Kim są słuchacze podcastu Mała Wielka Firma? Wyniki ankiety
Ten wpis jest wyjątkowy. Nie jest ani o marketingu, ani o sprzedaży, ani o reklamie.
Ten wpis jest o tobie.
Dwa tygodnie temu poprosiłem słuchaczy podcastu Mała Wielka Firma o wypełnienie ankiety. Poniżej znajdziesz szczegółowe omówienie jej wyników.
Dowiesz się, czy inni słuchacze są podobni do ciebie, czy raczej nie. Zrozumiesz, skąd biorą się zmiany zachodzące w podcaście w nadchodzących miesiącach. Ale to nie wszystko.
Przede wszystkim chcę, żeby ten wpis pomógł ci w badaniu twoich klientów. Dlatego wyjaśnię szczegółowo, jaki był cel każdego pytania i jakie wnioski wyciągnąłem z zebranych odpowiedzi.
Ankieta miała dostarczyć mi podstawowych informacji o słuchaczach: kim są i w jaki sposób słuchają podcastu. Zależało mi na jak największej liczbie uczestników, żeby wyniki były reprezentatywne. Z tego powodu:
- ankieta zawierała tylko pytania zamknięte, żeby można ją było łatwo i szybko wypełnić,
- ograniczyłem liczbę pytań do niezbędnego minimum, żeby jak najwięcej osób wypełniło całość,
- badanie było anonimowe, ale po jego zakończeniu można było wygrać nagrody.
Założyłem, że zebrane wyniki ułatwią mi przygotowanie kolejnego, bardziej szczegółowego badania, które planuję przeprowadzić w najbliższych tygodniach.
Wszystkie pytania podzieliłem na trzy grupy dotyczące:
- słuchania podcastów w ogóle,
- słuchania podcastu Mała Wielka Firma,
- informacji demograficznych o słuchaczach.
Uwaga: mimo że część pytań dotyczy słuchania podcastów w ogóle, to wyniki nie są w żaden sposób reprezentatywne dla całej populacji słuchaczy w Polsce, bo ankieta obejmowała wyłącznie audytorium Małej Wielkiej Firmy. Odbiorcy innych podcastów mogą zachowywać się zupełnie inaczej.
Prezent dla słuchaczy
Podcast do czytania
Warto uzupełniać podcast innymi formami
Podstawowy wniosek z pierwszej części badania jest taki, że słuchacze podcastu MWF nie lubią marnować czasu. Wręcz przeciwnie – starają się wykorzystać chwile „bezproduktywne” (np. jazdę samochodem), żeby się czegoś nauczyć. Ale po kolei.
- Dlaczego zadałem to pytanie?
- Sposób słuchania wpływa na odbiór treści. Jeżeli podczas słuchania robisz też coś innego, prawdopodobnie część treści ci umknie.
- Jakie odpowiedzi powtarzały się najczęściej w kategorii „inne”?
- Słucham w pracy (zwłaszcza podczas wykonywania mechanicznych czynności, niewymagających myślenia).
- Słucham w samochodzie (ale nie są to dojazdy do pracy ani do szkoły).
- Jakie wnioski wyciągnąłem?
- Zdecydowania większość odbiorców podczas słuchania robi coś innego, więc nie może np. notować.
- W każdym odcinku (w nagraniu i w opisie) warto podawać link do notatek dostępnych na stronie WWW.
- Przydają się podsumowania i parafrazy w trakcie nagrania – dzięki nim rośnie szansa, że słuchacz nie zgubi wątku ani nie pominie istotnej informacji, nawet jeżeli chwilowo coś odciągnie jego uwagę.
- Ważna jest jakość nagrań – szum silnika samochodu może zakłócać odbiór.
- Dlaczego zadałem to pytanie?
- To ważne z punktu widzenia publikowania nowych odcinków. Czasem jest w nich jakaś informacja ważna np. tylko przez kilka dni i od dnia publikacji zależy, ile osób zdąży ją usłyszeć w odpowiednim czasie.
