Jak zarabiać na wiedzy, czyli budowanie biznesu opartego na doświadczeniu
Jeśli jesteś ekspertem lub specjalistą w swojej dziedzinie, zarabianie na wiedzy może być dokładnie tym, czego ci potrzeba. Idealnym dla ciebie modelem biznesowym.
Z pewnością znajdą się osoby, które będą gotowe zapłacić za twoje doświadczenie. Ty zbierałeś je latami, inni mogą nie mieć tyle czasu albo cierpliwości.
Mają za to pieniądze, które pozwolą im skrócić drogę do rozwiązania problemu.
Czy to nie układ idealny? Klienci mają potrzebę, która wymaga pilnego zaspokojenia, a ty masz zasoby, żeby im w tym pomóc.
W jaki sposób monetyzować swoją wiedzę? Wyjaśniam to w tym artykule.
Zarabianie na wiedzy – o co chodzi?
To proste: chodzi o to, żeby przekształcić swoje doświadczenie i umiejętności w produkty lub usługi, które mają wartość dla innych ludzi. W świecie online jest to tym łatwiejsze, że dostęp do twojej wiedzy mogą mieć osoby, które nie mogłyby skorzystać z twojej oferty stacjonarnie.
Dla nich to ułatwienie, a dla ciebie praktycznie nieograniczony dostęp do klientów – bez względu na to, skąd pochodzą.
Form zarabiania na wiedzy jest mnóstwo, ale zanim przejdę do opisu produktów, jakie można zaoferować w tym modelu potencjalnym klientom, powiem ci najpierw, co musisz uwzględnić, żeby móc takie produkty tworzyć.
Innymi słowy: jakie zasoby będą ci potrzebne.
Tak naprawdę wyróżniłbym 3 podstawowe:
- wiedza,
- publiczność,
- narzędzia.
Omówię je po kolei.
Wiedza
Trudno zarabiać na wiedzy bez… wiedzy. Ten model biznesowy jest idealny dla ekspertów i specjalistów w danej dziedzinie. O ile jednak powinieneś się na czymś znać, o tyle już branża, w której działasz, nie ma większego znaczenia.
Możesz monetyzować wiedzę zarówno jako specjalistka od finansów, jak i jako kosmetolog, ekspertka od produktywności, trener psów czy florysta. A czy musisz wiedzieć wszystko? Nie, bo to nawet nie jest możliwe. Ale ważne, żebyś wiedział więcej niż osoby, które będą się dzięki tobie uczyć.
Publiczność
To inaczej odbiorcy twoich treści i potencjalni klienci na twoje produkty czy usługi.
Zanim zaczniesz zarabiać na wiedzy, powinieneś popracować nad budowaniem społeczności zainteresowanej daną tematyką. Dzięki temu zdecydowanie łatwiej będzie ci sprzedawać – pod warunkiem, że wcześniej dokładnie zadbasz o precyzyjne określenie swojej grupy docelowej i kierowanie swoich treści właśnie do niej.
Narzędzia
Są potrzebne nie tylko do stworzenia twojego produktu (czyli choćby programy graficzne czy specjalistyczne oprogramowanie), ale także do jego dystrybucji.
Swoje produkty lub usługi musisz gdzieś promować i udostępniać, dlatego bez social mediów, landing page’a, bloga czy platform e‑learningowych może być trudno.
Jak zwykle też przed podjęciem decyzji o zainwestowaniu swojego czasu i pracy w nowe przedsięwzięcie warto zdać sobie sprawę z jego zalet i wad. Bo zarabianie na wiedzy, choć brzmi kusząco, może też przysparzać pewnych trudności.
Korzyści z budowania biznesu opartego na wiedzy
Zobacz, jakie najważniejsze plusy ma taki model działania.
Niska bariera wejścia
Wypuszczając na rynek własny produkt cyfrowy, nie potrzebujesz dużego kapitału początkowego.
Jeśli np. planujesz wydanie e‑booka, większość rzeczy ogarniesz za pomocą komputera z dostępem do internetu i kilku narzędzi – także darmowych.
Sytuacja jest oczywiście nieco inna, gdy planujesz sprzedawać produkty fizyczne, np. książki. Wówczas musisz się liczyć z kosztami, szczególnie jeśli rozważasz self-publishing.
Elastyczność
Nad własnym produktem lub usługą online możesz pracować z dowolnego miejsca i w dowolnym czasie.
