Przykłady marek osobistych. Skuteczny personal branding po polsku

Silna marka osobista nie jest czymś, co da się wykreować w jeden dzień. Jej zbudowanie wymaga czasu, cierpliwości i konsekwentnego wysiłku. Nie wierzysz? To spójrz na przykłady osób, którym udało się przeprowadzić skuteczny personal branding.

Na początek uściślijmy: marka osobista, to sposób w jaki widzą cię inni ludzie. Personal branding, to z kolei świadome kreowanie własnego wizerunku. Czyli budowanie marki osobistej. Jest to proces, dzięki temu możesz w znaczący sposób podnieść własne szanse na rynku pracy, a w dalszej perspektywie stać się liderem w swojej branży.

Więcej o budowaniu marki osobistej, możesz przeczytać w artykule marka osobista i personal branding.

Marka osobista – przykłady z Polski

Najbardziej znane przykłady udanego personal brandingu, to chociażby marka osobista Roberta Lewandowskiego (sportowiec) lub Magdy Gessler (branża kulinarna). Ciekawy jest też przypadek Janiny Bąk, której udało się zbudować silną markę osobistą wokół tak wąskiej dziedziny, jak… statystyka.

Można uznać to potwierdzenie za tezy, że spójna strategia, konsekwentne komunikowanie się z odbiorcami treści, a także mądre wykorzystanie narzędzi marketingowych (takich jak Linkedin i inne media społecznościowe), to przepis na rozpoznawalność i biznesowy sukces.

Poznaj przykłady innych osób, którym udało się zbudować znane marki osobiste.

Ola Budzyńska

Ola Budzyńska

Twórczyni marki Pani Swojego Czasu. Jej misją jest inspirowanie kobiet do brania spraw w swoje ręce. Pomaga im w tym, pokazując, jak zarządzać sobą w czasie i organizować zadania, żeby realizować je mądrze i skutecznie. Uczy biznesu online, często ukazując jego kulisy: blaski i cienie. Pisze książki, prowadzi wydawnictwo, tworzy kursy online, sprzedaje projekty umożliwiające lepszą organizację.

Stworzyła wielotysięczną społeczność kobiet, które jej zaufały i uwierzyły we własne siły. Jej profil na Facebooku obserwuje ponad 114 tysięcy osób, a grupa Panie Swojego Czasu liczy 51 tysięcy członków. Stworzyła w Krakowie Przestrzeń Pełną Czasu – połączenie kawiarni, strefy coworkingowej, rozwojowej biblioteki i sklepu.

Charyzmatyczna, zarażająca uśmiechem i pozytywną energią. Znana z ciętego, a nawet dosadnego języka. Nierzadko szczera do bólu, inspiruje innych do działania, na własnym przykładzie pokazując, że determinacja i odpowiednie podejście do swoich obowiązków pozwalają skutecznie realizować zamierzone cele.

Jej media to blog Pani Swojego Czasu, podcast Pani Swojego Czasu od kuchni, kanał na YouTubie.

Na początku swojej działalności blogowej podejmowała współprace afiliacyjne. Dziś sama oferuje programy partnerskie, dzięki którym pozyskuje nowych klientów na swoje produkty.

Ola Budzyńska powiedziała o sobie: „Definiuje nas to, co o sobie powiemy. Ja nie definiuję siebie jako blogerkę, najchętniej określam siebie jako osobę prowadzącą biznes. Jeżeli ktoś mnie przedstawia jako blogerkę, to ja go zawsze poprawiam i mówię: specjalistka od zarządzania czasem w aktywności osobistej, Pani Swojego Czasu, a dopiero potem blogerka.”

Monika Kamińska

Monika Kamińska

Właścicielka marki modowej Monika Kamińska. Wypowiedziała wojnę sztuczności – zakochała się w wełnie, a jej celem i założeniem jest promowanie naturalnych materiałów. Projektuje, produkuje i sprzedaje ubrania, a także oferuje usługę szycia miarowego.

Jej zdjęcia pojawiły się m.in. w Vogue Italia, British Vogue, Vogue Paris, GQ, L’Officiel czy Harper’s Bazaar, a jej rekordowy obrót dzienny wyniósł 130 000 zł.

