Co ostatnio czytałeś? Być liderem Alexa Fergusona i SuperBetter Jane McGonigal

utworzone przez | Grudzień 2016

Od czasu do czasu domagacie się, żeby w podkaście Mała Wielka Firma mówić częściej o książkach biznesowych wartych przeczytania. Pojawiały się nawet pomysły, że mógłby być z tego zupełnie osobny podcast. Nie traktowaliśmy tej sugestii poważnie… aż do dzisiaj.

Chcieliśmy nagrać zwyczajny odcinek, w którym o książkach wspomnimy tylko na wstępie. Ale nie udało się. Tak się rozgadaliśmy, że na główny temat zabrakło czasu. Będzie za tydzień.

Tymczasem zapraszamy do posłuchania i przeczytania o dwóch pozycjach, które ostatnio przyciągnęły naszą uwagę. W przypadku Pawła była to SuperBetter autorstwa Jane McGonigal. Ja (Marek) przeczytałem natomiast Być liderem Alexa Fergusona.

Być liderem: Alex Ferguson uczy przywództwa

Sir Alex Ferguson to najbardziej utytułowany menedżer piłkarski w dziejach. Najwięcej osiągnął prowadząc Manchester United. Pracował dla tego klubu przez 27 lat, co jest rekordem Premier League. Żaden inny menedżer nie zdobył też tak wielu trofeów.

Być liderem to tak naprawdę dwie książki w jednej. Po pierwsze to opowieść o kilku dekadach z historii brytyjskiej piłki nożnej. W dodatku spisana przez człowieka, który był jednym z ważnych współtwórców tej historii. Po drugie to podręcznik zarządzania, a właściwie przywództwa.

Aby zrozumieć, jak wiele osiągnął Ferguson, warto mieć świadomość, jaka jest rola menedżera w futbolu. Człowiek, który podczas meczów pokrzykuje na piłkarzy z ławki rezerwowych postrzegany jest zwykle jako trener. A to nie to samo.

Autor Być liderem wspomina jak w pewnym momencie jeden ze współpracowników zasugerował mu, żeby nie prowadził treningów, tylko przyglądał im się z boku. Cytat świadczący o tym, jak z czasem zmieniło się jego podejście do kierowania drużyną, można znaleźć już na początku książki. „Z wolna zacząłem rozumieć, że moja praca polega na czym innym. Chodzi o to, żeby wyznaczyć bardzo wysokie standardy. Wszyscy powinni uwierzyć, że są w stanie zrobić coś, do czego we własnym przekonaniu nie byli zdolni. Należało wytyczyć szlak, którym nikt wcześniej nie podążał, by każdy zrozumiał, że niemożliwe jest możliwe. Na tym polega różnica między kierowaniem a przywództwem”.

Przywództwo to wyznaczanie bardzo wysokich standardów, pozwalających osiągnąć więcej Click To Tweet

Czasy się zmieniają, zasady trwają

Gdy Alex Ferguson zaczynał karierę, kluby piłkarskie wyglądały zupełnie inaczej niż dziś. Drużyny składały się z chłopaków z sąsiedztwa. Nie było zawodników zagranicznych. Zgodnie z przepisami zawodowy piłkarz otrzymywał pensję robotnika. Krótko mówiąc, futbol był sportem klasy pracującej. Sam Ferguson był synem stoczniowca. Tytuł szlachecki otrzymał od królowej w 1999 r. za zdobycie z Manchesterem United potrójnej korony (Pucharu Anglii, Mistrzostwa Anglii i Pucharu Mistrzów).

Obecnie piłka nożna to ogromny przemysł – transmisje telewizyjne, sponsorzy, gadżety, gigantyczne pieniądze. Mimo to Ferguson twierdzi, że bycie dobrym przywódcą wymaga tych samych umiejętności co kiedyś: słuchania i obserwacji. I podaje przykłady konkretnych osiągnięć, które im zawdzięcza.

Przywództwo przedstawione w Być liderem to nieustanna chęć wygrywania i wierność zasadom, takim jak dyscyplina, pracowitość, zapał czy wiara we własne siły. Szkoleniowec Czerwonych Diabłów mówi też o tym, że zawsze lubił czytać, m.in. o sztuce wojennej. Niektóre fortele zaczerpnięte z taktyki bitewnej przeniósł wprost na boisko.

