Pomysłu na biznes nie szukaj w internecie. Inspirację do założenia własnej firmy znajdziesz gdzie indziej
Pomysł na biznes – gdzie go szukać? Znalezienie takiego, który chwyci, a do tego pozwoli rozwinąć firmę przynoszącą przyzwoite zyski, to nie lada sztuka. Poza tym dobrze by było, żeby właściciel firmy też miał z niej jakąś przyjemność – robił to, co lubi, albo to, na czym się zna.
Są osoby, które inspiracji do założenia własnej działalności szukają w internecie. I wcale nie ma ich tak mało, bo fraza „pomysł na biznes” jest wpisywana w Google co miesiąc około 12 tysięcy razy.
Czy jednak przeglądanie list z pomysłami, które ktoś ułożył według sobie tylko znanego klucza, to rzeczywiście dobre rozwiązanie? Wątpię i dlatego nagrałem ten odcinek. Mówię w nim, gdzie najlepiej szukać pomysłów na biznes i dlaczego internet nie powinien być twoim pierwszym wyborem.
Linki do osób i firm wymienionych
w tym odcinku podcastu
- Książka Barry’ego Schwartza „Paradoks wyboru”
- Test umożliwiający zbadanie preferowanych aktywności
- Kwestionariusz MBTI – test Myers-Briggs
- Test CliftonStrengths (Gallupa)
- Bio tygodnia: konto na Instagramie Pauliny Muszyńskiej
Prezent dla słuchaczy
Polecana książka
3 rzeczy do zrobienia po wysłuchaniu tego podcastu
- Zrób dowolny test umożliwiający zbadanie cech osobowości.
- Zapytaj znajomych z pracy, jakie są twoje mocne i słabe strony.
- Dopiero po zebraniu wszystkich informacji zastanów się, co powinna robić twoja firma.
Podcast w wersji wideo
Tych odcinków też warto posłuchać
Podcast do czytania
Z tego wpisu dowiesz się:
Dlaczego nie ma sensu szukać pomysłu na biznes w internecie?
Bywa tak, że chcesz założyć firmę, ale nie wiesz, czym miałaby się ona zajmować. Chciałbyś znaleźć pomysł na biznes, który będzie cię interesować i przy którym pojawi się szansa, że da się na tym zarobić.
Taki impas prowadzi do pojawienia się różnych negatywnych myśli: stoję w miejscu, a życie mi ucieka; do niczego się nie nadaję; na niczym się nie znam; innym wychodzi, a mnie nie…
Jednym ze sposobów na rozwiązanie tego dylematu jest wpisywanie w Google frazy „pomysł na biznes” i przeglądanie pojawiających się wyników. Wiąże się to jednak z licznymi problemami.
Po pierwsze: na niektórych stronach są setki pomysłów na biznes, spośród których można wybierać. Ale taki wybór wcale nie jest łatwy. To dość znana sprawa – więcej na jej temat można poczytać w książce profesora Barry’ego Schwartza Paradoks wyboru. W tej sytuacji zamiast podjąć decyzję, będziesz odwlekać ją w nieskończoność, licząc, że może kolejny pomysł będzie jeszcze lepszy od tych dotychczasowych.
Zbyt dużo pomysłów na biznes może sprawić, że będziesz szukał tego idealnego w nieskończoność
Po drugie: wciąż stoisz na rozdrożu. Boisz się zrezygnować z etatu dla działalności, ale nie czujesz się na siłach, żeby otwierać firmę, pracując nadal na etacie.
Po trzecie: może być tak, że szukasz czegoś innego niż obecna branża i przeglądane wyniki wyszukiwania skłonią cię, żeby zupełnie zmienić swoje życie. Tymczasem trawa u sąsiada po drugiej stronie płotu wcale nie jest bardziej zielona. Nawet jeśli nie odpowiada ci dotychczasowa praca, nie oznacza to, że problem tkwi w branży. Może przecież chodzić o klimat w konkretnej firmie, twoich współpracowników, szefa albo rolę, jaką tam pełnisz.
W tej sytuacji rozwiązaniem jest zmiana pracy, a nawet jeśli zdecydujesz się na zmianę branży, zastanów się, czy to również dobry moment na porywanie się na własną działalność. Jeżeli bowiem zmieniasz dwie duże rzeczy w życiu – branżę i formę zatrudnienia – istnieje ryzyko, że żadnej z tych zmian nie uda się przeprowadzić tak, jakby się tego chciało. Lepiej wybrać jedną z tych rzeczy i na niej właśnie się skupić.
