Zamiast zasuwać 24h/7, naucz się robić to, co naprawdę przynosi efekty w twojej firmie. Pomogą ci w tym OKR-y

Jeżeli z radością odhaczasz kolejne pozycje na liście zadań, to… zatrzymaj się na moment. Czy te zadania naprawdę przybliżają cię do celu? Czy może zasuwasz od rana do wieczora, ale pod koniec dnia i tak masz poczucie, że nic się nie zmieniło?

Produktywność osobista nie polega na tym, żeby robić jak najwięcej rzeczy w jak najkrótszym czasie. Chodzi o to, żeby robić WŁAŚCIWE rzeczy, a całą resztę z czystym sumieniem sobie odpuścić.

Tylko jak wybrać te właściwe rzeczy? Może ci w tym pomóc metoda OKR. Być może kojarzy ci się ona z korporacjami. Okazuje się jednak, że można ją z powodzeniam stosować również w jednoosobowej firmie.

Na czym polega metoda OKR i w jaki sposób pomaga w realizacji celów?
Jak stosować ją w jednoosobowej firmie, żeby faktycznie poczuć różnicę?
Dlaczego niektórym osobom trudno korzystać z metody OKR i jak to zmienić?

Osoba, z którą rozmawiam w tym odcinku podcastu, pomaga małym biznesom, twórcom i freelancerom sprawniej zarządzać swoim biznesem, mieć mniej pracy i lepsze wyniki.

Natalia Dołżycka prowadzi blog LifeGeek.pl, nagrywa podcast LifeGeek Show i świetnie potrafi przenieść OKR-y ze świata wielkich korporacji do rzeczywistości soloprzedsiębiorców.

Prezent dla słuchaczy

Ściąga z OKR
Chcesz pracować z OKR-ami? Dołącz do Klubu MWF i pobierz ściągę, która ci w tym pomoże Chcę to 

Czym są OKR-y i po co się ich używa?

OKR to skrót od angielskiego Objectives and Key Results, co można by przetłumaczyć następująco: Osiągnięcia i Kluczowe Rezultaty. Najlepiej jednak definiować je jako sposób ustalania celów lub zarządzania przez cele.

OKR-y narodziły się w latach 70-tych w Intelu i do dziś korzystają z nich duże spółki, m.in. Google, Uber czy Airbnb. Co ciekawe jednak – mogą ich z powodzeniem używać równie małe biznesy.

OKR-y zapisuje się charakterystyczny sposób:

  • Objective – coś, do czego chcemy dążyć, zmiana w naszym biznesie lub życiu prywatnym wyrażona w sposób niemierzalny, czyli np.: „chcę mieć lepszą kondycję fizyczną” albo „chcę zwiększyć przychody w firmie”.
  • Key Results – kluczowe rezultaty, które muszą być mierzalne i mówić nam o tym, skąd będziemy wiedzieć, że osiągnęliśmy zamierzony cel. Kluczowym rezultatem może być np. liczba klientów pozyskanych w określonym czasie albo liczba unikalnych użytkowników na blogu.

OKR-y są nie tylko sposobem ustalania celów, ale także ich regularnego mierzenia. Wyniki należy mierzyć z tygodnia na tydzień, jednocześnie dostosowując do nich swoje działania.

Metoda ta nie stoi w opozycji do ustalania celów metodą SMART (S – sprecyzowany, M – mierzalny, A – atrakcyjny, R – realistyczny, T – terminowy). Co więcej – one się uzupełniają, bo kluczowe rezultaty jak najbardziej mogą być SMART.

Można jednak wskazać jedną podstawową różnicę: SMART to metoda bardziej jednorazowa, podczas gdy OKR to metoda, z którą pracujemy cały czas.

Jak efektywnie pracować z OKR-ami?

OKR-y najlepiej działają kwartalnie, podobnie jak metoda 12-tygodniowego roku.

Zgodnie ze sztuką powinniśmy mieć 3 OKR-y, czyli 9 kluczowych rezultatów na kwartał, jednak w przypadku soloprzedsiębiorców jest to często niemożliwe, bo rzeczy do zrobienia jest zwyczajnie za dużo.

