Pogoń za klientami cię męczy? Istnieje sposób, żeby się od tego uwolnić i pozwolić sobie na rezygnację z nowych zleceń

Zdobywanie klientów cię męczy? Nie lubisz tego robić? Mój gość też tak miał… i znalazł zaskakujące rozwiązanie.

Zaprosiłem dziś do rozmowy soloprzedsiębiorcę, który uznał, że pozyskiwanie klientów kosztuje go za dużo energii. Postanowił coś z tym zrobić. Nie zamknął firmy. Nie zatrudnił handlowca. Zdecydował, że będzie wykonywał zlecenia tylko dla obecnych klientów. Jaki był efekt?

Co trzeba przeanalizować, jeżeli chcesz przestać pozyskiwać nowych klientów?
Czy praca w kółko z tymi samymi klientami nie oznacza, że przestajesz się rozwijać?
Jakie warunki trzeba spełnić, żeby pracować w ten sposób, nie tylko w branży IT?

…Bo właśnie w branży IT działa mój gość. To programista, specjalista od tworzenia stron internetowych Tomasz Dziuda.

Chcesz zaoszczędzić? Przygotowałem zestawienie promocji na wybrane produkty online, które mogą przydać się w pracy soloprzedsiębiorcom, marketerom lub twórcom treści. Rekomenduję tylko takie narzędzia, których osobiście używam lub używałem w przeszłości. Dowiedz się więcej »

Prezent dla słuchaczy

Jak podnosić ceny
Jak podnosić ceny bez utraty klientów? Dołącz do Klubu MWF i pobierz praktyczny poradnik Chcę to 

Dlaczego warto rozważyć współpracę z zamkniętą listą klientów?

Jeżeli mamy dużo zleceń, możemy wpaść w pułapkę realizowania ich za wszelką cenę. Tymczasem doba ma tylko 24 godziny, a tydzień 7 dni. Nie każdą pracę można wydelegować, są zadania, którymi musimy zająć się osobiście.

Rezygnacja z przyjmowania nowych klientów i praca tylko z dotychczasowymi to sposób na lepszą organizację, efektywniejsze planowanie zadań i stabilizację czasu pracy. To także gwarancja sprawniejszego dotrzymywania terminów i ograniczenie stresu pojawiającego się w sytuacjach, gdy kliku klientów w tym samym momencie potrzebuje naszego wsparcia czy naprawienia nagłego problemu.

Sposobem na zniechęcenie nowych klientów do współpracy z nami jest windowanie stawek lub proponowanie bardzo odległych terminów. Jeżeli ktoś zdecyduje się czekać na nas pół roku, jest szansa, że taka współpraca będzie jednak owocna.

Warto obserwować swoich dotychczasowych klientów, żeby wiedzieć, ile pracy wymaga współpraca z nimi i jak dysponować czasem, żeby nie generować dużych opóźnień w realizowaniu zleceń.

Dotychczasowi klienci zasługują na to, żeby o nich dbać. Jeżeli zrezygnujemy z nowych zleceń, będziemy mieli zasoby na to, żeby pewne sprawy załatwiać dotychczasowym klientom od ręki. Lojalny klient nie powinien czekać na naszą usługę kilka miesięcy.

Współpraca długoterminowa to dla przedsiębiorcy także szansa na rozwój. Mamy możliwość zgłębić pewne tematy i bardziej angażować się w projekty.

Poza tym dzięki takiej współpracy możemy zbudować lepszą relację z klientem.

Jak przygotować się do przejścia od współpracy z różnymi klientami do współpracy długoterminowej z kilkoma podmiotami?

Warto zacząć od przyjrzenia się swoim dotychczasowym klientom. Trzeba ocenić, jaka jest ich sytuacja i potencjał. Jak zareagują ich biznesy na zmieniającą się sytuację na rynku i w jaki sposób ewentualne zakończenie współpracy z nimi odbiłoby się na naszej firmie.

Kluczowa jest dywersyfikacja, ponieważ dzięki różnym rodzajom klientów jesteśmy w stanie prowadzić stabilniejszy biznes i zachować płynność finansową.

Pomyślmy także, na ile jesteśmy zastępowalni u danych klientów. W przypadku niektórych zadań ból zmiany podwykonawcy może być naprawdę dotkliwy.

Narzędziem, po które warto sięgnąć, przeprowadzając taką analizę, są arkusze. Pamiętajmy jednak, że najpierw należy zebrać dane z dłuższego okresu, bo tylko one pozwolą nam przeprowadzić rzetelną analizę.

Jak dojść do stanu, w którym można sobie pozwolić na rezygnację ze współpracy z nowymi klientami?

Trudno osiągnąć ten cel, reprezentując przeciętny poziom usług. Trzeba dbać o klientów i oferować im usługę najwyższej jakości. Tylko wówczas mamy szansę wypracować sobie odpowiednią pozycję w branży.

Dobrze byłoby też, żeby nasza praca nie była łatwo zastępowalna, a klienci, z którymi współpracujemy, byli zróżnicowani.

3 rzeczy do zrobienia po wysłuchaniu tego podcastu

  1. Jeśli jeszcze tego nie robisz – zacznij zbierać dane. Notuj szczegóły współpracy z konkretnymi klientami, dopisuj uwagi istotne z punktu widzenia waszej współpracy.
  2. Po co najmniej kilku miesiącach przyjrzyj się zebranym danym i oceń, ile pracy wymaga współpraca z poszczególnymi klientami oraz jak ważni są oni dla twojego biznesu.
  3. Zaplanuj pracę na kolejny miesiąc, zakładając, że będziesz współpracować tylko z dotychczasowymi klientami. Być może twój grafik wypełni się tak, że nie będzie konieczności przyjmowania nowych zleceń.

Przydatne linki

Na stronie zostały wykorzystane linki afiliacyjne. Jeżeli wejdziesz przez nie na stronę sprzedawcy i dokonasz zakupu, sprzedawca podzieli się ze mną częścią swojej marży (nie wpływa to na twoją cenę). Wymieniam wyłącznie te produkty i usługi, z których rzeczywiście korzystam i jestem z nich zadowolony.
Chcesz zaoszczędzić? Przygotowałem zestawienie promocji na wybrane produkty online, które mogą przydać się w pracy soloprzedsiębiorcom, marketerom lub twórcom treści. Rekomenduję tylko takie narzędzia, których osobiście używam lub używałem w przeszłości. Dowiedz się więcej »