Biznesowe Q&A: Zaczynanie od zera, psychologia przedsiębiorcy i mądry marketing

W tym odcinku odpowiadam na wasze pytania dotyczące takich tematów, jak:

  • startowanie od zera w biznesie,
  • zarabianie pieniędzy,
  • ćpanie wiedzy,
  • rozpraszanie się,
  • perfekcjonizm,
  • promowanie podcastów,
  • nienawiść do marketingu,
  • pozyskiwanie klientów na mało znane usługi i na kursy online.

Zaczynamy!

Gdybym miał teraz zacząć biznes zupełnie od zera, to co by to było?

Myślę, że na początku zdecydowałbym się na biznes usługowy, bo taki biznes zwykle nie wymaga dużych kosztów na początku, a daje szansę na osiągnięcie dość szybkich przychodów.

Pewnie postawiłbym na konsultacje marketingowe lub podcastowe.

Drugą opcją, którą bym rozważał, byłoby tworzenie od zera albo poprawianie ofert.

Czy osoba bez doświadczenia, która chciałaby zarabiać w sieci, ma szansę odnieść sukces?

To zależy.

Przykładowo – copywriter świadczy specjalistyczną usługę. Taka praca wymaga doświadczenia.

Nikt nie będzie chciał zapłacić copywriterowi, który dopiero będzie się uczył, jak pisać oferty, za pieniądze klienta.

Drugi model to twórca internetowy. Model ten bazuje na dzieleniu się treściami. Mamy tutaj dwie drogi: budowanie dużego zasięgu albo budowanie precyzyjnie określonej grupy docelowej.

Jedno i drugie wymaga czasu, ale z mojego doświadczenia łatwiej zbudować dopasowaną grupę, dlatego że po prostu wiesz, gdzie takich ludzi szukać.

Jak zmieniły się moje zarobki po tym, jak postanowiłem kierować swoje treści do soloprzedsiębiorców?

Porównałem moje przychody od kwietnia do października 2023 z przychodami z takiego samego okresu rok wcześniej. Od początku kwietnia 2023 nastąpiła ta zmiana na soloprzedsiębiorców.

Okazuje się, że przychody w tym roku były o 55% niższe. Może to wyglądać jak katastrofa, ale jest jedna subtelna różnica. W 2022 roku miałem w tym okresie dwie kampanie sprzedażowe kursu dla podcasterów PodcastPro™ i dodatkowo szkolenie PodcastPro™ Live. W 2023 roku nie było w tym czasie żadnej kampanii sprzedażowej PodcastPro™ i to był mój wybór, bo chciałem dopracować nową wersję kursu.

Kiedy jednak odejmę przychody z PodcastPro™ od 2022 roku, to okazuje się, że w 2023 roku moje przychody są o 19% większe, mimo że w tym czasie nie było mnie w social mediach.

Co dokładnie jest teraz moim głównym źródłem utrzymania?

80% moich przychodów związanych z MWF w okresie od kwietnia do października 2023 pochodzi z produktów dla przedsiębiorców i podcasterów (choć nie wliczam w to kursu dla podcasterów PodcastPro™):

Kolejne 12% to przychody z afiliacji – choćby z polecanych przeze mnie książeknarzędzi, z których sam korzystam.

7% przychodów, generują mi reklamy, a konkretnie Google AdSense.

Drugim źródłem moich przychodów jest Branża Dziecięca – czasopismo, które wydaję.

W jaki sposób radzić sobie w biznesie sezonowym poza sezonem?

Mam na tę sytuację 4 podpowiedzi:

  • Można zwiększać sprzedaż obecnych produktów, żeby poprawić płynność finansową również wtedy, kiedy sezon jest słabszy.
  • Można dywersyfikować przychody.
  • Można efektywnie wykorzystać martwe okresy.
  • Można zarządzać pieniędzmi tak, żeby nie zabrakło ich w słabszych okresach.

Czy wpadam czasami w ciąg ćpania wiedzy, zamiast przeznaczać czas na działania przynoszące zyski?

Wpadam w takie pułapki – choć na szczęście coraz rzadziej.

Kiedy widzę jakąś książkę czy kurs, to zadaję sobie pytanie, czy sam z siebie szukałbym takiej wiedzy. Zastanawiam się też, czy ta wiedza, którą chciałbym zdobyć, rozwiązuje mój obecny problem. Poza tym mam świadomość, że przyswajanie wiedzy ma sens wtedy, kiedy ją wdrażam. Więc przerywam na przykład czytanie książki czy przerabianie kursu, dopóki nie wdrożę tego, co już do tej pory przyswoiłem.