To wiele ułatwia, gdy równolegle pracujesz na etacie lub prowadzisz własną działalność, a produkt online – przynajmniej na początku – ma być wsparciem biznesu i źródłem dodatkowego dochodu.
Dzięki elastyczności możesz tworzyć produkt online wieczorami, w weekendy albo w przerwach między standardowymi zleceniami od klientów.
Wzmacnianie marki i budowanie autorytetu
Dzielenie się wiedzą pomaga w budowaniu marki osobistej i pozycji eksperta. To jedno z głównych założeń content marketingu (który – swoją drogą – jest świetnym sposobem na promocję produktów cyfrowych).
Ale samo stworzenie płatnego produktu też umacnia twoją pozycję w branży. Jako autor wartościowego e‑booka czy kursu online na temat, którym się zajmujesz, jesteś odbierany jako ekspert i osoba naprawdę znająca się na rzeczy.
Skalowalność
Raz stworzony produkt cyfrowy może być sprzedawany wielokrotnie bez dodatkowych kosztów.
Oczywiście, wiele tego typu produktów wymaga regularnych aktualizacji i stałego trzymania ręki na pulsie, bo wiedza czasem się przedawnia i pojawiają się nowe rozwiązania, ale i tak większość pracy, którą wykonasz na początku, będzie przynosić zyski także później.
Ten potencjał pasywnych dochodów jest nie bez znaczenia. Pewne inwestycje ponosisz raz (lub nie ponosisz ich wcale – w zależności od rodzaju produktu, na jaki się zdecydujesz), a potem przez długi czas produkty generują przychody.
Wady zarabiania na wiedzy
Przekształcanie doświadczenia w źródło dochodu wiąże się też z pewnymi wyzwaniami.
Duża konkurencja
Nie oszukujmy się – nie tylko ja i ty wiemy, że zarabianie na wiedzy to niezła opcja. Inni też to wiedzą.
Rynek wiedzy online jest nasycony, dlatego musisz szukać sposobów na wyróżnienie się i ciągle pracować nad jakością oraz marketingiem.
Czasochłonność
To konieczność zwłaszcza na początku. Tworzenie treści wysokiej jakości, budowanie społeczności i przygotowanie produktów wymagają sporo czasu i zaangażowania.
Oczywiście – wiele możesz wydelegować, czyli zlecić podwykonawcom (np. korektę e‑booka czy montaż nagrań do kursu online), ale wtedy będziesz musiał zapłacić. Pytanie – czy cię na to stać i czy ci się to opłaci.
Na dodatek wcale nie masz gwarancji sukcesu. Bez odpowiedniego marketingu produkt może nie znaleźć odbiorców, a działania promocyjne (ich prowadzenie, ale też uczenie się nowych technik) to kolejne godziny, które trzeba poświęcić.
No i nie zapominajmy o regularnych aktualizacjach. O ile wiedza na temat uprawy pomidorów raczej się nie zdezaktualizuje, o tyle metody pielęgnacji cery z czasem mogą się zmieniać i należałoby uwzględnić nowe odkrycia kosmetologii.
Technikalia
Stworzenie produktu cyfrowego wymaga wiedzy z danego tematu, ale także pewnego obycia z narzędziami, aplikacjami czy oprogramowaniem.
I znów – tu także możesz skorzystać ze wsparcia podwykonawców, ale musisz ocenić opłacalność takiego rozwiązania.
Utrzymywanie uwagi odbiorców
Nie możesz pozwolić im o sobie zapomnieć.
Z jednej strony powinieneś cały czas dbać o dotychczasowych klientów, bo być może będziesz chciał, żeby kupili u ciebie ponownie.
Z drugiej strony – warto stale szukać nowych odbiorców swoich produktów. I przyciągać ich atrakcyjnym contentem do swoich kanałów.
Musisz więc być cały czas obecny w internecie: w wyszukiwarce Google, w social mediach, na YouTubie albo w aplikacjach podcastowych, jeśli wideo albo podcasty są twoimi sposobami na komunikację z grupą docelową.
Zastanawiasz się, o czym mówić, żeby się przebić i zainteresować właściwe osoby? Polecam Planer Treści.
Planer Treści
Twórz treści, które się wyróżnią. Zaplanuj tematy na cały rok w jeden dzień, dziel się wiedzą w oryginalny sposób i przyciągaj klientów!
Jak ja zacząłem zarabiać na wiedzy?
Nagrywam podcast Mała Wielka Firma od 2009 roku.