Wyróżnia ją bezkompromisowe podejście do jakości oferowanych produktów. Zanim wypuści nową kolekcję, musi mieć pewność, że będzie wygodna, dobrze wykonana, ponadczasowa i w pełni zasługująca na miano „premium”.

Zaczynała jako blogerka pisząca o modzie i lifestyle’u. Dziś jej strona to sklep internetowy monikakaminska.com.

Monika Kamińska o sobie: „Kiedyś miałam straszny kij w d…e. Pozowałam na baczność nie dlatego, że taka byłam, tylko dlatego, że wydawało mi się, że tak właśnie należy przedstawiać markę premium. I to był horror dla wszystkich, bo to w ogóle nie było spójne ze mną. Rzeczywiście zdarzają się głosy, że moje dziwne poczucie humoru w social mediach nie przystoi osobie w „welnianym” garniturze, ale rozwiązałam to, zakładając dwa oddzielne konta: oficjalne konto mojej marki, na którym nie publikuję moich wygłupów, oraz moje konto prywatne, żeby móc być po prostu sobą. Z drugiej strony, my jako marka też wyjęliśmy ten kij z tyłka. Ludziom wydaje się, że w lnianym garniturze można iść tylko raz w roku na chrzest dziecka. Tymczasem my przekonujemy, że to są normalne codzienne ubrania do normalnych codziennych zachowań i nie trzeba być businesswoman, żeby tak wyglądać.”

Michał Sadowski

Michał Sadowski

Twórca Brand24 – firmy zajmującej się monitoringiem sieci. Jest prawdopodobnie jedną z osób, które są najlepiej poinformowanych w kwestii tego, co się o nich mówi w internetach.

Absolwent Politechniki Wrocławskiej, który pierwsze pieniądze zarabiał już na studiach, a dziś jest CEO w firmie wartej kilkadziesiąt milionów złotych. Po drodze stał się jedną z gwiazd w mediach społecznościowych – zwłaszcza jeśli chodzi o biznes. W 2021 roku Brand24 obchodził swoje 10-lecie. W październiku tego roku miał ponad 3800 klientów z 154 krajów, którzy przez 10 lat wydali na monitoring ponad 70 mln zł.

Buduje wizerunek osoby szczerej i transparentnej. Nie chwali się dla samego chwalenia – przy okazji zawsze chętnie dzieli się wiedzą i know how, które umożliwi innym wdrożenie podobnych działań w firmie.

Prowadzi blog michalsadowski.pl oraz podcast Michał Sadowski Podcast.

Klienci Brand24 to małe i duże biznesy, w tym m.in. Uber, Vichy, Stanford University czy Intel.

Oto co powiedział Michał Sadowski będąc gościem w podcastu: „Staramy się personalizować komunikację z klientem. Gdy ktoś dokona zakupu, wyświetla mu się śmieszne wideo. Jego zadaniem jest zbudowanie nieformalnych relacji, więzi. Nie chcemy być tylko bezduszną firmą gdzieś w Europie, w Polsce – zależy nam, by patrzyli na nas jako na ludzi, a nie markę czy logotyp.”

Michał Szafrański

Michał Szafrański

Bloger, podcaster, ekspert w dziedzinie mądrego oszczędzania. Zdecydował się porzucić dobrze płatny etat na rzecz edukacji finansowej. Uczy, jak dbać o finanse, żeby zapewnić sobie bezpieczeństwo i stabilizację. Autor kilku bestsellerowych książek wydanych w modelu self-publishingowym.

Zdobywca trzech nagród w konkursie Blog Roku 2013. Dzięki działalności blogowej, wydaniu książki Finansowy ninja oraz inwestowaniu udało mu się zrealizować jeden z ważniejszych celów: zabezpieczyć finansowo przyszłość rodziny. Osiągnął wolność finansową i nie musi już pracować, choć nie rezygnuje z tego, bo to lubi. W ciągu czterech lat sprzedało się 100000 egzemplarzy Finansowego ninjy, co przyniosło Michałowi ponad 8,5 miliona przychodu brutto.

