Twórca online czy soloprzedsiębiorca dzielący się wiedzą – który model jest lepszy dla ciebie?
Przez wiele lat byłem twórcą teści, jednak od pewnego czasu postawiłem na bycie soloprzedsiębiorcą. Mam więc porównanie i chcę podzielić się moimi wnioskami, bo wiem, że dla wielu osób różnica ta nie jest do końca jasna.
A warto wiedzieć, na czym polega, żeby wybrać model dla siebie.
Dlaczego to jest ważne?
Źle wybrany model powoduje, że dużo pracujesz i nie widzisz efektów. Godzinami wymyślasz i montujesz rolki na IG, widzisz zasięg, ale nie widzisz klientów. Albo poświęcasz 3 miesiące na stworzenie e‑booka i sprzedaje się 35 sztuk.
Wybranie dobrego modelu zapewnia spójność między twoimi działaniami a celami, do których dążysz. Czujesz, że idziesz do przodu i widzisz efekty.
Jeśli nie dostrzegasz różnicy między tymi modelami, możesz się frustrować i działać nieefektywnie.
Porównam te 2 modele, podam przykłady, ich plusy i minusy, a tym samym pomogę ci podjąć decyzję i wybrać drogę dla siebie.
Spis treści:
- Kim jest twórca online
- Wady bycia twórcą internetowym
- Kim jest soloprzedsiębiorca
- Wady bycia soloprzedsiębiorcą
Kim jest twórca online
Twórca treści to osoba nastawiona na budowanie dużego zasięgu i jego monetyzację przez współprace ze sponsorami.
Innymi słowy: tworzysz treści przyciągające szeroką publiczność i zarabiasz głównie na współpracach marketingowych.
Czego potrzebujesz jako twórca online?
- Kreatywności (rozrywkowe treści przyciągają szerszą publiczność)
- Interakcji ze społecznością
- Dużej aktywności w mediach społecznościowych
Przykłady osób stosujących ten model:
- Rafał Gębura – twórca kanału na YT 7 metrów pod ziemią
- Janina Bąk – autorka bloga JaninaDaily.com
- Karol i Ola Lewandowscy – założyciele kanału na YT Podróże Busem przez Świat (od pewnego czasu wydają też własne kursy, ale gdy rozwijali kanał, skupiali się głównie na robieniu wideo i współpracach ze sponsorami)
Wady bycia twórcą internetowym
Bycie twórcą może się wydawać super, bo możesz zarabiać setki lub tysiące złotych za jeden post, ale jest też kilka minusów.
- Zależność od platform (bo mogą zamknąć konto), algorytmów (które się zmieniają) i sponsorów (mogą odejść)
- Konieczność utrzymania publiczności
- Presja i dbanie o zdrowie psychiczne
Sposoby na rozwiązanie tych problemów:
- Dywersyfikacja źródeł przychodów, np. poprzez własne produkty cyfrowe
- Własna lista mailingowa lub społeczność
- Nabieranie z czasem odporności na krytykę, terapia
- Budowanie zespołu
Kim jest soloprzedsiębiorca
Przedsiębiorca, w szczególności soloprzedsiębiorca, to osoba nastawiona na sprzedaż własnych produktów i usług oraz przyciągająca klientów za pomocą treści.
Cechy charakterystyczne modelu soloprzedsiębiorcy:
- Tworzenie treści powiązanych z obszarem twojej specjalizacji
- Celem relacji z odbiorcą nie jest budowanie jak największej społeczności, ale sprzedaż
- Pełna kontrola nad produktami i usługami, które oferujesz
Przykłady osób stosujących ten model – czyli zarabiających na własnych produktach i usługach, a jednocześnie aktywnie tworzących treści:
- Dagmara Habiera – trenerka visual merchandisingu i właścicielka VM Studio
- Martyna i Jacek Kłosińscy – pomagają małym firmom w biznesie
- Wojciech Wawrzak – radca prawny i autor bloga PraKreacja.pl
Wady bycia soloprzedsiębiorcą
Bycie soloprzedsiębiorcą nie jest tylko pasmem sukcesów i przyjemności. Soloprzedsiębiorcy muszą mierzyć się z problemami, których twórcy online nie mają.
- Badanie rynku pod kątem tworzenia i udoskonalania produktów
- Tworzenie produktów oraz cała logistyka związana z ich sprzedażą
- Pozyskiwanie klientów przez treści (posty z linkami mają mały zasięg)
- Nadążanie za wymogami prawnymi i podatkowymi związanymi ze sprzedażą
Sposoby na rozwiązanie tych problemów:
- Harmonogram i limitowany czas na tworzenie treści i interakcje (żeby nie popłynąć i nie spędzać nad tym zbyt dużo czasu)
- Wykorzystanie nie tylko social mediów (linki na blogu, w opisie wideo lub podcastu są OK)
- Korzystanie z pomocy fachowców w kwestiach prawnych i podatkowych
Podsumowanie
Pomiędzy zaprezentowanymi modelami są zarówno podobieństwa, jak i różnice.
Oba modele polegają na wykorzystaniu internetu do osiągnięcia sukcesu, a więc wymagają znajomości narzędzi cyfrowych i umiejętności marketingowych.
Jeśli chodzi o różnice, to twórca online koncentruje się na szerokim zasięgu, bo to przyciąga sponsorów, a soloprzedsiębiorca skupia się na zasięgu dopasowanym do jego oferty.
Który model jest lepszy dla kogo?
Żadna z tych dróg nie jest łatwa.
Twórca online to model dla ciebie, jeżeli lubisz tworzyć treści (zwłaszcza rozrywkowe), lubisz interakcję z ludźmi i nie chcesz tworzyć własnych produktów.
Jeżeli chcesz być twórcą treści, odpowiedz sobie na 3 pytania:
- Jaka treść zainteresuje odbiorców?
- Jak ją opakować, żeby się przebiła?
- Jak mogę na niej zarobić?
Soloprzedsiębiorczość to droga dla ciebie, gdy znasz się na czymś, za co ludzie są gotowi zapłacić, i umiesz im pomóc przez internet.
Jeżeli wybierzesz ten model, odpowiedz na poniższe pytania:
- Czego potrzebują moi odbiorcy?
- Jak to opakować w produkt?
- Jaka treść pomoże mi go sprzedać?
Jeżeli czujesz, że już czas na ciebie, żeby tworzyć takie treści, polecam warsztat Planer Treści. Uczę w nim, jak w 1 dzień zaplanować tematy na cały rok w taki sposób, żeby nie powtarzać tego co inni, wzmocnić twoją ekspercką markę osobistą i przyciągać potencjalnych klientów.
Przydatne linki
- Warsztat Planer Treści
- Kanał Rafał Gębury na YouTubie 7 metrów pod ziemią
- Strona Janiny Bąk janinadaily.com
- Strona Oli i Karola Lewandowskich Podróże Busem Przez Świat
- Strona Dagmary Habiery vmstudio.pl
- Strona Martyny i Jacka Kłosińskich klosinski.net
- Strona Wojciecha Wawrzaka prakreacja.pl