Jak oprzeć się pokusie testowania i ulepszania w nieskończoność?

Prowadzę firmę już od 20 lat, więc wiele rzeczy sprawdziłem na sobie. Pewne teoretycznie

nowości są mi już znane i wiem, że nie muszę ich dotykać, bo próbowałem i przekonałem się, że to nie dla mnie.

Kiedy widzę narzędzie, które na pierwszy rzut oka wydaje mi się atrakcyjne, zanim popłynę i poświęcę dwa tygodnie na jego konfigurację, zadaję sobie podobne pytania, jak w przypadku pokusy ćpania wiedzy.

Poza tym z wiekiem nauczyłem się cierpliwości. Zamiast rzucać się na nowe narzędzia, czekam, czy dane narzędzie przetrwa próbę czasu i przyjmie się, a nie za pół roku zniknie z rynku.

Jak walczyć z perfekcjonizmem?

Doskonałość nie istnieje. Perfekcjonizm to sztuczny koncept. Nigdy nie będziesz wystarczająco dobry dla 100% klientów. Tak samo jak żadna partia nie zdobywa w wyborach 100% głosów.

Twoja samoocena nie ma nic wspólnego z tym, jak ocenia cię klient. Ty porównujesz się do idealnego obrazu w wyobraźni. W przypadku klienta jest zupełnie inaczej.

Klientowi zależy na tym, żebyś zaspokoił jego konkretną potrzebę. Jeżeli porównuje cię do konkurencji, to zwykle nie do tej najlepszej, tylko do tej słabej. Dlatego, że pewnie sparzył się na jakimś innym wykonawcy, więc szuka kogoś innego. Gdyby trafił na twojego doskonałego

konkurenta, to by nie szukał nikogo innego.

Kluczem do tego, żeby poradzić sobie z perfekcjonizmem, jest zgranie oczekiwań klienta i tego, co możesz mu dostarczyć.

Jak to zrobić?

  • Jeżeli nie masz pewności, czy jesteś wystarczająco dobry, to zacznij od prostych rzeczy, których na pewno nie zawalisz.
  • Obiecuj to, nad czym masz kontrolę.
  • Po wykonaniu usługi zawsze proś klienta o feedback i wykorzystuj tę informację, żeby poprawić niedociągnięcia przy następnym zleceniu.

Jakie było moje największe wyzwanie w biznesie i jaki największy błąd popełniłem?

Jeżeli chodzi o wyzwanie, to myślę, że było to stworzenie i rozkręcenie czasopisma Branża Dziecięca. Bo kiedy startowałem z czasopismem, nie miałem żadnych kontaktów, żadnego doświadczenia w branży, nie miałem też dużych oszczędności, a przygotowanie takiego czasopisma to są jednak spore koszty.

W przypadku błędu bolesnym, choć nie wiem, czy największym, było tolerowanie w firmie złego pracownika.

Jaki jest najlepszy sposób na zwiększenie widoczności podcastu w sieci?

Nie ma jednego sposobu, który działałby superskutecznie u wszystkich, bo gdyby taki sposób był, to już wszyscy od dawna by go stosowali.

Ale według mnie bardzo niedocenianym pasywnym sposobem jest tworzenie tytułów zachęcających do kliknięcia i opisów odcinków, które są przyjazne dla wyszukiwarek.

Natomiast aktywnym sposobem pozyskiwania słuchaczy jest współpraca z innymi podcasterami

i wzajemne promowanie się.

Po jakim czasie można zobaczyć pierwsze efekty wynikające z nagrywania podcastu?

Pytanie, jakich tak naprawdę rezultatów się oczekuje, bo jeśli poruszamy niszowy temat, nigdy nie będziemy mieli milionów odsłuchań czy wyświetleń.

Moim zdaniem jednak są lepsze mierniki niż liczba odsłuchań.

Możesz zrobić własny produkt.

Możesz zdecydować się na afiliację lub współpracę.

Możesz budować bazę mailingową, wysyłając dodatkowe materiały.

Kiedy odbędzie się kolejna Konferencja Małej Wielkiej Firmy?

Na pewno nie w najbliższym czasie, bo w tej chwili nie planuję kolejnej konferencji.

Jak polubić się z marketingiem, nawet jeśli uważa się go za zło konieczne?

