Książki o produktywności i efektywności osobistej
Pracujesz od rana do wieczora i ciągle brakuje ci czasu? Ciągle jesteś zajęty, a mimo to na koniec dnia masz poczucie, że w zasadzie nic nie zrobiłeś? Chcesz poświęcać mniej czasu na pracę, ale osiągać lepsze efekty? W tych książkach znajdziesz wskazówki, jak lepiej się zorganizować i zarządzać zadaniami. Wiele sposobów i technik jest prostszych niż myślisz – wypróbuj różne i wybierz te, które działają u ciebie.
Zamieszczam tu w większości linki afiliacyjne. Jeśli dokonasz przez nie zakupu, sprzedawca podzieli się ze mną częścią swojej marży (nie wpływa to na twoją cenę).

Ciągle brakuje Ci czasu? Lista zadań za szybko się wydłuża? Ta książka pokazuje zupełnie inne podejście do produktywności. Jeżeli zajmujesz się dziesięcioma sprawami naraz, to twoja energia się rozprasza i w każdej dziedzinie osiągasz tylko niewielki postęp. Gdy zmniejszysz liczbę celów, energia się skumuluje i efekty będą dużo lepsze. Trzeba tylko nauczyć się rozpoznawać zadania, które są naprawdę ważne, i z czystym sumieniem odpuszczać sobie pozostałe.

W tym 90-dniowym planerze opartym na książce Esencjalista Grega McKeowna znajdziesz wszystko co pozwoli ci skupić się na rzeczach naprawdę ważnych i wzmocnić swoją produktywność. Szablony pomogą ci eliminować chaos i skuteczniej realizować priorytety, a sekcje planowania i refleksji zachęcą do zastanowienia się nad celami. To świetne narzędzie do wejścia na drogę esencjalizmu, czyli odzyskania równowagi między życiem zawodowym a prywatnym.

Jedna z najlepszych książek o efektywności osobistej, jakie czytałem. Miłosz Brzeziński łączy wyniki badań naukowych ze swoim niepowtarzalnym poczuciem humoru, żeby wyjaśnić, dlaczego do osiągania celów nie wystarczą zwykle silna wola i wewnętrzna motywacja. Ta książka zawiera mnóstwo praktycznych sposobów, dzięki którym możemy osiągnąć znaczące postępy nie dzięki walce z samym sobą, lecz zmieniając otoczenie wokół siebie. Obala też wiele mitów, np. ten dotyczący biznesowej superproduktywności. Odhaczanie z listy kolejnych wykonanych zadań od rana do wieczora wcale nie jest takie dobre. Nasz mózg pracuje powoli i potrzebuje również nicnierobienia, żeby uporządkować sobie wszystko w głowie i zadać sobie ważne pytania. Jak poszczególne działania łączą się ze sobą? Czy naprawdę chcę to robić? Jak się z tym czuję?

Producent muzyczny Tommy Zee, który był gościem odcinka MWF Artysta w biznesie, powiedział: „Myślę, że ta książka jest bardzo ważna dla ludzi, którzy pracują umysłowo. […] Aby być w stanie zrobić oryginalnego, ciekawego, trzeba odciąć się od internetu i zagospodarować sobie czas tak, żebyśmy mogli to zrobić”. Warto przeczytać, zwłaszcza jeżeli co chwilę sprawdzasz skrzynkę e‑mail i z każdej strony atakują cię różne powiadomienia. Ta książka pomoże skupić się na celu i odnaleźć spokój.

Autor przekonuje, że zamiast nastawiać się na cel, lepiej nauczyć się budować system nawyków. Nasz mózg nie klasyfikuje nawyków – wszystkie są dla niego dobre, bo wszystkie są automatyzacją. To do nas należy określenie, które z nich będą nam służyć, a które są szkodliwe i dlatego należałoby z nich zrezygnować. W książce znajdziesz wskazówki na temat tego, jak modyfikować stare i budować nowe nawyki, żeby osiągać z pozoru nawet najbardziej nieosiągalne cele.

Sposób na skuteczne działanie jest bardzo prosty. Nie zajmuj się kilkoma rzeczami naraz. Skup się na jednej, wtedy będziesz w stanie naprawdę dużo osiągnąć – przekonują autorzy. I nie tylko przekonują, ale także podają dowody na to, jak potężna siła tkwi w tej prostej zasadzie. „Powracam do tej książki co jakiś czas. Pomaga mi w uporządkowaniu rzeczy, gdy robię ich zbyt wiele” – zachęca autor Biblii copywritingu Darek Puzyrkiewicz.

