Jak trener personalny może znaleźć swoją niszę i zmotywować klientów

Wszyscy wkoło mówią, że jeżeli chcesz się przebić na rynku, musisz znaleźć swoją niszę. Tylko jak się za to zabrać? W tym odcinku dam ci prosty przepis.

Porozmawiamy o tym, jak rozwijać jednoosobowy biznes w branży fitness. Trenerów personalnych jest mnóstwo i każdy na Instagramie wygląda tak samo: spocone ciało, naprężony biceps i motywujące spojrzenie. 

A kiedy klient nie widzi różnicy, to wybiera według własnej intuicji, a nie twoich kompetencji i tego, co realnie możesz dla niego zrobić.

Rozwiązaniem może być skupienie się na konkretnej niszy. Tyle że nie tak łatwo ją znaleźć. Marek Kurek, trener personalny, zapytał mnie o wskazówki w tej sprawie i tak powstał ten odcinek.

Dowiesz się z niego:

  • jak wybrać niszę, która będzie ci odpowiadać
  • w jaki sposób zmotywować klientów do działania
  • co poprawić, żeby skuteczniej pozyskiwać klientów online

Pierwszym krokiem jest spojrzenie na swój biznes z boku. To pomaga – niezależnie od tego, czy działasz jako trener personalny, czy prowadzisz jednoosobowy biznes w zupełnie innej branży.

W jaki sposób określić swoją niszę, pracując jako trener personalny?

Zgodnie z koncepcją IKIGAI, wybierając niszę, weź pod uwagę 4 elementy:

  • to, co lubisz robić,
  • to, w czym jesteś dobry,
  • to, za co ludzie mogą ci zapłacić,
  • oraz to, czego świat potrzebuje.

Warto także skupić się na rozwiązywaniu pilnych albo bardzo ważnych problemów klientów. Najlepiej gdyby były to sprawy priorytetowe, czyli i pilne, i ważne. Specjalistów świadczących takie usługi jest niewielu.

Zamiast celować w przedsiębiorców, którzy zwykle cierpią na brak czasu i odkładają trening w nieskończoność, warto kierować swoje usługi do menedżerów korporacji. Są tutaj dwie zalety: firma może pokryć koszty usługi, z której korzystają, a poza tym pracują w większej grupie, więc można liczyć na ich polecenia.

Warto zastanowić się, co zrobić, żeby klienci nie byli tak skłonni do odkładania zakupu i korzystania z danej usługi. Trener personalny może na przykład szukać klientów, którzy chcą schudnąć, bo występują publicznie. Oni będą bardziej zmotywowani niż ci, którzy po prostu czują, że muszą schudnąć.

Jakie metody motywowania klientów może stosować trener personalny?

Można klienta klepać po plecach albo zachęcać go za pomocą systemu kar i nagród.

Pamiętajmy jednak, że motywacja składa się z dwóch elementów:

  • czynników, które sprawiają, że komuś się chce,
  • oraz czynników higieny, czyli rzeczy, które – gdy są – to jest normalnie, ale jeżeli coś jest z nimi nie tak, to klient zaczyna czuć się gorzej.

Mamy również dwa rodzaje motywacji: zewnętrzną i wewnętrzną.

Ta druga działa mocniej i dłużej, więc najlepiej byłoby wybierać do współpracy klientów, którzy już są silnie zmotywowani wewnętrznie. Nie zawsze jest to możliwe, więc warto wykorzystać motywację wewnętrzną klienta, ale najpierw trzeba ją poznać. W tym celu należy zadawać klientom pytania, które pozwolą ustalić, dlaczego tak naprawdę chcą skorzystać z naszej usługi. A potem wracać do tej motywacji w trakcie treningu.

Dobrym sposobem jest także umożliwienie klientowi przełożenia ćwiczeń na efekty i cel, do którego dąży. Chodzi o to, żeby klient wiedział, co mu da wykonywanie konkretnych ćwiczeń, jaka będzie jego realna korzyść.

Czasami konieczna jest także selekcja klientów i współpracowanie tylko z tymi, którym naprawdę możemy pomóc.

Jak skutecznie przejść z usługą świadczoną offline do świata online?

Zanim zaczniemy rozmowę z potencjalnymi klientami na taką usługę, przygotujmy sobie listę argumentów przemawiających na korzyść takiego modelu współpracy. Chodzi o to, żeby pokazać klientowi, że usługa online jest w jego przypadku bardziej atrakcyjna niż ta świadczona face-to-face.

Ponadto, jeśli zależy ci na zbudowaniu silnej marki opartej na charakterystycznej usłudze, zadbaj o spójną komunikację we wszystkich kanałach.

Warto położyć na to również nacisk, tworząc content marketing. Dobrym pomysłem jest pokazywanie kulis pracy, żeby potencjalni klienci mieli wyobrażenie na temat tego, jak wygląda realizacja usługi.

3 rzeczy do zrobienia po wysłuchaniu tego podcastu

  1. Szukając klientów, staraj się wybierać do współpracy tych, dla których skorzystanie z twojej usługi to sprawa priorytetowa.
  2. Zadbaj o spójną komunikację we wszystkich kanałach, w których działasz: przedstawiaj siebie i swoją usługę tak, żeby klienci mogli łatwo cię zapamiętać.
  3. Pokazuj potencjalnym klientom kulisy swojej pracy. Dzięki temu łatwiej będzie im wyobrazić sobie, na czym polega współpraca z tobą.
Aby używać odtwarzaczy multimedialnych, musisz wyrazić zgodę na użycie plików cookies usług odtwarzaczy
Ok, zgadzam się

Przydatne linki

Na stronie zostały wykorzystane linki afiliacyjne. Jeżeli wejdziesz przez nie na stronę sprzedawcy i dokonasz zakupu, sprzedawca podzieli się ze mną częścią swojej marży (nie wpływa to na twoją cenę). Wymieniam wyłącznie te produkty i usługi, z których rzeczywiście korzystam i jestem z nich zadowolony.