Stopniowo poznawałem tajniki pracy w internecie i odkrywałem sposoby zarabiania na produktach cyfrowych.
To znaczy – widziałem je u innych, bo sam na podcaście nie zarabiałem. Ani nawet na mojej wiedzy z zakresu nagrywania, mimo że była znaczna, bo oprócz podcastu miałem na koncie również lata przepracowane w radiu.
W 2017 roku poznałem Martę Krasnodębską, która już wtedy prężnie działała w biznesie online.
Przyznałem się jej, że chciałbym stworzyć kurs, ale… nie wiem, o czym.
Marta odparła bez wahania: „O podcastach!”
Ha! Dla niej wtedy (i być może dla ciebie dzisiaj też) było to wręcz oczywiste. Dla mnie zabrzmiało odkrywczo. Ale dałem się przekonać.
Stworzyłem pierwszą edycję kursu dla podcasterów PodcastPro™, choć wtedy potraktowałem to raczej jako eksperyment.
Popełniłem sporo błędów przy tworzeniu i sprzedaży mojego pierwszego produktu cyfrowego. Ale dzięki temu udało mi się wyciągnąć wiele konstruktywnych wniosków i sporo się nauczyć.
Premierowa edycja kursu zarobiła 27.641 zł. Z czasem wprowadzałem w nim kolejne zmiany, rozwijałem, modyfikowałem i aktualizowałem – co zresztą robię do dziś.
PodcastPro™ zarobił do tej pory łącznie ponad milion złotych, a ja tworzę kolejne kursy marketingowe i e‑booki, które sprzedaję mojej społeczności.
PodcastPro™ – kurs tworzenia podcastów
Stwórz własny podcast, wzmocnij swoją markę osobistą, nawiązuj wartościowe kontakty i przyciągaj klientów już od pierwszego odcinka!
Od czego ty możesz zacząć monetyzację wiedzy? 5 kroków
Drogę, którą powinieneś przejść, zanim zaczniesz zarabiać na swojej wiedzy, opisałbym jako proces złożony z 5 etapów.
1. Określ swoją grupę docelową
Wiesz już, co potrafisz. Teraz musisz znaleźć ludzi, którym twoje umiejętności i doświadczenia mogą ułatwić życie.
Zadaj sobie pytania: kim są twoi potencjalni klienci, jakie mają problemy, czego chcą się nauczyć? Aby łatwiej znaleźć odpowiedzi, przeprowadzaj ankiety, rozmawiaj ze społecznością online, obserwuj reakcje ludzi na produkty konkurencji.
A potem znajdź niszę, czyli wybierz temat, który łączy twoje pasje i umiejętności z zapotrzebowaniem rynku.
Pamiętaj, że im bardziej konkretna nisza, tym łatwiej się wyróżnić, więc nie bój się być precyzyjny.
Zobacz na przykład poniżej. Czy wskazanie grupy docelowej (aktorów i modelki) zniechęca cię do zakupu tej pasty wybielającej, czy wręcz przeciwnie?
2. Zbadaj rynek
Jeśli uczciwie przepracowałeś krok 1., czyli określiłeś swoją grupę docelową, ten aspekt badania rynku masz za sobą.
Pozostała jeszcze analiza konkurencji. Sprawdź, co oferują inni działający w twojej branży:
- Jakie produkty sprzedają?
- Co działa dobrze, a co można ulepszyć?
- Co chwalą, a co krytykują klienci innych firm?
Zastanów się, w czym możesz być lepszy, co może cię wyróżnić. Może unikalny format, lepsza obsługa klienta albo bardziej przystępnie objaśniony temat?
3. Wybierz produkt lub usługę
To, jaki produkt online zdecydujesz się wprowadzić na rynek, zależy od wielu czynników.
W kolejnych punktach omawiam cechy charakterystyczne wybranych produktów online, żeby ułatwić ci podjęcie decyzji, ale chcę zwrócić twoją uwagę również na nieco bardziej ogólne aspekty.
Jeśli wolisz „jednorazowe strzały”, możesz zdecydować się na e‑book, kurs online, konferencję albo szablon ułatwiający pracę innym.
Jeżeli zależy ci na czymś bardziej długoterminowym i nie przeszkadza ci konieczność regularnego „doglądania” twojego produktu, możesz postawić na konsultacje i doradztwo albo sprzedaż w modelu subskrypcyjnym.
Poza tym wybór konkretnego produktu zależy od twoich preferencji i umiejętności, które już masz.
