Jak pozyskać klienta, oferując bezpłatny audyt,
który przygotujesz w 15 minut
Bezpłatny audyt jest świetnym sposobem na pozyskiwanie klientów. Jeśli go dobrze zastosujesz, może być bardzo skuteczny.
Powiem ci dziś o bezpłatnym audycie, a właściwie indywidualnym planie działania, którego przygotowanie zajmie ci maksymalnie 15 minut i który przyda się zwłaszcza osobom sprzedającym usługi oparte na wiedzy i potrzebującym zebrać wiedzę o swoich klientach, nie angażując ich czasu.
Więcej wskazówek, jak pozyskiwać klientów, znajdziesz w moim e‑booku Jak zdobyć klienta.
Spis treści:
- Skąd wziąć ludzi zainteresowanych audytem?
- Co napisać w wiadomości do klienta?
- Jak szybko stworzyć taki indywidualny audyt?
Skąd wziąć ludzi zainteresowanych audytem?
Gdzie umieścić zachętę do skorzystania z audytu, żeby ludzie z niej skorzystali? Sposobów może być wiele:
- twoja strona internetowa (u góry) – od razu możesz „odsiać” część osób, np. podsuwając im po kliknięciu formularz z dodatkowymi pytaniami; poza tym odróżniasz się od konkurencji
- posty w social mediach (poproś o zostawienie komentarza w ograniczonym czasie) – przy okazji masz możliwość nienachalnej promocji twoich usług, która ma szansę przebić się przez algorytm
- reklama w social mediach – możesz z niej odsyłać do formularza, a zaletą tego rozwiązania są szybkość działania i możliwość targetowania
- prywatne wiadomości (w mediach społecznościowych i maile) – inicjatywa jest po twojej stronie, bo to ty decydujesz, do kogo wyślesz zaproszenie i ile ich będzie, ale pamiętaj, że zgodnie z prawem trzeba mieć zgodę na wysyłanie takich maili
Co dalej?
Co napisać w wiadomości do klienta?
Być może instynkt podpowie ci taki plan działania:
- wybieram potencjalnego klienta, do którego chcę uderzyć
- na podstawie tego, co widzę, robię audyt
- wysyłam mu wiadomość, a w niej:
- przedstawiam się
- piszę: „Przygotowałem dla was krótki audyt, co możecie ulepszyć…”
- wstawiam link do audytu
- i zamieszczam CTA: „Dajcie znać, jak wam się podoba.”
Takie podejście jest częste, ale ma kilka wad.
Jeżeli nie masz relacji z odbiorcą, skuteczność tego rozwiązania będzie żadna. W końcu już dzieci w szkole się uczy, że nie klikamy w linki od nieznajomych i nie otwieramy załączników.
W efekcie zmarnujesz czas na audyt, którego odbiorca prawdopodobnie nie otworzy – więc również nie odpowie.
Spróbujmy inaczej.
Kiedy wybierzesz potencjalnego klienta, wyślij wiadomość w której:
- przedstawiasz się
- piszesz: „Byłem na waszym profilu/stronie i mam parę pomysłów, co możecie tam usprawnić.”
- pytasz: „Czy chcecie dostać ode mnie taki audyt (albo lepiej: indywidualny plan działania) bez żadnych zobowiązań i haczyków?”
Widzisz różnicę?
Moim zdaniem jest oczywista, bo nie robisz audytu, zanim klient nie powie, że go chce, i komunikujesz się tylko z tymi, którzy chcą cię słuchać.
Jak szybko stworzyć taki indywidualny audyt?
Najlepszą formą jest krótkie wideo (ok. 10 minut).
Taka forma najszybciej buduje zaufanie. Nie ma wątpliwości, że nagranie jest stworzone indywidualnie dla klienta. Przy odrobinie wprawy można je nagrać bardzo szybko.
Jak to zrobić technicznie?
Nagrywasz ekran, a w okienku widać ciebie (możesz do tego wykorzystać narzędzie Vento, które ostatnio znalazłem).
Zadbaj o dobrze nagrany dźwięk (najlepiej podłączyć zewnętrzny mikrofon, jeżeli go masz) i uśmiech oraz pozytywną energię. Po prostu bądź człowiekiem, a nie cyborgiem z AI.
Co po kolei powiedzieć w takim wideo?
Proponuję taki schemat (ważne: od 1. sekundy na ekranie ma być widać stronę/profil klienta):
- Informujesz, co odbiorca będzie miał z tego, że zobaczy to wideo.
- Mówisz, kim jesteś i dlaczego warto cię posłuchać.
- Serwujesz mięso, czyli przedstawiasz audyt/plan działania (zacznij od pozytywów, które zauważasz, a potem przedstaw elementy, które warto poprawić).
- Zamieszczasz wezwanie do działania.
- Wspominasz o cenie (opcjonalnie).
Ponadto, możesz dodać coś takiego (jeśli np. jesteś copywriterem, który oferuje stworzenie landingu sprzedażowego):
- „Taki zupełnie nowy landing przygotowany przez copywritera, grafika i programistę, uwzględniający zbadanie potrzeb klientów, napisanie tekstów, stworzenie grafik, zakodowanie strony, żeby szybko się ładowała, kosztuje zwykle ok. 8-10 tys. zł netto. Natomiast jeżeli nie macie aż tak rozbudowanych potrzeb, to za 1,5 tys. netto mogę napisać nowe teksty na istniejącą stronę, oczywiście dopasowane do waszych potrzeb i preferencji.”
- „Widzę, że sprzedajecie kursy po kilkaset zł. Czyli jeśli te ulepszenia przełożą się tylko na jeden dodatkowy zakup miesięcznie przez najbliższy kwartał, to cała inwestycja wam się zwróci. A później już każdego miesiąca jesteście na plusie.”
Podsumowanie
Stosując sposób, o którym mówiłem, możesz pozyskać klienta, oferując bezpłatny audyt, który przygotujesz nawet w 15 minut.
Za pierwszym razem na pewno zajmie to więcej czasu, bo trzeba przygotować sobie plan, wyszukać przykłady itd. Ale to jest praca, którą wykonujesz jeden raz.
Kiedy masz już gotowy plan, a do tego nabierzesz wprawy i płynności w nagrywaniu, to przygotowanie takiego 10-minutowego wideo nie powinno zająć więcej niż 15 minut.
Na koniec dziękuję Jakubowi Matuszewskiemu, który zainspirował mnie do nagrania tego odcinka. Jakub jest social media managerem, pracuje w agencji, ale po godzinach rozwija też własny projekt i pozyskuje klientów właśnie za pomocą takich darmowych audytów.
Więcej wskazówek, jak pozyskiwać klientów, znajdziesz w moim e‑booku Jak zdobyć klienta.
Przydatne linki
- Mój newsletter Soloprzedsiebiorca.pl
- Narzędzie do nagrywania Vento