Z moich obserwacji wynika, że marketingu nie lubią ci, którzy kojarzą go z samolubnym działaniem, typu: ja chcę, żebyś coś ode mnie kupił.

Proponuję spojrzeć na marketing od innej strony.

Jeżeli nie promujesz własnych wartościowych usług i produktów, robisz krzywdę ludziom, którzy tych produktów i usług potrzebują.

Dlaczego? Dlatego, że oni szukają kogoś, kto im pomoże, a że nie znają całego rynku, mogą przez przypadek trafić na nieudacznika lub oszusta. Dlatego powinieneś działać tak, żeby trafiali do ciebie.

Jak krok po kroku określić awatar idealnego klienta?

Żeby określić awatar idealnego klienta, musisz mieć doświadczenia z różnymi klientami.

Gdy już je masz, przyjrzyj się liście swoich klientów i zadaj sobie 3 pytania:

  • Jakich klientów nie chcesz obsługiwać?
  • Z kim dobrze ci się pracuje?
  • Dlaczego lubisz pracować z tymi ludźmi?

W ten sposób jeszcze lepiej doprecyzujesz listę klientów.

Jak rozkręcić działalność opartą na terapii przez ciało, którą można przeprowadzić jedynie stacjonarnie?

Jeśli klienci nie znają danej usługi, nie wiedzą, czy jej potrzebują.

Warto więc włączyć taką usługę do swojej standardowej oferty i wyjaśniać, na czym ona polega. Przydaje się także content marketing, który pozwoli pozyskiwać klientów z okolicy, a nawet z dalszych regionów.

Na co postawić, planując strategię marketingową 2024 w średniej firmie?

Nie ma czegoś takiego, jak strategia marketingowa dla średniej firmy bez doprecyzowania, jaka to jest konkretnie firma.

Chodzi nie tylko o branżę. Strategia to jest plan działań prowadzących do określonego celu. Potrzebujesz więc 3 elementów, żeby ją stworzyć:

  • gdzie jesteś dzisiaj,
  • dokąd idziesz, jaki jest twój cel,
  • jakie są twoje ograniczenia.

Jak niedrogo promować serwis online?

Sposoby, które zastosujesz, wynikają z tego, gdzie jesteś, jaki masz cel i jakie masz ograniczenia.

Poza tym jeśli nie ma zainteresowania twoją ofertą, warto zastanowić się, czy rzeczywiście pomagamy klientom rozwiązywać ich problemy. Może trzeba popracować nad produktem, a nie nad marketingiem.

Jak szukać klientów na produkty, które nie rozwiązują problemów, tylko im zapobiegają?

Istnieje coś takiego, jak model pięciu poziomów świadomości klienta:

  • Klient nie wie, że ma problem.
  • Klient wie, że ma problem, ale nie wie, jak go rozwiązać.
  • Klient wie, że są rozwiązania, ale nie wie o twojej ofercie.
  • Klient wie o twojej ofercie, ale nie jest przekonany, że ona jest dla niego najlepsza.
  • Klient wie, że twoja oferta jest dla niego optymalna.

Aby dotrzeć do klienta, który jeszcze nie wie, że ma problem, należy ustalić, skąd ten problem się może brać – czyli znaleźć miejsce, w którym klient jest obecnie, i w tym kontekście kierować do niego swoje treści.

3 rzeczy do zrobienia po wysłuchaniu tego podcastu

  1. Jeśli planujesz założenie własnej firmy, zaoferuj klientom to, w czym jesteś dobry i zacznij od usług – dzięki temu najszybciej zdobędziesz środki do utrzymania.
  2. Nie testuj i nie ulepszaj w nieskończoność. Im szybciej zaczniesz działać, tym szybciej zauważysz efekty.
  3. Nie zaniedbuj marketingu; pamiętaj, że ludzie zasługują na to, żeby poznać twoje dobre produkty i usługi i móc z nich korzystać.
Aby używać odtwarzaczy multimedialnych, musisz wyrazić zgodę na użycie plików cookies usług odtwarzaczy
Ok, zgadzam się
Na stronie zostały wykorzystane linki afiliacyjne. Jeżeli wejdziesz przez nie na stronę sprzedawcy i dokonasz zakupu, sprzedawca podzieli się ze mną częścią swojej marży (nie wpływa to na twoją cenę). Wymieniam wyłącznie te produkty i usługi, z których rzeczywiście korzystam i jestem z nich zadowolony.