Dobrze piszesz? Wybierz e‑book. Świetnie czujesz się przed kamerą i mikrofonem? Postaw na webinary. A może najlepiej wychodzą ci wystąpienia na żywo przed większą grupą odbiorców? Wówczas zastanów się nad organizacją konferencji online.
4. Zbuduj swoją społeczność i zaistniej w sieci
Wspomniałem już, że bez tego trudno będzie dotrzeć z produktem do potencjalnych klientów. Świetnym, choć praco- i czasochłonnym sposobem jest wykorzystanie content marketingu, który pomoże ci zbudować zaufanie odbiorców.
Publikuj wartościowe treści w social mediach, prowadź podcast na konkretny temat, nagrywaj filmy na YouTube, umieszczaj artykuły na blogu.
Jeżeli czasu masz mniej, ale za to twój budżet nie jest zbyt ograniczony, możesz zainwestować w reklamę w mediach społecznościowych albo w Google Ads.
5. Opracuj strategię sprzedaży
Nie musisz od razu porywać się na kurs online złożony z 10 modułów czy 300-stronicowy e‑book. Zwłaszcza jeśli to twój debiut i nie masz pewności, czy się przyjmie.
Dobrym pomysłem jest zacząć od minimalnej wersji produktu, czyli np. skróconej wersji e‑booka (rozwiązującej tylko jeden aspekt problemu klienta) albo jednego modułu kursu, w którym omawiasz jedną konkretną kwestię.
W ten sposób szybko przetestujesz zainteresowanie odbiorców i przekonasz się, czy dobrze oceniłeś zapotrzebowanie rynku.
Nie mniej ważna jest strategia cenowa. Określ cenę swojego produktu na podstawie wartości, jaką dajesz klientom, i tego, co oferuje konkurencja.
Na koniec ustal kanały promocji. Czy to będą:
- media społecznościowe (Instagram, LinkedIn, Facebook, YouTube, TikTok)?
- e-mail marketing?
- współpraca z innymi twórcami lub influencerami z twojej niszy?
Wszystkie te kwestie wymagają solidnego przemyślenia.
Jak przekształcić wiedzę w dochodowy biznes, czyli 7 pomysłów na produkty online
Czas na obiecany przegląd produktów cyfrowych, w które możesz opakować swoją wiedzę, żeby móc sprzedawać ją klientom.
Kurs online
Kurs online ma to do siebie, że metodycznie objaśnia uczestnikom konkretne zagadnienie. Krok po kroku prowadzi ich z punktu A do punktu B, czyli od problemu do jego rozwiązania.
Sprawdza się do wyjaśniania złożonych, zawiłych kwestii, rozbijając je na drobniejsze elementy. To bardzo skuteczny sposób na nauczenie klientów, jak postawić własną stronę internetową, jak nagrać podcast czy jak płynnie posługiwać się językiem obcym.
Tematyka jest dowolna, bo tak naprawdę jeśli możesz kogoś nauczyć czegoś na kursie stacjonarnym, prawdopodobnie znajdziesz też sposób, żeby nauczyć go tego online.
E‑book
Podobnie jak kurs online – e‑book rozwiązuje problem klienta, ale zwykle jest to problem bardziej sprecyzowany.
Ja mam kurs online o nagrywaniu podcastu, ale też e‑book o tym, co blokuje przed nagrywaniem podcastów. Czyli zbijam w nim obiekcje i najważniejsze wątpliwości klientów, którzy po przeczytaniu e‑booka mogą uznać, że są gotowi, żeby zacząć nagrywać (i być może kupią mój kurs).
Polecam również e‑book o zdobywaniu klientów (przyda ci się, gdy będziesz sprzedawać własny produkt cyfrowy!):
Jak zdobyć klienta. 33 szybkie sposoby
E‑book dla soloprzedsiębiorców oferujących usługi lub produkty online. Praktyczne metody z instrukcjami, jak je wdrożyć krok po kroku.
Szablony i planery
To bardziej skondensowane formy produktów online, nie tak rozbudowane, jak dwa poprzednie.
Mogą to być najróżniejsze kalendarze publikacji do social mediów, kalkulatory, planery ślubne, szablony grafik, arkusze…
Nie sprawdzą się w każdej branży, ale możesz pomyśleć, jak wykorzystać je u siebie.
Konferencja online
Jeśli lubisz budować relacje, kręci cię networking, a do tego nie masz oporów przed wystąpieniami publicznymi, konferencja online może być superopcją dla ciebie.