Praca po 8 godzin dziennie przez kilkadziesiąt lat, żeby na starość wypoczywać, to kiepski pomysł. Dużo lepiej byłoby zorganizować sobie życie tak, żeby już teraz cieszyć się życiem, zamiast harować od rana do wieczora. Jak to zrobić? Po pierwsze, częściej mów „nie” i kieruj się zasadą Pareto – rób 20% rzeczy, które przynoszą 80% efektów. Po drugie, deleguj zadania. Autor tej książki jako Amerykanin może zlecać pracę wirtualnym asystentkom z Filipin, w przypadku Polaków nie jest to niestety takie proste. Mimo to warto przeczytać tę książkę, jeżeli chcesz spojrzeć na swoje życie i obowiązki z trochę innej perspektywy.

Autor – twórca programu „Expert w Bentley’u” na YouTubie – przedstawia sposoby na organizację swojej pracy i czasu, żeby poprawić efektywność i skuteczność w osiąganiu celów. W książce nie brakuje praktycznych lifehacków, które ułatwią nie tylko prowadzenie biznesu, ale także ogarnianie swojej rzeczywistości i funkcjonowanie w domu.

Światowy bestseller z początku kierowany do menedżerów wyższego szczebla w korporacjach, który jednak doczekał się gruntownego liftingu po tym, jak świat biznesu oszalał na jego punkcie. Autor przeredagował swój tekst, dzięki czemu dzisiaj sięgają po niego przedstawiciele najróżniejszych profesji – wszyscy ci, którym zależy na zapewnieniu sobie bezstresowej efektywności i utrzymaniu niezbędnego do prawidłowego funkcjonowania work-life balance. Jak zarządzać zadaniami, panować nad czasem, delegować i odpoczywać – o tym właśnie jest ta świetna książka.

Ta książka jest prosta, czytelna i precyzyjna jak instrukcja budowania z klocków Lego. Zaczyna się od tego, jak ogarnąć chaos, który prawdopodobnie masz teraz wokół siebie. Później przeprowadza cię przez kolejne etapy porządkowania zadań – dowiadujesz się m.in. jak tworzyć projekty, ustalać priorytety, współpracować z innymi, zarządzać dokumentami i plikami. Pod koniec przeczytasz o tym, co zrobić, żeby na bieżąco utrzymywać porządek w całym systemie i nie utonąć w powodzi przychodzących wiadomości. Autor książki Michał Śliwiński jest twórcą popularnej aplikacji do zarządzania Nozbe, ale zawarte w książce wskazówki pomogą ci niezależnie od narzędzi, z których korzystasz.

Czy potrafisz wylogować się na jakiś czas z mediów społecznościowych? Autor poleca, żeby korzystać z dobrodziejstw cyfrowego świata, ale… z głową. Wybieraj elementy, które ci służą, i nie przejmuj się resztą. Dzisiaj już nawet dzieci sprawdzają ilość lajków w social mediach. Poza tym relacje budowane w internecie bywają płytkie – na dodatek cierpią na tym relacje w realnym życiu. Cyfrowe media pozbawiają nas samotności. Nie spędzamy już czasu sam na sam z własnymi myślami, tylko wchłaniamy to, co przekazują inni. Sposobem na to, żeby wyzwolić się spod tego wpływu, jest cyfrowy odwyk. Po pierwsze – ustal reguły i wybierz to, co jest ci naprawdę niezbędne do pracy lub komunikacji z bliskimi; po drugie – przez 30 dni nie używaj żadnych innych mediów cyfrowych poza tymi, które wybrałeś; po trzecie – po zakończeniu odwyku selektywnie wprowadzaj elementy, które wykluczyłeś, pod warunkiem, że naprawdę uznasz je za niezbędne.

Próbujesz polecanego przez kogoś sposobu na zwiększenie produktywności i nie działa? To nie znaczy, że ten sposób jest nieskuteczny, tylko że nie jest dopasowany do ciebie. Ta książka pomoże ci zrozumieć twoją indywidualną sytuację i preferencje, a potem dobrać rozwiązania.

Książka dla tych, którzy stale poszukują sposobów na usprawnienie swoich działań oraz bardziej intencjonalną i świadomą pracę. Autor przyjrzał się wielu badaniom naukowym dotyczącym efektywności i wyciągnął z nich to, co jest prawdziwe, rozprawiając się przy okazji z różnymi mitami w zakresie ustalania celów, motywacji czy wypoczynku.

…czyli jak zarządzać swoją energią. Autor przekonuje, że żeby pracować efektywniej, lepiej pracować mniej – a na pewno zadbać o porządne przerwy. Nie można też zaniedbywać swojej kondycji, zdrowia, odżywiania, bo tylko wtedy mamy szansę naprawdę zregenerować się po pracy i osiągać lepsze rezultaty.

Autor twierdzi, że każde rozproszenie odciągające cię od pracy, którą masz wykonać, wynika z pewnego dyskomfortu, jaki odczuwasz. Żeby zatem nauczyć się zarządzać rozproszeniami, trzeba najpierw dowiedzieć się, jak zarządzać dyskomfortem. Weźmy prosty przykład. Jeżeli podczas pracy nad ważnym zadaniem odczuwasz potrzebę zajrzenia, co słychać u znajomych na Instagramie, obiecaj sobie, że zrobisz to, ale… za 10 minut. Już samo odłożenie tego na później może uwolnić cię od odczuwanego dyskomfortu i pozwoli skupić się na pracy.

Nie lubisz się męczyć? Twoi klienci też nie. Ta książka pokaże Ci, jak wykorzystać ten fakt w marketingu, sprzedaży, komunikacji i nie tylko.

Czy wiesz, w jakich porach doby twoja praca jest najbardziej efektywna? Ta książka może udzielić ci odpowiedzi. Różni ludzie funkcjonują najlepiej o różnych porach. Nie ma jednej uniwersalnej godziny dobrej dla wszystkich. Warto poznać swój naturalny zegar biologiczny, żeby podejmować lepsze decyzje, działać skuteczniej, lepiej odpoczywać, być bardziej kreatywnym. Na każdą z tych rzeczy trzeba znaleźć czas. Dobrze, żeby był to najwłaściwszy moment.

Autor przekonuje, że odpowiedni rytm dnia to podstawa przy planowaniu swoich działań i osiąganiu sukcesów. Jeśli zaczynasz swój dzień wcześnie, masz szansę się wyciszyć, rozpocząć aktywności na spokojnie, zadbać o siebie i rozruszać się. Dzięki temu każda kolejna godzina będzie mogła być wykorzystana lepiej.

W produktywności nie chodzi o to, żeby narzucić sobie dyscyplinę, tylko żeby dobrze się bawić – przekonuje autor. Ali Abdaal ukończył medycynę w Cambridge, ale szybko zrezygnował z etatu w szpitalu, żeby rozwijać swój kanał na YouTubie. Dziś jest najpopularniejszym na świecie ekspertem od produktywności. W swojej książce pisze o tym, jak dodać sobie energii do pracy, pokonywać bariery i uniknąć wypalenia. Przyjemna i bardzo praktyczna lektura, oparta na wielu badaniach naukowych.

Punktem wyjścia dla autora była rada, której swego czasu udzielił Steve Martin początkującym aktorom: Bądź tak dobry, żeby nie mogli cię lekceważyć (stąd oryginalny tytuł: So Good They Can’t Ignore You). Wbrew pozorom w biznesie wcale nie chodzi o to, żeby podążać za swoją pasją. Bardzo rzadko udaje się bowiem połączyć hobby z pracą. Zdecydowanie lepszym rozwiązaniem jest rozwijanie swojego „kapitału kariery”, czyli rzadkich i cenionych przez innych umiejętności. Dzięki temu można stać się dobrym rzemieślnikiem, który dąży do ustalonego celu, konsekwentnie wykonując ćwiczenia doskonalące jego warsztat.

Coach i autor podcastu The New Man pomaga przedsiębiorcom i ludziom sukcesu odnaleźć radość z biznesu, w którym z jakiegoś powodu czują niedosyt. Lanier dzieli się swoimi spostrzeżeniami, skąd ten niedosyt może się brać. Przekonuje, że sukces w pewien sposób nas osłabia. Ludzki mózg jest ewolucyjnie przystosowany do tego, żeby radzić sobie z niebezpieczeństwami, ale w sytuacji, gdy nic nie zagraża naszemu życiu, sam wyszukuje te niebezpieczeństwa. Wiąże się to z kolei z ciągłą potrzebą udowadniania własnej wartości, bo w dzisiejszych czasach przecież nie możemy wykazać się jako dzielni łowcy polujący na dziką zwierzynę. Stąd nierzadko ścigamy się sami ze sobą we własnych firmach, próbując osiągać coraz lepsze wyniki, z których nigdy nie jesteśmy do końca zadowoleni. Ponadto boimy się odsłonić, zaryzykować, przez co tracimy radość z życia. Jak sobie z tym poradzić? Odpowiedź można znaleźć właśnie w tej książce.

Misja osobista to twoja filozofia, prywatna konstytucja definiująca twoje podejście do życia. Warto ją spisać, bo mówi o tym, kim chcesz być, co chcesz robić czy jakimi zasadami i wartościami będziesz się kierować. Sformułowanie takiej misji pozwala bardziej cieszyć się życiem, bo uświadamia ci twój życiowy cel. Książka pozwala odkryć tę misję. Autor przedstawia pytania, na które warto poszukać odpowiedzi, bo pozwalają przyjrzeć się sobie, swoim doświadczeniom i preferencjom. W książce znajdziesz też 9 ćwiczeń mentalnych, które zmuszają do wyobrażenia sobie, co by było, gdyby. Po przejściu wszystkich kroków pozostaje ci wyszlifowanie misji i ostateczne jej sformułowanie.