swoim biznesie. Nie chodzi już wówczas o obsługę pojedynczych klientów, ale o zaoferowanie im czegoś, co nie wymaga naszego bezpośredniego zaangażowania.
W taki sposób działają produkty cyfrowe: kursy, e‑booki, szablony graficzne, wzory umów i regulaminów. Są to rzeczy, które wymagają często pracy na początku, ale później ich utrzymanie angażuje cię już w minimalnym stopniu.
Tworzysz coś raz, przygotowujesz ofertę i twoje zadanie polega na tym, żeby znaleźć sposób na przyciąganie klientów i w razie potrzeby wprowadzać aktualizacje.
3 rzeczy do zrobienia po wysłuchaniu tego podcastu
- Wybierz swoją specjalizację.
- Dopracuj system pozyskiwania klientów.
- Automatyzuj i deleguj, co się da, a następnie dopasuj swój model biznesowy tak, żeby coraz większa część przychodów nie wymagała twojego bieżącego zaanagażowania.
Przydatne linki
- Kurs dla podcasterów PodcastPro™
- Narzędzie Typedesk
- Strona Zautomatyzowani.pl
- Kanał YT Jakuba Mrugalskiego