Szukasz podwykonawcy? Znajdź takiego, który odciąży cię w pracy i… nie będzie cię wnerwiał

Trudno znaleźć rzetelnego podwykonawcę albo współpracownika. Może kiedyś będzie można się sklonować i problem się rozwiąże, ale na razie trzeba sobie radzić inaczej.

Bycie soloprzedsiębiorcą nie oznacza, że wszystko masz robić samodzielnie. Jeżeli chcesz się rozwijać, przyda ci się pomoc zewnętrznych specjalistów.

Tylko… No właśnie, tu pojawia się problem. Co druga osoba podpisuje się jako ekspert, mentor albo ninja, ale jak przychodzi co do czego, okazuje się, że albo zna się na danym temacie słabiej niż ty, albo odpisuje na maile średnio po tygodniu, albo chce za godzinę 1600 zł + VAT, bo przecież zasługuje, skoro działa już od przedwczoraj.

Na szczęście ja się tak łatwo nie poddaję! Pomyślałem, że są przecież ludzie, którzy zawodowo łączą ludzi w pary. To specjaliści od rekrutacji.

Jeżeli ktoś taki umie znaleźć dobrego pracownika, to może podpowie coś sensownego i pomoże dobrać porządnego podwykonawcę? Dziś w MWF psycholożka i ekspertka od HR-u – Patrycja Gazy.

Prezent dla słuchaczy

Jak znaleźć podwykonawcę?
Jak znaleźć podwykonawcę? Dołącz do Klubu MWF i pobierz listę z podpowiedziami Chcę to 

Dlaczego w dzisiejszych czasach coraz trudniej znaleźć solidnych podwykonawców i współpracowników?

Szukając osób do współpracy, często nie do końca wiemy, jakie są nasze potrzeby i kogo tak naprawdę chcemy znaleźć.

Właściciele firm najchętniej zatrudniliby kopię samych siebie albo zdają się na polecenia. Tymczasem to, że ktoś podpasował komuś innemu, nie oznacza, że podpasuje również nam.

Warto zatem zadać sobie pytanie, na czym nam zależy i czym powinna się zajmować zatrudniana osoba. Szukanie kogoś w pośpiechu, na już zwykle nie kończy się dobrze.

Pamiętajmy, że ostatecznie chodzi o to, żeby partner biznesowy nas nie denerwował. Powinien wykonywać swoją pracę tak, żebyśmy my byli z niej zadowoleni. 

Jeśli szukamy osoby do konkretnego, jednorazowego zlecenia, liczą się przede wszystkim kompetencje i efekt ostateczny. Jeżeli jednak szukamy kogoś do długoterminowej współpracy, zadbajmy o to, żeby porozumieć się również na poziomie wartości i zbudować dobrą relację.

W jaki sposób sprawdzić, czy będzie nam się dobrze współpracowało z daną osobą?

Jeśli mamy osobę z polecenia i zależy nam np. na terminowym wykonywaniu zadań, możemy zapytać osobę polecającą, czy dany kandydat spełnia ten warunek. Można też zapytać o to poprzednich klientów podwykonawcy.

Warto poświęcić czas na taki research – dla własnego dobra.

Jeśli mamy wątpliwości co do kandydatów lub zakresu powierzanych im zdań, zawsze możemy zasięgnąć opinii innych przedsiębiorców, np. na grupach mastermindowych. Właściciele jednoosobowych działalności są skazani na własną perspektywę, więc warto zapytać innych, jak postrzegają daną kwestię.

Jak nie dać się zwieść pierwszemu wrażeniu podczas rozmowy z kandydatem do współpracy?

Jeśli damy się zwieść pierwszemu wrażeniu, może nam być trudno później zakończyć taką współpracę. Zwyczajnie dlatego, że się z daną osobą polubimy.

Warto więc zachować zimną krew i zawsze oddzielać sferę prywatną od zawodowej. Dobrze jest ustalić kryteria sukcesu, czyli określić elementy, które muszą być zachowane, żebyśmy wiedzieli, że dana współpraca ma sens.

3 rzeczy do zrobienia po wysłuchaniu tego podcastu

  1. Zrób listę rzeczy, które chcesz wydelegować. Dowiesz się w ten sposób, jakiej osoby szukasz, i stworzysz listę zadań, które będzie wykonywać.
  2. Szukając kandydata do współpracy, zastanów się, które z twoich wymagań i oczekiwań są absolutnie kluczowe, a w przypadku których możesz nieco odpuścić.
  3. Rozpoczynając współpracę, cały czas miej na uwadze, jaki ma być jej efekt i co będzie dla ciebie sygnałem, że wszystko idzie dobrze lub przeciwnie – coś nie działa.
Aby używać odtwarzaczy multimedialnych, musisz wyrazić zgodę na użycie plików cookies usług odtwarzaczy
Ok, zgadzam się

Przydatne linki

Na stronie zostały wykorzystane linki afiliacyjne. Jeżeli wejdziesz przez nie na stronę sprzedawcy i dokonasz zakupu, sprzedawca podzieli się ze mną częścią swojej marży (nie wpływa to na twoją cenę). Wymieniam wyłącznie te produkty i usługi, z których rzeczywiście korzystam i jestem z nich zadowolony.