Jak piłka nożna może pomóc w biznesie?

Zarządzanie drużyną taką jak Manchester United wymaga radzenia sobie z silną presją z wielu stron. Z jednej strony są piłkarze – niektórzy z nich mają status gwiazd i zarabiają gigantyczne pieniądze. Niektórzy nie mówią w twoim języku, więc komunikacja bywa trudna (Ferguson przyznaje, że czasem nawet Anglicy nie rozumieli jego szkockiego akcentu). Poza tym jest cała ekipa trenerska, medyczna, ludzie odpowiedzialni za sprawy techniczne, stroje, posiłki itd.

Są również kibice, którzy czują się odpowiedzialni za klub i uważają, że mają dużo do powiedzenia. Jest prasa, przychylna zwykle wtedy, gdy wygrywasz i bezlitosna, gdy idzie gorzej. Jest prezes klubu, a nad nim właściciele – oni też próbują czasem wtrącić swoje trzy grosze. W całej tej złożonej konstrukcji twój los zależy w dużej mierze od tego, czy 11 chłopakom biegającym po boisku uda się strzelić więcej bramek niż stracić.

Masz do czynienia z rekrutacją i zatrudnianiem. Piłkarzy trzeba wyszukać, zdecydować czy będą pasować do drużyny i wynegocjować z nimi kontakty. Z pewnymi ludźmi musisz się pożegnać, więc jest też zwalnianie z pracy. Jest praca zespołowa, motywowanie. To wszystko intensywne i skomplikowane zadania. W sumie nic dziwnego, że tylko jednemu człowiekowi udało się przez 27 lat utrzymać taką posadę.

Być liderem nie jest książką dla każdego przedsiębiorcy czy menedżera. Jeżeli nie znasz albo nie lubisz piłki nożnej, lektura pewnie cię zmęczy. Nazwiska takie jak Paul Scholes, Ryan Giggs czy Wayne Rooney będą plątać się ze sobą. Ale jeżeli jesteś fanem futbolu, ta książka pomoże ci przenieść mądrość Alexa Fergusona do twojej firmy.

SuperBetter: Chcesz się zmienić? Zrób z tego grę

Możliwe, że nazwisko Jane McGonigal nie jest ci obce. Jej poprzednia książka pt. Reality is Broken ukazała się mniej więcej w tym samym czasie, co Grywalizacja Pawła Tkaczyka i opisuje ten sam temat.

Jane zaczęła zajmować się grywalizacją po dość traumatycznym przeżyciu. Miała wstrząśnienie mózgu i musiała przejść intensywną rehabilitację. Wtedy zaczęła zajmować się motywowaniem samej siebie do różnych rzeczy. Sięgnęła po gry. Reality is Broken – jej pierwsza książka – opisuje koncepcję grywalizacji. Natomiast SuperBetter to program treningowy, opartym na siedmiu regułach grywalizacji, które każdy może zastosować, żeby się zmienić.

Wprowadzanie zmian w życiu staje się łatwiejsze, gdy potraktujesz to jako grę Click To Tweet

W recenzjach na Amazonie można przeczytać, że to jest współczesna Siła nawyku. Książka Charlesa Duhigga pokazywała, jak zmienić swoje złe zachowania. Jane podchodzi do tego inaczej, przedstawiając siedem kroków.

