Książki o copywritingu
Copywriting to tworzenie tekstów, które zainteresują czytelnika i wpłyną na jego emocje lub zachowanie. Jeżeli jesteś przedsiębiorcą, możesz albo znaleźć copywritera, albo nauczyć się tego samemu. Ta umiejętność przydaje się w bardzo wielu sytuacjach związanych z pozyskiwaniem klientów, m.in. przy tworzeniu ofert, pisaniu tekstów na stronę internetową lub zamieszczeniu wpisów w mediach społecznościowych. Poznaj najlepsze książki o copywritingu rekomendowane przez przedsiębiorców i ekspertów – gości podcastu Mała Wielka Firma.
Zamieszczam tu w większości linki afiliacyjne. Jeśli dokonasz przez nie zakupu, sprzedawca podzieli się ze mną częścią swojej marży (nie wpływa to na twoją cenę).

Autora tej książki, Darka Puzyrkiewicza, gościliśmy w Małej Wielkiej Firmie dwukrotnie. Podpowiadał, jak pisać skuteczne oferty sprzedażowe i przekonywał, że warto mówić klientom o swoich słabościach (widać tu zgodność z pozycją polecaną powyżej). Biblia copywritingu to praktyczny podręcznik pisania, który zaraz po premierze stał się bestsellerem i bardzo długo utrzymywał się w czołówce rankingów sprzedaży. Nic dziwnego więc, że wydawnictwo Onepress zdecydowało się ją wznowić i to w poszerzonej wersji.

Żyjemy w kulturze obrazkowej, ale to nie znaczy, że odpowiednio dobrane słowa nie mogą zrobić wrażenia na odbiorcy. Mogą – i to ogromne. Mogą przykuć jego uwagę albo nakłonić do zrobienia czegoś, na czym nam zależy. Na przykład do zakupu naszego produktu lub usługi. Trzeba tylko dowiedzieć się, jakimi zasadami i schematami rządzą się skuteczne treści. Czyli jak tworzyć copywriting sprzedażowy. Jak poznać potrzeby odbiorców i na nie odpowiedzieć? Jak pisać zrozumiale i przekonująco? Tego wszystkiego dowiesz się z tej książki.

To książka, którą każdy copywriter powinien trzymać w zasięgu ręki. Sporo wiedzy teoretycznej, a do tego nieocenione praktyczne wskazówki które pomogą skuteczniej kreować na potrzeby content marketingu. Zamierzasz pisać teksty, które inni będą chcieli czytać? A może masz zamiar tworzyć wirusowe treści w mediach społecznościowych? W takim razie, ta lektura to pozycja obowiązkowa.

Wstęp, rozwinięcie, zakończenie – pamietasz, jak uczyłeś się pisać w ten sposób. Problem polega na tym, że w internecie na niewiele ci się to przyda. Dlaczego? Bo przyswajanie treści online to coś zupełnie innego niż czytanie tradycyjnej książki. Odbiorcy dużo częściej skanują wzrokiem nagłówki i pierwsze słowa akapitów, zamiast przebiegać wzrokiem po kolejnych słowach i wierszach. Jeżeli chcesz sprzedawać w internecie, warto skorzystać z rad, które daje w tej książce Artur Jabłoński.

Ta książka powinna być podręcznikiem do języka polskiego. Konkretna, praktyczna, pełna ćwiczeń i przykładów. Jeżeli chcesz robić karierę jako copywriter albo po prostu lepiej pisać, przyda ci się.

Wiele książek podchodzi do storytellingu w sposób narzędziowy, oferując gotowe schematy, pozwalające tworzyć bardzo proste historie. Narratologia przenosi czytelnika na wyższy poziom i oferuje mu wiedzę, dzięki której będzie mógł zebrać wszystkie elementy w całość, w rezultacie tworząc własną, dowolnie skomplikowaną historię. Więcej informacji o tej książce w rozmowie z Pawłem Tkaczykiem o Narratologii.