Czytelnicy cenią go za autentyczność i wyjątkowo etyczną postawę. Ma świadomość odpowiedzialności, jaka na nim spoczywa, więc polecając jakiekolwiek produkty, stawia sprawę uczciwie, unikając zapisów drobnym druczkiem i nie kryjąc ewentualnych wad czy zastrzeżeń. Podobnie jest z produktami, które sam tworzy – jakość i rzetelność to dla niego podstawa.

Prowadzi blog Jak Oszczędzać Pieniądze oraz podcast Więcej Niż Oszczędzanie Pieniędzy (ostatni nagrany odcinek miał premierę w październiku 2020 roku). Twórca społeczności Klan Finansowych Ninja.

Współpracował m.in. z MasterCard, Domem Maklerskim Banku Ochrony Środowiska czy Pracuj.pl. W 2016 roku całkowicie zrezygnował ze współprac komercyjnych, poświęcając się realizacji własnych projektów, do których sam szuka najlepszych Partnerów.

Tak Michał Szafrański opisuje własną markę: „Moja twarz jest nierozerwalnie związana z moim blogiem. Przewija się na stronie: jest przyklejona do logo, widnieje w prawej kolumnie obok wpisów… Stworzyłem biznes, którego nie jestem w stanie sprzedać, bo jest on mocno związany z Michałem Szafrańskim.”

Paweł Tkaczyk

Paweł Tkaczyk

Strateg marki, którego celem jest pomoc małym i dużym firmom w zdobywaniu rynków. Ekspert od storytellingu – zarabia na życie opowiadaniem historii. Mówca publiczny, prowadzi szkolenia, warsztaty i konsultacje.

Jest właścicielem agencji MIDEA i autorem trzech bestsellerowych książek: Zakamarki marki, GrywalizacjaNarratologia.

Słynie z poczucia humoru, umiejętności przekuwania nudnych historii w pasjonujące opowieści i… koszulki Batmana.

Prowadzi blog paweltkaczyk.com.

Jego klientami są m.in. SONY, HBO, Orange, LiveChat oraz Brand24.

Oto przepis Pawła na stworzenie silnej marki osobistej: „Ekspert to ktoś, kto zna się na danym temacie. Ale to za mało, żeby zbudować markę osobistą. Do tego trzeba jeszcze umieć świetnie o nim opowiadać.”

Arlena Witt

Arlena Witt

Prowadzi na YouTubie kanał Po Cudzemu, w którym pomaga lepiej mówić po angielsku, ilustrując omawiane zagadnienia fragmentami z filmów, seriali i piosenek. Autorka bestsellerowych książek do nauki angielskiego.

Jej kanał na YouTubie subskrybuje ponad 530000 osób, a książka Grama to nie drama sprzedała się już w ponad 135000 egzemplarzy.

Widzowie cenią jej poczucie humoru, bezpośredniość i dystans. Łączy naukę z zabawą, przekonuje, że angielski jest dla każdego i można się go uczyć z przyjemnością i bez spiny.

Prowadziła blog Wittamina (ostatni wpis z października 2015). Jej kanał na YouTubie nosi nazwę Po Cudzemu. W mediach społecznościowych, w których aktywnie się udziela, poruszając najróżniejsze kwestie, funkcjonuje jako @wittamina.

Swoje książki Grama to nie drama oraz Władaj i gadaj wydaje z wydawnictwem Altenberg.

Oto, co mówi o sobie Arlena Witt: „Ja jestem takim dziwakiem, szczególnie w polskim Internecie, który nie zwraca szczególnej uwagi na słupki i cyferki, bo uważam, że to nie jest najważniejsze. Najważniejsze jest to, żeby osoby, które oglądają i którym zależy na tym, żeby mieć styczność z tą treścią, mogły z tego skorzystać. Staram się tworzyć treści przydatne, czyli takie, które nie są tylko spędzeniem bezmyślnie czasu w Internecie, a takie, które w jakiś sposób ubogacają osoby spędzające ze mną czas w Internecie. Więc gdyby mnie oglądało 10, 100 albo 1000 osób, dla mnie byłoby to tak samo satysfakcjonujące, bo wiem, że zmieniam życie tych osób.”