Dlaczego rezygnuję z nagrywania wideo

Ten odcinek MWF jest inny, bo nagrałem go tylko w formie audio. Kolejne też takie będą.

Skąd taka decyzja? Jestem w trakcie procesu upraszczania biznesu, który jest konieczny dla soloprzedsiębiorców.

Powiem ci dziś, co skłoniło mnie do tej zmiany oraz co chcę dzięki niej osiągnąć.

Moje doświadczenia z podcastami wideo

Na początku nagrywałem podcast tylko w wersji audio. Decyzja o nagrywaniu również wideo zbiegła się z moją przeprowadzką do UK.

W nowych okolicznościach zmuszony byłem nagrywać do podcastu wywiady zdalnie, a ponieważ zwykle i tak widziałem się z moimi gośćmi – włączaliśmy kamery, żeby łatwiej nam się rozmawiało – nic nie stało na przeszkodzie, żeby włączyć również nagrywanie.

Wprawdzie nie byłem zbyt entuzjastycznie nastawiony do prezentowania swojego wizerunku na filmach, ale w końcu jakoś się przemogłem. Poza tym uznałem, że na YouTubie lepiej sprawdza się wideo i dzięki temu łatwiej docierać do nowych odbiorców.

Starałem się jak najbardziej zoptymalizować cały proces nagrywania. Zadbałem o dobrze wyposażone studio w domu, odpowiedni sprzęt, światło. Prawda jest jednak taka, że nie wszystko dało się uprościć.

Musiałem bardziej przygotowywać się do nagrania, a letnie upały sprawiały, że nagrywanie w pomieszczeniu nie zawsze było możliwe. Ponadto mnóstwo czasu zajmował późniejszy montaż. Mimo że wiele zadań delegowałem, to i tak często musiałem brać udział w procesie przygotowania wideo i jego akceptacji. Na dodatek był to największy koszt w moim biznesie.

Podcast w wersji wideo czy audio – co wybrać?

Zacząłem się zastanawiać, co z tym zrobić. Zapytałem sam siebie, jak ja konsumuję podobne treści, a później z tym samym pytaniem zwróciłem się do mojej społeczności na YouTubie. Okazało się, że większość osób – podobnie jak ja – raczej słucha. Patrzenie na ekran jest sprawą drugorzędną.

Odbiorcy MWF na YouTubie częściej wybierają formę audio
W moim przypadku publikowanie podcastu w formie wideo nie ma większego sensu. Oczywiście u ciebie może być inaczej.

Kluczowy jest fakt, że jako soloprzedsiębiorca nie jesteś w stanie robić wszystkiego na 100%. Trzeba wybrać 20%, które generuje 80% efektów. U mnie te 20% to audio, które jest ważne dla 80% odbiorców. Poza tym audio ma też swoje zalety.

Korzyści wynikające z podcastów tylko audio

Jest ich co najmniej kilka:

  • Nagrywanie zajmuje mniej czasu, jest łatwiejsze i wymaga mniej przygotowań.
  • Cały proces jest tańszy.
  • Mogę nagrać odcinek nawet w ostatniej chwili, bo nie ograniczają mnie deadline’y, których muszę się trzymać, gdy współpracuję z podwykonawcami.
  • Autentyczność i bliskość – gdy nagrywam wideo, mówię inaczej: usztywniam się i moim zdaniem brzmię mniej naturalnie.

Ale jest jeszcze coś…

YouTube pozwala zarabiać. Kiedy ktoś konsumuje moje treści, część pieniędzy za reklamę trafia do mnie. W 2023 roku zarobiłem w ten sposób ponad 20.000 PLN.

Treści audio będą mniej atrakcyjne, więc będę mniej zarabiał na reklamach. Pojawia się więc pytanie: może z punktu widzenia dywersyfikacji przychodów warto by było to utrzymać?

Tyle że dywersyfikacja to nie to samo, co rozpraszanie się. Dywersyfikacja ma zabezpieczać na wypadek, gdyby główne źródło przychodów przestało działać.

20.000 PLN rocznie to za mało, żeby się utrzymać, więc lepiej poświęcić ten czas na wzmocnienie głównego źródła przychodów, jakim dla mnie są moje własne produkty online.

Dziękuję, że słuchasz podcastu Mała Wielka Firma. Mam nadzieję, że moja decyzja o rezygnacji z wideo tego nie zmieni.

3 rzeczy do zrobienia po wysłuchaniu tego podcastu

  1. Jeżeli chcesz sprawdzić, czy działania, które podejmujesz, rzeczywiście prowadzą do rozwoju twojego biznesu – np. czy nagrywając podcast, powinieneś też tworzyć wideo lub posty na blog – w pierwszej kolejności zastanów się, jak sam konsumujesz treści podobne do twoich.
  2. Następnie zapytaj swoją społeczność, jak najczęściej wchodzą w interakcję z twoim contentem.
  3. Na koniec przeanalizuj wszystkie za i przeciw poszczególnych form publikowania treści i zdecyduj, z czego możesz zrezygnować (np. wideo lub transkrypcja), a co warto zostawić (np. publikacja podcastu na YT ze statycznym obrazem lub krótkie streszczenie odcinka na blogu).
Aby używać odtwarzaczy multimedialnych, musisz wyrazić zgodę na użycie plików cookies usług odtwarzaczy
Ok, zgadzam się

Przydatne linki

Na stronie zostały wykorzystane linki afiliacyjne. Jeżeli wejdziesz przez nie na stronę sprzedawcy i dokonasz zakupu, sprzedawca podzieli się ze mną częścią swojej marży (nie wpływa to na twoją cenę). Wymieniam wyłącznie te produkty i usługi, z których rzeczywiście korzystam i jestem z nich zadowolony.