Jesteś ekspertem. Co może cię zaskoczyć, gdy założysz firmę w swojej branży?
Jeżeli jesteś ekspertem to znaczy, że masz wiedzę, doświadczenie i kontakty w danej branży. Ale to może nie wystarczyć, gdy postanowisz założyć firmę.
Czego potrzebuje ekspert, żeby być dobrym przedsiębiorcą?
Po pierwsze, żeby z sukcesem prowadzić własną firmę, ekspert musi zrozumieć, że każdy biznes (niezależnie od branży) musi sprzedawać. Po drugie, trzeba odwrócić role. Jako ekspert mówisz innym, co mają zrobić. Jako przedsiębiorca musisz słuchać tego, co mówią twoi klienci.
W tym odcinku rozmawiam z osobą, która przeszła tę drogę i opowiada ze szczegółami, czego potrzebuje ekspert, żeby być dobrym przedsiębiorcą. To właścicielka Xanadu – domu aukcyjnego i galerii – Agnieszka Gniotek.
Prezent dla słuchaczy
Polecana książka
Czym się różni prowadzenie własnej firmy od pracy na etacie?
Gdy jesteś pracownikiem u kogoś, wydaje ci się, że twój szef nie jest zbyt mądry i ty wszystko zrobiłbyś lepiej. Dopiero kiedy wchodzisz w buty przedsiębiorcy, okazuje się, że wpływają na ciebie zupełnie inne siły i to wcale nie jest takie proste.
Wchodzisz w to z założeniem, że wszystko wiesz, bo spędziłeś na tym rynku tyle lat. Potem jednak przychodzą ludzie, potencjalni klienci i okazuje się, że mimo wielu godzin poświęcanych na rozmowy z nimi nikt nic nie kupuje.
Niektóre sprawy są oczywiste dla przedsiębiorców, ale nie dla zwykłych pracowników.
Ponadto przedsiębiorca patrzy na świat zupełnie inaczej niż pracownik. On sam też jest inaczej oceniany przez osoby na etatach.
Jaka jest różnica między ekspertem w danej dziedzinie a przedsiębiorcą?
Bycie ekspertem i bycie przedsiębiorcą w jakiejś dziedzinie to są dwie zupełnie różne dyscypliny.
Ekspert może czasem żyć w przestrzeni jakichś wyobrażeń o tym, czego chcą i potrzebują jego klienci oraz co determinuje ich decyzje. Klątwa wiedzy bywa naprawdę mocnym przekleństwem, bo sprawia, że bardzo mało wiemy o naszych klientach.
Jakie pytania zadawać klientom, żeby uzyskać podpowiedzi przydatne w prowadzeniu firmy?
Istnieje metoda zadawania pytania 5 x dlaczego. To jest bardzo pogłębiony wywiad, dzięki któremu mamy szansę dojść do prawdziwej przyczyny.
Te przyczyny są bardzo różne i jednostkowe. Każdy ma swoje motywacje i warto ich dociec.
Co można zrobić, żeby stać się lepszym przedsiębiorcą?
Pewne predyspozycje mamy zaszyte w DNA, ale większości rzeczy możemy się nauczyć.
Przede wszystkim warto sięgać po książki, kursy i szkolenia. Pamiętajmy jednak, że żadne szkolenie nic nam nie przyniesie, jeżeli nie zrobimy wdrożenia.
Dobrym pomysłem jest badanie swoich predyspozycji i talentów różnymi metodami, żeby dowiedzieć się więcej o sobie i otrzymać impuls do dalszego działania.
Dobrze jest także uświadomić sobie swoje lęki oraz podjąć działania, które pomogą z nimi walczyć.
Jeśli możemy sobie pozwolić na delegowanie i outsource’owanie, rozważmy przekazanie komuś zadań, na których znamy się najlepiej. Kiedy jesteśmy w czymś dobrzy, jesteśmy w stanie wybrać dobrego podwykonawcę, dać mu odpowiednie wytyczne i właściwie ocenić jego pracę.
Kolejnym narzędziem pozwalającym rozwijać się jako przedsiębiorca jest uczestnictwo w grupach networkingowych. Wybierajmy te, w których możemy się uczyć. Nie celujmy w networking czy rekomendacje, tylko w wiedzę – i to w dwóch kierunkach, bo dobrze jest się nią też dzielić – reszta przyjdzie sama.
3 rzeczy do zrobienia po wysłuchaniu tego podcastu
- Jeśli czujesz, że sprzedaż w twojej firmie kuleje, spróbuj znaleźć przyczynę. Najlepiej zapytać klientów, dlaczego u ciebie nie kupują.
- Zastanawiasz się, która z twoich umiejętności wymaga doszlifowania? Wykonaj test osobowości – dowiesz się, co jest twoją mocną stroną, a nad czym warto popracować.
- Możesz poszukać wsparcia w grupie networkingowej Warto poszukać takiej, której członkowie będą wymieniać się wiedzą, a nie tylko rekomendacjami.
Przydatne linki
- Galeria i Dom Aukcyjny Xanadu
- Książka Waltera Isaacsona „Innowatorzy”
- Badanie cech osobowości The Bridge Personality
- Badanie StrengthsFinder (test Gallupa)
- Społeczność handlowców Sales Angels