Optymalnym rozwiązaniem w małym biznesie jest wyznaczenie sobie jednego dążenia i trzech kluczowych rezultatów na kwartał. Pamiętamy, aby na koniec tygodnia sprawdzać, czy nasze działania przynoszą zamierzone efekty.

Osoby działające w internecie często skupiają się jednak na wysiłku wkładanym w dany projekt, a nie na tym, aby ich działania dawały efekty. Zmiana tego myślenia jest jednym z największych wyzwań stojących przed twórcami online.

Nie warto szarżować ze skalą – lepiej zacząć od ustalenia niewielkich OKR-ów.

Uważajmy też na metodę Google’a, która zakłada, że cele powinny być bardzo ambitne, a dobry OKR to taki, który da się zrealizować w maksymalnie 70%. Soloprzedsiębiorcy takie podejście raczej się nie przyda. W małym biznesie chodzi o to, żeby nauczyć się brać odpowiedzialność za swoje działania i dowiedzieć się, w jaki sposób sprawdzać ich skuteczność. Poza tym OKR-y pokażą nam, co jest dla nas naprawdę ważne, oraz uświadomią, że duża ilość wykonanej pracy nie zawsze jest gwarancją dobrych efektów.

Jak określić dobry cel (objective) i przypisać do niego kluczowe rezultaty?

Dobry objective powinien być krótki. Mówi się, że jeśli czytając objective, musimy wziąć oddech, to jest on za długi.

Przykładami dobrych objectives będą na przykład: „chcę zacząć zarabiać online” albo „chcę zwiększyć sprzedaż, żeby móc budować poduszkę finansową”. Źle określone objectives to: „chcę pisać jeden wpis na blog tygodniowo” albo „chcę zwiększyć sprzedaż o 30%”.

O ile określenie objective dla wielu osób nie musi być problemem, o tyle wybór trzech kluczowych rezultatów spośród całej masy, które przychodzą nam do głowy, może już być wyzwaniem.Sposobem, aby sobie to ułatwić, jest wyeliminowanie wszystkiego, co wiąże się z wysiłkiem włożonym w pracę, a nie celem.  Ponadto miejmy na względzie głównie te rezultaty, które bezpośrednio wpłyną na nasz objective, i zrezygnujmy z takich, którymi na pewno nie będziemy mogli zająć się w danym przedziale czasowym.

Nie należy przesadzać z OKR-ami – jeden na kwartał wystarczy. Daje nam to czas i przestrzeń na to, aby zajmować się również zadaniem, które nie wchodzą w zakres danego OKR-u.Najlepiej „OKR-ować” sobie jeden, wybrany obszar, w którym chcemy zrobić postęp, a pozostałe planować tak, jak robiliśmy to do tej pory. Tym bardziej, że zadania wynikające z OKR-ów nie są wcale inne od tych, które planowaliśmy dotychczas.

W jaki sposób można sobie ułatwić wdrażanie OKR-ów?

Nie planujmy ich zbyt dużo – mierzmy siły na zamiary. Nasze cele nie mogą też być zbyt ambitne. Starajmy się nie określać kluczowych rezultatów za pomocą konkretnych liczb. Lepiej ustalać je w ujęciu procentowym.

Pamiętajmy też, żeby nie mierzyć wysiłku tylko efekty.

3 rzeczy do zrobienia po wysłuchaniu tego podcastu

  1. Wybierz jeden objective, do którego chcesz dążyć w ciągu najbliższego kwartału.
  2. Przypisz do wybranego objective 3 kluczowe rezultaty, które pomogą ci sprawdzić, czy udało ci się osiągnąć założony objective.
  3. Mierz co tydzień efekty swojej pracy i w razie potrzeby dostosuj swoje działania do wyników.

Przydatne linki

Na stronie zostały wykorzystane linki afiliacyjne. Jeżeli wejdziesz przez nie na stronę sprzedawcy i dokonasz zakupu, sprzedawca podzieli się ze mną częścią swojej marży (nie wpływa to na twoją cenę). Wymieniam wyłącznie te produkty i usługi, z których rzeczywiście korzystam i jestem z nich zadowolony.