Joanna Wrycza-Bekier – doktor nauk humanistycznych w zakresie literaturoznawstwa, absolwentka filologii polskiej i filologii germańskiej – to ekspertka w dziedzinie internetowego pisania. W Magii słów, jak wyjaśnia podtytuł, udziela praktycznych wskazówek na temat tego, jak pisać teksty, które porwą tłumy. Przekonuje, że słowa mają moc nadal, mimo że mogłoby się wydawać, że naszym światem zawładnęła kultura obrazkowa. Wielu przedsiębiorców jest także pisarzami – prowadzą blogi, piszą e‑maile do newsletterów, wymyślają slogany reklamowe dla swoich produktów, stosują storytelling, żeby budować markę – dlatego warto przyjrzeć się twórczości wielkich mistrzów pióra i podpatrzeć co nieco na swoje potrzeby.

Wbrew temu, co głosi podtytuł – Jak pisać krótkie teksty, które błyskawicznie przyciągną uwagę – można z tej książki wyciągnąć wiele praktycznych wskazówek również na temat tego, jak pisać dłuższe teksty. Dowiesz się, jak używać konkretnych słów, budować zdania czy stosować różne konstrukcje językowe. W książce znajdują się także cztery warsztaty objaśniające zastosowanie wybranych struktur w konkretnych przypadkach. Warsztaty dotyczą pisania bio, wyboru fraz kluczowych, znaczników SEO (tytuły i opisy w Google) i tworzenia skutecznego wezwania do działania (CTA).

Książka, która przyda się każdemu copywriterowi. W pierwszej części Stephen King opisuje wydarzenia, które ukształtowały go jako pisarza i człowieka. W drugiej rozkłada na części pierwsze swój warsztat. Nie będziemy tu zdradzać zbyt wielu szczegółów, ale możemy odsłonić jeden z nich: żeby dobrze pisać, trzeba dużo czytać. Więc jesteś teraz we właściwym miejscu!

Jeżeli lubisz pisać i chcesz to robić lepiej, ten e‑book ci pomoże. Wykonując co tydzień kolejne ćwiczenia, nie tylko rozwiniesz swój warsztat, ale przede wszystkim będziesz się świetnie bawić.

Poradnik autorstwa scenarzystki, pisarki i dziennikarki – byłej żony reżysera Martina Scorsese. Książka nie tylko dla artystów, ale dla wszystkich, którzy – jak głosi podtytuł – chcieliby wyzwolić w sobie twórcę. Autorka inspiruje do tworzenia, choć nie traktuje tego jako coś obowiązkowego i niezbędnego. Sugeruje raczej, żeby zacząć, spróbować i sprawdzić, co taka aktywność może nam przynieść. Trzeba tylko odnaleźć w sobie twórczą energię, która może nas zaprowadzić w miejsca, o których istnieniu wcześniej nie wiedzieliśmy.

Mogłoby się wydawać, że praca kreatywna to ciągłe czekanie na wenę i natchnienie. Autor przekonuje jednak, że tak naprawdę chodzi w niej o to, żeby usiąść i po prostu zacząć pracować. Trzeba pokonać opór, zmierzyć się z własną słabością i konsekwentnie realizować powtarzalne zadania. W ten sposób mamy szansę dotrzeć do ustalonego celu.

Przeczytanie tej książki może cię wpędzić w stany depresyjne, bo autor uświadomi ci, że wiele rzeczy, które wtłaczała ci do głowy polonistka, trzeba dziś wyrzucić do kosza. Steven Pinker jest psychologiem i patrzy na język z perspektywy przetwarzania różnych komunikatów przez mózg. Nasz sposób porozumiewania się ewoluuje m.in. za sprawą mediów społecznościowych. W tej książce znajdziesz porady, jak za tymi zmianami nadążyć.