Po czwarte: przeglądając listę pomysłów, łatwo ulec pokusie, żeby zacząć robić coś, czego nikt do tej pory jeszcze nie zrobił. Twórcy tych list sypią pomysłemi jak z rękawa, ale każdy przedsiębiorca wie, że sam pomysł ma minimalny związek z powodzeniem firmy. Nie liczy się pomysł, a realizacja.
Pamiętaj, że jeśli wydaje ci się, że odkryłeś coś, czego nikt wcześniej nie zrealizował, warto ochłonąć i zastanowić się, dlaczego tego nie zrobił. Skoro jest to pomysł z internetu, pewnie nie było tak, że nikt na to wcześniej nie wpadł. Bardziej prawdopodobne jest to, że ktoś podjął już próbę realizacji takiego planu, ale po prostu mu nie wyszło albo zrobił badanie rynku, policzył wszystko i uznał, ze to się nie opłaca.
Oczywiście, istnieją startupy które wypływają po stworzeniu czegoś naprawdę innowacyjnego. Prawda jest jednak taka, że są to bardzo nieliczne przypadki. Poza tym, żeby przekonać ludzi, żeby wydali pieniądze na coś, bez czego do tej pory świetnie sobie radzili, potrzeba albo dużo czasu, albo sporego budżetu na kampanię promocyjną.
Ten sam projekt realizowany przez różne osoby może być albo sukcesem, albo porażką
Ten sam projekt realizowany przez różne osoby może być albo sukcesem, albo porażką. Wyjaśnię to na przykładzie restauracji.
Jeden lokal znajdujący się w konkretnej lokalizacji może upaść, ale to nie znaczy, że nowemu właścicielowi, który również otworzy w tym miejscu restaurację, nie uda się rozkręcić dobrze prosperującego biznesu.
Wniosek? Nie chodzi o pomysł na biznes, ale o człowieka, który ten pomysł realizuje. Jednym słowem: chodzi o ciebie.
Przedsiębiorca kontra reszta świata. Posłuchaj rozmowy z Miłoszem Brzezińskim i dowiedz się, jak lepiej sobie radzić w relacjach z innymi i z samym sobą – 259
Jak znaleźć pomysł na biznes w sobie?
Najlepiej zacząć od dokładnego przyjrzenia się samemu sobie w czterech podstawowych obszarach.
Wartości
Zastanów się, na czym ci zależy. Może są to duże pieniądze? A może nie takie duże, ale za to wpadające na twoje konto regularnie do końca życia? Może chcesz wyżywać się kreatywnie, być wśród ludzi, uniezależnić się od innych albo pomagać potrzebującym? Jednym słowem: określ, co jest dla ciebie ważne.
Preferowane aktywności
Uświadom sobie, co lubisz robić. Stworzona przez doktora Johna Hollanda teoria RIASEC (Realistic, Investigative, Artistic, Social, Enterprising, Conventional) dzieli te preferowane aktywności na kilka obszarów – manualne, analityczne, artystyczne, społeczne, przywódcze i konwencjonalne – i na ich podstawie możesz szukać pól działania dla siebie.
Możesz zbadać preferowane aktywności za pomocą testu, za który trzeba wnieść niewielką opłatę.
Cechy osobowości
Odpowiedz na pytanie, jak postrzegasz świat i podejmujesz decyzje. Pomoże ci w tym kwestionariusz MBTI, który określi, czy jesteś ekstrawertykiem czy introwertykiem albo czy kierujesz się w życiu myśleniem czy odczuwaniem.
Uzdolnienia
Czyli: co przychodzi ci z łatwością i do czego masz naturalne predyspozycje. Tutaj z pomocą przychodzi test CliftonStrengths, znany szerzej jako test Gallupa.
Dobrym pomysłem jest także zapytanie innych osób o twoje mocne i słabe punkty. Ważne jednak, żeby były to osoby znające cię od strony zawodowej – były szef lub współpracownicy – z którymi niekoniecznie łączy cię silna więź emocjonalna. Rodzina i przyjaciele z pewnością powiedzą ci masę miłych rzeczy, które jednak ciężko będzie wykorzystać w biznesie.
Warto zapytać znajomych z pracy, jakie są twoje mocne i słabe strony
Kiedy zbierzesz te wszystkie informacje, możesz zastanowić się, co powinna robić twoja firma. Takie pomysły będą z pewnością bardziej trafione niż te z internetowej łapanki. Zresztą, nawet jeśli po takiej gruntownej analizie sięgniesz po gotowce z sieci, łatwiej będzie ci dokonać dobrego wyboru.
Chcesz wiedzieć pierwszy, gdy na moim blogu pojawi się coś nowego? Zapisz się do Klubu MWF.