- Jakie wnioski wyciągnąłem?
- W weekendy słuchalność spada, dlatego lepiej wypuszczać nowe odcinki w pierwszej połowie tygodnia.
- Dlaczego zadałem to pytanie?
- Podobnie jak w przypadku dnia, pora publikacji może mieć wpływ na to, jak wiele osób zapozna się z nowym odcinkiem w krótkim czasie.
- Człowiek rano potrzebuje pobudzenia, z kolei po południu i wieczorem jest zmęczony i szuka raczej wyciszenia. Nastrój podcastu powinien być dopasowany do tego naturalnego rytmu.
- Jakie wnioski wyciągnąłem?
- Większość osób słucha podcastu rano, więc powinien być trochę bardziej energetyczny niż teraz (żywsza muzyka, więcej niż jeden głos, wszelkie przerywniki rozbijające monotonię mile widziane).
- Dlaczego zadałem to pytanie?
- Chciałem się dowiedzieć, czy jeden odcinek tygodniowo to odpowiednia częstotliwość.
- Jakie wnioski wyciągnąłem?
- Połowa odbiorców słucha 1-3 odcinków (różnych podcastów) tygodniowo, więc jedno nagranie na 7 dni ma szansę zostać przesłuchane przez większość.
Większość odbiorców słucha MWF od niedawna
Choć podcast ukazuje się od 8 lat, co trzecia osoba słucha go dopiero od kilku miesięcy, kiedy zaczął ukazywać się regularnie. Z pewnością jedną z przyczyn jest rosnąca popularność podcastów w Polsce.
- Dlaczego zadałem to pytanie?
- Chciałem się dowiedzieć, czy ma sens odsyłanie słuchaczy do wcześniejszych odcinków i wracanie do niektórych tematów.
- Jakie wnioski wyciągnąłem?
- Prawie 80% odcinków ma więcej niż rok, co oznacza, że nowi słuchacze mogą ich nie znać. Są tacy, którzy przesłuchują całe archiwum od początku, ale nie jest to reguła. Dlatego warto przypominać niektóre starsze, a wciąż aktualne treści.
- Dlaczego zadałem to pytanie?
- Taka wiedza pozwala określić, gdzie warto się pojawiać, promować itp.
- Jakie odpowiedzi powtarzały się najczęściej w kategorii „inne”?
- Rekomendacje (wskazywano tu przede wszystkim Michała Szafrańskiego, który był gościem w trzech odcinkach, oraz Bartka Popiela, z którym rozmawiałem w odcinku zapraszającym do wypełnienia ankiety),
- linki z blogów,
- książka Pułapki small biznesu (do wersji papierowej była dołączona płyta CD z kilkudziesięcioma odcinkami),
- „nie pamiętam”.
- Jakie wnioski wyciągnąłem?
- Warto pojawiać się w wielu różnych miejscach – dzięki różnorodnym źródłom pozyskiwania słuchaczy nie jesteśmy uzależnieni od żadnego z nich.
- Największym poza mediami społecznościowymi źródłem ruchu jest blog Pawła Tkaczyka – influencerzy mają moc!
- Dlaczego zadałem te pytania?
- Chciałem dowiedzieć się, które kanały warto w pierwszej kolejności rozwijać, monitorować ich poprawne działanie, promować je, polecać nowym słuchaczom itp.
- Jakie odpowiedzi powtarzały się najczęściej w kategorii „inne”?
- „Pobieram plik MP3”.
- Jakie wnioski wyciągnąłem?
- Aplikacja Mała Wielka Firma na Androida nieźle się sprawdza, wersja na iPhone’a znacznie słabiej (prawdopodobnie dlatego, że fabryczna aplikacja Podcasty na iOS jest bardzo dobra).