Tutaj także tematyka może być różna. Często zdarzają się konferencje poświęcone social mediom czy marketingowi online, co nie znaczy, że rozwiązanie to nie sprawdzi się także w branży kosmetycznej, a nawet DYI.
Jeśli uda ci się zgromadzić grono ekspertów z danej branży, możecie wspólnie zająć się promocją wydarzenia w sieci.
Konsultacje i doradztwo
Tak naprawdę niewiele różnią się od konsultacji prowadzonych stacjonarnie. Mają jednak tę zaletę, że klient nie musi dojeżdżać do gabinetu, łatwiej mu wybrać pasującą godzinę spotkania, a gdy wyjeżdża, ale nadal będzie miał warunki do rozmowy, nie będzie konieczności odwoływania zajęć.
Zadbaj o wysoką wartość produktu: opieraj się na osobistych doświadczeniach, umożliwiaj spotkanie 1:1 i dopasowuj rozwiązania do wymagań konkretnego klienta.
Webinar
Webinary są zwykle elementem kampanii sprzedażowej. Mają pokazywać potencjalnym klientom próbkę twoich możliwości, szybko rozwiązując ich jeden palący problem. Dzięki temu znajdą się osoby, które zdecydują się na zakup większego produktu, np. kursu online.
Nic jednak nie stoi na przeszkodzie, żeby przekształcić webinar w osobny, pełnoprawny produkt płatny, np. jednogodzinny lub dwugodzinny warsztat. Zwłaszcza jeśli solidnie przygotowałeś się do jego poprowadzenia, a nagranie ma spójną strukturę, interesującą formułę i naprawdę niesie wartość odbiorcy.
Newsletter
Na polskim rynku nie ma zbyt wielu płatnych newsletterów. Co nie znaczy, że się nie zdarzają.
Jest to forma płatnej subskrypcji – odbiorcy płacą, żeby na ich skrzynkę z określoną częstotliwością trafiały maile z konkretnej, interesującej ich tematyki.
Jeśli sekwencja mailowa ma formę zamkniętej automatyzacji stanowiącej spójną całość, czyli przeprowadzającej klienta z punktu A do punktu B, taki mailing można uznać za rodzaj kursu online, w którym poszczególne lekcje udostępniane są np. raz w tygodniu.
Jak zarabiać na wiedzy? Podsumowanie
Zarabianie na wiedzy to propozycja dla ekspertów, specjalistów i twórców online, którzy chcą budować biznes oparty na ich umiejętnościach i doświadczeniu.
Ten model biznesowy ma wiele zalet, choć nie jest też pozbawiony wad.
Jeśli sobie je wszystkie uświadomisz i uznasz, że to rozwiązanie dla ciebie, możesz wziąć się do działania.
Od czego zacząć?
- Określ swoją grupę docelową.
- Zbadaj rynek.
- Wybierz produkt.
- Zbuduj społeczność.
- Opracuj strategię sprzedaży.
I pamiętaj, żeby cały czas monitorować reakcje klientów. Produkt cyfrowy, w przeciwieństwie do produktów fizycznych, ma to do siebie, że bardzo łatwo go poprawiać i rozwijać, ponosząc minimalne koszty.
Najlepsze książki o zarabianiu na wiedzy
Zobacz też inne książki o biznesie.
Zarabianie na wiedzy – więcej artykułów
- Sprzedaż produktów cyfrowych. Jak mierzyć efekty? 5 sposobów
- Afiliacja w praktyce, czyli programy partnerskie sprawdzone i polecane przez Małą Wielką Firmę
- Jak zarabiać na afiliacji? Wszystko, co musisz wiedzieć, żeby sprzedawcy płacili ci za polecanie ich produktów
- Jak zarabiać na polecaniu produktów przez programy partnerskie (etycznie i bez poczucia winy)
- Jak zostać ekspertem, pracować z prestiżowymi klientami i świetnie zarabiać
- Klątwa wiedzy psuje twój biznes? Poznaj 7 sposobów, jak ją pokonać
- Czy warto tworzyć kursy online w czasach sztucznej inteligencji?
- Jak sprzedać kurs online – case study kampanii, która zarobiła 6 mln zł
- 12 pomysłów na produkty cyfrowe, które przyniosą zysk i wzmocnią twoją markę – przykłady z Polski
- Jak stworzyć własny kurs online i zarabiać, kiedy nie pracujesz? Poradnik krok po kroku