Twórca online czy soloprzedsiębiorca dzielący się wiedzą – który model jest lepszy dla ciebie?

Przez wiele lat byłem twórcą teści, jednak od pewnego czasu postawiłem na bycie soloprzedsiębiorcą. Mam więc porównanie i chcę podzielić się moimi wnioskami, bo wiem, że dla wielu osób różnica ta nie jest do końca jasna.

A warto wiedzieć, na czym polega, żeby wybrać model dla siebie.

Dlaczego to jest ważne?

Źle wybrany model powoduje, że dużo pracujesz i nie widzisz efektów. Godzinami wymyślasz i montujesz rolki na IG, widzisz zasięg, ale nie widzisz klientów. Albo poświęcasz 3 miesiące na stworzenie e‑booka i sprzedaje się 35 sztuk.

Wybranie dobrego modelu zapewnia spójność między twoimi działaniami a celami, do których dążysz. Czujesz, że idziesz do przodu i widzisz efekty.

Jeśli nie dostrzegasz różnicy między tymi modelami, możesz się frustrować i działać nieefektywnie.

Porównam te 2 modele, podam przykłady, ich plusy i minusy, a tym samym pomogę ci podjąć decyzję i wybrać drogę dla siebie.

Spis treści:

Kim jest twórca online

Twórca treści to osoba nastawiona na budowanie dużego zasięgu i jego monetyzację przez współprace ze sponsorami.

Innymi słowy: tworzysz treści przyciągające szeroką publiczność i zarabiasz głównie na współpracach marketingowych.

Czego potrzebujesz jako twórca online?

  • Kreatywności (rozrywkowe treści przyciągają szerszą publiczność)
  • Interakcji ze społecznością
  • Dużej aktywności w mediach społecznościowych

Przykłady osób stosujących ten model:

  • Rafał Gębura – twórca kanału na YT 7 metrów pod ziemią
  • Janina Bąk – autorka bloga JaninaDaily.com
  • Karol i Ola Lewandowscy – założyciele kanału na YT Podróże Busem przez Świat (od pewnego czasu wydają też własne kursy, ale gdy rozwijali kanał, skupiali się głównie na robieniu wideo i współpracach ze sponsorami)

Wady bycia twórcą internetowym

Bycie twórcą może się wydawać super, bo możesz zarabiać setki lub tysiące złotych za jeden post, ale jest też kilka minusów.

  • Zależność od platform (bo mogą zamknąć konto), algorytmów (które się zmieniają) i sponsorów (mogą odejść)
  • Konieczność utrzymania publiczności
  • Presja i dbanie o zdrowie psychiczne

Sposoby na rozwiązanie tych problemów:

Kim jest soloprzedsiębiorca

Przedsiębiorca, w szczególności soloprzedsiębiorca, to osoba nastawiona na sprzedaż własnych produktów i usług oraz przyciągająca klientów za pomocą treści.

Cechy charakterystyczne modelu soloprzedsiębiorcy:

Przykłady osób stosujących ten model – czyli zarabiających na własnych produktach i usługach, a jednocześnie aktywnie tworzących treści:

  • Dagmara Habiera – trenerka visual merchandisingu i właścicielka VM Studio
  • Martyna i Jacek Kłosińscy – pomagają małym firmom w biznesie
  • Wojciech Wawrzak – radca prawny i autor bloga PraKreacja.pl

Wady bycia soloprzedsiębiorcą

Bycie soloprzedsiębiorcą nie jest tylko pasmem sukcesów i przyjemności. Soloprzedsiębiorcy muszą mierzyć się z problemami, których twórcy online nie mają.

  • Badanie rynku pod kątem tworzenia i udoskonalania produktów
  • Tworzenie produktów oraz cała logistyka związana z ich sprzedażą
  • Pozyskiwanie klientów przez treści (posty z linkami mają mały zasięg)
  • Nadążanie za wymogami prawnymi i podatkowymi związanymi ze sprzedażą

Sposoby na rozwiązanie tych problemów:

  • Harmonogram i limitowany czas na tworzenie treści i interakcje (żeby nie popłynąć i nie spędzać nad tym zbyt dużo czasu)
  • Wykorzystanie nie tylko social mediów (linki na blogu, w opisie wideo lub podcastu są OK)
  • Korzystanie z pomocy fachowców w kwestiach prawnych i podatkowych

Podsumowanie

Pomiędzy zaprezentowanymi modelami są zarówno podobieństwa, jak i różnice.

Oba modele polegają na wykorzystaniu internetu do osiągnięcia sukcesu, a więc wymagają znajomości narzędzi cyfrowych i umiejętności marketingowych.

Jeśli chodzi o różnice, to twórca online koncentruje się na szerokim zasięgu, bo to przyciąga sponsorów, a soloprzedsiębiorca skupia się na zasięgu dopasowanym do jego oferty.

Który model jest lepszy dla kogo?

Żadna z tych dróg nie jest łatwa.

Twórca online to model dla ciebie, jeżeli lubisz tworzyć treści (zwłaszcza rozrywkowe), lubisz interakcję z ludźminie chcesz tworzyć własnych produktów.

Jeżeli chcesz być twórcą treści, odpowiedz sobie na 3 pytania:

  • Jaka treść zainteresuje odbiorców?
  • Jak ją opakować, żeby się przebiła?
  • Jak mogę na niej zarobić?

Soloprzedsiębiorczość to droga dla ciebie, gdy znasz się na czymś, za co ludzie są gotowi zapłacić, i umiesz im pomóc przez internet.

Jeżeli wybierzesz ten model, odpowiedz na poniższe pytania:

  • Czego potrzebują moi odbiorcy?
  • Jak to opakować w produkt?
  • Jaka treść pomoże mi go sprzedać?

Jeżeli czujesz, że już czas na ciebie, żeby tworzyć takie treści, polecam warsztat Planer Treści. Uczę w nim, jak w 1 dzień zaplanować tematy na cały rok w taki sposób, żeby nie powtarzać tego co inni, wzmocnić twoją ekspercką markę osobistą i przyciągać potencjalnych klientów.

Przydatne linki

Na stronie zostały wykorzystane linki afiliacyjne. Jeżeli wejdziesz przez nie na stronę sprzedawcy i dokonasz zakupu, sprzedawca podzieli się ze mną częścią swojej marży (nie wpływa to na twoją cenę). Wymieniam wyłącznie te produkty i usługi, z których rzeczywiście korzystam i jestem z nich zadowolony.

Przeskocz do: