Zastrzeżenie nazwy firmy – czy to się opłaca?

utworzone przez | Listopad 2015

To może się zdarzyć nawet dziś.

Przychodzi listonosz, ma dla ciebie list polecony. Podpisujesz odbiór, patrzysz na nadawcę – jakaś kancelaria adwokacka. Otwierasz kopertę, czytasz i czujesz, że nogi ci się uginają. „Działając w imieniu mojego klienta żądam zaprzestania używania zastrzeżonego znaku towarowego…” – pisze prawnik. Daje ci 14 dni na to, żebyś zmienił nazwę swojej firmy.

Nie zrobiłeś nic złego – przynajmniej świadomie. Twoja firma działa od paru lat i nie miałeś pojęcia, że ktoś zarejestrował taką samą nazwę. Włożyłeś masę wysiłku w wypromowanie własnej marki. Teraz masz się jej pozbyć?

Właściciel znaku towarowego ma znacznie więcej przywilejów niż tylko możliwość dodawania symbolu ® przy swoim logo. Rozmawiamy o tym w 112. odcinku podcastu Mała Wielka Firma. Posłuchaj:

  • co oprócz nazwy firmy i logo można zastrzec,
  • jakie realne korzyści daje ochrona znaku towarowego,
  • jak długo trwa rejestracja i ile kosztuje,
  • czy musisz płacić rzecznikowi patentowemu,
  • co zrobić, jeżeli twoją nazwę zastrzegł ktoś inny,
  • jak reagować, gdy ktoś narusza twoje prawa.

Naszym ekspertem jest Mikołaj Lech – prawnik specjalizujący się w prawie własności przemysłowej, zwalczaniu nieuczciwej konkurencji oraz prawie autorskim. Mikołaj jest też autorem blogu znakitowarowe-blog.pl, nagrodzonego w ogólnopolskim konkursie Urzędu Patentowego RP.

Pobierz darmowy e-book Mikołaja Lecha Co należy wiedzieć o prawnej ochronie marki

Czy wybierając nazwę dla własnej firmy, upewniłeś się, czy nie jest zastrzeżona?

Miałeś problemy, bo ktoś uznał, że twoja marka narusza jego prawa?

A może zarejestrowałeś własny znak towarowy i walczyłeś z kimś, kto go bezprawnie używa?

Jeżeli tak, napisz o tym proszę w komentarzu.

Słuchaj podcastu MWF w telefonie

Przydatne linki

Chcesz wiedzieć jako pierwszy o nowych odcinkach podcastu? Zapisz się »