Dwóch ekspertów od blogowania – spec od content marketingu i człowiek, który wie, jak zarabiać na internetowej twórczości – zebrali w tej książce swoje rady i doświadczenia związane z czerpaniem zysków z bloga. Dowiesz się między innymi, jak tworzyć ciekawe posty, jak zwiększać liczbę odsłon i przyciągać nowych odbiorców, a także jak wykorzystywać lead magnety oraz potencjał newslettera.

Sześć wykładów, w których prof. Anne Curzan objaśnia strategie usprawniające komunikację w różnych sytuacjach – od niezobowiązujących rozmów z nieznajomymi po konwersacje z przełożonym w pracy. Nauczysz się, jak taktownie zwrócić drugiej osobi uwagę na popełniany błąd, przekazywać złe wiadomości lub poprosić o zrobienie czegoś, czym nie chce się zająć. Książka jest dostępna wyłącznie w formie audiobooka.

Dwudziesta książka w dorobku marketingowego guru, której tytuł można by przetłumaczyć tak: Praktyka. Jak dowozić pracę kreatywną i która niemal od razu trafiła na listę bestsellerów New York Timesa. Często uważa się, że praca kreatywna to magia: spływa na ciebie natchnienie, nawiedza cię muza i nagle tworzysz wiekopomne dzieło! Autor zdradza sekret tej magii: żadnej magii nie ma. Kreatywność nie jest talentem, z którym się rodzisz. To raczej umiejętność, którą można wyćwiczyć. Seth Godin twierdzi również, że nie istnieje coś takiego, jak blokada pisarska. To nie jest tak, że nie wiesz, co masz napisać. Po prostu boisz się, co inni powiedzą o tym, co stworzysz. Jak sobie z tym poradzić? Po prostu twórz – nawet złe rzeczy. Z czasem stworzysz również te dobre.

Choć jest to PDF, którego nie kupisz w twardej oprawie, to znajdziesz w nim mnóstwo twardych dowodów na to, że tym, co w tekście sprzedaje najbardziej, są… odpowiednie tytuły. Kreatywność jest oczywiście zawsze w cenie, ale bycie oryginalnym za wszelką cenę nie zawsze się opłaca. Czasem lepiej sięgnąć po wyświechtane schematy tytułów, bo skoro działają u innych, u ciebie też się sprawdzą. Pozycja obowiązkowa nie tylko dla pisarzy, ale także – a w dzisiejszych czasach może przede wszystkim? – dla blogerów i wszystkich tworzących treści online, które mają angażować odbiorców. Dostępna za darmo (po podaniu adresu e‑mail).

Podtytuł brzmi: Ostatnia książka o pisaniu scenariuszy, jakiej będziesz potrzebował, ale… najwyraźniej sam autor uznał, że trochę przesadził z tą obietnicą, bo napisał jeszcze kilka książek z tej serii Save the Cat!. Jeżeli pracujesz jako copywriter albo z innych powodów chcesz doskonalić swój warsztat pisarski, ta książka powinna ci się spodobać.

Książka o reklamie napisana blisko sto lat temu, podsumowująca wyniki ówczesnych badań oraz doświadczeń autora – legendarnego copywritera. „Claude Hopkins uczy nie tyle tego, jak pisać, ile tego, jak myśleć jak copywriter, żeby teksty sprzedawały. Jego książki polecam każdemu, bo one zmieniają sposób myślenia. A jeżeli zmieni się sposób myślenia, to zmieni się twoje pisanie” – mówi Darek Puzyrkiewicz.

Książka dedykowana tym, którzy chcą pisać lub nawet już piszą do szuflady, a teraz chcieliby to przekuć na pieniądze i zrobić to jak najlepiej. Autor podsuwa analizę czynników, które wpływają na to, że dana książka ma szansę odnieść literacki sukces. Na licznych przykładach czytelnik przekonuje się, jak prowadzić dialogi czy choćby budować napięcie.