Jak badać potrzeby klienta – jeden błąd,
przez który otarłem się o bankructwo

O tym, jak ważne jest badanie rynku i poznawanie potrzeb klientów przekonałem się na własnej skórze.

Kiedy odszedłem z etatu i założyłem firmę, popełniłem jeden poważny błąd, przez który o mało co nie zbankrutowałem.

Zamiast solidnie zbadać rynek, zaufałem obiegowym opiniom i własnej intuicji.

Uratowało mnie to, że kiedy firma nie przynosiła pieniędzy, dorabiałem sobie jako konferansjer, prowadząc imprezy, i nie miałem jeszcze rodziny, więc moje koszty życia były niewielkie. Bez tych przychodów musiałbym zamknąć firmę i wrócić na etat.

Z czasem nauczyłem się, że potrzeby klientów trzeba poznawać nie tylko przed otwarciem firmy, ale też na co dzień.

Pokażę ci, jak to robić na różnych etapach działalności i tworzenia produktów.

Prezent dla słuchaczy

Jak zbadać potrzeby klienta
Chcesz lepiej zrozumieć klientów? Dołącz do Klubu MWF i pobierz 10 pytań, które ci pomogą Chcę to 

Jak zrobić badanie rynku przed założeniem firmy lub stworzeniem nowego produktu

Badanie rynku warto zacząć, zanim w ogóle zaczniesz tworzyć coś nowego.

Może się okazać, że próbujesz rozwiązać nieistniejący problem.

Albo problem na tyle mało istotny, że klienci nie chcą płacić za jego rozwiązanie.

Albo ktoś już go rozwiązał, a ty nie masz pomysłu, jak zrobić to lepiej.

Jak przeprowadzić takie badanie?

  • Sprawdź opinie klientów o konkurencji.
  • Przeanalizuj pytania, które jej zadają.
  • Porozmawiaj z klientami innych firm.

Sprawdź też odcinek MWF o tym, jak zbierać informacje o konkurencji.

Ta wiedza pomoże ci podjąć decyzję, czy w ogóle warto pakować się w nowy pomysł. Ale jeżeli uznasz, że tak, będą ci potrzebne inne narzędzia.

Jak badać potrzeby klientów podczas tworzenia produktu

Biznes polega na zaspokajaniu potrzeb innych ludzi. Co z tego wynika? Znacznie łatwiej to zrobić, kiedy masz z tymi „innymi ludźmi” kontakt!

Wtedy nie tylko zbierasz informacje i weryfikujesz swoje hipotezy, ale też podsycasz zainteresowanie powstającym produktem lub usługą.

Kilka wskazówek, które ci pomogą:

  • Wykorzystaj social media – własne kanały, kanały konkurencji, grupy tematyczne.
  • Zapytaj AI o obiekcje klientów – to jedna z technik, których uczę w kursie Tworzenie ofert z ChatGPT.
  • Zaproponuj darmowe konsultacje – pobierz listą 10 pytań, które ci pomogą.
  • Zaproś klientów do promocy przy tworzeniu produktu.

Pamiętaj, że badanie rynku nie kończy się w momencie, gdy wypuszczasz produkt.

Zostaje jeszcze jeden fascynujący etap (który może mieć ogromny wpływ na sprzedaż).

Jak zdobywać wiedzę o klientach, gdy masz już gotowy produkt i chcesz go rozwijać

Większość produktów zmienia się z czasem i warto, żeby te zmiany podążały za potrzebami klientów.

Ale jest jeszcze coś.

Książka, której nikt nie kupuje, po zmianie okładki może stać się bestsellerem.

Twój produkt też może zainteresować nowych klientów, jeżeli inaczej go zaprezentujesz.

Jak się dowiedzieć, co warto zmienić? Oto 3 sposoby:

  • Czat na stronie z ofertą – stosuję go podczas kampanii sprzedażowych PodcastPro™, wykorzystując narzędzie Sugester.
  • Wyskakujące okienko (exit pop-up) z pytaniem, dlaczego klient nie kupił – używam do tego aplikacji Convertbox.
  • Proszenie klienta o negatywny feedback – co spowodowało, że nie zdecydował się na zakup.

Kiedy już poznasz potrzeby klientów, pamiętaj, aby wykorzystać tę wiedzę w tworzeniu oferty handlowej.

3 rzeczy do zrobienia po wysłuchaniu tego podcastu

  1. Zanim rozpoczniesz pracę nad produktem, sprawdź, jakie są opinie klientów o podobnych produktach twojej konkurencji.
  2. W trakcie prac nad produktem nie trać kontaktu z klientami – pytaj ich o zdanie i zapraszaj do współpracy.
  3. Po wypuszczeniu produktu na rynek nadal trzymaj rękę na pulsie – ulepszaj produkt i ofertę, która ma go sprzedać.
Aby używać odtwarzaczy multimedialnych, musisz wyrazić zgodę na użycie plików cookies usług odtwarzaczy
Ok, zgadzam się

Przydatne linki

Na stronie zostały wykorzystane linki afiliacyjne. Jeżeli wejdziesz przez nie na stronę sprzedawcy i dokonasz zakupu, sprzedawca podzieli się ze mną częścią swojej marży (nie wpływa to na twoją cenę). Wymieniam wyłącznie te produkty i usługi, z których rzeczywiście korzystam i jestem z nich zadowolony.