- Na rynku jest już spory wybór rozmaitych aplikacji, więc warto dopracować komunikację, która pomoże zwłaszcza nowym słuchaczom odnaleźć się w tym gąszczu.
- Prawie 1/3 odbiorców słucha bezpośrednio na stronie, więc o ten kanał też warto dbać.
- Dlaczego zadałem to pytanie?
- Zastanawiałem się, na ile silnym magnesem jest gość, a na ile sam tytuł odcinka.
- Jakie wnioski wyciągnąłem?
- Nazwisko gościa ma znaczenie, ale tytuł jest zdecydowanie ważniejszy.
- Dlaczego zadałem to pytanie?
- Jeżeli odcinki są za krótkie, trudno zmieścić w nich wartościową treść. Z kolei za długie mogą nie być słuchane w całości.
- Jakie wnioski wyciągnąłem?
- Najliczniejsza grupa deklaruje, że długość odcinka nie ma znaczenia, ale połowa odbiorców wskazuje na zakres 15-45 minut. Czyli optymalne wydaje się ok. 30 minut.
- Dlaczego zadałem to pytanie?
- Zastanawiałem się, ile energii warto inwestować w opisy odcinków.
- Jakie wnioski wyciągnąłem?
- Mimo że ankieta była jednoznacznie skierowana do słuchaczy, a nie czytelników bloga, aż 1/3 wskazuje na obie formy. Warto więc je kontynuować, zwłaszcza przy założeniu, że wpis na blogu nie jest wyłącznie transkryptem odcinka, ale uzupełnia go o dodatkowe treści.
- Dlaczego zadałem to pytanie?
- Chciałem się dowartościować.
- Jakie wnioski wyciągnąłem?
- Udało się! Dziękuję!
- Dlaczego zadałem to pytanie?
- Takie porównanie pozwala zorientować się w preferencjach słuchaczy.
- Pomaga też wymyślać ciekawe tematy i unikać powtarzania tego, co robią inni autorzy.
- Osoby mające podobne audytorium mogą być dobrymi partnerami do współpracy.
- Jakie odpowiedzi powtarzały się najczęściej w kategorii „inne”?
- Różne podcasty anglojęzyczne.
- Jakie wnioski wyciągnąłem?
- Dwa najwyższe wyniki osiągnęli blogerzy finansowi, jednak ich podcasty dotyczą znacznie szerszych tematów niż finanse.
- Zacząłem słuchać podcastu Marcina Iwucia.
Słuchacze MWF to atrakcyjna grupa docelowa
Pytania o wiek, wykształcenie czy miejsce zamieszkania miały na celu stworzenie profilu typowego słuchacza, co bardzo ułatwia komunikację.
Powyższe wyniki są dość oczywiste i nie wymagają komentarza. Wrażenie robi zwłaszcza fakt, że 4 na 5 słuchaczy ma wyższe wykształcenie. Dość ciekawe są też odpowiedzi na ostatnie pytanie.
- Jakie odpowiedzi powtarzały się najczęściej w kategorii „inne”?
- Planuję otwarcie firmy,
- pracuję na etacie i prowadzę firmę,
- samozatrudnienie.
- Jakie wnioski wyciągnąłem?
- Zdecydowania większość słuchaczy prowadzi własne firmy lub przygotowuje się do ich założenia (wątek „pracuję na etacie i chcę założyć działalność” powracał też w mailach, w których część osób uzupełniała informacje przekazane w ankietach).
Uff… Ponad 650 odpowiedzi w ciągu tygodnia – dziękuję!
Tak jak wspomniałem na wstępie, w najbliższym czasie planuję następne badanie, już bardziej pogłębione, które pomoże mi znaleźć tematy najbardziej atrakcyjne dla słuchaczy. Na pewno znów przy okazji będzie można wygrać nagrody!
Jak zwykle jako pierwsze dowiedzą się o tym osoby zapisane na newsletter.