ChatGPT – jak działa i czy możesz go wykorzystać do stworzenia skutecznej strategii marketingowej?

Czy sztuczna inteligencja może pomóc w stworzeniu skutecznej strategii marketingowej?

Zobacz, jak rozmawiać ze sztuczną inteligencją i odkryj, jak może cię wyręczyć nie tylko w marketingu, ale też w innych obszarach biznesu!

Od kilku tygodni świat oszalał na punkcie ChatGPT, czyli czatu wykorzystującego sztuczną inteligencję. To najszybciej rosnąca platforma internetowa w historii: zdobyła milion użytkowników w ciągu zaledwie 5 dni od uruchomienia. Działa m. in. po polsku, a w dodatku – w momencie kiedy nagrywam – jest dostępna za darmo dla każdego.

Czym jest ChatGPT i na czym polega jego działanie?

Jak to narzędzie może ci pomóc w stworzeniu strategii marketingowej (i innych obszarach w firmie)?

Jakie ma wady i do czego kompletnie się nie nadaje?

W Małej Wielkiej Firmie było wielu wyjątkowych gości, ale dziś po raz pierwszy nie będę rozmawiał z człowiekiem, tylko ze sztuczną inteligencją. Panie i panowie – przed wami ChatGPT.

Prezent dla słuchaczy

„Pirackie metryki”, które warto wykorzystać, tworząc strategię marketingową. Dołącz do Klubu MWF i pobierz infografikę z prezentacją Chcę to 

Co to jest ChatGPT i jak działa model językowy?

ChatGPT to asystent, duży model językowy wyszkolony przez Open AI na danych aktualnych w 2021 roku. To program komputerowy stworzony, aby pomagać ludziom.

Model językowy to rodzaj sztucznej inteligencji, który uczy się języka i może odpowiadać na pytania lub tworzyć teksty na podstawie tego, co wcześniej przeczytał w artykułach, książkach czy wpisach na stronach internetowych.

Istnieje spora różnica pomiędzy zadawaniem pytań modelowi językowemu a wpisywaniem ich w wyszukiwarce Google.

Google przeszukuje internet, wyławiając strony, które mogą zawierać odpowiedź na dane pytanie.

Model językowy generuje odpowiedź na podstawie tego, co już wie. Istnieje więc duża szansa, że odpowie również na pytania, których użytkownik nie zadał, ale które są związane z danym tematem.

Ale uwaga – model językowy nie może wymyślać rozwiązań nowych problemów. Choć może udzielać informacji o już istniejących rozwiązaniach i pomagać je zrozumieć.

Jest tu jednak pewien haczyk – model językowy czasem się myli. Nie wszystkie podawane przez niego informacje są prawdziwe. Korzysta wprawdzie z różnych źródeł, ale nie jest w stanie samodzielnie zweryfikować ich wiarygodności. Stąd podsuwa czasem rewelacje dosłownie wyssane ze sztucznego palca.

W jaki sposób ChatGPT może pomóc soloprzedsiębiorcy w prowadzeniu firmy?

ChatGPT podaje całkiem szeroką listę zadań, w których mógłby wesprzeć soloprzedsiębiorcę w biznesie.

Są to między innymi:

  • tworzenie biznesplanu,
  • analiza rynku,
  • przygotowywanie ofert,
  • zarządzanie finansami,
  • opracowywanie, negocjowanie i zawieranie umów,
  • zatrudnianie pracowników i zarządzanie nimi,
  • budowanie stron internetowych,
  • tworzenie strategii marketingowych.

Brzmi to imponująco, ale zważywszy na fakt, że – tak jak wspomniałem – ChatGPT potrafi się mylić, nie zwalniałbym od razu księgowej czy prawnika.

Warto jednak wybrać jakiś zakres działań i sprawdzić, co tak naprawdę może zrobić dla nas model językowy.

Jak ChatGPT może przyczynić się do stworzenia strategii marketingowej firmy?

Model językowy podsuwa listę elementów, które należy uwzględnić, opracowując swoją strategię marketingową.

Wymienia m.in. określenie celów marketingowych, analizę rynku, określenie budżetu, wybór kanałów marketingowych oraz planowanie działań.

Po wyborze przez użytkownika konkretnego celu (np. pozyskiwanie klientów), wchodzi głębiej w temat.

Podpowiada, że trzeba zacząć od dokładnego określenia grupy docelowej, analizy konkurencji i rynku. Podsuwa konkretne kanały marketingowe, proponuje przygotowanie lead magnetu… Udziela wskazówek, jak się za to zabrać – i oczywiście oferuje swoją dalszą pomoc.

Wiele z zaproponowanych przez czat rozwiązań może się wydawać oczywistych – zwłaszcza dla bardziej doświadczonych twórców. Ale dla osoby, która przygotowuje swój pierwszy produkt online i nie wie jeszcze, co dokładnie powinno się w nim znaleźć, to całkiem niezły punkt wyjścia.

Czy ChatGPT może się mylić?

Wspomniałem już, że jak najbardziej tak, dlatego warto zachować czujność i sprawdzać w rzetelnych źródłach podawane przez model językowy dane.

Zapytałem czat m.in. o rynek podcastowy w Polsce oraz o podcast Mała Wielka Firma. Przyznam, że odpowiedzi totalnie mnie zaskoczyły! A kiedy próbowałem wyprowadzić mojego „rozmówcę” z błędu, zdziwiłem się jeszcze bardziej, bo on niewzruszony szedł w zaparte.

Kiedy przyparłem go do muru, w końcu grzecznie przeprosił, ale niesmak pozostał. 😉 A przynajmniej zostało we mnie przekonanie, że niczego nie można brać za pewnik i zawsze lepiej sprawdzić dwa razy. Bo co dwie głowy (w tym jedna ludzka), to nie jedna!

3 rzeczy do zrobienia po wysłuchaniu tego podcastu

  1. Możesz wykorzystać ChatGPT do generowania automatycznych wiadomości albo jako wsparcie przy pisaniu i tłumaczeniu tekstów oraz tworzeniu różnego contentu.
  2. Informacje podsuwane przez ChatGPT mogę pomóc ci wprowadzić na rynek nowy produkt, zwłaszcza jeśli nie masz jeszcze sprecyzowanego planu, co powinno się w tym produkcie znaleźć.
  3. Uważaj: ChatGPT nie radzi sobie z przekazywaniem konkretnych danych i czasem halucynuje, więc zawsze warto sprawdzić wiarygodność podawanych informacji.
Aby używać odtwarzaczy multimedialnych, musisz wyrazić zgodę na użycie plików cookies usług odtwarzaczy
Ok, zgadzam się

Przydatne linki

Na stronie zostały wykorzystane linki afiliacyjne. Jeżeli wejdziesz przez nie na stronę sprzedawcy i dokonasz zakupu, sprzedawca podzieli się ze mną częścią swojej marży (nie wpływa to na twoją cenę). Wymieniam wyłącznie te produkty i usługi, z których rzeczywiście korzystam i jestem z nich zadowolony.