7 kroków, żeby zmiana dawała frajdę

  1. Challenge yourself – rzucaj sobie małe wyzwania i nagradzaj siebie za ich wykonanie.
  2. Power-ups – codziennie możesz znaleźć mnóstwo rzeczy, które dają ci zastrzyk energii w momencie, gdy chęć do zmian słabnie.
  3. Bad guys – znajdź i bij się ze złymi. Ten krok bardzo mi się podoba. Dużo bardziej nas motywuje, gdy ten nasz wysiłek jest kierowany przeciwko komuś lub czemuś. Znajdź w swoim otoczeniu takich „złych gości” i walcz z nimi.
  4. Quests – wyszukuj i kompletuj nie tylko pojedyncze zadania, ale zestawy składające się z większej ich liczby.
  5. Allies – szukaj współplemieńcow i buduj sojusze. Gra nie jest czynnością samotną, razem udaje się osiągnąć dużo więcej. Gdy rzeczywiście zrekrutujemy kogoś do naszego celu, czujemy się za tę osobę dużo bardziej odpowiedzialni.
  6. Secret identity – przyjmij swoją sekretną tożsamość. Takie podejście pozwala nam myśleć o sobie w kategoriach: co by zrobił Batman na moim miejscu? To też wpływa na motywację.
  7. Epic wins – nie chodzi nam tylko o aktywność z dnia na dzień, tylko epickie zwycięstwo. Rozprawienie się wielkim smokiem, potworem, który czeka na samym końcu.

Książka SuperBetter dzieli się na trzy części. Pierwsza jest o grywalizacji – dlaczego gry sprawiają, że jesteśmy lepsi. Druga zawiera wymienione wcześniej kroki. Uczy nas takiego właśnie podejścia do życia. W trzeciej części jest mowa o konkretnych zastosowaniach tej metody do wprowadzania zmian w związkach, zdrowiu, diecie itp.

Chcesz osiągnąć jakiś cel? Autorka twierdzi, że da się to ustrukturalizować w formę grania. Dzięki temu uczenie się czy szukanie nowej pracy nie musi być męczącym procesem.

To jest podstawowa różnica między Siłą nawykuSuperBetter. Ta pierwsza ma przesłanie: „Zmuś swój mózg do tego, żeby pomógł ci się zmienić”. Natomiast Jane McGonigal mówi: „Twój mózg to tylko jedna część tej układanki. Drugą częścią jest podejście z uśmiechem na ustach”.

Przydatne linki:

Lubisz nas słuchać? Zostaw recenzję!

Zostawiając swoją opinię, pomagasz nam zdobyć nowych słuchaczy. Dziękujemy!

Jeżeli korzystasz z aplikacji Podcasty na iPhone:

  1. wpisz w wyszukiwarce w aplikacji Mała Wielka Firma,
  2. w sekcji Podcasty kliknij na Mała Wielka Firma,
  3. przejdź do zakładki Recenzje,
  4. naciśnij link Napisz recenzję.

Jeżeli korzystasz ze Stitchera (lub innej aplikacji) na Androidzie:

  1. wejdź na stronę malawielkafirma.pl/stitcher,
  2. przewiń stronę w dół, aż zobaczysz okno Show Ratings ans Reviews,
  3. kliknij na link Write a review.

Chcesz wiedzieć jako pierwszy o nowym odcinku podcastu? Zapisz się »

3 komentarze

  1. Krzysiek

    Bardzo fajny podcast! Pomysł, aby zrobić z tego oddzielną miniserię jest strzałem w dziesiątkę. Osobiście dużo czytam i wchodząc na Amazon bardzo często recenzje są tak skrajne, że polegam tylko na własnej intuicji. Poza tym, nie znam wszystkich książek, więc wiele dobrych umyka (jak np.: Superbetter – w ogóle o niej nie słyszałem) :).

    Zastanawiałem się nad zakupem książki Alex’a Fergusona, ale ostatecznie wygrała ,,Market like you mean it: engage customers, create brand believers, and gain fans for everything you sell.” przez Al’a Lautenslagera. Świetna pozycja, mnóstwo case studies i wiele drobnych szczegółów, które można wyciągnąć i zaimplementować do swojej marki. SuperBetter jest już zapisany, jako ,,To read”.

    Odpowiedz
    • Marek Jankowski

      Dzięki Krzysiek! Żeby zrobić osobną serię o książkach musielibyśmy mieć więcej czasu na czytanie, ale na pewno będą się jeszcze nie raz u nas pojawiać 🙂

      Odpowiedz
      • Krzysiek

        Super! A tak w ogóle, chciałem pochwalić jeszcze grafikę każdego z obrazków postów. Uwielbiam flat style!

        BisBrothers

        Odpowiedz

Prześlij komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Shares
Share This